Jätehuoltojaosto, kokous 17.9.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 16 Elinvoima- ja ympäristölautakunnan kokous 21.8.2024 96 § Oikaisuvaatimus

PRIDno-2022-4799

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Pauliina Hakala, jätehuollon suunnittelija, pauliina.hakala@pori.fi

Perustelut

Porin seudun jätehuoltomääräykset uudistettiin vastaamaan jätelakiin tulleita muutoksia ja ne astuivat voimaan 1.1.2023 Harjavallan, Kokemäen, Merikarvian, Nakkilan, Porin, Siikaisten ja Ulvilan alueilla. Uudistetut jätehuoltomääräykset tulevat 1.4.2023 perustetun jätehuoltoyhtiö Keräämö Oy:n osakkuuden ja yhteisen jätehuoltoviranomaisen myötä koskemaan myös Pomarkkua. Määräysten on tarkoitus tulla voimaan Pomarkun osalta 1.9.2023 ja niillä kumotaan 1.8.2007 voimaan tulleet Pomarkun kunnan yleiset jätehuoltomääräykset.

Porin kaupungin hallintosäännön 29 §:n mukaan jätehuoltojaosto (kohta 2.) päättää jätehuoltomääräysten hyväksymisestä.

Merkittävimmät muutokset Pomarkun osalta

• Asuinkiinteistöjen, vapaa-ajan asuinkiinteistöjen ja kunnan palvelu- tai hallintotoiminnan kiinteistöjen on kuuluttava kunnan jätehuoltojärjestelmään. Liittyminen tapahtuu lähtökohtaisesti liittymällä kiinteistöittäiseen jätteenkuljetukseen.

• Bio- ja pakkausjätteiden erilliskeräysvelvoite laajenee vähintään viiden huoneiston asuinkiinteistöille ja niiden kuljetus siirtyy kunnalliselle jätelaitokselle vaiheittain. Muilla kunnallisen yhdyskuntajätehuollon piiriin kuuluvilla kiinteistöillä (esim. kouluilla) erilliskeräysvelvoite perustuu viikoittaisiin kilomääriin.

• Biojätteen kotikompostoinnista pitää tehdä ilmoitus jätehuoltoviranomaisen ylläpitämään kompostointirekisteriin. Ilmoitus tehdään vakituisilla ja vapaa-ajan asunnoilla tapahtuvasta kompostoinnista sekä taajamissa että haja-asutusalueella. Keittiöbiojätteen kompostorin tulee olla ympärivuotisessa käytössä lämpöeristetty.

• Muutokset tyhjennysväleissä: Sekajätteen tyhjennysväli on ollut kesäisin pisimmillään 2vko ja talvisin 4vko, jatkossa tyhjennysväli saa olla ympäri vuoden 4vko; Sekajätteen tyhjennysväli, kun biojäte kompostoidaan tai erilliskerätään, on ollut pisimmillään kesäisin 4vko ja talvisin 8vko, jatkossa tyhjennysväli saa olla ympäri vuoden 8-12vko tietyin edellytyksin; Biojätteen tyhjennysväli on ollut pisimmillään kesäisin 1vko ja talvisin 2vko, jatkossa tyhjennysväli saa olla kesäisin 2vko ja talvisin 4vko

• Energiajäte-jae on poistunut ja sen tilalla on muovipakkausten keräys

• Jätehuoltomääräykset sisältävät ohjeita asumisessa syntyvien jätevesilietteiden käsittelystä, tyhjennyksestä ja laitteiston kunnossapidosta

Vaikutusmahdollisuuksien varaaminen

Pomarkun kunnalle, ympäristön- ja terveydensuojeluviranomaiselle ja ELY-keskukselle on lähetetty lausuntopyyntö jätehuoltomääräysluonnoksesta. Lausunnot tuli jättää 7.7.-18.8.2023 välisenä aikana diaarinumerolla PRIDno-2022-4799. Kuntalaisille ja muille tahoille varattiin mahdollisuus esittää mielipiteitä jätehuoltomääräysten luonnoksesta kirjallisena 7.8.2023 mennessä. Kuulutus julkaistiin 7.7.2023 alueen virallisessa tiedotuslehdessä ja luonnos jätehuoltomääräyksistä liitteineen oli nähtävillä Porin ja Pomarkun kuntien ilmoitustauluilla ja verkkosivuilla.

Lausuntojen ja mielipiteiden perusteella jätehuoltomääräysluonnokseen tehdyt muutokset

23 § Tyhjennysvälit: Tuulettuvan biojäteastian, syväkeräysastian ja jäähdytetyn biojäteastian kesäajan pisintä tyhjennysväliä on muutettu kahdesta viikosta neljään viikkoon.

24 § Kunnossapito ja pesu: Jäteastiat on pestävä tarpeen mukaan, mutta sekajäteastia kuitenkin vähintään kerran vuodessa ja biojäteastia vähintään kaksi kertaa vuodessa.

Lausunnoista ja mielipiteistä on laadittu kooste, joka on liitteenä. 

Ehdotus

Esittelijä

Jouko Hautamäki, yksikön päällikkö, kasvupalvelutyksikkö, jouko.hautamaki@pori.fi

Jätehuoltojaosto päättää hyväksyä liitteen mukaiset jätehuoltomääräykset. Määräykset astuvat voimaan 1.9.2023 mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Valmistelija

Pauliina Hakala, jätehuollon suunnittelija, pauliina.hakala@pori.fi

Perustelut

Porin seudun jätehuoltojaoston alueen voimassa olevien jätehuoltomääräysten mukaan taajamat ovat määritelty ajantasaisesti jätehuoltomääräysten liitteissä 1 ja 2 ja jätehuoltoviranomaisen verkkosivuilla. Biojätteen erilliskeräysvelvoite koskee kiinteistöjä, jotka sijaitsevat yli 10 000 asukkaan keskustaajamassa tai Meri-Porin taajamissa. Jätehuoltoviranomainen tarkistaa alueiden määrittelyn taajama-alueiden muutosten mukaisesti. 

Suomen ympäristökeskuksen tuottama taajamarajaus on Suomen virallinen taajamarajaus, jota Tilastokeskus käyttää tilastoinnissaan. Taajamalla tarkoitetaan vähintään 200 asukkaan taajaan rakennettua aluetta. Rajaus perustuu 250 m x 250 m ruudukkoon, jossa huomioidaan asukasluvun lisäksi rakennusten lukumäärä, kerrosala ja keskittyneisyys.

Jätehuoltoviranomainen on käynyt yhdessä Keräämö Oy:n edustajien kanssa läpi keskustaajama-alueen reunakiinteistöt, jotka tulisi liittää eteläiseen urakka-alueeseen tai vapauttaa biojätteen erilliskeräysvelvoitteesta. Kyseiset kiinteistöt voivat olla osittain tai kokonaan rajan ulkopuolella, mutta niiden liittäminen alueeseen on perusteltua kiinteistöiden tasapuolisen kohtelun kannalta (esim. molemmat naapurit kuuluvat keskustaajamaan, mutta aineiston ruudukkoluonteen vuoksi kyseinen kiinteistö jäisi alueen ulkopuolelle). 

Ehdotus keskustaajama-alueeseen liitettävistä kiinteistöistä ja erilliskeräysvelvoitteesta vapautettavista kiinteistöistä on liitteenä.

Ehdotus

Esittelijä

Lauri Kilkku, toimialajohtaja, elinvoima- ja ympäristötoimiala, lauri.kilkku@pori.fi

Jätehuoltojaosto päättää liittää liitteessä ehdotetut kiinteistöt jätehuoltomääräysten mukaiseen keskustaajama-alueeseen.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Valmistelija

Pauliina Hakala, jätehuollon suunnittelija, pauliina.hakala@pori.fi

Perustelut

Kiinteistön omistaja on esittänyt oikaisuvaatimuksen asiassa PRIDno-2022-4799 Jätehuoltomääräykset, jätehuoltojaoston kokous 11.6.2024 8 §, koskien kiinteistön [peitetty], liittämistä osaksi eteläistä keskustaajama-aluetta. Oikaisuvaatimuksenaan hän esittää, ettei kiinteistöä [peitetty] liitetä eteläiseen keskustaajama-alueeseen, koska se ei kuulu taajama-alueeseen. Hakija edellyttää selvennystä, että mihin lakiin tai asetukseen perustuu jätehuoltojaoston kokouksen pöytäkirjassa mainittu kiinteistöjen tasapuolinen kohtelu ja sillä perusteella tehtävä kiinteistön liittäminen osaksi eteläistä taajama-aluetta.

Jätteistä annetun valtioneuvoston asetuksen (978/2021, jäteasetus) 17 §:n mukaan kunnan on järjestettävä biojätteen erilliskeräys yli 10 000 asukkaan taajamassa. Porin seudun jätehuoltojaosto on kokouksessaan 11.6.2024 8 § päättänyt voimassa olevien jätehuoltomääräysten mukaisen keskustaajaman eteläiseen alueeseen liitettävistä kiinteistöistä, jotka sijaitsevat taajama-alueen reuna-alueilla. Biojätteen erilliskeräysvelvoite koskee kiinteistöjä, jotka sijaitsevat yli 10 000 asukkaan keskustaajamassa tai Meri-Porin taajamissa.  

Jätehuoltoviranomaisen tulee noudattaa toiminnassaan hallintolain (434/2003) 6 §:n mukaisia hallinnon oikeusperiaatteita. Yhdenvertaisuusperiaate edellyttää, että hallinnossa asioivia kohdellaan tasapuolisesti. Jätehuoltoviranomainen on käynyt yhdessä Keräämö Oy:n edustajien kanssa läpi keskustaajama-alueen reunakiinteistöt, jotka liitetään eteläiseen urakka-alueeseen tai vapautetaan biojätteen erilliskeräysvelvoitteesta. Kyseiset kiinteistöt voivat olla osittain tai kokonaan rajan ulkopuolella, mutta niiden liittäminen alueeseen on perusteltua kiinteistöiden tasapuolisen kohtelun kannalta (esim. molemmat naapurit kuuluvat keskustaajamaan, mutta aineiston ruudukkoluonteen vuoksi kyseinen kiinteistö jäisi alueen ulkopuolelle). 

Suomen ympäristökeskuksen tuottama taajamarajaus on Suomen virallinen taajamarajaus, jota Tilastokeskus käyttää tilastoinnissaan. Taajamalla tarkoitetaan vähintään 200 asukkaan taajaan rakennettua aluetta. Rajaus perustuu 250 m x 250 m ruudukkoon, jossa huomioidaan asukasluvun lisäksi rakennusten lukumäärä, kerrosala ja keskittyneisyys. Jäteasetuksen 1 §:n mukaan taajamalla tarkoitetaan rakennusryhmää, jossa on vähintään 200 asukasta ja jossa rakennusten välinen etäisyys on yleensä enintään 200 metriä. Oikaisuvaatimukseen liittyvä kiinteistö osoitteessa [peitetty], sijaitsee noin 150 metrin etäisyydellä kiinteistöstä [peitetty], joka kuuluu yksiselitteisesti taajamaan. Edellä mainittujen kiinteistöjen välissä on vielä kiinteistö [peitetty], joka on myös liitetty keskustaajamaan. Kyseisten rakennusten väliset etäisyydet ovat siis reilusti alle 200 m (noin 50 m).

Jätelain (646/2011) 91 §:n nojalla annettavilla jätteen kiinteistöittäistä erilliskeräystä koskevilla kunnan jätehuoltomääräyksillä voidaan velvoittaa valtioneuvoston asetuksessa säädettyä laajempaan erilliskeräykseen, jos se on tarpeen 15 §:n 1 momentin täytäntöön panemiseksi.

Ehdotus

Esittelijä

Lauri Kilkku, toimialajohtaja, elinvoima- ja ympäristötoimiala, lauri.kilkku@pori.fi

Elinvoima- ja ympäristölautakunta päättää hylätä oikaisuvaatimuksen ja liittää kiinteistön [peitetty], jätehuoltomääräysten mukaiseen keskustaajama-alueeseen.

 

Päättävä toimielin korjattu kirjoitusvirheenä. Päättävä toimielin oli elinvoima- ja ympäristölautakunta. /Heidi Suominen 28.8.2024

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Esteellisyys

Tiina Stenman

Kokouskäsittely

Merkitään, että Tiina Stenman poistui esteellisenä (yhteisöjäävi, Keräämö Oy hallituksen jäsen) tämän asiakohdan käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi.

Valmistelija

  • Pauliina Hakala, jätehuollon suunnittelija, pauliina.hakala@pori.fi

Perustelut

Elinvoima- ja ympäristölautakunta on käsitellyt 21.08.2024 kokouksessaan asian § 96 Oikaisuvaatimus Jätehuoltojaoston kokous 11.6.2024 8§, PRIDno-2022-4799.

Lautakunnan alaisen jaoston päätöksestä oikaisuvaatimus tehdään lautakunnalle (Kuntalaki 134 §).

Asian esittely ja aiempi käsittely ovat luettavissa historiatiedoista.

Ehdotus

Esittelijä

  • Lauri Kilkku, toimialajohtaja, elinvoima- ja ympäristötoimiala, lauri.kilkku@pori.fi

Jätehuoltojaosto päättää merkitä elinvoima- ja ympäristölautakunnan päätöksen tiedoksi. 

Päätös

Merkittiin tiedoksi.


Muutoksenhaku

Päätöksestä ei kuntalain 136 §:n perusteella saa tehdä oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta.