Perustelut
Kaupunginhallitus päätti 16.3.2020 § 146
- käynnistää valmistelun liikennöintisopimusten mallin muuttamisesta bruttosopimuspohjaiseksi
- käynnistää valmistelun hallinnollisten ja kehittämistehtävien siirtämiseksi joukkoliikenneviranomaisen hoidettavaksi
- että linjojen kilpailuttamiseen otetaan kantaa sen jälkeen, kun uuden sopimusmallin ja tehtäväjaon soveltaminen on vakiintunut
- ottaa huomioon vuoden 2021 talousarvion kehyksessä liikennöintisopimusten muuttamisen bruttosopimuspohjaiseksi.
Elinvoima- ja ympäristötoimiala on valmistellut talousarviota vuodelle 2021 ja on osana sitä pohtinut erilaisia säästövaihtoehtoja. Tietoa ei-lakisääteisen avoimen joukkoliikenteen hankintojen kustannuksista on saatu lisää Spring Advisor Oy:n tuottamalla Porin Linjat Oy:n liikennöintikustannusten mallinnuksella. Linjakohtaisten kustannusten ja tulojen tunnistaminen parantavat joukkoliikenteen palvelutason ja hankintojen suunnittelua.
Tuotantokustannuksiin nähden liian alhaisesta liikennöintikorvauksesta ja Covid-19 –taudin aiheuttamasta matkustuksen vähenemisestä johtuen Porin Linjat Oy:ltä ostettavan avoimen joukkoliikenteen rahoituksessa on arviolta 1,1 M€ kokoinen aukko, mikäli nykyinen palvelutaso halutaan säilyttää. Kaupunginhallitus on osoittanut elinvoima- ja ympäristötoimialan talousarviokehykseen 0,5 M€ lisäyksen verrattuna vuoteen 2019 joukkoliikenteen palvelutason säilyttämiseksi vuonna 2021, mikä ei siis kuitenkaan yksin riitä vajeen kattamiseen.
Joukkoliikennejaosto päätti kokouksessaan 15.9.2020 § 24, miten avoimen joukkoliikenteen palvelutasoa ensisijaisesti sopeutetaan, jos joukkoliikenne–kustannuspaikan määrärahat vuodelle 2021 eivät riitä vuoden 2019 tasoisen joukkoliikenteen tuottamiseen:
- Olemassa olevia vuoroja vähennetään tarvittaessa kevätkaudella 2021 ja linjamäärää muutetaan vasta uuden linjastosuunnitelman myötä, kun on enemmän tietoa päätöksen tueksi.
- Avoimen joukkoliikenteen painopiste on työmatka- ja asiointiliikenteessä.
- Tiedepuiston tehokkaampi käyttö solmukohtana. Meri-Porin linjat mietitään uudelleen.
Talousarviotyöskentelyn tukemiseksi on tehtävä päätöksiä joukkoliikenteen järjestämistavan muutoksen aikataulusta sekä tuki- ja kehittämistehtävien siirroista. Tämän hetken taloustilanteen vuoksi on odotettavissa, että hankintasopimus (ns. bruttosopimus) ei kata yhtä laajaa avointa joukkoliikennettä kuin vuonna 2019 ja 2020 on tarjottu. Lisäksi tuki- ja kehittämistehtävien hoitamiseksi ja siirtämiseksi joukkoliikenneviranomaiselle on haettava henkilöstökulujen kannalta kestäviä ratkaisuja, joihin voidaan siirtyä vaiheittain.
Hankintasopimus 7.6.2021 alkaen
Nykyisiä käyttöoikeussopimuksia on tarkoituksenmukaista jatkaa joukkoliikenteen talvikauden liikennöinnin ja samalla kouluvuoden päättymiseen saakka, ja siirtyä kesäajan liikenteen myötä uuteen hankintasopimukseen. Voimassa olevat käyttöoikeussopimukset (ns. nettomalli) Porin paikallisliikenteessä ja Ulvila-Pori yhteysvälin liikenteessä päättyisivät 6.6.2021, josta alkaisi uusi yhteinen avoimen joukkoliikenteen hankintasopimus.
Siirtymään liittyy paljon Covid-19 -taudin ja talouden kehityksen epävarmuutta ja uuden opettelua, joten on todennäköistä, että ensimmäinen hankintasopimus on lyhytaikainen, kestoltaan 1-2 vuotta. Sen jälkeiset sopimuskaudet ovat noin viisivuotisia ympärivuotisen liikennöinnin osalta, ja sen lisäksi saatetaan tehdä lyhyempiä hankintasopimuksia esimerkiksi koulujen tarpeisiin sopivista reiteistä, joilla täydennetään ympärivuotista liikennöintiä.
Jos joukkoliikenteen järjestämistavan muutos aloitettaisiin 1.1.2021 alkaen, se mitä todennäköisimmin tarkoittaisi palvelutason sopeuttamista kesken liikennöintikauden, tai hankintasopimuskauden aikaista vaiheittaista sopeuttamista, jonka kuvaaminen sopimuksessa saattaisi olla vaikeaa. Tunnistetun määrärahavajeen vaikutukset johtaisivat nopeisiin liikennöinnin vähentämisiin Porissa, ja mahdollisesti erilaisten lipputuotteiden ja hintojen käyttöön Porissa ja Ulvilassa. Koska Porin ja Ulvilan välinen avoin joukkoliikenne toimii eri sopimuksista huolimatta yhtenä liikenteen kokonaisuutena, eriaikaista järjestämistavan muutosta on vältettävä, minkä lisäksi lipputuotteiden hintojen ja käyttöehtojen yhtenäistäminen on välttämätöntä.
Kesken kouluvuoden tapahtuvat muutokset liikennöinnissä vaikeuttavat avoimessa joukkoliikenteessä toteutettavia perusopetuslain mukaisia koulukuljetuksia, jos liikenteen palvelutasoa ei pidetä samana hankintasopimukseen siirryttäessä. Koulukuljetusten suunnittelussa uuden liikenteen aloituksessa tähdätään kouluvuoden alkuun elokuussa 2021, jolloin mahdolliset siirtymät avoimesta erilliskuljetuksiin voidaan toteuttaa samanaikaisesti koulujen opetusjärjestelyjen suunnittelun kanssa.
Alustavissa neuvotteluissa Ulvilan kaupungin kanssa on todettu, että yhteysvälin liikennöinnissä on tärkeää turvata työ- ja opiskeluyhteydet Porin keskustan, Sataedun Ulvilan toimipisteen ja Ulvilan lukion välillä. Ulvilan kaupungin kanssa neuvotellaan ostokulujen jakosopimuksen tekemisestä Ulvila-Pori -yhteysvälin liikenteestä.
Porin Linjat Oy:n talouden vakauttaminen 1.1 - 6.6.2021
Käyttöoikeussopimuksen jatkaminen keväällä 2021 saattaa aiheuttaa Porin Linjat Oy:lle taloudellisia vaikeuksia, koska Covid-19 –taudin aiheuttamat lipputulojen menetykset ovat edelleen mahdollisia. Joukkoliikenteen palvelutason turvaamiseksi 1.1.-6.6.2021 välisenä aikana on tarpeen tehdä Porin Linjat Oy:n taloutta tukevia toimenpiteitä, jotka sekä lisäävät tuloja että vähentävät menoja.
Avoimessa joukkoliikenteessä toteutettavien perusopetuslain mukaisten matkojen korvausta on tarpeen korottaa, jotta pääosin koululaisten kuljetuksiin suunniteltujen linjojen kustannukset kohdentuvat sivistystoimialalle. Sivistystoimiala tarvitsee lisärahoitusta korvauksiin, jotta Spring Advisor Oy:n tuotantokustannusten perusteella arvioima vaje kouluvuorojen rahoituksessa saadaan katettua. Samaten Citylinjan korotettua sopimuskorvausta on jatkettava, jotta yksittäisestä linjasta syntyvä rahoitusvaje ei rasita muuta avointa joukkoliikennettä.
Joukkoliikennejaoston päätöksellä kevään 2021 aikana ajettavia yksittäisiä reittejä tai aikatauluja voidaan muuttaa, jos liikennöinnin kustannuksissa on löydettävissä järkeviä säästöjä. Tuki- ja kehittämistehtävien erilliskorvausta jatketaan sovittujen tehtävien hoitamiseksi, koska tehtävien siirtoa joukkoliikenneviranomaiselle ei ole tarkoituksenmukaista tehdä mainittavasti kevään 2021 aikana.
Edellä mainittuja toimenpiteitä varten tarvittavaa noin 0,1 M€ lisäkorvausta Citylinjalle sekä 0,337 M€ tuki- ja kehittämistehtäviin ei ole huomioitu elinvoima- ja ympäristötoimialan talousarviolaskelmissa. Myöskään sivistyksen leimauskorvausten nostotarvetta 0,25 M€ ei ole huomioitu.
Joukkoliikenteen järjestämistavan vaiheittainen muutos ja kustannusten sopeuttaminen aiheuttavat Porin Linjat Oy:lle haasteita talouden, henkilöstön ja kaluston tarpeen ennakoinnissa. Spring Advisor Oy:ltä on edelleen tarpeellista hankkia tukea joukkoliikenteen palvelutason sopeuttamisen kustannuslaskentaan ja Porin Linjat Oy:n taloudellisen vakauden varmistamiseen 2021. Ehdotuksena on, että tilaus- ja rahoitusvastuu tukipalvelujen tarpeesta säilyy omistajaohjausyksiköllä, koska tarkoituksena on varmistaa uuden hankintasopimuksen riittävä sopimuskorvaus, jotta Porin Linjat Oy voi toimia taloudellisesti kestävällä tavalla Covid-19 –vaikutusten ja järjestämistavan muutokseen sopeuttamisen jälkeenkin.
Sopeuttamisen sujuvoittamiseksi on tärkeää mahdollistaa Porin Linjat Oy:lle alihankinnan käyttö ennen monivuotisen hankintasopimuksen aloittamista. Puhtaan käyttövoiman direktiivin kansallisen lainsäädännön toimeenpanon velvoitteiden täyttäminen vaikuttaa merkittävästi joukkoliikenteen hankintakustannuksiin seuraavan kymmenen vuoden aikana, ja Porin Linjat Oy:n kaluston hankintastrategia on syytä päivittää vastaamaan käyttövoimadirektiivin vaatimuksia.
Tuki- ja kehittämistehtävien siirto
Spring Advisor Oy on yhdessä Porin Linjat Oy:n kanssa kuvannut tuki- ja kehittämistehtävät sekä niiden edellyttämän työajan ja osaamisen. Tehtäväsiirrot edellyttäisivät lisätyövoiman palkkaamista joukkoliikenneviranomaiselle, mikä laajasti toteutettuna olisi vastoin kaupunginhallituksen päätöstä 11.5.2020 § 283 rajoittaa henkilöstökulujen kasvua.
Lippu- ja maksujärjestelmään liittyvä kehitys- ja käyttöosaaminen, myyntityö ja taloushallinnon raportointi on merkittävin tehtäväkokonaisuus. Joukkoliikenneviranomainen näkee hyvänä ratkaisuna palvelun ostamisen sidosyksikkö TVV lippu- ja maksujärjestelmä Oy:ltä, mikä tarkoittaisi asiantuntemuksen ulkoistamista ja pitkän aikavälin kehitystyön varmistamista yhdessä samaa Waltti-järjestelmää käyttävien kaupunkien kanssa. Waltti-järjestelmän kehittämiseen on käytetty valtion digitalisaation edistämiseen tarjottuja kehittämistukia ja järjestelmää käyttävien kaupunkien omarahoitusosuuksia.
Waltti-järjestelmään siirtyminen on mahdollista ilman kilpailutusta, koska Porin kaupunki on osakkaana TVV lippu- ja maksujärjestelmä Oy:ssä. Kilpailutus olisi tarpeen Porin Linjat Oy:n järjestelmän siirtämisessä ja sen kehitystyön hankkimisessa liikennepalvelulain vaatimusten mukaiseksi.
Nykyisessä lippu- ja maksujärjestelmään verrattuna Waltti-järjestelmässä on sisäänrakennettu matkustus-, analysointi- ja talousraportointia sekä aikataulu- ja reittitiedon digitointityökaluja, joita tällä hetkellä tehdään käsityönä eri järjestelmissä. Waltti-järjestelmässä on useita matkustajalle näkyviä palvelupakettiratkaisuja, joita kaupunki voi ottaa käyttöön yhdellä kerralla tai vähitellen, mm. reittioppaat, lippujen verkkokauppa, mobiilikausiliput, tapahtumaliput ja aikataulutiedot pysäkkinäytöille.
TVV lippu- ja maksujärjestelmä Oy on julkisesti ilmoittanut haluavansa edistää avointen rajapintojen käyttöä ja luoda kaupungeille mahdollisuuden ottaa helposti käyttöön nykyistä joukkoliikennettä täydentäviä uusia palveluratkaisuita. Esimerkki tällaisesta palveluratkaisusta on Porin Linjat Oy:llä jo käytössä oleva Kyyti Likel -sovellus, jonka yhteensopivuus tulee neuvoteltavaksi, jos Waltti-järjestelmään päätetään siirtyä.
Käytettävissä olevien tietojen perusteella Waltti-järjestelmä olisi myös kustannuksiltaan kilpailukykyinen nykykäytäntöön verrattuna, eikä ratkaisu kasvattaisi henkilöstökuluja.
Joukkoliikenteen houkuttelevuuteen ja matkustustapaosuuden kasvattamiseen liittyvät markkinointitoimet suunnitellaan joukkoliikenneviranomaisen toimesta, mahdollisesti yhteistyössä matkailu- ja markkinointiyksikön asiantuntijoiden kanssa ja/tai hankkimalla toteutusta ostopalveluilla.
Joukkoliikenneviranomainen valmistelee taloushallinnon, lipunmyynin, aikataulu- ja reitti- ja lipputuoteneuvonnan, markkinoinnin ja muiden tukitehtävien toteuttamista verkostomaisesti siten, että palvelutuotannossa hyödynnetään kaupungin jo olemassa olevia toimintoja tai samankaltaisia palveluja tuottavia yksiköitä sekä yksityisiä palveluntarjoajia. Esimerkiksi Porin Linjat Oy:n lipunmyyntipisteen lopettaminen Porinassa olisi mahdollista, mikäli lippujen latauksen lisäksi myös matkakorttien perustaminen onnistuisi ulkoistetuissa lipunmyyntipisteissä. Hajautettuun tehtäväjakoon lipunmyynnissä ja neuvonnassa voidaan siirtyä joustavasti vuoden 2021 aikana, kun tehtäväkuvauksista ja korvauksista saadaan neuvoteltua eri osapuolten kesken.
Linjastosuunnitelman teettäminen
Spring Advisor Oy:n selvityksessä joukkoliikenteen kehittämistoimenpiteiksi todettiin tarve linjaston uudelleen suunnittelulle, koska nykyistä linjastoa tehostamalla olisi mahdollista saada pysyviä säästöjä liikennöintikustannuksiin. Linjastosuunnitelma hankitaan ostopalveluna. Uuden linjastosuunnitelman mukaisen liikennöinnin aloittaminen riippuu suunnitelman valmistumisesta, ja edellyttänee uuden hankintasopimuksen tekemistä Porin Linjat Oy:n kanssa.
Yhteistyö koulukuljetusten ja joukkoliikenteen suunnittelussa
Avoimen joukkoliikenteen ja koulukuljetusten yhdistäminen on järkevää ja tehokasta, jos koulujen oppilaaksiottoalueet ja avoimen joukkoliikenteen reitit toimivat hyvin yhteen. Spring Advisor Oy:n selvityksen mukaan nimenomaan kouluja palvelevilla avoimen joukkoliikenteen reiteillä on kuitenkin yksipuolinen matkustajarakenne. Lisäksi sivistystoimialan maksamat leimauskorvaukset eivät ole riitävät liikennöintikustannusten kattamiseen. Tästä johtuen on tarpeen keskittyä koululaisten tarvitsemien kuljetusten tehostamiseen. Keinoina ovat vertailut avoimen joukkoliikenteen ja erillisten tilausajojen järjestämisen välillä.
Logistiikan asiantuntijan tehtävässä tarvitaan erikoistunutta osaamista, hyvää tiedonvaihtoa opetusyksikön kuljetettavista oppilaista, koulujen oppilaaksiottoalueiden muutoksista ja palveluverkon tulevaisuudesta, sekä saumaton yhteistyö avoimen joukkoliikenteen tulevaisuuden reittisuunnitelmien tuotannossa. Siksi olisi järkevää rekrytoida uusi logistiikan asiantuntija, jonka työaika jaettaisiin joukkoliikenneviranomaisen reittien kehittämistehtävien ja sivistyksen koulukuljetusten järjestelyjen kesken. Asiantuntijan palkkaamiskulut olisivat noin 60 000€/v.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.
Lautakunta päätti käsitellä seuraavaksi asiakohdan § 9.
Kokouskäsittely
Suunnittelu- ja kehittämisyksikön päällikkö Seppo Salonen saapui kokoukseen klo 17.13 esittelemään tarkemmin asiaa.
Mika Tuovinen poistui kokouksesta klo 18.00 asian käsittelyn aikana.
Anne Liinamaa, Kaija Lohivuo ja Seppo Salonen poistuivat kokouksesta asian käsittelyn jälkeen klo 18.08.