Perustelut
Porin kaupunginvaltuusto on antanut tukensa suunnitelmalle, joka turvaisi kaupungin taloudellista vakautta pitkällä aikavälillä. Yhtenä suunnitelman keskeisenä osana on selvittää Pori Energia Oy:n omistajakumppanuus. Ensimmäisenä askeleena on yhtiön todellisen, tarjouksiin perustuvan arvon määrittäminen. Valtuutettujen laaja enemmistö ilmaisi tukensa strategiselle kasvulle, jonka tarkoituksena on turvata Porin kaupungin kestävä taloudellinen kantokyky sekä Pori Energia Oy:n tulevaisuus.
Vähemmistöosuuden myynnin vaikutukset Pori Energia Oy:lle
Pori Energia Oy on merkittävin kaupungin konserniyhtiöistä. Energiayhtiö on tehnyt strategiauudistuksen vuoden 2023 aikana. Yhtiö on avainasemassa alueen uudelleenteollistumisen vaatimien investointien mahdollistajana. Tämä edellyttää sitä, että yhtiön investointien rahoitus turvataan. Mahdollinen kaupungin rinnalla oleva pitkäaikainen vähemmistöomistaja toisi lisää voimavaroja yhtiön investointikykyyn ja toisi lisäarvoa yhtiön kasvuun ja kehitykseen yhtiön strategian mukaisesti. Pori Energian strategiassa varaudutaan noin 150–200 M€ investointiohjelmaan vuoteen 2028 mennessä. Lisäksi nykyiset Porin kaupungin Pori Energia Oy:lle myöntämät noin 90M€ arvoiset lainat erääntyvät vuoden 2025 lopussa. Rahoituksen uudelleenjärjestely voisi olla mahdollista toteuttaa uuden kumppanin kanssa.
Kaupan mahdolliset vaikutukset sähkön ja kaasun hintaan ovat herättäneet keskustelua. Energiatariffeja koskevalla politiikalla tarkoitetaan niitä periaatteita ja sääntöjä, joilla määritellään ja säännellään energian, kuten sähkön ja kaasun, hintoja Suomessa. Energiaviraston rooli tässä on valvoa, että energiayhtiöiden hinnoittelu on kohtuullista, läpinäkyvää ja kuluttajia suojelevaa. Energiavirasto varmistaa, että tariffit noudattavat lainsäädäntöä ja edistävät kilpailua ja kestävää kehitystä energiasektorilla. Vähemmistöosuuden myymisellä ei siten ole vaikutusta edellä mainittuun.
Vähemmistöosuuden myynnin vaikutukset Porin kaupungille
Myynnistä voi syntyä mielikuva, että kaupunki tavoittelee kertaluonteista ”pikavoittoa”, jossa kaupungin ylijäämää kasvatetaan myyntivoitolla ja rahat käytetään nopeasti kaupungin toimintamenojen ja investointimenojen kattamiseen. Näin ei kuitenkaan ole. Tärkein tavoite on rakentaa pitkän tähtäimen sijoitusinstrumentti, joka tulee olemaan merkittävä osa kaupungin varainhallintaa seuraavien vuosikymmenten aikana. Tämäntyyppisistä ratkaisuista on hyviä esimerkkejä Suomessa. Pori Energia Oy:n vähemmistöosuuden kaupalla tähdätään siihen, että kaupunki pystyisi rakentamaan myyntituloilla itselleen vähintään 200M€ suuruiset rahastot, joiden tuottojen avulla korotetaan merkittävästi kaupungin vuotuisia tuloutuksia pitkällä aikavälillä.
Kaupungin on perusteltua selvittää ja arvioida sitä, miten kaupungin merkittävä omaisuus tukisi parhaiten kaupungin lakisääteistä alueen kehittämistehtävää ja parantaisi taloudellista kantokykyä. Asiaan ei ole saatavissa todellista vastausta muutoin kuin huolellisella ja perusteellisella markkinoiden kanssa käytävällä vuoropuhelulla eli tarjouskilpailulla mahdollisen osakekannan vähemmistöosuuden hinnasta ja ehdoista. Kaupunginvaltuuston hyväksymien omistajapoliittisten linjausten mukaan kaupunki ei ole luopumassa enemmistöomistajan roolista energiayhtiössä. Tähän ei olla esittämässä muutosta. Energiayhtiöltä saatavat tuloutukset voidaan pidemmällä aikavälillä turvata vain, jos yhtiö pystyy kehittymään ja kasvamaan, mikä puolestaan edellyttää merkittäviä pääomia investointien toteuttamiseen.
Taustaa
Kunnan tulee edistää asukkaidensa hyvinvointia ja alueensa elinvoimaa sekä järjestää asukkailleen palvelut taloudellisesti, sosiaalisesti ja ympäristöllisesti kestävällä tavalla (Kuntalaki, 1§). Keskisuurten kaupunkien ja maakuntakeskusten tehtävä ja vastuu koko alueen elinvoiman edistämisessä korostuu kaupunkien konsernijohtamisessa. Alueen muut kunnat ja yritykset ovat riippuvaisia keskuskaupungin voimavaroista ja kyvykkyydestä luoda hyvät kehitysnäkymät aluetalouteen. Tämä asetelma korostuu erityisesti Satakunnassa, jossa Porin kaupunki kantaa korostettua vastuuta koko maakunnan kehityksestä konserniyhtiöidensä sekä yhdessä muiden kuntien kanssa omistamiensa yhtiöiden ja kuntayhtymien, mm. maakuntaliiton, kautta.
Suurten ja keskisuurten kaupunkien lähivuosien merkittävimmäksi haasteeksi on muodostunut kestävä taloudenhallinta, ylivelkaantumisen riski sekä rajalliset voimavarat, joilla aluetaloutta edistetään. Jo vuoden 2024 toteumasta ennustetaan hyvin synkkää suurille ja keskisuurille kaupungeille mm. kasvaneiden korkomenojen vuoksi. Korkotason noustua nykyiselle tasolle, kaupunkien isot velkamäärät johtavat kasvaviin rahoitus- ja korkokuluihin, jotka kasvattavat välttämättömiä menoja ja sitä kautta vähentävät rahoituksen kohdentamista lakisääteisiin tehtäviin ja pienentävät investointeihin käytettävää rahavirtaa. Porin kaupungin vuotuiset korkomenot ovat tällä hetkellä noin kymmenen miljoonaa euroa ja lähes kaikki investoinnit katetaan tällä hetkellä velkarahalla. Vero- ja valtionosuusperusteiseen rahoitukseen ei ole odotettavissa merkittävää parannusta ilman aluetalouden kasvua ja niin sanotun puhtaan siirtymän investointien toteutumista. Nykytilanteeseen verrattuna Porin kaupungin tulisi pystyä tulevaisuudessa rahoittamaan toimintojansa yhä enemmän suunnitelmallisen rahoitustoiminnan eli perustettavien rahastojen avulla.
Myyntiprosessi
Kuntalaissa tai muussakaan laissa ei nimenomaisesti säädetä siitä, missä menettelyssä, kenelle tai mihin hintaan kunta saa myydä omaisuuttaan. Omaisuuden myyntiä koskevaa päätöksentekoa rajoittavat kuitenkin mm. yhdenvertaisuusperiaate (perustuslain 6 §) sekä tasapuolisen kohtelun vaatimus ja harkintavallan väärinkäytön kielto (hallintolain 6 §). Harkintavallan väärinkäyttönä ja siten toimivallan ylittämisenä voidaan KHO:n oikeuskäytännön valossa pitää esimerkiksi päätöstä, jolla kunta myy omaisuuttaan ilmeiseen alihintaan ilman siihen oikeuttavaa perustetta.
Kaupunginhallitus on 17.6.2024 § 292 päättänyt valita Valor Partnersin valmisteleman myyntiprosessia, joka on käynnistynyt välittömästi em. päätöksen saavutettua lainvoiman. Myyntiin tähtäävät toimenpiteet on laaditun aikataulun mukaisesti aloitettu heinäkuun 2024 aikana. Alkuvaiheeseen kuuluu merkittävä määrä tietojen ja asiakirjojen keräämistä yhtiön arvonmääritystä ja alustavien tarjousten pyytämistä varten. Asian jatkovalmistelua varten, myyntiprosessin rajaamiseksi ja selkiyttämiseksi kaupunginhallitus tuo nyt kaupunginvaltuuston päätettäväksi joitakin tässä vaiheessa päätettävissä olevia reunaehtoja.
Asiassa tullaan etenemään suunnitelman mukaisesti kaksivaiheiseen huutokauppaprosessiin syksyn kuluessa. Tällä hetkellä tärkeää on määrittää kaupan kohteen arvo, sisältö sekä uudelleenrahoitus, jotta päästään tilanteeseen, jossa myyjä tarkasti tietää mitä ja miten myy ja pystyy näin itse paremmin ohjaamaan kaupan ehtoja ja ostajia eikä päinvastoin.
Asia on saanut osakseen paljon julkisuutta ja asian valmistelu kiinnostaa laajasti eri tahoja. Jotta asian ympärillä käytävä keskustelu perustuisi tosiasioihin, ja huhut ja väärinymmärrykset torjuttaisiin, on viestintään ja vuoropuheluun kiinnitettävä erityistä huomiota. Porin kaupungin verkkosivuille on avattu kokonaan uusi osio, jonka keskiössä ovat kauppaprosessin ajankohtaiset käänteet sekä kysymyksiä ja vastauksia -koonti. Osiota täydennetään asian valmistelun edetessä.
Ehdotus
Esittelijä
-
Lauri Inna, kaupunginjohtaja, lauri.inna@pori.fi
Kaupunginhallitus esittää, että kaupunginvaltuusto:
-
valtuuttaa ja velvoittaa kaupunginhallituksen jatkamaan Pori Energia Oy:n vähemmistöosuuden myyntiprosessia esitetyn aikataulun ja vaiheiden mukaisesti sekä prosessin päätteeksi tuomaan kaupunginhallituksen tarkemmin määrittämää vähemmistöosuutta koskevan esityksen osuuden myynnistä kaupunginvaltuuston päätettäväksi;
-
velvoittaa kaupunginhallituksen asian valmistelun aikana parhaaksi katsomallaan tavalla pitämään kaupunginvaltuuston ajan tasalla myyntiprosessin etenemisestä;
-
toteaa, että on perusteltua pitää kaupan kohteena vähemmistöosuutta Pori Energia Oy:n konsernista - ei osaa konserniin kuuluvasta yhtiöstä tai yhtiöistä;
-
toteaa, että kaupan kohteena olevan vähemmistöosuuden suuruus (eli prosenttiosuus) selviää myyntiprosessin aikana tehtävissä selvityksissä sekä käytävissä neuvotteluissa ja se tuodaan kaupunginvaltuuston hyväksyttäväksi kaupan lopullisen päätöksenteon yhteydessä;
-
toteaa, että tavoitteena on valita strateginen omistajakumppani yhtiön vähemmistöosuudelle ja saada osuuden kaupasta mahdollisimman korkea velaton myyntihinta. Tällaisella kumppanilla tarkoitetaan tahoa, joka esimerkiksi:
- omaa pitkän sijoitushorisontin eli on valmis sitoutumaan pitkäaikaiseen kumppanuuteen;
- varmistaa osaltaan, että yhtiön toimintaa ja arvoa kehittäviä strategisia hankkeita ja tavoitteita toteutetaan järjestelmällisesti myös kaupan jälkeen;
- on sitoutunut ESG- eli vastuullisuusraportointiin;
- ei perusta tuotto-odotuksiaan kohtuuttomille hinnankorotuksille; ja
- omaa aidon tahtotilan yhtiön pitkäjänteiseen kehittämiseen.
-
toteaa edelleen, että jo myyntiprosessin alkuvaiheessa rajataan ulkopuolelle sellaiset tahot, joiden rahoituslähteistä ei saada varmuutta. Huomioon otetaan vain tarjoajat ja tarjoukset, jotka ovat eettisesti kestäviä eivätkä riko esimerkiksi rahanpesuun liittyviä säännöksiä;
-
linjaa, että kaupanteon yhteydessä kauppakirjassa ja osakassopimuksessa sovitaan kaupungille keskeisistä ehdoista, joita ovat seuraavat:
- Pori Energia Oy:n enemmistöomistus säilyy Porin kaupungilla ja yhtiön kotipaikka säilyy Porissa;
- yhtiö säilyy edelleen Porin kaupunkikonsernissa ja noudattaa konserniohjetta siltä osin, kun se ei ole ristiriidassa osakassopimuksen kanssa;
- ostajayhtiö ja osakassopimuksen kumppani on Suomen lain mukainen yhtiö;
- yhtiön toimintaan sekä omistajien välisiin suhteisiin sovelletaan Suomen lakia ja mahdolliset riitaprosessit käydään suomalaisessa oikeusasteessa tai suomalaisessa välimiesmenettelyssä;
- Porin kaupungilla tulee osakassopimuksen mukaan olla oikeus nimittää enemmistö Pori Energia Oy:n hallituksen jäsenistä, ml puheenjohtaja;
- yhtiön tariffipolitiikassa noudatetaan jatkossakin kilpailukykyistä hinnoittelua;
- kaukolämmön hinnan vaihtelu ja kaupungin etuosto- ja lunastusoikeuteen liittyvät seikat tulee huomioida osakassopimusta valmisteltaessa.
8. valtuuttaa kaupunginhallituksen keskeyttämään myyntiprosessin, mikäli osakekaupan valmistelun ja sen edistämisen ei katsota olevan kaupungin edun mukaista.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.
Kaupunginhallitus päätti tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta heti kokouksessa.
___________________
Merkitään, että Timo Aro ja Petri Huru poistuivat kokouksesta tämän asian käsittelyn jälkeen kello 16.47.