Perustelut
Kuntalaki edellyttää kaupungin toiminnalta tavoitteellisuutta ja suunnitelmallisuutta. Valtuuston ja kaupungin muiden toimielinten on talousarviossa ja -suunnitelmassa sekä niihin perustuvissa käyttösuunnitelmissa ja erillisbudjeteissa hyväksyttävä toimintaa ja taloutta koskevat tavoitteet. Talousarvio ja taloussuunnitelma on laadittava siten, että ne toteuttavat kaupunkistrategiaa ja edellytykset kaupungin tehtävien hoitamiseen turvataan.
Kaupunginhallitus vahvisti 3.6.2024 §272 vuoden 2025 talousarvion laadintaa ohjaavan sitovan kehyksen. Talouden suunnittelussa lähtökohtana ovat strategiassa kaupungin toiminnalle asetetut pitkän aikavälin tavoitteet, ennakoidut talouden kehitysnäkymät sekä toimintaympäristön muutokset. Talousarviovuosi on kolmivuotisen taloussuunnitelman 2025–2027 ensimmäinen vuosi. Toimialakohtaisissa esityksissä tulee huomioida yleisen kustannuskehityksen lisäksi kehykseen sisältyvät lisäykset ja sopeutustoimet. Palvelujen ostoissa tulee huomioida voimassa oleviin sopimuksiin mahdollisesti sisältyvät hinnankorotukset.
Talousarvion suunnitelmavuodet 2026–2027 viimeistellään keskitetysti talous- ja hallintoyksikössä henkilöstösuunnitelmat huomioiden. Suunnitelmavuosien kustannuskehitystä tullaan arvioimaan perustuen käytettävissä oleviin ennusteisiin yleisestä taloudellisesta kehityksestä ja toimintaympäristön muutoksista.
Henkilöstö- ja koulutussuunnitteluprosessi on integroitu osaksi talousarvioprosessia ja talousarvion valmistelutyön yhteyteen, jotta mahdolliset henkilöstörakenteen ja -määrän muutokset voidaan ottaa talousarviossa huomioon aikaisempaa tehokkaammin. Henkilöstö- ja koulutussuunnitelmat käsitellään lautakunnissa talousarviokäsittelyn yhteydessä.
Kaupungin yhteisinä tervehdyttämissuunnitelmina on mainittu muun muassa asiantuntijapalveluiden käytön vähentäminen kymmenellä prosentilla. Merkittävä osa tarkastustoimen asiantuntijapalveluiden käytöstä koostuu lakisääteisen, virkavastuulla tehtävän tilintarkastuspalvelun hankinnoista, joten vastaavanlaiset säästöt eivät tällöin ole mahdollisia. Painatus- ja kopiointikustannuksia on jo kuluvana vuonna tehty säästöjä, kun painettu arviointikertomus jätettiin hankkimatta virkakunnalle.
Tarkastustoimen käyttötalousarvio vuodelle 2025 perustuu nykyisen kaltaiseen henkilöstön käyttöön eikä kuluvan vuoden henkilöstösuunnitelmassa vielä olevaa uutta tarkastajan virkaa olla täyttämässä.
Tarkastustoimen kehys 3.6.2024 kaupunginhallituksen päätöksen ja sen jälkeen tehdyn tasausmaksun muutoksen mukaisesti on -503 428,35 euroa, jossa vähennystä on kuluvan vuoden muutettuun käyttösuunnitelmaan 64 tuhatta euroa eli 11,3 prosenttia. Toimintakatteen muutos johtuu edellä mainitun viran poistumisesta henkilöstösuunnitelmasta ja näin ollen määrärahojen osalta myös talousarviosta.
Ehdotus
Esittelijä
-
Niko Poskiparta, tarkastusjohtaja, niko.poskiparta@pori.fi
Tarkastuslautakunta päättää hyväksyä toimialan talousarvioesityksen ja lähettää sen kaupunginhallituksen ja edelleen kaupunginvaltuuston käsittelyyn oheisten liitteiden mukaisesti:
- tarkastustoimen käyttötalousarvio vuodelle 2025
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.