Sivistyslautakunta, kokous 18.1.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 8 Sivistyslautakunnan lausunto valtuustoaloitteeseen: Koko kaupungin kattava poikkihallinnollinen liikkumisohjelma

PRIDno-2021-5386

Aikaisempi käsittely

Perustelut

Porin Perussuomalaisten valtuustoryhmä, ensimmäinen allekirjoittaja Ismo Läntinen jätti valtuuston kokouksessa seuraavan valtuustoaloitteen:

"Valtuustoaloite

Porin kaupungin kattava poikkihallinnollinen liikkumisohjelma.

* Projektivetäjä 

* Koko organisaation kattava.

 

Liikkumisohjelma:

  • Sivistyslautakunta
  • Tekninen lautakunta
  • Elinvoima- ja ympäristölautakunta
  • Perusturva

Projektin vetovastuu konsernihallinnossa?

Projektinvetäjä valitaan ulkopuolelta (varataan palkkarahat) tai valitaan organisaation sisältä.

Kyseinen poikkihallinnollinen liikkumisohjelma on käytössä jo useassa kaupungissa. Ohjelmalla on madallettu kuntalaisten turvallista omaehtoista liikkumista, jolla taasen on iso merkitys sairauksien ennaltaehkäisyssä. 

Kyseisen liikkumisohjelman edelläkävijä on Helsingin kaupunki.

Esitän, että käynnistetään Porin kaupungille poikkihallinnollisesti kattava liikkumisohjelma.

 

Porin Perussuomalaiset

Ensimmäinen allekirjoittaja

Ismo Läntinen"

Ehdotus

Kaupunginvaltuusto päättää lähettää valtuustoaloitteen kaupunginhallitukselle kaupunginvaltuuston päätösten toimeenpanon yhteydessä käsiteltäväksi.

Päätös

Kaupunginvaltuusto päätti lähettää valtuustoaloitteen kaupunginhallitukselle kaupunginvaltuuston päätösten toimeenpanon yhteydessä käsiteltäväksi.

Valmistelija

  • Petteri Lahti, yksikön päällikkö, liikunta- ja nuorisoyksikkö, petteri.lahti@pori.fi

Perustelut

Porin perussuomalaisten valtuustoryhmä, ensimmäinen allekirjoittaja Ismo Läntinen jätti valtuuston kokouksessa 11.10.2021 § 220 valtuustoaloitteen, joka koskee Porin kaupungin kattavaa poikkihallinnollista liikkumisohjelmaa. Valtuustoaloite on luettavissa historiatiedoista.

Kaupunginhallitus päätti pyytää kokouksesssaan 22.11.2021 §244 aloitteesta sivistyslautakunnan, teknisen lautakunnan, elinvoima- ja ympäristölautakunnan ja perusturvan lausunnot 31.1.2022 mennessä.

Sivistyslautakunnan lausunto:

Sivistyslautakunta on jo aiemmin suhtautunut myönteisesti ajatukseen koko kaupunkiorganisaation kattavasta liikkumisohjelmasta. Liikuntajaoston perustamista koskevasta aloitteesta kaupunginhallitukselle antamassaan lausunnossa (sivistyslautakunnan kokous 12.10.2021 § 221) todetaan, että: "Sivistyslautakunta näkee, että [liikuntajaoston perustamista] konkreettisempana toimenpiteenä liikkeen ja fyysisen aktiivisuuden lisäämiseen toimisi kokonaisvaltaisen, toimialarajat ylittävän liikkumisohjelman rakentaminen ja jalkauttaminen koko kaupunkiorganisaatioon sekä kaupunkilaisten pariin." 

Liikkumisohjelman tavoitteena on edistää kaupungin asukkaiden liikkumistottumuksia sekä fyysistä aktiivisuutta arjessa. Poikkihallinnollisen liikkumisohjelman tarkoituksena on olla kaikkien kaupunkiorganisaation toimialojen toiminnan läpileikkaava arkiaktiivisuuteen sekä liikkumiseen kannustava toimenpideohjelma, jonka myötä edistetään pitkäjänteisesti ja suunnitelmallisesti kaupungin asukkaiden aktiivista arkea. Kaupunkilaisten liikkumiseen vaikuttavia, fyysiseen aktiivisuuteen kannustavia tai sitä rajoittavia, ratkaisuja tehdään jatkuvasti eri toimialoilla. Koko kaupunkiorganisaation kattavan liikkumisohjelman myötä saadaan koottua näitä liikkumiseen vaikuttavia toimenpiteitä yhteen ohjelmaan ja tehtyä näin liikkumisen edistämisestä aiempaa suunnitelmallisempaa.

Ajankohta liikkumisohjelman laatimiselle on erittäin otollinen, sillä vuoden 2023 alusta tapahtuvan sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen järjestämisvastuun hyvinvointialueille siirtymisen myötä ennaltaehkäisevän hyvinvointityön merkitys kunnan tehtävänä kasvaa entisestään. Liikkumisohjelma toimii näin kaupungin asukkaidensa hyvinvointia edistävän työn toimenpidesuunnitelmana liikkumisen ja fyysisen aktiivisuuden osalta.

UKK-instituutti on vuonna 2018 arvioinut liian vähäisestä liikunnasta syntyvien kustannusten suuruudeksi koko valtakunnan tasolla vuosittain 3,2-7,5 miljardia euroa. Olympiakomitea on mallintanut tämän arvion perusteella kuntakohtaisia lukuja liian vähäisen liikkumisen aiheuttamiksi kustannuksiksi vuosittain. Porin osalta tämän asukasluvun pohjalta arvioidun luvun haarukka on 48,6-113,9 miljoonaa euroa.

Tutkimusten mukaan suomalaisten liikunnan harrastaminen on lisääntynyt, mutta samaan aikaan fyysinen aktiivisuus on kokonaisuudessaan laskenut. Liikunnan harrastamisen lisääntyminen ei ole riittänyt korvaamaan muun elämäntavan kasvanutta fyysistä passiivisuutta. Lapsista ja nuorista noin kolmannes, aikuisväestöstä viidennes ja ikäihmisistä ainoastaan muutama prosentti liikkuu terveytensä kannalta riittävästi.

Koronapandemia on entisestään vähentänyt osan väestöstä liikkumista. Riittämätön liikunta aiheuttaa kunnille esimerkiksi terveydenhuollon kasvavia kustannuksia, kustannuksia menetettynä työpanoksena, ikääntyneiden kasvavia hoivakuluja sekä syrjäytymisen kustannuksia.

Valtakunnalliset tulokset ovat osoittaneet, että Porin seudulla on syytä tehdä toimenpiteitä kaupunkilaisten arjen aktivoimiseksi ja fyysisen aktiivisuuden lisäämiseksi. Viimeisissä peruskouluikäisten Move!-mittauksissa Satakunta sijoittui häntäpäähän ja aikuisväestön osalta tulokset ovat olleet samankaltaisia.  

Riittämättömän liikunnan haasteen ratkaisemiseksi ei kuitenkaan riitä vain liikuntatoimen toimenpiteet. Kuntalainen viettää merkittävän osan arjestaan muualla, kuin liikuntatoimen palveluiden ulottuvilla, kuten varhaiskasvatuksessa, kouluissa ja työpaikoilla tai näihin liittyvillä matkoilla. Tästä syystä kuntalaisten liikkumisen lisääminen tapahtuukin kunnan kaikkien hallinnonalojen yhteistyönä.

Sivistyslautakunta pitää koko Porin kaupunkiorganisaation kattavan, poikkihallinnollisen liikkumisohjelman laatimista erittäin kannatettavana. Aloitteessa on nostettu esiin liikkumisohjelman toteuttamisen kannalta olennaisia kysymyksiä, esimerkiksi sen, mistä toimialalta tai yksiköstä käsin ohjelmatyö koordinoidaan sekä ohjelman laatimisen ja jalkauttamisen riittävän resursoinnin. Koordinoinnin kannalta olennaista on se, että kaikki toimialat sitoutuvat ohjelmatyöhön ja kohdentavat myös omaa resurssiaan liikkumisohjelman laatimiseen. Ohjelmatyön koordinoinnin tulisi tapahtua päätoimisesti, mikä edellyttää myös taloudellisten resurssien kohdentamista. Ohjelman laatiminen, jalkauttaminen ja viestiminen tulee nähdä useampivuotisena prosessina, jota rakennetaan ja viedään käytäntöön suunnitelmallisesti sekä pitkäjänteisesti. Valmiista liikkumisohjelmasta rakentuu kaupungin valmistuvaa strategiaa tukeva ja kunnan tehtäväksi jäävää ennaltaehkäisevää hyvinvointityötä ohjaava dokumentti, joka sisältää eri toimialoille asetettuja selkeitä tavoitteita ja mittareita, antaen näin työkaluja tuloksekkaan hyvinvointityön tietoon perustuvaan johtamiseen.      

Ehdotus

Esittelijä

  • Esa Kohtamäki, toimialajohtaja, sivistystoimiala, esa.kohtamaki@pori.fi

Sivistyslautakunta päättää antaa oheisen lausunnon valtuustoaloitteesta kaupunginhallitukselle.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Tiedoksi

Kaupunginhallitus, Johanna Jokelainen

Muutoksenhaku

Päätöksestä ei kuntalain 136 §:n perusteella saa tehdä oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta.