Ympäristöterveysjaosto, kokous 30.11.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 38 Asunnon terveyshaittaepäily, Asunto-oy Väinölänkulma

PRIDno-2020-6652

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Riikka Jokiainen, yksikön päällikkö, ympäristö- ja terveysvalvonta, riikka.jokiainen@pori.fi

Perustelut

Asunnon haltija on 24.1.2018 pyytänyt terveysvalvontaa tekemään terveydensuojelulain (763/1994) 46 §:n mukaisen asunnontarkastuksen osoitteessa [peitetty] olevaan asuntoon terveyshaittaepäilyn vuoksi. 20.2.2018 tehdyn tarkastuksen tarkastusmuistiossa todetaan, että tarkastuksen ja esitetyn ulkopuolisen asiantuntijan kosteus- ja sisäilmateknisen kuntotutkimusraportin tutkimusten perusteella ei ole aihetta epäillä asunnossa olevan terveydensuojelulain 1 §:ssä tarkoitettua terveyshaittaa. 

Asunnon haltija on 15.12.2020 ilmoittanut tyytymättömyydestään asunnontarkastuksen lopputulokseen.

Kuuleminen

Asunnon haltijalle on 17.12.2020 ilmoitettu, että ympäristöterveysjaostolle tullaan esittämään, ettei toimenpidepyyntö aiheuta terveydensuojeluviranomaisen toimenpiteitä, ja samalla varattu mahdollisuus lausua mielipiteensä asiasta. Asunnon haltijan 14.1.2021 toimittama kannanotto ja kannanotossa mainittu Lounais-Suomen aluehallintoviraston päätös ovat liitteenä.

Ehdotus

Esittelijä

Lauri Kilkku, vt. rahoitusjohtaja, lauri.kilkku@pori.fi

Ympäristöterveysjaosto päättää, että osoitteessa [peitetty] olevassa asunnossa ei  20.2.2018 tehdyn asunnontarkastuksen ja esitettyjen selvitysten perusteella voida todeta terveydensuojelulain 1 §:n tarkoittamaa terveyshaittaa. Asia ei tässä vaiheessa anna aihetta muihin toimenpiteisiin.

Perustelut

Terveydensuojelulain 27 §:n mukaan kunnan terveydensuojeluviranomainen voi määrätä asunnossa todetun terveyshaitan perusteella tarvittavia toimenpiteitä terveyshaitan ja siihen johtaneiden tekijöiden selvittämiseksi, poistamiseksi tai rajoittamiseksi. Määräysten antamisen tulee perustua terveydensuojeluviranomaisen tekemään tarkastukseen sekä riittäviin ja luotettaviin mittauksiin, näytteisiin, tutkimuksiin, selvityksiin tai havaintoihin.

Asunnontarkastuksen suorittaneiden kahden terveystarkastajan arvion mukaan asunnossa ei tarkastushetkellä ollut aihetta epäillä terveydensuojelulain tarkoittamaa terveyshaittaa

Asunnon haltijan esittämän ulkopuolisen asiantuntijan laatiman kosteus- ja sisäilmateknisen kuntotutkimusraportin mukaan ulkoseinän eristeestä otetussa materiaalinäytteessä ei Työterveyslaitoksen analyysivastauksen perusteella ollut viitettä vauriosta. Asunnon olohuoneen huoneilmasta otetun VOC-näytteen kokonaispitoisuus ja yksittäisten yhdisteiden pitoisuudet olivat Työterveyslaitoksen analyysivastauksen mukaan asuinhuoneistolle tyypillisellä tasolla.

Sovelletut oikeusohjeet

Terveydensuojelulaki (763/1994) 1, 27, 56 §

Hallintolaki (434/2003) 31, 34, 36 §

Muutoksenhaku

Valitusosoitus liitteenä.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Valmistelija

  • Meri Koskinen, Terveystarkastaja, meri.koskinen@pori.fi

Perustelut

Turun hallinto-oikeuden päätöksen H2215/2022 perusteella terveysvalvonta on tehnyt terveyshaittaepäilyyn perustuvan tarkastuksen asuntoon 03.03.2023. Tarkastuksen tarkoituksena oli arvioida asunnon terveydelliset olosuhteet sekä saada selville, aiheutuuko niistä asunnon asukkaalle terveyshaittaa. Tarkastus tehtiin aistinvaraisin menetelmin. Aistinvaraisen havainnoinnin tueksi suoritettiin olosuhdemittaus sisäilman lämpötilan, suhteellisen kosteuspitoisuuden ja hiilidioksidipitoisuuden osalta.

Tarkastuksen perusteella Porin kaupungin terveysvalvonta tilasi asuntoon kuntotutkimuksen. Tutkimus piti sisällään VOC-yhdisteiden mittauksen sisäilmasta, lattia- ja seinäpintojen pintakosteuskartoituksen, poistoilmamäärien mittauksen ja muovimaton kunnon aistinvaraisen arvioinnin. Kuntotutkimukset suoritettiin toukokuussa 2023.

Tehtyjen aistinvaraisten havaintojen ja kuntotutkimuksien perusteella, tulokset eivät viittaa terveydensuojelulain 1 §:ssä tarkoitetun terveyshaitan esiintymiseen tutkimuksen kohteena olleissa tiloissa.

Asunnon haltija on 15.9.2023 ilmoittanut tyytymättömyydestään asunnontarkastuksen lopputulokseen.

Asian aiempi käsittely terveysvalvonnassa
Asuinhuoneistoa koskeva terveyshaittaepäily tuli vireille Porin terveysvalvontaan vuonna 2007, jolloin havaittiin kosteusvaurio, joka sittemmin korjattiin vuonna 2008. Tämän jälkeen asuinhuoneistosta on tehty useita asunnontarkastuspyyntöjä, joiden perusteella on suoritettu useita tarkastuskäyntejä ja mittauksia, joiden perusteella ei ole löytynyt viitettä terveydensuojelulaissa tarkoitetun terveyshaitan esiintymisestä.

Kuuleminen
Asunnon haltijalle on 27.10.2023 ilmoitettu, että ympäristöterveysjaostolle tullaan esittämään, ettei toimenpidepyyntö aiheuta terveydensuojeluviranomaisen toimenpiteitä, ja samalla varattu mahdollisuus lausua mielipiteensä asiasta. 

Asunnon haltijan vastine kuulemiskirjeeseen on saapunut terveysvalvontaan 17.11.2023. Asunnon haltijan mukaan asunnossa esiintyy terveyshaittaa eikä terveyshaittaepäilyä ole selvitetty asianmukaisesti.

Ehdotus

Esittelijä

  • Jouko Hautamäki, vs. toimialajohtaja, elinvoima- ja ympäristötoimiala, jouko.hautamaki@pori.fi

Ympäristöterveysjaosto päättää, että osoitteessa [peitetty]olevassa asunnossa ei 3.3.2023 ja 11.7.2023 tehtyjen asunnontarkastuksien, ulkopuolisen asiantuntijan rajatun kosteus- ja sisäilmateknisen kuntotutkimusraportin ja esitettyjen selvitysten perusteella voida todeta terveydensuojelulain 1 §:n tarkoittamaa terveyshaittaa. Asia ei tässä vaiheessa anna aihetta muihin toimenpiteisiin.

Terveystarkastajien menettelyn tutkimiseksi asianosaisella on oikeus hakea jaoston päätökseen muutosta ja saattaa viranhaltijoiden menettelyn lainmukaisuus tuomioistuimen käsiteltäväksi. Mahdollinen vahingonkorvausvaatimus käsitellään erikseen, ja sen käsittelemiseksi tulee yksilöidyt vaatimukset ja niiden perustelut esittää kirjallisina ympäristöterveysjaostolle.

Perustelut
Terveydensuojelulain 27 §:n mukaan kunnan terveydensuojeluviranomainen voi määrätä asunnossa todetun terveyshaitan perusteella tarvittavia toimenpiteitä terveyshaitan ja siihen johtaneiden tekijöiden selvittämiseksi, poistamiseksi tai rajoittamiseksi. Määräysten antamisen tulee perustua terveydensuojeluviranomaisen tekemään tarkastukseen sekä riittäviin ja luotettaviin mittauksiin, näytteisiin, tutkimuksiin, selvityksiin tai havaintoihin.

Asunnontarkastuksen suorittaneiden kolmen terveystarkastajan arvion mukaan asunnossa ei tarkastushetkellä ollut aihetta epäillä terveydensuojelulain tarkoittamaa terveyshaittaa.

Ulkopuolisen asiantuntijan laatiman rajatun kosteus- ja sisäilmateknisen kuntotutkimusraportin mukaan sisäilman VOC-näytteen perusteella viitettä mattovauriosta tai liiman hajoamisesta ei ollut, sillä indikaattoriyhdisteiden määrä (2-EH, TXIB, C9-alkoholit) määrä ei poikennut normaalista. Pintakosteuskartoituksessa ei todettu normaalista poikkeavaa ja viiltomittaustulokset olivat matalia. Maton irrotuskokeissa ei todettu mattoliiman hajoamista. Tutkimuksissa ei havaittu viitteitä asumisterveysasetuksessa säädettyjen toimenpiderajojen ylittymisestä.

Mikäli asuinhuoneisto otetaan käyttöön, on asunnossa suositeltavaa suorittaa tarkastuskertomuksessa esitetyt suositeltavat toimenpiteet. 

Sovelletut oikeusohjeet
Terveydensuojelulaki (763/1994) 1, 27, 56 §
Hallintolaki (434/2003) 31, 34, 36 §

Muutoksenhaku
Valitusosoitus liitteenä.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Tiedoksi

Asunnon haltija, Asunto-osakeyhtiö Väinölänkulma

Liitteet

Oheismateriaali


Muutoksenhaku

Päätöksen valituskelpoisuus

Tähän päätökseen voi hakea muutosta valittamalla.

Valitusviranomainen

Päätöksestä valitetaan Turun hallinto-oikeudelle.

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaamisesta. Tiedoksiantopäivää ei lasketa valitusaikaan. Jos valitusaika päättyy lauantaina, sunnuntaina, muuna pyhäpäivänä, itsenäisyyspäivänä, vapunpäivänä, jouluaattona tai juhannusaattona, valituksen saa jättää vielä seuraavana arkipäivänä.

Valituksen sisältö

Valituksen on oltava kirjallinen. Laadittavan valituskirjelmän tulee sisältää seuraavat tiedot:
-    valittajan nimi, ammatti ja postiosoite
-    päätös, johon haetaan muutosta
-    muutos, joka päätökseen vaaditaan tehtäväksi
-    perustelut muutosvaatimukselle

Valituskirjelmässä on oltava sen laatijan omakätinen allekirjoitus. Jos laatijana ei ole valittaja itse, on myös laatijasta mainittava hänen ammattinsa ja postiosoitteensa.

Valituskirjelmän liitteet

Valituskirjelmään on liitettävä
-    päätös alkuperäisenä tai viran puolesta oikeaksi todistettuna jäljennöksenä
-    todistus siitä, minä päivänä päätös on saatu tiedoksi (esim. postin saantitodistus, haastetoimeksiannosta tiedoksiantotodistus tai muu selvitys)
-    todisteet, joihin valittaja haluaa nojautua ja joita ei ole esitetty aikaisemmin

Valituksen jättäminen

Valitus on jätettävä valitusajan päättymispäivänä (ks. kohta: Valitusaika) Turun hallinto-oikeuden kirjaamoon viraston aukioloaikana.

Valituskirjelmän voi lähettää postitse tai lähetin välityksellä omalla vastuullaan. Postiin asiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille ennen valitusajan päättymistä.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakijalta peritään asian käsittelystä Turun hallinto-oikeudessa oikeudenkäyntimaksu 260 €. Tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) on erikseen säädetty eräistä tapauksista, joissa maksua ei peritä.

Turun hallinto-oikeuden yhteystiedot ovat

Turun hallinto-oikeus
PL 32
20101 TURKU

käyntiosoite Sairashuoneenkatu 2-4, 20100 Turku
vaihde 029 56 42400
kirjaamo 029 56 42410
fax 029 56 42414
sähköposti turku.hao@oikeus.fi