Valmistelija
Erja Haavisto, talouspäällikkö, talousyksikkö, erja.haavisto@pori.fi
Perustelut
Porin kaupungin vuoden 2023 tilinpäätös on kuntalain edellyttämä asiakirja, jossa virallisten laskelmien lisäksi selvitetään valtuuston asettamien toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden toteutuminen sekä sisäistä valvontaa ja riskien hallintaa edesauttavat toimintatavat.
Toimialan käyttötalous ei toteutunut alkuperäisen talousarvion mukaisena. Toimialan määrärahoihin tehtiin 0,8 miljoonan euron määrärahalisäys (KV 11.12.23 § 159) erityisesti varaosiin, kunnossapitopalveluihin ja lämmityskustannuksiin sekä 0,3 miljoonan euron määrärahalisäys palkkojen yleiskorotuksiin (KH 8.5.23 §254). Määrärahoissa huomioitiin myös jätehuollon aiheuttaman toiminnan kustannusvaikutukset tammi-maaliskuun osalta toiminnan yhtiöittämisen siirryttyä alkamaan vasta 1.4.2023 (talous- ja hallintojohtajan päätös § 262/2023). Lisäksi määrärahamuutoksia tehtiin toimialojen välisten henkilösiirtojen, kesätyöntekijöiden ja työllistettyjen palkkamäärärahojen osalta sekä Helmentien terminaalirakennuksen purkua koskien (talous- ja hallintojohtajan päätökset § 62 ja 274/2023, § 1 ja 4 / 2024).
Talvi ja sitä myötä tarve tilojen lämmitykselle sekä katujen talvikunnossapidolle kesti keväällä viime vuosiin verrattuna pidempään ja myös alkoi syksyllä aiemmin. Lisäksi kaukolämmön hintaan tehtiin vuoden aikana kaksi korotusta. Vuonna 2022 päätettyjen talvikunnossapidon tasoa nostavien toimenpiteiden vaikutukset näkyivät erityisesti kolmosluokan katujen, eli pääosin asuntokatujen talvikunnossapidossa. Aikaisemmin asuntokatuja ei aurattu ylitöinä eikä viikonloppuisin. Pidempi talvihoitokausi heijastui erityisesti kunnossapitokaluston korjaustarpeen lisääntymiseen niin palveluostoina kuin varaosina. Korjaustarpeeseen vaikuttaa myös iäkäs kalusto. Kaluston kunnossapitoon on tullut kustannuksia oletettua enemmän myös koulujen teknisentyön luokkien tarkastusten perusteella. Muun muassa teknisten töiden laiteturvallisuus on laitettu vastaamaan nykyisiä vaatimuksia.
Toimintatuottojen toteutuma oli 25 miljoonaa euroa. Toimintatuotot toteutuivat kokonaisuutena talousarvion mukaisina. Toimintatuottojen suurimmat erät olivat rakennusten, liikehuoneistojen ja asuntojen vuokrat, 11,5 miljoonaa, joista hyvinvointialueelle vuokrattujen tilojen osuus oli 9,3 miljoonaa euroa. Maa- ja vesialueiden vuokrat tuottivat 8,1 miljoonaa euroa sekä pysäköintimaksut ja pysäköintivirhemaksut 1,7 miljoonaa euroa. Erityisesti vuokratuotot maa- ja vesialueiden sekä toimitilojen osalta toteutuivat ennustettua paremmin, kuten myös metsänmyyntituotot.
Suurimmat euromääräiset talousarviopoikkeamat toimintatuotoissa olivat maa- ja vesialueiden vuokrat, + 1 miljoona euroa. Vuokrien nousuun vaikutti uusien vuokrasopimusten ja vuokrantarkistusten lisäksi merkittävästi indeksikorotukset sekä tuulivoimaloiden vuokratuotto. Maankäyttö- ja kehittämiskorvaukset jäivät talousarviosta -0,6 miljoonaa euroa. Kyseisiä korvauksia ei tänä vuonna peritty yhtään. Pysäköintimaksujen ja pysäköintivirhemaksujen osalta poikkeama oli –0,4 miljoonaa euroa.
Investointikohteita toteutettiin suunniteltua vähemmän omajohtoisesti, mikä näkyi valmistus omaan käyttöön (VOK) erän alittumisena 0,6 miljoonaa euroa.
Toimintakulujen toteutuma oli -51,8 miljoonaa euroa. Henkilöstökuluja kertyi loppuvuoden osalta erityisesti ylitöinä ennakoitua enemmän aikaisen talven ja lumen tulon seurauksena. Kylmä, aikainen talvi lisäsi myös lämmitystarvetta ennakoitua enemmän, mikä näkyi kaukolämmön ja sähkön kustannusten toteutumisena ennakoitua isompina. Palvelujen ostojen osalta asiantuntijapalvelujen hankintatarvetta ei osattu ennakoida riittävästi, mikä näkyi ennusteen ylittymisenä. Toimintakulut ylittivät muutetun käyttösuunnitelman 0,3 miljoonaa euroa (0,6 %).
Toimintakulujen suurimmat erät olivat henkilöstökulut, -16,6 miljoonaa euroa, toimitilojen vuokrakulut ja kiinteistöverot -13,2 miljoonaa euroa, lämmitys ja sähkö -8,9 miljoonaa euroa ja katujen, viheralueiden ja toimitilojen ulkoa hankitut kunnossapitopalvelut, -3 miljoonaa euroa.
Henkilöstökulut toteutuivat 0,5 miljoonaa euroa talousarviota pienempinä. Tiukan taloustilanteen vuoksi osaa rekrytoinneista viivästettiin tarkoituksella ja osa henkilöstösuunnitelman mukaisista rekrytoinneista viivästyi muista syistä tai jäi kokonaan toteuttamatta. Palvelujen osalta kulut ylittyivät 0,2 miljoonaa euroa, suurimpana yksittäisenä tekijänä olivat asiantuntijapalvelut. Aineet, tarvikkeet ja tavarat ylittyivät 0,3 miljoonaa euroa ja muut toimintakulut 0,4 miljoonaa euroa, josta ulkoisten vuokrakulujen nousua 0,2 miljoonaa euroa.
Toimintakate toteutui 0,9 miljoonaa euroa talousarviota heikompana.
Tiloihin, infrastruktuuriin ja ajoneuvoihin kohdistuvia investointeja toteutettiin toimialalla yhteensä 52,1 miljoonalla eurolla, joista tilainvestointeja oli 32,7 miljoonaa euroa, infrainvestointeja 18,7 miljoonaa euroa ja ajoneuvoja 0,6 miljoonaa euroa. Rahoitusosuuksia ja muita avustuksia hankkeisiin saatiin noin 3 miljoonaa euroa, joista suurimmat olivat Jokikeskus 2,2 miljoonaa euroa, Noormarkun paloasema 0,22 miljoonaa euroa ja taidemuseo 0,2 miljoonaa euroa.
Maa-alueita ostettiin 0,9 miljoonalla eurolla ja myytiin 0,5 miljoonalla eurolla. Rakennuksia myytiin 1,9 miljoonalla eurolla, mikä koostuu lähes kokonaan jätehuollon yhtiöittämisen yhteydessä tehdystä omaisuuden myynnistä perustetulle jätehuoltoyhtiölle. Irtainta omaisuutta hankittiin 0,4 miljoonalla eurolla.
Suurimmat toteutetut tilainvestoinnit olivat uudisrakennukset Pohjois-Porin monitoimitalo (14,7 miljoonaa euroa), Noormarkun paloasema (2,5 miljoonaa euroa) ja Yyterin inforakennus (1,4 miljoona euroa). Korjausinvestoinneista suurimmat olivat Noormarkun yhtenäiskoulun ruokalarakennus (2,8 miljoonaa euroa), Reposaaren palvelumuotoilu (2,2 miljoonaa euroa), Kallelan koulun saneeraus Myötätuulen koulun käyttöön (1,3 miljoonaa euroa) ja Taidemuseon peruskorjaus (1,3 miljoonaa euroa).
Infrastruktuuriin kohdistuvista investoinneista suurimmat olivat Jokikeskus (5,1 miljoonaa euroa), katujen perusparantaminen (3,6 miljoonaa euroa, josta uudelleenpäällystykset noin 2,2 miljoonaa euroa), katuvalojen saneeraukset (1,2 miljoonaa euroa), Pohjoisväylä (0,8 miljoonaa euroa), liikennejärjestelyt (0,7 miljoonaa euroa, suurimpana keskustan liikennejärjestelyt) ja liikuntapaikat (0,5 miljoonaa euroa).
Talousarvion 2023 investointimäärärahasta jäi käyttämättä noin 11,2 miljoonaa euroa, mistä 6,5 miljoonaa euroa johtuu tilainvestointeihin tulleista aikataulumuutoksista. Suurimpia kokonaan siirtyneitä hankkeita olivat Itä-Porin päiväkoti ja Ahlaisten monitoimitalo. Yyterin inforakennuksen osalta aikataulumuutokset viivästyttivät hankkeen aloitusta.
Infrainvestointien osalta siltojen perusparantamisessa Kokemäenjoen ja Varvourinjuovan rautatiesiltojen toteutus viivästyi, koska hanke keskeytettiin muutamaksi kuukaudeksi. Kustannukset siirtyivät vuoteen 2024. Valtion hankkeista osa käynnistyi aivan loppuvuodesta ja kustannukset siirtyivät vuoteen 2024. Pohjoisväylän osalta suunnitellut vihertyöt siirtyivät vuodelle 2024 ja muilta osin kustannusarviot onnistuttiin alittamaan useimmissa osakokonaisuuksissa. Perusparantamisessa kustannusarviot onnistuttiin alittamaan useassa työkohteessa. Yleisesti maanrakennuksessa varauduttiin suurempaan kustannusnousuun kuin mitä lopulta toteutui. Myöskään kaikki suunnittelukohteet eivät edenneet suunnitellusti resurssipulan vuoksi.
Laskutus- ja perintäohjeen mukaisesti luottotappioiksi kirjatut saatavat aikaväliltä 1.10.2021-30.9.2022 tuodaan tilinpäätöksen yhteydessä tiedoksi asianomaisesta saatavasta vastaavalle toimielimelle. Yhteissummaltaan luottotappioihin on kirjattu 77 854,72 euroa. Koonnista selviää luottotappioksi kirjattujen laskujen määrä sekä alaskirjattu pääoma laskulajeittain. Koonti on tilinpäätösaineiston liitteenä. Saatavien perintää jatketaan perintätoimiston kautta siitä huolimatta, että ne poistetaan kirjanpidosta.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.