Valmistelija
Eija Riihimäki, vs. liikenneinsinööri, eija.riihimaki@pori.fi
Perustelut
Porin keskustassa on nykyisellään 12 maksullista, kaupungin hallinnoimaa pysäköintialuetta, joista yksi on pysäköintilaitoksessa. Lisäksi kadunvarsipysäköinti on pääsääntöisesti maksullista Etelä- ja Pohjoispuiston, Hallituskadun, Vähälinnankadun ja Itsenäisyydenkadun rajaamalla alueella. Kaikista kaupungin hallinnoimista yleisistä pysäköintipaikoista noin puolet on maksullisia. Pysäköintipaikkojen käyttöaste (=pysäköityjen autojen määrä/autopaikkamäärä) on viime vuosina ollut n. 63%. Kartta keskustan pysäköintivyöhykkeistä löytyy osoitteesta http://palvelukartta.pori.fi/.
Maksuvälineenä voi käyttää pysäköintiautomaateissa kolikoita sekä kortti- tai lähimaksua. Myös mobiilimaksaminen on mahdollista. Pysäköinnin maksullisuus on voimassa arkisin klo 8-18 ja lauantaisin klo 8-16.
Maksullisille pysäköintialueille on lisäksi mahdollista lunastaa kuukausipysäköintilupia. I- ja II-vyöhykkeen luvalla voi näiden vyöhykkeiden maksullisilla paikoilla pysäköidä maksulliseen aikaan kaksi tuntia kerrallaan sekä lisäksi III-vyöhykkeellä rajattomasti. III-vyöhykkeen luvalla voi pysäköidä III-vyöhykkeen maksullisilla paikoilla rajattomasti. Vuosittain kuukausilupia myydään tai luovutetaan 1500 – 2000 kpl, joista I-II-vyöhykkeen lupia 48% ja III-vyöhykkeen lupia 52%.
Nykyiset pysäköintituntihinnat ovat ydinkeskustassa (I-vyöhyke) 2,0 euroa, muilla kadunvarsipaikoilla sekä Gallen-Kallelankadun pysäköintialueella (II-vyöhyke) 1,50 euroa sekä muilla keskustan maksullisilla alueilla (III-vyöhyke) 1,0 euroa. Kuukausipysäköintilupien hinta on I-II-vyöhykkeillä 40 euroa ja III-vyöhykkeellä 20 euroa.
Pysäköintituloja on viime vuosina kertynyt kaupungille noin 1.000.000 euroa/v. Kuukausipysäköintiluvista on lisäksi kertynyt tuloa n. 130.000 euroa/v.
Porin kaupungin Pysäköintipolitiikka 2030 -selvitys hyväksyttiin kaupunginvaltuustossa keväällä 2019. Pysäköintipolitiikkaraportissa on mm. linjattu, että ydinkeskusta/ I-vyöhyke on tarkoitettu lyhytaikaiselle asiointipysäköinnille, jossa pysäköinti on pääasiassa maksullista.
Porin pysäköintihintoja on viimeksi tarkistettu vuonna 2009, jolloin myös maksullisuuden voimassaoloaikaa jatkettiin yhdellä tunnilla. Nykyiset pysäköintitaksat ovat siis olleet voimassa yli kymmenen vuotta.
Infrajohtaminen on selvittänyt tiettyjen vertailukaupunkien pysäköintihintoja. Alla yhteenvetoa tästä:
- Joensuu: I-vyöhyke= 2 €/h, II-vyöh.= 1,50 €/h, III-vyöh.= 1,30 €/h
- Jyväskylä: I-vyöhyke= 2 €/h, II-vyöh.= 2 €/ensimm. tunti + 1 €/seur. tunnit
- Kotka: I-vyöhyke= 2,5 €/h, II-vyöh.= 1,20 €/h
- Kuopio: I-vyöhyke= 3,20 €/h, II-vyöh.= 2,20 €/h, III-vyöh.= 1 €/h
- Lahti: I-vyöhyke= 2 €/ens. h + 3,60 €/seur. h, II-vyöh.= 1,50 €/h, III-vyöh.= 1 €/ensimm. h + 0,50 €/seur. h
- Oulu: I-vyöhyke= 2,60 €/h, II-vyöh.= 1,70 €/h, III-vyöh.= 1,20 €/h
- Vaasa: I-vyöhyke= 2,20 €/h, II-vyöh.= 1,50 €/h, III-vyöh.= 1 €/h
Porin pysäköintihinnat ovat siis tällä hetkellä vertailukaupunkien edullisimmasta päästä.
Infrajohtaminen on tutkinut pysäköintihintojen korotuksen kustannusvaikutuksia seuraavilla olettamuksilla:
- I-vyöhykkeen hinta korotetaan 2,0 eurosta 2,50 euroon
- II-vyöhykkeen hinta korotetaan 1,50 eurosta 2,0 euroon
- III-vyöhykkeen hinta korotetaan 1,0 eurosta 1,50 euroon
Kustannusvaikutuksia on tutkittu kahdella eri skenaariolla, joissa on verrattu v. 2020 ja v. 2019 pysäköintitulotilastoja. Alkuvuoden 2020 tilaston perusteella on arvioitu, kuinka suuri pysäköintitulo olisi koko vuodelta verrattuna vuoden 2019 kokonaispysäköintituloon. Tilastojen perusteella kuluvan vuoden pysäköintitulot tulisivat olemaan n. 80-88% vuoden 2019 pysäköintituloista.
Lisäksi vuoden 2019 tilaston perusteella on arvioitu, mikä osuus tuloista olisi eri vyöhykkeiden maksuja.
Varmuutta ei ole siitä, kuinka pysäköintihintojen korotus vaikuttaa ihmisten käyttäytymiseen, eli siirtyvätkö he esimerkiksi käyttämään edullisempia tai maksuttomia parkkipaikkoja. Tietoa ei ole myöskään siitä, millaiseksi tilanne palautuu koronaviruspandemian jälkeen. Tämän tyyppisiä tekijöitä ei ole pystytty huomioimaan laskelmissa.
Edellä esitettyjen hinnankorotusten tulolisäys vuoden 2020 arvioituihin pysäköintituloihin verrattuna on skenaariosta riippuen +280.000 – +310.000 euroa vuodessa. Vuoden 2019 (ns. normaali vuosi) tilastoituihin pysäköintituloihin verrattuna kustannusvaikutus on +70.000 – +190.000 euroa vuodessa.
YRITYSVAIKUTUSTEN ARVIOINTI
Myönteisiksi yritysvaikutuksiksi arvioidaan seuraavat seikat:
- Keskustan pysäköintipaikkojen kiertonopeus kasvaa. On entistä todennäköisempää löytää helpommin ja nopeammin vapaa maksullinen pysäköintipaikka keskustassa, mikä helpottaa asiointia keskustan liikkeissä.
- Nykyistä kalliimpi pysäköintimaksu saattaa aktivoida ihmisiä valitsemaan yksityisauton sijaan joukkoliikenteen, pyöräilyn tai kävelyn vaihtoehtona keskustassa asioidessaan, mikä puolestaan parantaa keskustan viihtyisyyttä ja siten myös houkuttelevuutta
Kielteisiä vaikutuksia arvioidaan olevan:
- Nykyistä kalliimpi pysäköinti saattaa vaikuttaa kielteisesti keskustan maksullisiin pysäköintipaikkoihin nojaavien liikkeiden asiakasvirtoihin. Toisaalta keskustassa on viime aikoina lisätty maksutonta pysäköintiä mm. Etelä- ja Pohjoiskauppatorille. Keskustan pysäköintilaitoksissa on lisäksi myös aikarajoitettua pysäköintitilaa. Nämä mahdollistavat asioinnin keskustan liikkeissä ilman pysäköintimaksua.
- Kalliimmat pysäköintimaksut saattavat siirtää asioinnin painopistettä automarkettien ja maksutonta pysäköintiä tarjoavien kauppakeskusten suuntaan, mikä näkyy kasvavana ajosuoritteena ja liikennepäästönä.
Neutraaleina huomioina voidaan todeta, että mahdollisuus suorittaa pysäköintimaksu maksukortilla tai älypuhelinsovelluksella helpottaa kokonaisuutena pysäköintiä. Sovelluksen avulla pysäköintiaikaa voi lisäksi pidentää etäältä, ja sovellus myös muistuttaa päättyvästä pysäköintiajasta. Lisäksi Porin pysäköintihintataso on nykyisellään vertailukaupunkien halvimpia, ja muutoksen myötä se nousee vertailukaupunkien keskitasolle.
Porin kaupunki on parhaillaan teettämässä keskustan pysäköintiopastussuunnitelmaa. Tavoitteena on saada keskusta-alueelle reaaliaikainen pysäköintiopastus, joka toteutuessaan helpottaa huomattavasti pysäköintipaikan löytämistä.
Kokonaisuutena voidaan arvioida, että yrityksille aiheutuvat positiiviset ja negatiiviset vaikutukset ovat vähäiset ja ainakin osin toisiaan kumoavia.
Infrajohtaminen esittää, että Porin pysäköintihintoja korotettaisiin siten, että I-vyöhykkeellä tuntihinta olisi 2,50 euroa /h, II-vyöhykkeellä 2,0 euroa/h ja III-vyöhykkeellä 1,50 euroa/h.
Tuntipysäköintihintojen lisäksi infrajohtaminen esittää, että kuukausipysäköintilupien hintoja korotetaan siten, että I- ja II-vyöhykkeen lupa maksaisi jatkossa 50 euroa ja III-vyöhykkeen lupa 30 euroa. Näin kuukausipysäköintilupien hinta olisi linjassa uusien tuntihintojen kanssa. Tulolisäys näillä korotuksilla on arviolta n. +30.000 – 40.000 euroa vuodessa.
Päätös
Tekninen lautakunta päätti äänin 8-5 esittää kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle, että Porissa muutetaan pysäköintihintoja seuraavasti:
- I-vyöhyke 2,50 euroa /h, II-vyöhyke 2,0 euroa/h, III-vyöhyke 1,50 euroa/h
- I-II-vyöhykkeen kuukausipysäköintilupa 50 euroa, III-vyöhykkeen kuukausipysäköintilupa 30 euroa.
Kokouskäsittely
Keskustelun kuluessa Markku Tanttinen teki Ilkka Homlundin kannattamana esityksen, että pysäköintimaksujen hinnat pidettäisiin ennallaan.
Keskustelun jälkeen puheenjohtaja totesi, että oli tehty päätösehdotuksesta poikkeava ehdotus, joten oli äänestettävä.
Puheenjohtaja teki seuraavanlaisen äänestysehdotuksen, joka hyväksyttiin. Jaa -näppäintä painavat ne, jotka kannattavat päätösehdotusta ja Ei -näppäintä painavat ne, jotka kannattavat Tanttisen tekemää esitystä.
Suoritetussa äänestyksessä päätösehdotusta kannattivat Anttivesa Knuuttila, Minna Haavisto, Milka Tommila, Veera Forsbacka, Aila Haikkonen, Jyrki Levonen, Johanna Rantanen, Johanna Huhtala. Tanttisen tekemää esitystä kannattivat Ilkka Holmlund, Antti Lehtonen, Markku Tanttinen, Antero Kivelä, Jari Haapaniemi.
Äänestyksen perusteella lautakunta päätti äänin 8-5 hyväksyä päätösehdotuksen.