Valmistelija
Anna-Liisa Koivisto, terveys ja -sairaalapalveluiden johtaja, anna-liisa.koivisto@pori.fi
Perustelut
Kaupungihallitus päätti 16.9.2019 495 §:ssä palauttaa asian tarkastuslautakunnalle lausunnon antamista varten 30.9.2019 mennessä. Kaupunginhallitus on pyytänyt tarkastuslautakunnan lausuntoa valtuustoaloitteen kokonaisuudesta, jonka ydinkohdat ovat:
- Tarkastustoimi selvittää, millaisilla sopimuskirjauksilla henkilöstömitoituksen rikkomiset on tällä hetkellä sanktioitu ja esittää kantansa siitä, ovatko sanktiopykälät riittävän vahvat ennaltaehkäisemään väärinkäytöksiä.
- Tarkastustoimi laatii kaupungille suositukset tarkoituksenmukaisista tarkastuskäytännöistä sekä yhteisen sanktiopykälälinjan yksityisten palvelutuottajien henkilöstömitoituksen varmistamiseksi. Keskeiseksi tavoitteeksi edellä mainittuihin asetetaan se, että yksityisen palveluntuottajan tulee olla samalla viivalla kaupungin oman toiminnan kanssa henkilöstömitoituksissa ja mahdollisuus voittojen kasvattamiseen henkilöstömitoituksilla kikkailemalla tulee sulkea pois.
- Kaupunginhallitus antaa yllämainittujen toimien ripeästä suorittamisesta työmääräyksen tarkastustoimelle ja toimialojen johdolle.
- Henkilömitoitusten tarkastuksesta ja sen tuloksista kirjataan jatkossa tarkastuskertomukseen oma osionsa.
Ehdotus
Esittelijä
Niko Poskiparta, tarkastuspäällikkö, niko.poskiparta@pori.fi
Tarkastuslautakunta päättää kaupunginhallituksen pyytämästä, valtuustoaloitetta koskevasta lausunnostaan. Pöytäkirja tarkastetaan tämän asian kohdalta välittömästi kokouksessa.
Päätös
Tarkastuslautakunta päätti antaa lausuntona Erno Välimäen valtuustoaloitteeseen seuraavaa:
Tarkastuslautakunta pitää ymmärrettävänä valtuustoaloitteessa esitettyä huolta kunnan valvontavastuun toteutumisesta vanhusten tehostetussa palveluasumisessa, varhaiskasvatuksessa ja lastensuojelun laitospalveluissa. Tarkastuslautakunta toteaa toimivan johdon velvollisuuksiin kuuluvan sisäisen valvonnan vastuun kattavan ostopalveluiden ohella myös omana työnä toteutettavan toiminnan.
Kaupunginhallituksen 11.2.2019 hyväksymään sisäisen tarkastuksen työohjelmaan sisältyy vanhusten tehostetun palveluasumisen valvontavastuuta koskeva tarkastus. Tarkastuksen tavoitteena on selvittää, miten palvelut järjestävän Porin perusturvan valvontavastuu toteutuu vanhusten tehostetussa palveluasumisessa. Parhaillaan suoritettavan sisäisen tarkastuksen aikana tarkastaja on osallistunut kahteen ennalta ilmoitettuun Porin perusturvan omaan toimintayksikköön kohdistuneeseen ja kahteen ennalta ilmoitettuun ostopalvelutuottajan toimintayksikköön kohdistuneeseen valvontakäyntiin havainnoitsijan roolissa. Lisäksi tarkastaja on osallistunut yhteen ennalta ilmoittamattomaan ostopalvelutuottajan toimintayksikköön kohdistuneeseen epäkohtailmoitukseen liittyneeseen valvontakäyntiin havainnoitsijan roolissa.
Kaupunginhallitus on saanut pyytämänsä perusturvalautakunnan lausunnon osana laaditun valvontasuunnitelman, joka kattaa asiallisesti valtuustoaloitteessa mainitut vanhusten tehostetun palveluasumisen ja lastensuojelun laitospalvelut. Sivistystoimialaan kuuluvan, valtuustoaloitteessa mainitun varhaiskasvatuksen toimintaa koskevia ohjeistuksia ja tarkastuskäytäntöjä kuvaavaa selvitystä ei hallituksen käsittelyssä tähän asiaan liittyen ole toistaiseksi ollut.
Koskien valtuustoaloitteen 1. kohtaa henkilöstömitoitusten rikkomisista seuraavista mahdollisista sanktioista, sisältyy perusturvan käyttämään sopimuspohjaan seuraava kirjaus: “Mikäli Palveluntuottaja syyllistyy toistuvasti sopimuksen vastaiseen menettelyyn, eikä kirjallisen huomautuksen saatuaan kohtuullisessa, enintään kuukauden määräajassa korjaa sopimuksen vastaista menettelyään, on Tilaaja oikeutettu vaatimaan Palveluntuottajalta sopimussakkona 1.000 euroa / sopimusrikkomus. Mikäli sopimuksenvastainen menettely on toistuvaa, on Tilaajalla oikeus sopimussakon sijaan kohdan 18 mukaisesti purkaa tämä sopimus.”
Tehostettua palveluasumista koskeva sisäinen tarkastus valmistuu niin, että se raportoidaan kuluvan vuoden kolmannessa sisäisen tarkastuksen palaverissa. Tarkastustoimi voi antaa faktoihin perustuvia suosituksia vasta tarkastuksen valmistuttua.
Koska sisäisen valvonnan järjestäminen ja sisäisen tarkastuksen työohjelmasta päättäminen kuuluvat kaupunginhallituksen vastuulle, tarkastuslautakunta ehdottaa kaupunginhallituksen harkitsevan, onko tarpeen laajentaa sisäisen tarkastuksen toimeksiantoa koskemaan varhaiskasvatuksen ja lastensuojelun laitospalveluiden valvontaohjeistusten sekä tarkastuskäytäntöjen selvittämistä.
Pöytäkirja päätettiin tarkastaa tämän asian kohdalta välittömästi kokouksessa.