Valmistelija
Ilkka Manninen, controller, talousyksikkö, ilkka.manninen@porinperusturva.fi
Perustelut
Kaupunginhallitus on 24.8.2020 tehnyt päätöksen talousarvion 2021 ja taloussuunnitelman 2022-2023 laadintaa ohjaavasta toimialakohtaisesta käyttötalouden kehyksestä. Määrärahakehykset ovat toimialojen osalta sitovia. Talousarvion laadintaohjeiden mukaan toimialakohtaisissa esityksissä tulee varautua kustannustason nousuun. Palvelujen ostoissa tulee ottaa huomioon voimassa oleviin sopimuksiin mahdollisesti sisältyvät hinnankorotukset. Henkilöstökulujen kohdalla kunnallinen yleinen virka-ja työehtosopimus KVTES 2020–2021 on voimassa 1.4.2020–28.2.2022. Sopimuskauden aikana palkkoja korotetaan kahdella yleiskorotuksella. Sopimuskauteen kuuluu myös paikallinen järjestelyerä, joka laitetaan maksuun 1.4.2021 lukien. Laskennallinen palkkasumman kasvu, johon esityksessä tulee varautua, on yhteensä n. 2,6%vuoden 2019 palkkatasoonverrattuna. Lisäksi tulee ottaa huomioon palkkakustannusten tavanomainen nousu esim. kokemuslisien vuoksi. Palkkakustannukset on arvioitava mahdollisimman todenmukaisesti henkilöstösuunnitelman mukaan.
Henkilöstö- ja koulutussuunnitteluprosessi on integroitu osaksi talousarvioprosessia ja talousarvion valmistelutyön yhteyteen, jotta mahdolliset henkilöstörakenteen ja -määrän muutokset voidaan ottaa talousarviossa huomioon aikaisempaa tehokkaammin. Henkilöstö- ja koulutussuunnitelmat käsitellään lautakunnissa talousarviokäsittelyn yhteydessä.
Merkittävänä muutoksena aiempien vuosien talousarviorakenteeseen toiminnallisten tavoitteiden osuus painottuu toimialoilta nostettuihin taloudellisesti merkittävimpiin prosesseihin sekä kaupungin elinvoiman kehittämiseen. Talousyksikön controller-tiimi valmistelee 11 toimintakatteeltaan suurimman prosessin tilannekuvat, taloudelliset vaikutukset sekä pitkän aikavälin tavoitteet ja vuosittaiset valtuustoon nähden sitovat toimenpiteet. Nämä prosessikuvaukset liitetään prosessista vastaavan toimialan käyttötalousosan yhteyteen.
Talousarvioesitykset palautetaan talousyksikköön 25.9.2020 mennessä.
Talousarvion määrärahakehys ja perusteet
Perusturvan määrärahakehys vuodelle 2021 on -302 994 722 € (muutettu käyttösuunnitelma 2020 -291 707 565 € v. 2020). Kehyslisäyksenä on otettu huomioon henkilöstömenojen muutos -1 075 150 €, vähennetty eläkemenoperusteisen maksun muutos aiheuttamisperiaatteelle 323 732 €, säästövelvoite vähennys henkilöstömenoista 4 164 261 €, kehys lisäystä -14 900 000 €, koulutusrahojen siirto HR-yksikölle 200 000 €. Perusturvan vuoden 2020 ennuste on -304,3 M€.
Talousarvioesityksen henkilöstökuluissa on otettu huomioon palkankorotusten vaikutus v. 2021, mikä on 0,9 %
Palvelujen ostot ja aineet tarvikkeet ovat arvioitu vuoden 2020 talousarvion ja kuluvan vuoden toteumien perusteella sekä palvelujen ostojen kohdalla on otettu huomioon mahdolliset sopimuskorotukset.
Avustuksissa ovat omaishoidontuet ja palvelusetelimenot eri palvelualueilta. Perusturvalautakunnan vuonna 2020 hyväksymät omaishoidontuen muutokset on huomioitu talousarvioehdotuksessa.
Toimintatuotot koostuvat asiakas- ja hoitomaksuista, vuokrista sekä yhteistoiminta-alueen laskutuksen tuotoista ja muista tuotoista. Toimintatuottoja laskevana on otettu huomioon lakiluonnoksena oleva uuden asiakasmaksulain muutokset koskien esimerkiksi suunterveydenhuollon maksujen sisältymisestä maksukattoon, jonka taloudellinen vaikutus on 0,7 M€.
Toiminnalliset muutokset
Valtion päätöksistä, jotka vaikuttaisivat perusturvan palveluihin, ei vielä tässä vaiheessa ole tietoa ja vain asiakasmaksulain muutos on otettu huomioon. Talousarvioesityksessä ei ole voitu ottaa huomioon mahdollisia tulevia toiminnan laajuuteen tai kustannuksiin vaikuttavia muutoksia.
Edellä mainituilla perusteilla laadittu toimialan talousarvioesitys ylittää annetun määrärahakehyksen 8,5 M€:lla. Alla olevassa listassa on koottuna toimialan yksiköiden valmistelemat säästötoimenpiteet. Säästövaikutukset on arvioitu vuoden 2021 osalta.
Sosiaali- ja perhepalvelut
- Kahden asukastuvan toiminnan päättäminen, Pormestarinluoto ja Pihlava. Taloudellinen vaikutus 0,1 M€.
- Tilapäishoitoyksikkö Poijun toiminnan muutos pitkäaikaiseksi asumiseksi ja tilapäishoito ostetaan ostopalveluna. Taloudellinen vaikutus 0,4 M€.
- Aikuissosiaalityön asuntojen välivuokraustoiminnan supistaminen. Taloudellinen vaikutus 0,05 M€.
- Kotiranta I toiminnan lopettaminen. Taloudellinen vaikutus 0,2 M€.
- Eläköityvien henkilöiden tilalle ei rekrytoida uusia henkilöitä. Taloudellinen vaikutus 0,3 M€.
Terveys- ja sairaalapalvelut
- Saattohoidon ulkoa ostaminen loppuu. Taloudellinen vaikutus 0,1 M€.
- Suljetaan Akuutti lyhytaikaishoito Noormarkku. Taloudellinen vaikutus 0,1 M€.
- Psykososiaalisten palveluiden asumispalvelujen ostoja karsitaan. Taloudellinen vaikutus 0,3 M€.
- Psykososiaaliset palvelut tilamuutokset. Taloudellinen vaikutus 0,2 M€.
- Asiakkaiden neuvontapalvelujen toimintamallin painopistettä muutetaan ja neuvontayhteistyötä 3. sektorin kanssa vahvistetaan. Taloudellinen vaikutus 0,3 M€.
Vanhuspalvelut
- Ympärivuorokautisen pitkäaikaishoidon yksiköiden Himmelin ja Kyläsaaren toimintojen hallittu lopettaminen vuoden 2021 loppuun mennessä. Vaikutus 9 HTV vuodelle 2021. Taloudellinen vaikutus 0,4 M€.
- Noormarkun vanhuspalveluiden lähipalvelukeskus lakkautetaan vuoden 2020 loppuun. Taloudellinen vaikutus 1,8 M€.
- Kotiranta II lopetetaan vuoden 2020 loppuun. Taloudellinen vaikutus 0,1 M€.
- Uudenkoiviston vanhustentalon vuokraustoiminnasta luopuminen vanhuspalveluiden toimesta. Taloudellinen vaikutus 0,3 M€.
Sisäiset palvelut
- Eläköityvien toimistohenkilöiden tilalle ei rekrytoida. Taloudellinen vaikutus 0,1 M€.
Erikoissairaanhoito
- Satasairaalan tuottavuusohjelman tuottavuuden potentiaali yhteistyötä lisäämällä. Taloudellinen vaikutus 2,5 M€.
Edellä lueteltujen toimenpiteiden ja niiden kustannusvaikutusten myötä on perusturvan talousarvioesitys määrärahakehyksen mukainen. Säästötoimenpiteet sisältää säästövelvoite vähennyksen henkilöstömenoista 4,2M€. Porin perusturvan osalta HTV vähennys ei toteudu kokonaisuudessaan vaan tavoitteesta jäädään 0,9 M€, koska uusi lastensuojeluyksikkö avautuu kesällä 2021. Vastaava summa on kuitenkin vähennetty lastensuojelun ostopalveluista. Säästötoimenpiteiden jälkeenkin perusturvan talousarvioesitys on määrärahoiltaan kriittinen. Sen toteuttaminen edellyttää säästäväistä ja taloudellista toimintatapaa eikä mahdollista palvelujen lisäyksiä.
Irtaimen investoinnit 2021
Irtaimen omaisuuden investointikehys on 823 000 €. Määrärahaa käytetään tietojärjestelmien päivittämiseen 600 000 € ja irtaimiston investointeihin 223 000 €.
Tuottavuusohjelma 2021
Porin perusturvassa laadittua tuottavuusohjelmaa. Tuottavuusohjelma on laadittu yhdessä NHG:n (Nordic Healthcare Group) kanssa vuoden 2019 aikana ja lisäksi sitä on viimeistelty kevään 2020 aikana. Suunnittelutyön loppuraportti esiteltiin kaupunginhallitukselle 2.12.2019 ja perusturvalautakunnan toimenpidesuunnitelma 16.3.2020, jolloin kaupunginhallitus hyväksyi toimenpidesuunnitelman ja edellytti mm., että tuottavuusohjelma otetaan huomioon valmisteltaessa vuoden 2021 talousarviokehystä.
Perusturvan tuottavuusohjelman eteenpäin viemiseksi tarvitaan vuodelle 2021 lisämäärärahaa seuraavasti:
Yhteistyö ESH:n, sivistystoimen, yksityisen ja 3. sektorin kanssa
- Moniammatillinen tiimityö tukeminen kehitysvaiheessa, 0,5 M€
- Paljon palveluita tarvitsevien prosessin kehittäminen, 0,3 M€
- Palvelurakanteen keventäminen:
Vanhuspalvelut
- Kotihoito 24/7: 23 hoitajan palkkaus kotihoitoon, 1,2 M€
- Kaikenikäisten omaishoidon kehittäminen ja tukiluokkien korotukset 0,7 M€
- Kuntoutuspalvelujen kehittäminen 1,4 M€
- Kotihoidon palvelusetelin ja suorahankinnan käyttöönotto 0,1 M€
- Perhehoidon kasvattaminen 0,2 M€
- Iäkkäiden kotona järjestettävän sairaanhoidon vahvistaminen 0,2 M€
Vammaispalvelut
- Kotiin vietävien palveluiden vahvistaminen, 0,2 M€
Lastensuojelu
- Moniammatilliset koulutukset vaikuttavista menetelmistä, 0,05 M€
- Verkkoauttaminen, 0,1 M€
Psykososiaaliset palvelut
- Psykososiaalisten omien asumispalvelun vahvistaminen 0,05 M€
Digitalisaatio ja tiedolla johtaminen 1,7 M€, joka sisältää esimerkiksi seuraavia kokonaisuuksia sähkölukot asiakkaiden koteihin, hoitotarvikejakelun Smart Post, hoitotyötä tukevat ja helpottavat mobiilisovelluksia, eri palveluiden toiminnanohjaus ja asiakkuudenhallinta tietojärjestelmiä sekä tiedolla johtamisen kokonaisuuksia.
Henkilöstö kokonaisuus 0,5 M€, joka sisältää projektipäällikön, esimiehien työnohjaus valmennus, työterveyshuollon ekstrapanostus ja hyvinvointiagentit.
Yhteensä tuottavuusohjelman eteenpäin viemiseksi vuodelle 2021 tarvitaan lisämäärärahaa 7,2 M€.
Talousarvion liitteet lisätään esityslistalle myöhemmin.
Ehdotus
Esittelijä
Sanna Mustajoki-Kunnas, perusturvajohtaja, sanna.mustajoki-kunnas@porinperusturva.fi
Perusturvalautakunta päättää esittää kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle päätettäväksi perusturvan vuoden 2021 talousarvion.
Lisäksi tuottavuusohjelman eteenpäin viemiseksi vuodelle 2021 esitetään lisämääräraha tarpeeksi 7,2 M€.
Päätös
Äänestyksien jälkeen päätettiin seuraavasti:
Pihlavan asukastupa jatkaa toimintaa entiseen malliin. Pormestarinluodon asukastuvan toiminnasta voidaan pyrkiä tekemään yhteistyösopimus esimerkiksi Pormestarinluodon asukasyhdistyksen kanssa. Toiminta ei Pormestarinluodossakaan saa kuitenkaan loppua.
Noormarkun akuutin lyhytaikaishoidon yksikön tulevaisuus ratkaistaan osana tuottavuusohjelmaa ja sen viitoittamaa palvelurakenteen muutosta.
Himmelin pitkäikaishoidon yksikön toiminnut lopetetaan hallitusti vuoden 2021 loppuun mennessä. Kyläsaaren pitkäaikaishoidon yksikön tulevaisuus ratkaistaan osana tuottavuusohjelmaa ja sen viitoittamaa palvelurakenteen muutosta. Päätöksissä tulee huomioida Kyläsaaren eri osastojen toiminnot.
Noormarkun vanhuspalveluiden lähipalvelukeskuksen tulevaisuus ratkaistaan osana tuottavuusohjelmaa ja sen viitoittamaa palvelurakenteen muutosta.
Lautakunnan yksimielisellä päätöksellä lisätään kirjaus tilapäishoitoyksikkö Poijun toiminnan muutokseen pitkäaikaseksi asumiseksi ja tilapäishoidon ostamisesta ostopalveluna seuraavasti: Muutoksen yhteydessä varmistetaan tilapäishoidon ja äkillisten tilanteiden hoitokapasiteetin riittävyys.
Loput korjatun päätösehdotuksen mukaisesti.
Esittelijä jätti eriävän mielipiteen.
Kokouskäsittely
Esittelijä muutti päätösehdotustaan: korjataan esittelytekstissä ollut kirjoitusvirhe koskien Noormarkun akuutti lyhytaikaishoito sulkemisen taloudellista vaikutusta. Akuutti lyhytaikaishoidon taloudellinen vaikutus on 1,1 M€. Lisäksi korjataan irtaimistoinvestointeja käsittelevään kohtaan irtaimen omaisuuden investointikehykseksi 1 355 000 €. Määrärahat käytetään tietojärjestelmien päivittämiseen 1 132 000 € ja irtaimiston investointeihin 223 000 €. Korjaus ei vaikuta kokonaissäästösummaan vaan on jo sisältynyt 8,5 M€ summaan.