Perustelut
Kaupunginhallitus päätti 20.4.2020 § 230 joukkoliikenteen järjestämisvaihtoehtojen selvityksen johdosta tehtävistä toimenpiteistä ja samalla antoi lisätoimeksiannon selvittää
- 30.6.2020 päättymässä olevien kilpailutettujen linjojen 5, 7, 27, 68 ja 69 tilannetta.
- Porin Linjojen lyhyen ajan taloudellisen aseman parantamiseksi ja toiminnan turvaamiseksi tehtäviä toimenpiteitä.
Yhtenä toimenpiteenä oli KH:n päätöksen mukaisesti pyytää, osana joukkoliikenteen uuden järjestämistavan implementoinnin ja muutosprojektijohtamisen tukea, Spring Advisor Oy:tä laatimaan suositus Porin Linjojen lyhyen ajan taloudellisen aseman vakauttamiseksi vuonna 2020. Porin Linjat Oy on menettänyt merkittävästi matkustajilta saamiaan lipputuloja sen jälkeen, kun siirryttiin COVID-19 –taudin leviämisen ehkäisemiseksi poikkeustilaan 16.3.2020 alkaen. Porin Linjat Oy on sopeuttanut avoimen joukkoliikenteen tarjontaa 20.3.-13.5. välisenä aikana lopettamalla koulujen työaikoihin sovitettua avointa joukkoliikennettä ja siirtymällä kesäaikatauluihin 30.3. alkaen.
Joukkoliikenneviranomainen on tarjonnan sopeuttamisesta huolimatta maksanut täyden liikennöintikorvauksen Varsinais-Suomen ELY-keskuksen linjauksen mukaisesti, koska Porin Linjat Oy edelleen ajaa yli puolet avoimen joukkoliikenteen reiteistä ja aikatauluista talvikauden liikennöintiin verrattuna.
Porin Linjat Oy:lle syntyy kuluja avoimeen joukkoliikenteeseen varattujen linja-autojen kiinteistä kustannuksista tavanomaiseen talvikauden liikennöintiin verrattuna ja Porin Linjat Oy menettää matkustajien lipputulot täysimääräisesti sekä koululaisia varten suunnitelluilta linjoilta että talviaikaisen liikennöinnin noin 6000 päivittäiseltä työ-, opiskelu- ja asiointimatkalta. Menetettyjä lipputuloja on korvattu aiemminkin Porin Linjat Oy:lle, esimerkiksi kesällä 2018 toteutetun maksuttoman joukkoliikenteen takia.
Citylinjan nykyinen korvaustaso ei ole riittävä todellisten kulujen kattamiseksi. Citylinjan kertalippu maksaa 1,00€, mikä ei suuresta matkustajamäärästä huolimatta riitä kattamaan linjan kuluja.
Käyttöoikeussopimuksesta hankintasopimukseen siirtyminen edellyttää merkittävää valmistelua loppuvuodesta 2020. Porin Linjat Oy:ltä tarvitaan runsaasti asiantuntemusta liikenteen suunnitteluun, sisältäen esimerkiksi reittien koeajoa linja-autokalustolla, aikataulu- ja reitti-informaation siirtoa, lipunmyyntijärjestelmien ja niihin liittyvän maksuliikenteen hallintaa, myyntikanavien sopimusten uusimista ja monia muita yksityiskohtia, joihin joukkoliikenneviranomaisen nykyiset voimavarat ja osaaminen eivät riitä.
Valmistelutyössä toteutetaan joukkoliikenteen lipputuotevalikoiman uudistus, mikä sisältää mm. rahastuslaitteiden päivityksen, kuljettajien ja lipunmyyntipisteiden asiakaspalvelijoiden perehdytyksen ja markkinointia matkustajille.
Ehdotukset Porin Linjojen lyhyen ajan toimenpiteiksi tappion kattamiseksi.
- Lipputuoteuudistuksen lykkääminen (alkuperäisesti voimaan 1.7.2020) kunnes bruttosopimusmalli on käytössä (tavoite v.2021 alku). Aikataulu kiireellinen, tarvitaan joukkoliikennejaoston päätös.
- Kustannussäästö Porin Linjoille noin 100 t€ (uudistuksen teko n. 10 t€ ja lipputuotot 90 t€) puolelta vuodelta olettaen normaalit matkustajamäärät syksyksi. Lipputuotot laskettu puolelta vuodelta olettaen normaalit matkustajamäärät syksyksi, mutta vaikutus jäänee todennäköisesti pienemmäksi
- Ostoliikennesopimusten korvausten päivittäminen tilapäisesti vuodelle 2020 (tarve todettu jo KH:ssa olleessa Spring Advisor Oy:n joukkoliikenteen järjestämistavan raportissa) yhteensä 500 t€ muodostuen seuraavasti:
- Citylinjan ostoliikennekorvauksen nosto n. 100 t€
- Porin Linjojen hallinnollisten tehtävien huomioiminen nykyisessä käyttöoikeussopimuksessa. Joko erillinen sopimus tai ostoliikennekorvauksen nosto Porin paikallisliikenteen käyttöoikeussopimuksessa n. 400 t€. Näiden tehtävien laajuutta ja niistä syntyviä kustannuksia ei ole määritelty/huomioitu alkuperäisessä käyttösopimuksessa.
- COVID-19 tilanteesta aiheutuvien lipputulojen korvaaminen ajalla maaliskuu-heinäkuu n. 500 t€. Tässä summassa on huomioitu jo se, että Porin Linjat siirtyi aikaisemmin kesäaikatauluun, mutta joukkoliikenneviranomainen on maksanut täyden ostoliikennekorvauksen huolimatta liikennöintimäärien laskusta. Lipputulojen korvaaminen olisi tehtävä ylimääräisellä korvauksella tai päivittämällä käyttöoikeussopimuksia tilapäisesti.
- Edellä mainitut toimenpiteet tarkoittavat lisätalousarviota vuodelle 2020 ympäristö ja lupapalveluiden toimialalle yhteissumman ollessa 1 M€.
Ehdotus toimenpiteiksi 30.6.2020 päättymässä olevien kilpailutettujen linjojen 5, 7, 27, 60, 68 ja 69 osalta:
- Linja 5: Mikkola-Impola-Uusikoivisto (ei koulukuljetusoikeutta, Itätuuli, Uusikoivisto, Kuninkaanhaka)
- Linja 7 Viasvesi-Makholma-Paarnoori-Tiedepuisto-keskusta (koululaiset Kyläsaaren kouluun ja Meri-Porin yhtenäiskouluun: nyt toteutettu tilausajon ja avoimen vaihtoyhteyden avulla)
- Linja 7: Harjunpää (Ulvila ei maksa linjasta) - Isojoenranta – Lukkarinsilta – keskusta (ei koulukuljetusoikeutta >> Kalaholma, Kuninkaanhaka)
- Linjat 27: Viasvesi-Tuorsniemen alakoulu-Länsi-Porin yläkoulu-PSYL
- Linja 60: Lyttylän kutsuohjattu asiointiliikenne koulujen loma-aikoina ja lauantaisin
- Linja 68 Lavia-Koski-Palus-Pori perjantaisin yksi vuoropari asiointia varten (ei koulukuljetusoikeutettuja, ei sovi opiskelijoiden työaikoihin, Ulvila ei maksa linjasta)
- Linja 69 Lavia-Pori yksi vuoropari opiskelijoille ja 8-16 työaikaa noudattaville keskustaan
Ehdotuksena on, että pidetään kaikki em. linjat toiminnassa väliaikaisesti kunnes bruttosopimusmalli on käytössä (tavoite v.2021 alku). Porin Linjat hoitaa em. linjat alihankintana linjojen nykyisiltä liikennöitsijöiltä nykyisellä kustannustasolla kunnes bruttosopimusmalli on otettu käyttöön. Alihankinnan käyttö on mahdollistettu Porin kaupungin ja Porin Linjojen välisessä käyttöoikeusliikennesopimuksessa häiriöttömän liikenteen turvaamiseksi. Tällä väliaikaisella ratkaisulla pystytään turvaamaan koulukuljetusten toimivuus syksyllä (reiteillä, joissa koulukuljetusoikeus) sekä ehditään analysoimaan ja yhteensovittamaan kuljetusten reittejä ja aikatauluja sekä matkustajamääriä vuonna 2021 tulevaa järjestämistavan muutosta silmällä pitäen. Tämä em. ratkaisu ei edellytä lisärahoitusta ympäristö- ja lupapalveluiden toimialalle vuodelle 2020.
Kaupunginhallitus käsitteli asiaa kokouksessaan 11.5.2020. Asian aiempi käsittely ja päätöksenteko on luettavissa asian historiatiedoissa.
Ehdotus
Kaupunginhallituksen päätösehdotus:
Kaupunginvaltuusto päättää myöntää vuoden 2020 talousarvion käyttötalousosaan 1M euron määrärahalisäyksen Ympäristö- ja lupapalveluiden toimialalle käytettäväksi edellä kuvatuilla perusteilla.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.