Perustelut
Tekninen lautakunta on 1.10.2019 (§ 195) päättänyt, että
[peitetty] ja
[peitetty] Ruosniemen Kukkulankallion alueelta vuokratun alueen vuokrasopimusta leirintäalueen pitämistä varten jatketaan yhdellä vuodella [30.9.2020 asti] ja että vuokralaisten kanssa käydään neuvotteluja yritysmuodosta, asemakaavan muutoksesta ja mahdollisuudesta etsiä uutta vaihtoehtoista paikkaa. Infrajohtamisen toimintayksikön esitys oli, infran kunnossapidon, kaupunkisuunnittelun, ympäristö- ja terveysvalvonnan sekä liikunta- ja nuorisoyksikön kannat huomioon ottaen, että vuokrasopimusta ei jatketa.
Infrajohtaminen on viime syksynä yhdessä kaupunkisuunnittelun kanssa kartoittanut mahdollisia vaihtoehtoisia sijainteja pidempiaikaiselle toiminnalle, mutta kaavallisesti ja sijainnillisesti sopivaa paikkaa ei tuolloin löytynyt.
Tekninen lautakunta on sittemmin evästänyt infrajohtamisen valmistelemaan vuokrasopimukselle useamman vuoden jatkon nykyiselle sijainnilleen, jotta leirintätoiminnan jatkuminen voidaan turvata useammaksi vuodeksi kerrallaan.
Voimassa olevan vuokrasopimuksen mukaan vuokra-aluetta saa käyttää leirintäalueena. Vuokralaiset ovat 19.8.2019 jättäneet ilmoituksen ulkoilulain mukaisen leirintäalueen pitämisestä. Ympäristö- ja lupapalveluiden lautakunta on 27.11.2019 (§ 130) päättänyt kieltää leirintäalueen pitämisen ulkoilulain nojalla. Päätöksen perusteluissa on muun muassa katsottu, että toiminta poikkeaa alueen voimassa olevan asemakaavan mukaisesta käyttötarkoituksesta. Alun perin tilapäiseksi, niin sanotun superkesän 2018 ajaksi, tarkoitettu toiminta on asemakaavasta poikkeavasti voitu leirintäalueviranomaisen näkökulmasta sallia määräaikaisesti.
Asemakaavassa alue on osoitettu urheilu- ja virkistyspalvelujen alueeksi (VU).
Ulkoilulain mukaan leirintäalue, jolla on vähintään 10 leirintämökkiä, on aina leirintäalue. Leirintäalueviranomainen on katsonut
[peitetty] ja
[peitetty] vuokratulla alueella sijaitsevat kupoliteltat ulkoilulain mukaisiksi leirintämökeiksi. Mikäli kupolitelttojen määrä on alle 10, ei toiminta ole enää ulkoilulain näkökulmasta leirintäaluetoimintaa, eikä leirintäaluelupaa tarvita toiminnan jatkumiseksi. Teknisen lautakunnan evästyksen mukaan vuokrasopimusta voidaan jatkaa siten, että alueella sallitaan sellaisen leirintäaluetoiminnan harjoittaminen, joka ei edellytä leirintäaluelupaa.
Infrajohtaminen katsoo aiemman, 1.10.2019 (§ 195) tehdyn päätöksen perustelujen mukaisesti, ettei alueen vuokrasopimusta tulisi edelleenkään jatkaa. Kupolitelttojen määrän vähentäminen ei muuta tilannetta siten, että asia tulisi arvioida toisin kuin aiemmin on tehty. Edellä mainittu ympäristö- ja lupapalveluiden lautakunnan päätös leirintäaluetoiminnan kieltämisestä osoittaa myös valvovan viranomaisen näkemyksen alueen soveltumattomuudesta pidempiaikaista leirintäaluetoimintaa varten, eikä alueen vuokrasopimusta tulisi päätöskään huomioiden jatkaa.
Vuokrattaessa alue muuhun kuin ulkoilulain mukaiseen leirintäaluetoimintaan tulee huomioida, että harjoitettava leirintäaluetoiminta ei ole viranomaisen valvonnan piirissä. Lähtökohtaisesti leirintäalueviranomainen määrää leirintäluvassa ehdot, joita leirintäaluetoiminnassa tulee noudattaa. Sallittaessa valvonnan ulkopuolelle jäävä leirintäaluetoiminta, myös viranomaisen määräykset toiminnan harjoittamisesta jäävät antamatta ja toiminnan valvonta jää epäselväksi.
Leirintäaluetoiminnan jääminen leirintäalueviranomaisen valvonnan ulkopuolelle ei kuitenkaan poista vuokralaisen velvollisuutta hakea muita tarvittavia viranomaislupia, kuten toimenpidelupaa alueella sijaitsevalle siirrettävälle saunalle.
Päätöstä tehdessä tulee ottaa huomioon myös päätöksen mahdollinen ohjausvaikutus, mikäli infrajohtaminen saa vastaisuudessa anomuksia virkistysalueiden vuokraamiseksi pidempiaikaista pienimuotoista leirintäaluetoimintaa varten.
Vuokralaiset ovat syksyllä 2019 esittäneet vuokra-alueen muuttamista nykyistä pienemmäksi siten, että ranta vapautuisi virkistysalueen käyttäjien käyttöön ja kupoliteltat sijoitettaisiin rannan sijasta pidemmälle metsään. Nykyinen vuokra-alue on suuruudeltaan noin 2.300 m² ja esitetty uusi vuokra-alue olisi noin 1.300 m². Vuotuinen vuokra pienenisi näin meneteltynä pinta-alan pienenemisen suhteessa eli elinkustannusindeksiin sidotuksi vuotuiseksi vuokraksi tulisi 518 euroa elinkustannusindeksiin vuoden 2019 keskilukuun 1968 sidottuna. Hakemuksen mukainen vuokra-alueen muutos pienentäisi toiminnasta rannan virkistyskäyttäjille aiheutuvaa haittaa, mutta ei poistaisi toiminnan ja asemakaavan mukaisen käyttötarkoituksen ristiriitaa.
Valmistelijan päätösehdotus on, että alueen vuokraamista ei jatketa. Pysyvän tai pidempiaikaisen leirintätoiminnan sijoittaminen alueelle tulee ratkaista asemakaavan muutoksella.
Ehdotus
Tekninen lautakunta päättää, että vuokrasopimusta jatketaan 5 vuodella siten, että vuokra-alueen rajausta muutetaan vastaamaan liitteenä olevaa vuokralaisten esitystä. Vuokrasopimus voidaan molemminpuolisesti irtisanoa, mikäli viranomainen kieltää toiminnan. Toiminta ei saa haitata uimarannan ja alueen muun ympäristön normaalia kaavan mukaista urheilu- ja virkistyskäyttöä.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.