Valmistelija
Martti Kujanpää, controller, talousyksikkö, martti.kujanpaa@pori.fi
Perustelut
Neljännesvuosiraportin yhteydessä raportoidaan myös talousarvion 2021 toimintakatteiltaan suurimpien, top 11 -prosessien, toimenpiteiden toteutumisesta. Sivistystoimialan osalta edellä mainittuja prosesseja ovat perusopetus, lukiokoulutus sekä varhaiskasvatus.
Sivistystoimialan toimintatuotot ovat kokonaisuudessaan toteutuneet talousarvioon nähden alkuvuoden osalta positiivisesti, mikä johtuu yksinomaan hankerahoitustuottojen kasvaneesta määrästä. Toimintatuottojen toteumaprosentti on 43,4 (38,2 v. 2020). Maksutuotoissa sen sijaan näkyy edelleen jatkuva koronatilanne. Kulttuuri- ja liikuntalaitokset ovat olleet suljettuina, mikä on vähentänyt pääsymaksutulot alkuvuoden osalta lähes kokonaan. Lisäksi tilojen käyttömaksuja on jäänyt saamatta. Edellä mainittujen tuottojen menetykset ovat noin 0,15 miljoonaa euroa kuukaudessa. Toimintatuottojen toteuma tulee vuoden mittaan tasoittumaan. Mikäli koronatilanteen vuoksi tiloja joudutaan pitämään jatkossakin suljettuina, maksutuotot tulevat edelleen vähenemään, ja toimintatuotot jäävät merkittävästi talousarviosta.
Toimintakulut ovat toteutuneet ensimmäisen neljänneksen osalta talousarvion mukaisesti. Toteumaprosentti on 24,8 (25,1 v. 2020). Henkilöstökulut ovat viime vuoden vastaavan ajankohdan tasolla jopa hieman alemmat. Henkilöstökulujen vähenemiseen on vaikuttanut se, että varhaiskasvatusyksikössä lasten määrä on vähentynyt. Kulttuuriyksikössä koronatilanteen vuoksi ei normaalia toimintaa ole kyetty täysipainoisesti järjestämään, mikä on alentanut henkilöstökuluja. Opetusyksikössä kulut ovat viime vuoden tasolla, ja liikunta- ja nuorisoyksikössä Ohjaamo -toiminnan siirto on lisännyt henkilöstökuluja. Myös rekrytointikiellolla ja määräaikaisten sijaisten käytön rajoittamisella on ollut henkilöstökuluihin vaikutusta. Palvelujen ostot ovat kasvaneet, koska koulujen ja päiväkotien ateriapalvelut sekä kouilukuljetukset toimivat jälleen täydellä volyymilla. Kuluja on kasvattanut myös se, että päivähoidon palvelusetelimenot siirrettiin avustuksista palvelujen ostoihin. Vastaavasti avustusten määrä on laskenut. Myös kotihoidon ja yksityisen hoidon tukien väheneminen lasten määrän vähentyessä on vaikuttanut avustusmenojen laskuun. Aine- ja tarvikeostoissa on koronatilanne vaikuttanut etenkin sähköisen kirjallisuuden sekä puhdistusaineiden ja -tarvikkeiden ostojen kasvuun. Muihin kuluihin on kirjattu opetusyksikön verkostohankkeisiin osallistuneiden kuntien laskutuksia aiempaa enemmän. Tähän on syynä hanketoiminnan kasvu.
Toimintakate on ensimmäisen vuosineljänneksen osalta toteutunut talousarvion mukaisesti. Toteumaprosentti on 22,4 (23,5 v. 2020). Oppivelvollisuusiän laajentamisen myötä ensimmäisen vuoden lukiolaisten oppimateriaalien ja -tarvikkeiden hankinnat lisäävät jatkossa merkittävästi kuluja. Talousarvion valmistelun lähtökohtana oli se, että oppivelvollisuusiän laajentamisen vaikutuksia ei oteta huomioon talousarviossa 2021, koska valtion päätöstä asiasta ei ollut. Lisäksi koulupsykologin virkoja on täyttämättä, ja lainsäädännön edellyttämien palvelujen saatavuuden takaamiseksi on tarve lisätä uusia toimia. Edellä mainitut kulujen lisäykset ja tuottojen vähentymiset huomioon ottaen talousennuste on, että talousarvio ylittyy tämänhetkisen tiedon perusteella 0,2 miljoonaa euroa. Mikäli uusia koulupsykologin tehtväviä perustetaan, on niihin osoitettava lisämääräraha.
Sivistystoimialan henkilöstösäästötavoite toukokuun 2021 loppuun mennessä on 63 henkilötyövuotta (HTV2). Henkilöstöraportin mukaan sivistystoimialan henkilötyövuodet ovat viime vuoden vastaavaan ajankohtaan nähden vähentyneet 5,1 henkilötyövuotta (HTV2). Vuositason luvuiksi muutettuna tämä vastaisi noin 20,4 henkilötyövuoden vähennystä. Suunta on ollut oikea, mutta riittämätön asetettuun tavoitteeseen nähden. Henkilöstösäästötavoitetta ei edellä manittujen toteumien perusteella tulla saavuttamaan toukokuun loppuun mennessä.
Sivistystoimialalla henkilöstösäästöjä ei ole korvattu palvelujen ostojen lisäämisellä. Opetusyksikössä on ostettu psykologipalveluja, mutta nämä eivät johdu henkilöstösäästöistä vaan siitä, että lakisääteisten palveluiden hoitamiseen ei ole riittävästi omaa henkilökuntaa. Varhaiskasvatuksessa on käytössä palveluseteli. Palvelusetelillä ei ole korvattu omaa henkilöstöä säästöjen vuoksi. Henkilöstön tarve on vähentynyt lasten määrän vähentyessä. Lisäksi kaupunginvaltuusto on talousarviossa 2021 asettanut varhaiskasvatuksen yhdeksi tavoitteeksi lisätä palvelusetelillä tuotettujen palveluiden osuutta varhaiskasvatuksessa.
Esityslistan liitteenä ovat talousarvion 2021 sivistystoimialan top 11 -prosesseihin kuuluvien palvelujen toimenpiteiden ja mittareiden toteumat. Osa numeerisista mittareista toteutuu vuositasolla, joten niitä ei ole tarkoituksenmukaista esittää neljännesvuoden osalta.
Ehdotus
Esittelijä
Esa Kohtamäki, toimialajohtaja, sivistystoimiala, esa.kohtamaki@pori.fi
Sivistyslautakunta päättää merkitä neljännesvuosiraportin tiedoksi.
Kokouskäsittely
Merkitään, että Taneli Tiirikainen oli poissa kokouksesta kello 18.07-18.08.