Perustelut
Toimialakohtaiset ennusteet
Kaupungissa on astunut voimaan organisaatiouudistuksia 1.9.2020 alkaen. Syyskuun raportti on ensimmäinen, joka raportoidaan uudella organisaatiorakenteella. Raporttien luettavuuden vuoksi organisaatiouudistuksiin liittyvät määrärahasiirrot sisältyvät raporteilla esitettyihin tietoihin, vaikka niistä ei ole vielä päätöksiä. Määrärahamuutokset tuodaan kaupunginhallituksen käsittelyyn 9.11.2020.
Konsernipalvelut-esikuntayksikkö muodostuu kaupunginjohtajan alaisista välittömistä avustavista tehtävistä, talous- ja hallintoyksiköstä, HR-yksiköstä, omistajaohjaus- ja rahoitusyksiköstä sekä viestintä- ja osallisuusyksiköstä. Näiden osalta ei ennusteta poikkeamia, vaan alkuperäisessä talousarviossa pysytään.
Perusturvan oman toiminnan ylitysennustetta on korjattu alaspäin 11,9 miljoonasta eurosta 10,0 miljoonaan euroon. Syynä ennusteen korjaamiseen on tarkempi näkemys tulojen ja menojen toteutumisesta koko vuoden ajalta. Oman toiminnan kokonaisuuden ennustamisessa haasteita aiheuttaa koronan taloudellisten vaikutusten eriyttämisen sekä esimerkiksi Satasairaalan tekemien hinnaston muutosten vaikutusten arviointi sekä mahdollisten palautusten arviointi. Koronaviruksen aiheuttamia lisäkustannuksia on toteutunut syyskuun loppuun mennessä n. 1,7 M€, josta 0,8 M€ on katettu määrärahasiirrolla sivistystoimialalta. Vuoden 2020 vaikutusarviota on pudotettu aiemmin arvioidusta 4,5 miljoonasta eurosta, koska sijaiskulut eivät ole toteutuneet pelätysti. Tarkennetun ennusteen mukaan kustannukset olisivat vuonna 2020 yhteensä 2,4 M€. Tilanne voi kuitenkin muuttua vielä loppuvuoden 2020 aikana, jos koronatilanne pahenee Satakunnassa. Mahdollinen hoito-/käyntisuman jälkikäteispurku eri palvelualueilla tullee kohdistumaan vuodelle 2021. Terveydenhuollon ostopalvelujen kohdalla on nousuvaraa edellisestä vuodesta 1,71 % (2,0 M€) ja tämän hetkisen tiedon perusteella erikoissairaanhoitoon Satasairaalalle varattu määräraha ylittyy 0,6 M€ (nousua 2,0 %). Kuitenkin lopullinen kuntalaskutus määräytyy Satasairaalan loppuvuoden palvelukäytön perusteella. Läpilaskutettavat kokonaisuudet muilta erikoissairaanhoidon yksiköiltä sekä perusturvan menoihin kohdistuva mahdollinen koronapalautus erikoissairaanhoidosta eivät sisälly arvioon.
Sivistystoimialan ennustetta on heikennetty 0,9 miljoonalla eurolla. Liikuntapaikkojen menoihin oli ennustettu 0,3 M€ säästöä, tämä säästöennuste sisältyy organisaatiomuutoksen jälkeen teknisen toimialan ennusteeseen. Loput ennusteen heikennyksestä johtuu opetushallituksen ja opetus- ja kulttuuriministeriöiden hanketukien siirtymisestä vuodelle 2021, koska koronatilanteen vuoksi hankkeita ei ole kyetty toteuttamaan tänä vuonna. Toimintatuotot tulevat jäämään talousarviota selvästi pienemmiksi johtuen liikunta- ym. laitosten keväisistä suluista ja edelleen jatkuvasta epävarmasta koronatilanteesta. Kokonaisuudessaan talouden arvioidaan kuitenkin edelleen toteutuvan muutettua talousarviota paremmin, päivitetty säästöennuste on nyt n. 0,5 miljoonaa euroa.
Elinvoima- ja ympäristölautakunnalle syyskuussa annetun ennakkotiedon mukaan toimialan talous oli ylittämässä talousarvion 1,3 miljoonalla eurolla. Ylitystarve on nyt pienentynyt miljoonaan euroon. Ylitys liittyy työllistämispalkkojen riittämättömyyteen ja kuntakokeilun alkamiseen. Lautakunta hyväksyi näihin liittyvän lisämäärärahapyynnön syyskuun kokouksessa ja sen odotetaan etenevän kaupunginhallituksen kautta valtuuston kokoukseen marraskuussa. Joukkoliikenteen osalta tilanne on muuttunut, sillä 300.000 euron ylitystarve saadaan katettua Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin 30.9.2020 tekemällä joukkoliikenteen koronatukipäätöksellä. Päätöksen mukaan Pori saa 470.000 euron tuen, josta 375.000 euroa on korvausta menetetyistä lipputuloista. Lisärahoituksella tuetaan palvelutason turvaamista koronatilanteen pitkittyessä sekä pyritään varmistamaan joukkoliikenteen kehittämishankkeiden toteuttaminen.
Teknisen toimialan käyttötalouden toimintakulujen, mikä on valtuustoon nähden toimialan sitovuustaso, vuosiennustetta on muutettu noin 1,3 miljoonaa euroa aiempaa ennustetta pienemmäksi ollen nyt 1,8 miljoonaa euroa alle talousarvion. Henkilöstökulut ovat kertyneet eläköitymisten ja uusrekrytointien vähäisyyden takia talousarviota pienempinä sekä teknisen toimialan alkuvuoden organisaatiossa että siirtyneissä liikuntapaikkojen hoidon toimintayksikössä. Huolimatta kiinteistönhoidon kustannusten siirtymisestä palveluostoista pitkälti henkilöstökuluihin, näyttäisi niissä säästömahdollisuus olevan edelleen vähintään noin 0,37 miljoonaa euroa. Myös palvelujen ostot ovat toteutuneet talousarviota pienempinä erityisesti infrayksikössä. Huomioiden myös kiinteistönhoidon kustannusten siirtyminen pitkälti henkilöstökuluihin, on ennustetta palveluostojen osalta laskettu yhteensä noin 0,70 miljoonaa euroa. Aineissa, tarvikkeissa ja tavaroissa lämmityskustannukset ovat jäämässä huomattavasti talousarvion alle ja ennustetta on näiltä osin muutettu siten, että säästömahdollisuus olisi noin 0,73 miljoonaa euroa. Toimintatuottojen osalta syyskuun lopun perusteella näyttää todennäköiseltä, että kiinteistönhoidon myyntituottojen siirtyminen tekniselle toimialalle, Porin Vedelle tehtyjen työmaiden tuotot sekä muut myyntituottoerien talousarviota suuremmat toteutumat korvaavat aiemmin ennustettujen tuottojen vajausta. Näin ollen tuottoennuste on korjattu talousarvion mukaiseksi.
Satakunnan Pelastuslaitos ja liikelaitokset ennustavat pysyvänsä talousarviossa.
Toimialoille kohdistamattomissa erissä työmarkkinatuen kuntaosuuden ylitysennustetta on syksyn toteutumien perusteella kasvatettu 0,4 miljoonalla eurolla.
Henkilöstö
Kaupunginjohdon, kaupunginhallituksen ja valtuustoryhmien kesken on maaliskuusta 2020 lähtien etsitty vaihtoehtoja talouden tasapainottamiseksi. Kaupunginhallitus on keväällä päättänyt kaikkia toimialoja koskevasta rekrytointikiellosta ja tämän lisäksi alle vuoden mittaisten määräaikaisten sijaisten käytön rajoituksista. Menettelyllä tavoitellaan 250 henkilötyövuoden vähentämistä luonnollista poistumaa hyväksi käyttäen vuoden aikana.
Henkilöstön lukumäärä tyypillisesti kasvaa syyskuussa elokuuhun verrattuna. Niin tälläkin kertaa, mutta tänä vuonna vain 17 henkilöllä (vuonna 2019 kasvua oli 93 henkilöä). Kausittainen muutos johtuu lähinnä sivistystoimialan toiminnan muutoksesta kesäkauteen verrattuna. Kuluvan vuoden elo- ja syyskuun välisenä aikana vakinaisten lukumäärä väheni yhdellä, eli mainittu pieni kasvu kaupunkitasolla tapahtui erityisesti määräaikaisissa palvelussuhteissa.
Vuosien 2020 ja 2019 syyskuiden erot ovat merkittävät (kuten oli elokuidenkin välinen ero). Syyskuussa oltiin -301 henkilöä (-4,7 %) viimevuoden syyskuun tason alapuolella (elokuussa -225 henkilöä, -3,5 %, viimevuoden elokuun tason alapuolella). Vakinaisten osalta ero on kuitenkin vain -15 henkilöä. Henkilöstön määrän väheneminen ei siten ole tapahtunut vakinaisessa henkilöstössä vaan määräaikaisissa palvelussuhteissa. Vakinaisen henkilöstön vähenemistä toimialoilla ja laitoksissa kompensoi perusturvan henkilöstömäärän kasvu. Määräaikaiset palvelussuhteet ovat laskeneet -253 henkilöä (esimerkiksi: Perusturva -70 hlö, sivistystoimiala -128 hlö ja Palveluliikelaitos -37 hlö).
Vakinaisen henkilöstön suhteellinen osuus koko henkilöstöstä (henkilötyövuosikertymänä vuoden alusta) on lähes sama viime vuoteen verrattuna (2020; 77,0 % ja 2019; 77,3 %).
Organisaatio muuttui syyskuun alusta alkaen ja konsernipalvelut (103 henkilöä, joista vakinaisia 85) sekä elinvoima- ja ympäristötoimiala (268 henkilöä, joista vakinaisia 170) aloittivat toimintansa. Palveluliikelaitoksen sekä sivistystoimialan henkilöstön määrät laskivat kiinteistönhuollon ja liikuntapaikkayksikön siirryttyä tekniselle toimialalle. Tämä luonnollisesti johti teknisen toimialan merkittävään henkilöstömäärän kasvuun. Organisaatiomuutokset aiheuttavat tilastointiin aina poikkeuksia, jotka on raporttien tulkinnassa osattava huomioida.
Vakinaisten päättyneitä palvelussuhteita on vuoden alusta laskien 256 kappaletta, joissa henkilön työpanos poistuu kokonaisuudessaan organisaatiosta. Vastaavaan aikaan vuonna 2019 näitä päättymisiä oli 252. Vanhuuseläkkeelle siirtymiset ovat samalla tasolla kuin viime vuonna, mutta varhennetulle vanhuuseläkkeelle ja työkyvyttömyyseläkkeelle siirtymiset ovat hieman kasvaneet. Irtisanoutumisia on 18 vähemmän kuin vuonna 2019 vastaavaan aikaan.
Tämän lisäksi palvelussuhteen päättymissyitä on vielä useita, jotka eivät tarkoita suoraan henkilön työpanoksen poistumista, vaan teknistä muutosta palvelussuhteessa tai esimerkiksi osa-aikaisuutta. Täyttölupahakemuksia on 1.1.2020 – 2.9.2020 välisenä aikana tehty 182 kappaletta, joista 2 on hylätty. Hakemuksien lukumäärä on 1.6. – 10.9. välisenä aikana pudonnut noin 30 % viimevuoteen verrattuna (40 kpl; 2020 ja 56 kpl; 2019).
Henkilötyövuosikertymä on edelleen suurempi kuin vuoden 2019 vastaavaan aikaan (HTV2; + 0,1 %). Tämä johtuu lähinnä matalasta henkilöstön määrästä vuoden 2019 ensimmäisellä neljänneksellä (Seuturekryn viimeiset palvelussuhteet). Toimialoista vain perusturvan sekä Satakunnan pelastuslaitoksen henkilötyövuosikertymät ovat edeltävää vuotta korkeammalla, joista perusturvan kasvu on suuruudeltaan niin merkittävä, että se vetää koko kaupungin palkallisten henkilötyövuosien kertymän mainittua +0,1 % edeltävää vuotta korkeammaksi. Kaikkien perusturvan palvelualueiden henkilötyövuosimäärät ovat hitaasti kasvaneet vuoden 2019 alusta asti.
Henkilötyövuosien kuukausikertymät ovat parhaillaan alhaisempia kuin viimevuoden vastaavina kuukausina. Toisin sanoen henkilöstöä on keskimäärin nyt vähemmän kuin vuosi sitten. Rekrytointirajoitteet näkyvät erityisesti määräaikaisten ja sijaisten käytön vähenemisenä. Edelleen näyttää siltä, että vuoden 2020 HTV2 kertymä tulee jäämään 2019 tason alapuolelle.
Koska palkalliset henkilötyövuodet ovat näin lähellä (+ 0,1 %) viime vuoden vastaavaa tilannetta, voidaan henkilöstökuluja ja maksettuja palkkoja lähes suoraan verrata vuosien välillä ilman, että henkilöstön määrällä olisi suurta vaikutusta euromääräiseen eroon. Esimerkiksi maksetut peruspalkat (lähes sama kuin tehtäväkohtaiset palkat) ovat nousseet maltillisesti (1,2 %). Tuloslaskelmassa henkilöstökulut ovat nousseet 2,7 % viime vuoteen verrattuna (lomarahat maksettiin 2020 vuonna täysimääräisinä).
Terveysperusteiset poissaolopäivät ovat lähes samalla tasolla kuin vuonna 2019 vastaavaan aikaan (+ 0,1 %). Kuukausitoteumat kääntyivät huhtikuussa laskuun ja nyt syksyn tullessa toteumat ovat jälleen kasvussa. Terveysperusteisten poissaolojen kasvu syksyllä on kaudelle tyypillistä kehitystä, mutta esimerkiksi perusturvassa poissaolot ovat kasvaneet kahta edeltävää vuotta korkeammiksi.
Investoinnit
Määrärahaa on jäämässä käyttämättä ja siitä noin 5,4 miljoonaa euroa on huomioitu kaupunginjohtajan vuoden 2021 talousarvioesityksessä. Tilainvestoinneista kohteina ovat Noormarkun yhtenäiskoulun ruokala, Vähärauman ja Pohjois-Porin koulut, Taidemuseon vesikatto, Taidemuseon itäpäädyn 2. kerroksen tilamuutos, uusi palloiluhalli Isomäen alueelle, Uudenkoiviston päiväkoti, Nuorten talo ja kiinteistöjen ylläpito ja osaperuskorjaus- ja energiatehokkuusinvestointeja sekä infrakohteista Jokikeskus.
Verotulot
Talousyksikön controller-tiimin 29.10. laatima verotuloennuste perustuu Kuntaliiton lokakuussa päivitettyyn ennustekehikkoon sekä valtion budjettiriihestä saatuihin tietoihin. Lisäksi ennusteessa on pyritty alustavasti huomioimaan paikallisia tekijöitä. Todellinen vuoden 2020 vaikutus selviää vasta ensi vuonna. Tällöin realisoituu kesätapahtumien puuttuminen ja paikallisten lomautusten vaikutus.
Päivitetty kunnallisveroennuste tarkoittaa Porin osalta kunnallisverotulokertymän jäämistä talousarviosta n. 11,2 miljoonalla eurolla eli 3,9 %:lla. Parannusta elokuun ennusteeseen on n. 2,4 miljoonaa euroa.
Koronatilanteen takia kuntien osuutta yhteisöveroon on päätetty korottaa 10 %-yksiköllä (kuntien osuus aiemmin 32,13 %, tänä vuonna 42,13 %). Jako-osuuden korotuksen kokonaisvaikutukseksi on arvioitu Porille 3,6 M€. Yhteisövero-odotuksia ei ole muutettu elokuun ennusteesta ja ne jäävät n. 1,1 miljoonaa euroa talousarviota pienemmäksi.
Kiinteistöverotuksessa siirryttiin vuoden 2020 verotuksessa ns. joustavaan valmistumiseen. Tämä tarkoittaa sitä, että eri kiinteistönomistajilla verotus valmistuu toukokuusta alkaen eri aikaan. Verotus valmistuu kuitenkin viimeistään lokakuun lopussa. Samaan aikaan kiinteistöverotuksessa on siirrytty käyttämään uutta tietojärjestelmää. Yli 170 euron kiinteistöveroissa vero erääntyy kahdessa maksuerässä, eli lokakuussa valmistuvan verotuksen viimeiset maksuerät suoritetaan helmikuussa 2021. Kiinteistöverotus toimitetaan vuodesta 2020 alkaen yhteisöjen osalta niiden kotikunnassa, kun aiemmin maksuunpano on tehty kiinteistön sijaintikunnan mukaan. Suurten veronmaksajayhteisöjen, jotka omistivat kiinteistöjä useissa kunnissa, 2020 kiinteistöverotus viivästyi kokonaisuudessaan siihen saakka, kunnes kaikkien kiinteistöjen tiedot on tarvittaessa korjattu. Kuva verotuksen valmistumisesta on tarkentunut syksyllä. Edellä mainittujen tekijöiden yhteisvaikutuksen takia verotus valmistuu huomattavan suurella osalla kiinteistöistä alkuperäisesti arvioitua myöhemmin vasta syys-lokakuussa. Tämä tarkoittaa sitä, että tammi-helmikuussa 2021 kertyisi jopa 200 miljoonaa euroa vuoden 2020 kiinteistöveroa. Tämä vähentää vastaavasti arviota tänä vuonna kertyvästä kiinteistöverosta. Muutos tarkoittaa Porille noin 2,5 M€ kiinteistöveron alenemaa tälle vuodelle. Jo aiemmin arvioitu 0,6 M€ alenema huomioiden kiinteistöverot jäävät talousarviosta yhteensä 3,1 miljoonaa euroa.
Koronaviruksen aiheuttamat veromenetykset jatkuvat ja talousarvion verotulokohta ei täyty. Verotulo-odotus talousarviossa on 330,9 M€ ja ennuste on nyt 315,3 M€ eli vajetta ennustetaan 15,6 M€.
Valtionosuudet
Eduskunta hyväksyi vuoden 2020 neljännen lisätalousarvioesityksen 8.6.2020. Sen osana päätettiin myös kehysriihessä (8.4.) päätetyn koronavirusepidemian kuntatalouden tukipaketin tarkemmista laskentaperusteista. Peruspalvelujen valtionosuutta korotettiin 550 M€, josta kolmasosa kohdennetaan tasasuuruisesti asukasta kohden ja kaksi kolmasosaa kunnallisveron tilittämisessä tänä vuonna sovellettavien jako-osuuksien perusteella. Tämän lisäksi lasten, nuorten ja perheiden hyvinvointia tukeviin palveluihin lisättiin peruspalvelujen valtionosuutta 112 M€. Iäkkäiden palveluiden toimivuuden varmistamiseen lisättiin 60 M€. Porin kaupungin osuus tästä kokonaisuudesta on n. 10,7 M€.
Aiemmin tehtyä päätöstä verotulomenetysten lisäkompensaatiosta kunnille tarkistettiin vuoden 2020 viidennessä lisätalousarviossa ja summaa on pudotettu 547 miljoonasta eurosta 118 miljoonaan euroon. Porin osalta verotulomenetysten kompensaatio on n. 1,6 M€.
Seitsemännessä lisätalousarviossa (29.10.) peruspalvelujen valtionosuuksia korotettiin 750 M€. Lisäyksestä kohdennetaan 128,7 M€ kuntiin asukaskohtaisesti yhtä suurella määrällä, 4,3 M€ kuntien 13-15 -vuotiaiden asukkaiden suhteessa ja 267,0 M€ vuoden 2020 kunnallisveron jako-osuuksien suhteessa. Tästä Porin osuus on 5,9 M€. Lisäksi 350 M€ kohdennetaan kuntiin niin, että lisäys jaetaan sairaanhoitopiireittäin koronapandemiaan liittyvien testien suhteessa. Kunkin sairaanhoitopiirin lisäys kohdennetaan sairaanhoitopiiriin kuuluviin kuntiin asukaskohtaisesti yhtä suurella määrällä jolloin Porin osuudeksi muodostuu 4,4 M€.
Edellä mainittujen päätösten perusteella Porin kaupungin peruspalvelujen valtionosuudet sisältäen verotulomenetysten kompensaatiot ovat vuonna 2020 arviolta 182,4 M€. Opetus- ja kulttuuritoimen valtionosuudet ovat -5,9 M€. Valtionosuudet yhteensä ovat 176,5 M€. Talousarviossa valtionosuuksien yhteismääräksi arvioitiin 153,5 M€. Valtionosuudet tulevat toteutumaan arviolta 23 M€ talousarviota paremmin.
Muut tuloslaskelmaosan erät
Rahoitustuotot ja -kulut jäävät talousarviosta 1,5 M€, koska Porin Sataman tulos jää heikoksi, eikä se pysty tulouttamaan junior-lainan korkoa kaupungille.
Poistojen ennustetaan ylittävän alkuperäisen talousarvion 1,1 miljoonalla eurolla.
Tammi-elokuun tulosennuste osoitti 27,5 M€ alijäämää. Toimialojen päivitetyt ennusteet ja koronavaikutusten uudelleenarviointi sekä valtionosuuksiin kohdistuva uusi lisäys ovat parantaneet tulosta. Uusi ennuste kaupungin vuoden 2020 tulokseksi on nyt -19,6 M€.