Vapaa-ajan lautakunta, kokous 12.12.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 110 Satakunnan liikuntastrategia 2030, vapaa-ajan lautakunnan lausunto

PRIDno-2023-4459

Valmistelija

  • Petteri Lahti, liikuntayksikön päälikkö, petteri.lahti@pori.fi

Perustelut

Pori on mukana Lounais-Suomen Liikunta ja Urheilu ry:n (LiikU) koordinoimassa Rajattomasti liikuntaa -kumppanuusverkostossa. Satakunnan Rajattomasti liikuntaa -kumppanuusverkoston ohjausryhmän kokouksessa 3.11.2022 päätettiin Satakunnassa toteutettavan maakunnallisen liikuntastrategiatyön käynnistämisestä.

Liikuntastrategiassa määritellään keskeiset tavoitteet ja toimenpiteet liikkuvalle ja hyvinvoivalle Satakunnalle. Ne tukevat kehittämistyötä liikuntapalveluja tuottavien toimijoiden keskuudessa ja niiden välisessä yhteistyössä. Maakunnallinen liikuntastrategia piirtää kokonaiskuvan tahtotilasta liikunnallisen elämäntavan edistämiseksi Satakunnassa.

Satakunnan liikuntastrategia tukee ja konkretisoi Satakuntastrategian ja Satakunnan hyvinvointialueen strategian keskeisiä tavoitteita erityisesti ennaltaehkäisevän ja hyvinvointia edistävän toiminnan sekä seutukunnan elin-, veto- ja pitovoiman vahvistamisen osalta. 

Satakunnan liikuntastrategiasta kerätään kommentteja Satakunnan kunnilta ja muilta keskeisiltä strategiaprosessiin osallistuneilta toimijatahoilta, kuten Satakunnan hyvinvointialueelta, Lounais-Suomen aluehallintovirastolta ja Satakuntaliitolta. LiikU kokoaa myös liikuntakentän kommentteja laajemmin LiikU:n nettisivuilla. 

Satakunnan liikuntastrategia tuodaan kuntien liikunnasta päättävän lautakunnan tai valiokunnan käsittelyyn sekä valmistuttuaan tiedoksi kunnanhallitukselle ja -valtuustolle. Lopullinen Satakunnan liikuntastrategia julkistetaan vuoden 2024 alkupuolella. Samalla käynnistetään myös strategian jalkauttamisprosessi. 

Vapaa-ajan lautakunnan lausunto:

Satakunnan liikuntastrategiatyö linkittyy vahvasti sekä Satakunnan maakuntastrategiaan että Satakunnan hyvinvointialueen painopisteisiin. Kytkeytyminen maakunnan kattavaa toimintaa ohjaaviin asiakirjoihin on olennaisen tärkeää, jotta eri sektoreiden ja toimijoiden toiminta vie kohti yhteisiä, koko maakunnan elinvoimaa, kilpailukykyä ja hyvinvointia edistäviä tavoitteita. Liikkumisen edistäminen ja fyysisen aktiivisuuden lisääminen ovat olleet viime aikoina vahvasti esillä keskustelussa sekä valtakunnallisella että paikallisella tasolla. Maakunnallisen yhteistyön tiivistäminen myös liikkumisenedistämistyössä on luontevaa jatkumoa kuntien hyvinvointialueiden aloittamisen myötä muuttuneelle roolille.

Strategialuonnoksesta (sivu 6) nähdään, että monet Satakunnan väestöä sekä väestön hyvinvointia ja liikkumista kuvaavista tunnusluvuista ovat valtakunnallisia lukuja heikommat ja useiden tunnuslukujen kohdalla kehitys kulkee heikkenevään suuntaan. Maakunnallisen liikuntastrategian laatiminen, ja erityisesti valmistuvan strategian jalkauttaminen ovat toimenpiteitä, jotka antavat selkänojaa liikkumisen ja fyysisen aktiivisuuden lisäämisen edistämiseksi tehtävään työhön, sekä yksittäisessä kunnassa että koko maakunnan tasolla, eri toimijoiden välisenä yhteistyönä.

Hyvinvointialueuudistuksen myötä hyvinvointia ja terveyttä edistävä työ tapahtuu kuntien ja hyvinvointialueen yhdyspinnalla.  Maakunnallinen liikuntastrategia antaa tukea Satakunnan kuntien ja hyvinvointialueen hyvinvointia ja terveyttä edistävän yhteistyön tiivistämiseen. Liikuntastrategian visio ”liikkuvat ja hyvinvoivat satakuntalaiset” sekä missio ”edistää yhteistyötä, jolla tuetaan jokaisen satakuntalaisen mahdollisuuksia liikunnallisesti aktiiviseen elämään” tukevat tätä maakunnallisen yhteistyön tiivistämistä. Kuntien ja hyvinvointialueen yhdyspinnalla tapahtuvan liikuntaneuvonnan (kunta) ja elintapaohjauksen (hyvinvointialue) yhteensovittaminen on yksi konkreettista alueellisista yhteistyömuodoista.

Yhtenä huomiona vapaa-ajan lautakunta nostaa esiin maakuntastrategiassa painotettavan Satakunnan roolin vihreää siirtymää edistävänä energiamaakuntana. Liikuntastrategialuonnoksessa on useita yksittäisiä viittauksia ympäristöasioihin ja strategiatiivistelmässä kuvatussa yhteistyön palapelissä yhtenä neljästä osasta on ”Kehitystyö uuden, kustannuksia ja energiankulutusta vähentävän liikunta- ja urheilukulttuurin puolesta”. Ilmastonmuutoksen torjunta ja ympäristöasioiden edistäminen ovat myös liikuntasektorin näkökulmasta olennaisia tulevaisuuden teemoja, joihin tulee kuitenkin hakea ratkaisuja jo nykyhetkessä. Strategialuonnoksessa on käytännössä kuitenkin nostettu kolme muuta yhteistyön palapelin kokonaisuutta ohjelman otsikkotasoiseksi kokonaisuudeksi. Vapaa-ajan lautakunta esittää, että ympäristö-, energia- ja vihreän siirtymän asioista koostetaan yksi kokonaisuus tärkeimpien tehtävien joukkoon kolmen jo ennestään olevan kokonaisuuden lisäksi (strategialuonnoksen sivu 11):

- Edistää liikkumaan innostavia ympäristöjä ja olosuhteita
- Toteuttaa liikuntapalveluja ja yhteistyötä, jotka edistävät kaikkien liikkumista
- Tuetaan satakuntalaisten liikunnallisen elämäntavan vahvistumista, kehittämällä viestintää, tiedonkulkua ja osaamista

Kokonaisuutena vapaa-ajan lautakunta toteaa, että maakunnallisen liikuntastrategian toteuttaminen on erinomainen keino tiivistää yhteistyötä maakunnan kattavassa hyvinvointityössä.    

Ehdotus

Esittelijä

  • Esa Kohtamäki, toimialajohtaja, sivistystoimiala, esa.kohtamaki@pori.fi

Vapaa-ajan lautakunta päättää antaa Lounais-Suomen Liikunta ja Urheilu ry:lle oheisen lausunnon Satakunnan liikuntastrategia 2030 kommenttiversiosta.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Tiedoksi

Lounais-Suomen Liikunta ja Urheilu ry (LiikU)

Muutoksenhaku

Päätöksestä ei kuntalain 136 §:n perusteella saa tehdä oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta.