Valmistelija
Toni Haapakoski porhaapato
Perustelut
Teknisen toimialan investointien työohjelmasta 2025 on jätetty kaksi oikaisuvaatimusta. Oikaisuvaatimukset ovat päätöksen liitteenä.
Teknisen toimialan työohjelma on hyväksytty teknisessä lautakunnassa 21.1.2025 § 5. Teknisen toimialan työohjelma 2025 perustuu Porin kaupunginvaltuuston 9.12.2024 § 130 hyväksymään taloussuunnitelmaan 2025 ja toimintasuunnitelmaan 2026-2027. Suunnitelmassa Pienvenesatamat ja -väylät kokonaisuuteen on varattu vuodelle 2025 on 1 680 000 euroa. Tekninen lautakunta hyväksyi yksimielisesti teknisen toimialan tila- ja infrayksiköiden työohjelmat vuodelle 2025 sekä periaatteet työohjelman määrärahamuutoksille. Työohjelman liitteessä "Infayksikön työohjelma 2025" on esitetty kohdassa pienvenesatamat ja väylät Reposaaren Satamapuisto. Kohteeseen on varattu 350 000 euroa. Liitteen sarakkeessa työn kuvaus on kirjattu, että "Vanhan rantamuurin purkaminen ja korvaaminen louhepenkereellä koko matkalta".
Reposaaren Satamapuiston laiturista "Markun laituri" korjaamisesta on laadittu useita ratkaisuvaihtoehtoja. Vaihtoehtoina on tarkasteltu 1) tukimuuriratkaisu, 2) teräsponttiseinäratkaisu, 3) teräsponttiporapaaluratkaisu, 4) kevyempi teräponttiratkaisu ja 5) louhepengerratkaisu. Kaikille näille ratkaisuille on laadittu kustannusarviot. Vaihtoehdot 1-3 ovat kustannukseltaan noin 9 200-9700 euroa laiturimetri, vaihtoehto 4 noin 4 000 euroa laiturimetri ja vaihtoehto 5 noin 400 euroa laiturimetri.
Markun laiturin kokonaispituus on noin 400 metriä, josta korjattu jakso on noin 100 metriä. Osa laiturista on sortumassa ja osa on sortumavaarassa. Laiturin turvalliseksi saattaminen edellyttää joka tapauksessa merkittävää taloudellista panostusta. Ratkaisuilla on merkittävät taloudellisen erot ja tästä syystä tulee kriittisesti arvioida teknisesti ja taloudellisesti toimivinta ratkaisuvaihtoehtoa kullakin osuudella.
Vuoden 2025 osalta rahoitus on kohdistettu Markun laiturin luoteiskärkeen ns. "kallistuslaituriin". Kallistuslaiturin osalta ratkaisuksi on aiemmin valittu louhenpengerratkaisu, joka on toteutusvaihtoehtoehdoista edullisin. Kevyempää teräponttiratkaisua ehdotetaan nyt testattavaksi Markun laiturin kaakkoispäähän Kaupparannasta lähtevään osuuteen noin 30 metrin matkalle. Testiosuuden perusteella saadaan tietoa ratkaisuvaihtoehdon toteutettavuudesta ja kustannuksista sekä tietoa päätöksenteon tueksi muiden osuuksien mahdollisesta toteuttamistavasta.
Kallistuslaiturin louhepengersuunnitelmasta sekä kaakkoispään kevyemmästä teräsponttiratkaisusta pyydetään lausunnot Satakunnan Museolta, Museovirastolta, kaupunkikuvatoimikunnalta, rakennusvalvonnalta, Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselta, Reposaaren talonomistajat ry:ltä sekä Reposaaren Rantakioski Oy:ltä. Lausuntojen saavuttua tuodaan esitys toteutuksesta teknisen lautakunnan ratkaistavaksi.
Liitteet:
-Oikaisuvaatimus Reposaaren talonomistajat ry
-Oikaisuvaatimus Reposaaren Rantakioski Oy
Ehdotus
Esittelijä
Markku Koppelomäki, toimialajohtaja, tekninen toimiala, markku.koppelomaki@pori.fi
Tekninen lautakunta päättää, että Teknisen toimialan infran työohjelman kohdan ”Reposaaren satamapuisto” työn kuvaus sarakkeen teksti muutetaan muotoon ”Vanhan kallistuslaiturin purkaminen ja korvaaminen louhepenkereellä. Markun laiturin kaakkoispään kunnostaminen noin 30 metrin matkalla kevyemmällä ponttiratkaisulla.”
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti