Kaupunginhallitus, kokous 23.9.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 370 Lausuntopyyntö, Tasoristeysturvallisuuden parantaminen rataosuudella Pori-Mäntyluoto, tasoristeykset välillä Rantakulmantie–Uudenniityntie; ratasuunnitelma, Pori

PRIDno-2024-1821

Valmistelija

  • Sanna Välimäki, investointipäällikkö, sanna.valimaki@pori.fi
  • Eija Riihimäki, Liikenneinsinööri, eija.riihimaki@pori.fi
  • Kirsi-Maria Viljanen, kirsi-maria.viljanen@pori.fi
  • Harri Kahelin, Kaavoitusarkkitehti, harri.kahelin@pori.fi

Perustelut

Lausuntopyynnöt

Väyläviraston ratasuunnitelman lähetekirje ja lausuntopyyntö 2.5.2024 nro VÄYLÄ/8882/04.01.01/2021

"Väylävirasto on laatinut ratalain (110/2007) mukaisen Tasoristeysturvallisuuden parantaminen rataosuudella Pori-Mäntyluoto, tasoristeykset välillä Rantakulmantie-Uudenniityntie; ratasuunnitelma, Pori.

Väylävirasto pyytää lausuntoa otsikon mukaisesta suunnitelmasta (ratalaki 22 a §).

Väylävirasto pyytää Porin kaupunkia:

  • antamaan lausuntonsa nähtävillä olevasta suunnitelmasta ja vastineensa suunnitelmasta tehtyihin muistutuksiin
  • tarkistamaan, että ajantasaiset kaavat ja kaavamääräykset sisältyvät nähtäville asetettavaan suunnitelma-aineistoon ja hyväksymisehdotuksessa luetellut kaavat ja niiden tiedot ovat oikeat. Tarvittaessa kuntaa pyydetään täydentämään kaavojen tiedot lausunnossaan.
  • toimittamaan sähköisesti ne ratasuunnitelman käsittämälle alueelle vahvistetut tai hyväksytyt oikeusvaikutteiset kaavat, jotka eivät ole nähtävillä olevassa suunnitelma-aineistossa. Kaavat kaavamääräyksineen tulee toimittaa jokaisesta kaavasta erikseen, pelkkä kaavayhdistelmä ei ole riittävä.

Nähtävilläoloajan jälkeen Väylävirasto täydentää Porin kaupungin lausuntopyyntöä muistutuksien osalta, jotta Porin kaupunki voi lausunnossaan ottaa niihin kantaa. Muistutusmenettely on tarkoitettu suunnittelualueen kiinteistön omistajille ja muille asianosaisille sekä niille, joiden asumiseen, työntekoon tai muihin oloihin suunnitelma saattaa vaikuttaa. Muistutukset suunnitelmasta on toimitettava Väylävirastoon ennen nähtävillä oloajan päättymistä.

Väylävirasto pyytää, että Porin kaupunki lausunnossaan ilmoittaa:

  • Kunnan toimesta tehdyt vuorovaikuttamisen ja tiedoksiannon toimenpiteet (aloittamisesta ilmoittaminen tai kuuluttaminen sekä suunnitelman nähtäville asettaminen - toteutustavat ja -ajankohdat)
  • Toteuttaako laadittu suunnitelma (valtakunnallisen ja) alueellisen liikennejärjestelmäsuunnitelman tavoitteiden toteutumista kunnan alueella.
  • Kunnan lausunnonannon ajankohtaa vastaava kaavatilanne vahvistettujen ja hyväksyttyjen oikeusvaikutteisten yleiskaavojen, asemakaavojen ja ranta-asemakaavojen osalta, sekä ovatko kaavat yhdenmukaisia yleis/ratasuunnitelman kanssa. Jos kaavoitustilanteessa on tapahtunut muutoksia nähtäville asetettavasta suunnitelmassa kuvatusta, pyydetään kuntaa yksilöimään muuttuneet kaavat lausunnossaan.
  • Sisällyttääkö kunta ratasuunnitelman mukaiset rautatien suoja- ja näkemäalueiden aiheuttamat rakentamisrajoitukset asemakaavaan tai ranta-asemakaavaan.
  • Onko kunta valmis luovuttamaan omistamansa maa-alueet korvauksetta tasoristeysten poistoihin liittyvien korvaavien 
  • Ottaako kunta vastatakseen ratasuunnitelmassa esitettyjen yksityisteinä rakennettavien teiden Y101 ja Y111 yllä- ja kunnossapitokustannukset.tieyhteyksien tarkoituksiin
  • Onko kunnalla huomauttamista ratasuunnitelmaan sisältyviin suunnitelma-alueella oleviin laskuoja-alueisiin tai laskujohtoihin
  • Onko kunnalla huomauttamista ratasuunnitelmaan sisältyviin rautatien rakentamisen ajaksi varattavien yksityisten teiden tekemiseen ja/tai käyttöön.”

Väyläviraston ratasuunnitelman lausuntopyynnön täydentäminen 10.6.2024 nro VÄYLÄ/8882/04.01.01/2021

”Tasoristeysturvallisuuden parantaminen rataosuudella Pori-Mäntyluoto, tasoristeykset välillä Rantakulmantie-Uudenniityntie; ratasuunnitelma, Pori.

Väylävirasto lähetti otsikon mukaista suunnitelmaa koskevan lausuntopyynnön ja täydentää sitä muistutuksia koskien.

Väylävirasto ilmoittaa, että on saanut 17 kappaletta muistutuksia koskien otsikon mukaista suunnitelmaa, joista 17 kpl on Porin kaupungin alueelta.

Väylävirasto pyytää kuntaa:

  • toteamaan saatujen muistutusten määrän
  • antamaan lausunnossaan perustellun vastineen saatuihin muistutuksiin. Muistutuksia ei ole tarpeen liittää lausunnon liitteeksi.

Kuntaa pyydetään toimittamaan lausunto ja sen liitteet Väylävirastoon 31.8.2024 mennessä osoitteella kirjaamo@vayla.fi (Väylävirasto/kirjaamo PL 33, 00521 Helsinki). Kaikki aineisto pyydetään toimittamaan ensisijaisesti sähköisesti ja mahdollisuuksien mukaan PDF-A -formaatissa. Lausuntoon on liitettävä asianumero VÄYLÄ/8882/04.01.01/2021.”

Porin kaupungin lausunto

Väyläviraston lausuntopyyntö koskee suunnitelmaa ”Tasoristeysturvallisuuden parantaminen rataosuudella Pori-Mäntyluoto, tasoristeykset välillä Rantakulmantie-Uudenniityntie, ratasuunnitelma, Pori”

Lausuntoa koskevan ratasuunnitelman laatiminen on käynnistynyt Väyläviraston aloitteesta. Väylävirasto on julkaissut ratasuunnitelmaa koskevan aloituskuulutuksen 23.5.2022. Infrajohtamisen toimintayksikön ja kaavoitusyksikön edustajat ovat osallistuneet suunnittelukokouksiin.

Vastaukset lausuntopyynnössä pyydettyihin asioihin:

  • Porin kaupunki on asettanut tietoverkkoonsa nähtäville Väyläviraston kuulutuksen ratasuunnitelman ja maastotöiden aloittamisesta 23.5.2022.
  • Väylävirasto on järjestänyt vuorovaikutustilaisuuden Teknologiakeskus Pripolissa 13.6.2022 klo 17.00–19.00, koskien kolmea ratasuunnitelmaa: Tasoristeysturvallisuuden parantaminen rataosuudella Pori-Mäntyluoto, tasoristeykset välillä Rantakulmantie–Uudenniityntie ja tasoristeykset välillä Uudenniityntie–Kaanaankorventie, ratasuunnitelma, Pori sekä Tasoristeysturvallisuuden parantaminen rataosuudella Mäntyluoto-Tahkoluoto, tasoristeykset välillä Kolpantie–Räyhäntie; ratasuunnitelma, Pori. Tilaisuuteen oli mahdollisuus osallistua myös teams-yhteydellä. Tilaisuuteen osallistui Porin kaupungin edustajia. Kaupunki on julkaissut ilmoituksen vuorovaikutustilaisuudesta tietoverkossaan 6.6.2022.
  • Ratasuunnitelma toteuttaa osaltaan alueellista liikennejärjestelmäsuunnitelman tavoitteiden toteutumista kaupungin alueella.
  • Poistettavien tasoristeyksien Säikäntie, Kuuri-Riutta, Virtasentie alueella ei ole voimassa olevaa asemakaavaa, vaan tasoristeykset sijaitsevat yleiskaava-alueella. Tasoristeyksistä Virtasentien ja Kuuri-Riutan tasoristeykset sijaitsevat oikeusvaikutuksettoman Meri-Porin osayleiskaavan alueella. Säikäntie sijaitsee oikeusvaikutteisen Kantakaupungin osayleiskaavan alueella. Yleiskaavoituksen osalta Väylävirastolle on toimitettu voimassa oleva Meri-Porin osayleiskaava määräyksineen, joka on osana lausuntopyynnön aineistoa. Oikeusvaikutteisen Porin Kantakaupungin yleiskaavakartta ja määräykset toimitetaan lausunnon liitteenä. Ratasuunnitelma ei ole oikeusvaikutuksettoman Meri-Porin osayleiskaavan eikä oikeusvaikutteisen Kantakaupungin osayleiskaavan vastainen. Ratasuunnitelmassa esitetyt tasoristeysratkaisut ja korvaavat tieyhteydet palvelevat osayleiskaavassa osoitettuja yhteyksiä.
  • Porin kaupunki on valmis luovuttamaan omistamansa maa-alueet korvauksetta tasoristeysten poistoihin liittyvien korvaavien tieyhteyksien tarkoituksiin
  • Porin kaupunki ei ota vastatakseen ratasuunnitelmassa esitettyjen yksityisteinä rakennettavien teiden Y101 ja Y111 yllä- ja kunnossapitokustannuksia. Teiden kunnossapito tulee olemaan perustettavan tai perustettavien tiekuntien vastuulla. Tiekunnat perustetaan ratatoimituksen yhteydessä.
  • Porin kaupungilla ei ole muuta huomautettavaa ratasuunnitelman suunnitelma-alueella oleviin laskuoja-alueisiin tai laskujohtoihin kuin, että Väyläviraston tulee olla yhteydessä Nuottalanojan Perkaus- ja Pengerrysyhtiöön. Osa suunnittelualueen korvaavista yksityistiejärjestelyjen kuivatusojista laskee Nuottalanojaan.
  • Porin kaupungilla ei ole huomauttamista ratasuunnitelmaan sisältyviin rautatien rakentamisen ajaksi varattavien yksityisten teiden tekemiseen ja/tai käyttöön.

 

Porin kaupunki pitää tehtyä ratasuunnitelmaa ”Tasoristeysturvallisuuden parantaminen rataosuudella Pori-Mäntyluoto, tasoristeykset välillä Rantakulmantie-Uudenniityntie” tärkeänä. Porin kaupungin pitkän tähtäimen tavoitteena on, että Pori-Mäntyluoto-Tahkoluoto radalle jäävät vain turvallisuusmääräykset täyttävät tasoristeykset ja kaikki muut tarvittavat radanylityspaikat toteutetaan eritasoratkaisuina, jotta liikkuminen, asuminen ja eläminen alueella on turvallista ja sujuvaa. Eritasoratkaisujen toteutus on pitkällä tulevaisuudessa, mutta tämä hanke palvelee jo hyvin näitä tulevaisuuden tavoitteita. Suunnitelmaratkaisuja on haettu yhteistyössä Väyläviraston kanssa ja esitetyt ratkaisut ovat kaupungin pitkän tähtäimen tavoitteiden mukaisia.

Kustannukset ja sitoumus

Teknisessä lautakunnassa on 19.4.2022 §75 hyväksytty Väylän ja Porin kaupungin välinen sopimus, joka on allekirjoitettu 19.5.2022. Sopimuksessa määritellyin ehdoin Väylävirasto ja Porin kaupunki toteuttavat tasoristeysjärjestelyt yhteisrahoitteisena hankkeena Väyläviraston ratasuunnitelmien mukaisesti.

 

Muistutukset

Ratasuunnitelmasta on jätetty 17 kappaletta muistutuksia, joista 17 kpl on Porin kaupungin alueelta.

1. x on jättänyt ratasuunnitelmasta kuusi muistutusta, joissa toteaa, että

a. yleiskaavassa oleva Virtasentien ja Ulasoorin yhdistävä tie on tarpeeton, jopa haitallinen. Yksikään maanviljelijä ei sitä muistuttajan mukaan tarvitse.

b. suunnitelman taka-ajatuksena on yhdistää Kyläsaaren-Ulasoorin liikenne.

c. Virtasentien ja Ulasoorin yhdistävästä tiestä on haittaa kauriiden vaellusreiteille.

d. Virtasentien ja Ulasoorin yhdistävästä tiestä on haittaa joutsenten ja kurkien kevät/syysmuuttoon. Ne käyttävät aluetta levähdyspaikkana.

e. häiriöliikenne vaikeuttaa lampaiden paimennusta koiralla alueella.

f. suunnitelma on hylättävä.

g. jos suunnitelma toteutuu, sen alku Virtasentieltä on piirrettävä uusiksi.

h. mutka siltarummun yli ja jatko Brandenburgin alueella on poistettava. Virtasentie poistuu kartalta. Samoin poistuu siltarumpu ja Brandenburg yhdistetään Preussiin. Tie jatkuisi suoraan ilman mutkaa.

i. tähän kohtaan tuleva tie tuhoaa lantapatterien paikan, joka sijaitsee suulin pohjoispuolella.

j. risteämä Kyläsaarentielle tulee vaaralliseen paikkaan. Rekka/kuorma-autoliikenne koiranruokatehtaalle ja etikkatehtaalle hankaloituu. On mutkaa ja muuta näkemäestettä. Liikenne koiranruoka ja etikkatehtaalle hoituu nykyisiä reittejä myöten parhaiten. Muistuttaja kertoo, että voi vaikka osallistua kustannuksiin.

k. alueella joudutaan lunastamaan maata.

l. kaikki osalliset vastustavat hanketta.

m. joudutaan rakentamaan kolme ”Rio Granden” ylitystä.

n. koiranruokatehtaalle tuleva tie oli asvaltoitava Eviran vaatimuksesta. Sama koskee myös tätä.

o. rekka-/kuorma-autoliikenne koiranruokatehtaalle ja etikkatehtaalle hankaloituu.

p. kääntäminen pihassa ei onnistu kuin vanhaa reittiä.

q. nykyinen tie on saatu rauhoittumaan istuttamalla puita ja rakentamalla kiviaitaa. Se jäisi pois käytöstä, vaikka on kulttuurihistoriallisesti arvokas ja asukkaiden suuresti arvostama. Koiranruokatehtaan liittymän kohdalta jouduttaisiin kaatamaan muistuttajan istuttamia mäntyjä ja tuhoamaan hänen tekemäänsä kiviaitaa.

r. Virtasentien ylikäytävästä tulee tehdä vartioitu ja tämä on halvin ja paras vaihtoehto.

s. Virtasentien ylikäytävä on muutettava vartioiduksi. Muutoin tuhotaan muistuttajan liitteessä (satelliittikuva alueesta) näkyvä kokonaisuus ja aiheutetaan muita muistuttajan muistutuksissaan mainitsemia haittoja.

Lisäksi muistuttaja kysyy,

t. kenen vastuulla on kunnossapito ja kuka saa käyttää tietä. Virtasentie on yksityistie, jonka kunnossapidon muistuttaja on hoitanut itse. Lisäksi muistuttaja kertoo, että kaupungin edustaja ei ole osallistunut edes kokouksiin.

u. kuka hoitaa talvikunnossapidon.

Porin kaupunki toteaa, että ratkaisuja on haettu yhteistyössä Väyläviraston kanssa. Nykyisellään Virtasentien liittymä sijoittuu vinosti Kyläsaarentiehen, jolloin näkemä Reikon tasoristeyksen suuntaan oikealle Virtasentieltä tullessa on huonompi kuin esitetyssä uudessa liittymäpaikassa, josta on hyvät näkemät molempiin suuntiin Kyläsaarentielle. Suunnitelmaratkaisuissa tulee huomioida raskaan liikenteen tilatarpeet. Tiekuntia ja -oikeuksia koskevat asiat ratkaistaan ratatoimituksessa.

 

2. x on jättänyt suunnitelmasta kaksi muistutusta, joissa toteaa, että

a. Säikäntie-Kyläsaarentien tieyhteyden rakentamisessa ja Savon tasoristeyksen parannuksessa joudutaan todennäköisesti käyttämään muistuttajan kiinteistöillä kulkevia tilusteitä. Projektin valmistuttua kyseisten teiden kunto täytyy muistuttajan mukaan palauttaa vähintään samalle tasolle tai paremmaksi, kuin ennen työn aloitusta.

b. teiden kunto tulee arvioida ja dokumentoida asiantuntijan kanssa ennen työn aloitusta ja työn osalta tulee ensisijaisesti käyttää kulkemiseen radan Kokemäenjoen puoleista yhteyttä. Muistuttajan mukaan kulku tilakeskuksen kautta vain, jos kulku pohjoispuolelta ei ole mahdollista.

c. tasoristeysten vieressä sijaitsevat ojarummut täytyy siirtää tai uusia, sillä risteysrampista tulee pidempi kuin nykytilassa.

d. rumpujen ensisijainen käyttötarkoitus on mahdollistaa kulku radan viereisille metsäpalstoille työkoneella, mikä ei saa hankaloitua.

e. rampin viereen tulevat ojat tulee kaivaa niin, että tasoristeyksen eteläpuolelta Savon tilakeskukseen kulkevan tien vierusojien kuivatus ei vaarannu.

f. tasoristeysten välittömässä läheisyydessä oleva vesiliittymä on huomioitava ja siirrettävä tarvittaessa paikkaan, josta voidaan rakentaa vesijohto Savon tilakeskukseen yhtä helposti kuin nykytilassa.

g. tasoristeyksen eteläpuolella oleva portti tulee siirtää projektin kustannuksella uuteen paikkaan.

h. suunnitellun tieyhteyden rakentamisessa Raumanjuovantieltä Kyläsaarentielle tulee huomioida peltojen salaojitus, joka tulee korjata, jos se todetaan rikkoutuneeksi. Erityisesti kokoojaojan rikkomista tulee välttää kaikin mahdollisin keinoin. Rikkoutumista ei muistuttajan mukaan välttämättä havaitse ennen pidempää sadejaksoa, jolloin vesi jää hetkellisesti pellon pinnalle makaamaan.

i. lohkon 609-03465-758 osalta tulee huomioida salaojituksen kokoojaojan kulku aina kiinteistölle saakka ja kiinteistöllä sijaitseva pintakaivo, johon kiinteistön hulevedet johdetaan.

j. peltolohkoille tehtävien tiepohjan ja vierusojien kaivuusta tulevat maamassat tulee siirtää Väyläviraston kustannuksella maanomistajan osoittamaan paikkaan peltolohkolla. Jokaisella em. lohkolla on notkokohtia, jotka osoitetaan toteutusvaiheessa erikseen. Maamassojen siirto ei kuitenkaan ole mahdollista ns. märkään aikaan syksyllä pellolla painumisen takia, vaan maan tulee olla roudassa. Muistuttaja vaatii, että jos tieprojekti toteutetaan märkään aikaan, tulee maat läjittää niin, että ne saadaan Väyläviraston kustannuksella siirrettyä routa-aikana maanomistajan osoittamaan paikkaan.

Porin kaupunki toteaa, että ratkaisuja on haettu yhteistyössä Väyläviraston kanssa. Muistutuksessa esitetyt asiat tulee huomioida jatkosuunnittelussa.

 

3. x on muistutuksessaan todennut, että,

a. vesien johtaminen tieojista laskee paljon Saarelan tilalle, jonka johdosta rumpujen paikat ja määrät on muutettava. Muistuttaja ehdotta vesien ohjausta esim. rajaojiin.

Lisäksi muistuttaja kysyy,

b. onko lunastusluettelossa oleva pinta-ala oikein. Rumpujen paikat olisi muistuttajan mukaan mielellään katsottava paikan päällä.

Porin kaupunki toteaa, että ratkaisuja on haettu yhteistyössä Väyläviraston kanssa. Muistutuksessa esitetyt asiat tulee huomioida jatkosuunnittelussa.

 

4. x on muistutuksessaan todennut, että

a. poistettavan Säikäntien tasoristeyksen kohdalla on säilytettävä kevyen liikenteen ylitysmahdollisuus, polkupyöräportti tai vastaava. Ylitysmahdollisuus mahdollistaisi kevyen liikenteen jatkamisen Meri-Porin suuntaan ja naapurustoon.

b. julkisen liikenteen lähin pysäkki on nyt n. 900 m etäisyydellä. Uusi kiertotie kasvattaisi matkaa n. 2,2 km. Korvaavien pysäkkien saaminen nykyistä vastaavalle etäisyydelle ei näytä todennäköiseltä.

c. virallinen ylitysmahdollisuus postaisi riskin satunnaisista ja villeistä ylityskohdista

d. Ratikujan alussa kulkusuunnan vaihtuminen Säikäntielle edellyttää risteyksen leventämistä. Uuteen suuntaan kääntyminen ei isommalla kalustolla nykyisellään onnistu.

e. uudet järjestelyt tuovat merkittäviä muutoksia Ratinkujan ja Säikäntien yksityisteiden tiekuntiin ja myös kiinteistöjen kulkuoikeuksiin. Tarvittavat yksityistietoimitukset on hoidettava kuntoon.

f. tasoristeysten poistot ym. rakentamistyöt tulee toteuttaa mahdollisimman vähin häiriöin ja hyvissä ajoin tiedottaen.

g. Ratikuja on umpikuja ja mahdolliset hälytystehtävät on turvattava työn aikana.

h. työn jälkeen maa-ainesten läjitykset ym. jäte on kuljetettava pois.

i. kannattaa uuden rakennettavan Y101 tieosuuden rajoittamista maatalouskäyttöön esim. liikennemerkillä tai avattavalla portilla. Turha läpiajoliikenne maatalouskäytön ja kevyen liikenteen lisäksi ei ole toivottavaa.

Porin kaupunki toteaa, että ratkaisuja on haettu yhteistyössä Väyläviraston kanssa. Muistutuksessa esitetyt asiat tulee huomioida jatkosuunnittelussa. Jalankulun ja pyöräilyn ylitysmahdollisuus tulee selvittää, koska kiertomatka Kruuti-Jussintien kautta muodostuu kohtuuttoman pitkäksi. Porin kaupunki ei ota jalankulun ja pyöräilyn ylityspaikkaa kuitenkaan hoitoonsa. Y101 yksityistieosuus rakennetaan katutasoisena ja se palvelee Säikäntien tasoristeyksen koillispuolelle jäävän asuntoalueen asukkaita ja on tärkeä yhteys kaupungin keskustan suuntaan Säikäntien tasoristeyksen poistuttua käytöstä. Yksityistien liikenteenohjauslaitteiden asettamisesta päättää tiekunta tai tieosakkaat yhdessä.

 

5. x on muistutuksessaan todennut, että

a. kieltää kaiken pihansa kautta kulkevan työmaaliikenteen. Muistuttaja vaatii, että työmaaliikenne hoidetaan Vanhakartanon liittymän kautta, koska sinne jää muutoinkin pysyvä tasoristeys.

b. vaatii 4000 euroa korvausta rakentamastaan uudesta tieyhteydestä tasoristeykselle, jos tasoristeys poistetaan. Muistuttaja on rakentanut tasoristeykselleen kokonaan uuden tieyhteyden vuokraviljelijää varten. Tien pituus on n. 700 m. Pihassa liikkuu myös lapsia ja siksi maatalous ym. liikenne muistuttajan tilan läpi olisi vaarallista. Uusi tieyhteys on rakennettu, kun nykyinen tasoristeys säilytettiin ja kunnostettiin edellisen junaradan parantamishankkeen yhteydessä muutama vuosi sitten. Tien rakentamisesta on aiheutunut paljon vaivaa ja kustannuksia.

c. tasoristeys on melkein uusi ja näkyvyys erinomainen jopa kilometrin suuntaansa. Myös radan reuna-alueet ovat kasvillisuudesta vapaat, joten myös rataa lähestyttäessä on erinomainen näkyvyys.

d. suunnitellun tien välittömässä läheisyydessä on peltojen salaojien purkuputket, joiden toiminta on kriittistä viljelyn onnistumisen kannalta. Muistuttajan mukaan on korkea riski sille, että salaojien purkuputkisto vahingoittuu tien rakentamisen yhteydessä. Muistuttaja vaatii tämän vuoksi paikan päälle katselmusta.

Lisäksi muistuttaja kysyy,

d. minkä suuruisen korvauksen (neliöhinta) muistuttaja saa maasta, joka häneltä tultaisiin lunastamaan. Lunastushintaa määrittäessä tulee huomioida se, että kyseinen pelto on jo valmiiksi pieni ja nyt se olisi menossa entistä pienempiin osiin, joita on hankalampi viljellä.

e. tuleeko nykyisestä tiestä tilustie, vai onko käyttötarkoitus muuttunut.

f. minkälainen päällyste tiehen tulee.

g. onko tiessä talvikunnossapitoa.

Porin kaupunki toteaa, että ratkaisuja on haettu yhteistyössä Väyläviraston kanssa. Muistutuksessa esitetyt asiat käsitellään ratatoimituksessa, jonka Väylävirasto hakee maanmittauslaitokselta.

 

7. x on jättänyt muistutuksen, jossa toteaa, että

a. suunnitelman mukaan tie kulkee niin, että muistuttajan pihapiiristä jouduttaisiin kaatamaan runsaasti puita. Lisäksi tie kulkee asuinkiinteistön salaojien kokoojakaivon päältä. Vieressä on myös paineviemäri ja sen kaivo.

b. omistaa pellon, jonka kautta suunniteltu tie tulee kulkemaan. Pellolla on hyvin tilaa niin, ettei tietä tarvitse tehdä muistuttajan pihapiiriin. Muistuttaja esittää, että tielinjaus Y101 toteutetaan VE2 mukaisesti.

c. Säikäntien molemmin puolin olevat pellot on salaojitettu ja kartat salaojista on toimitettu suunnittelijoille. Uutta tietä tehtäessä on huomioitava salaojituksen toimivuus pelloilla ja etenkin huomiota tulee kiinnittää muistuttajan asuinkiinteistöstä tulevaan laskuputkeen, joka tulee kulkemaan suunnitellun tien alta.

d. osasta pellosta saatavasta maa-aineksesta voi tehdä maavallin muistuttajan kiinteistön kohdalle. Tällöin muistuttajan mukaan vältytään siltä osin maan poiskuljettamiselta.

Lisäksi muistuttaja kysyy,

e. miksi lunastusluettelossa ei ole heidän kiinteistötunnustansa.

Porin kaupunki toteaa, että ratkaisuja on haettu yhteistyössä Väyläviraston kanssa. Muistutuksessa esitetyt asiat tulee huomioida jatkosuunnittelussa.

 

8. x on jättänyt muistutuksen, jossa toteaa, että

a. Reikon tasoristeyksen kautta kulkeva liikenne on lisääntynyt huomattavasti ja tie on huonossa kunnossa. Tie ei kestä tukkirekkoja, maatalousajoa, raskaita junia, jotka tärisyttävät maastoa.

b. menee vaaralliseksi, jos kaikki liikenne ajaa päivittäin Reikon kautta, jos Enäjärven tasoristeys suljetaan.

c. kohtaan on suunniteltu myös Virtasen liittymä. Muistuttaja tiedustelee, kuinka lujaa pelastuslaitos voi ajaa.

d. autoja saattaa lennähtää tieltä, kun pikapaikkaukset ovat surkeita ja vaarallisia.

e. tasoristeyksen jälkeen tie Kyläsaaresta kohti Ulasooria on yhtä huono paikkauksineen.

Porin kaupunki toteaa, että maantien 2652 (Kyläsaarentie) kunnossapidosta vastaa Varsinais-Suomen ELY-keskus.

 

9. x on jättänyt muistutuksen, jossa toteaa, että

a. on yllättynyt, että lunastukseen menisikin vain 2500 m2 hänen omistamastaan kiinteistöstä, eikä koko aluetta eli 4000m2.

b. lunastuksen ulkopuolelle jää kaksi erillistä aluetta, joiden yhteispinta-ala on vain 1500 m2. Näin pientä aluetta ei voi käytännössä käyttää hyödyksi.

Lisäksi muistuttaja ehdottaa:

c. lunastukseen kompromissia, jossa lunastukseen menisi tiealueen lisäksi alueen eteläisempi lohko ja toinen Jokisuistontien puolella oleva lohko jäisi edelleen muistuttajalle. Lohkon voisi myöhemmin liittää viereiseen tilaan.

Porin kaupunki toteaa, että lunastuksia koskevat asiat tarkennetaan ratatoimituksen yhteydessä ja niistä vastaa Väylävirasto.

 

10. x on jättänyt muistutuksen, jossa on todennut, että:

a. Säikäntien tasoristeykseen tulisi jättää kulkumahdollisuus kävelijöille ja pyöräilijöille eikä poistaa kokonaan. Kun tasoristeys suljetaan autoliikenteeltä, riskiluku pienenee oleellisesti.

b. kulku Ulasoorintien bussipysäkille estyy radan toiselta puolelta.

c. riskiluku pitäisi arvioida uudelleen sen jälkeen, kun autoliikenteen pois jääminen on otettu huomioon, ettei tehtäisi samaa virhettä kuin Rantakulmantien tasoristeyksen sulkemisen kanssa. Radan ylitys olisi ollut huomattavasti riskittömämpää kuin nyt korvaavan Kruuti-Jussintien tasoristeyksen ylitys. Nyt varsinkaan lapset eivät kierrä nykyistä 1,8 km pituista kiertotietä autotietä pitkin. Tasoristeysturvallisuuden parantaminen ei Rantakulmantien kohdalla toteutunut.

d. perusteeton tasoristeyksen kokonaan sulkeminen vie pohjan koko hankkeelta ja vaikuttaa täysin välinpitämättömältä asukkaiden kiusaamiselta. Asian korjaamiseksi kulku jalankulkijoille sekä polkupyöräilijöille pitäisi palauttaa Rantakulmantien kohdalle. Uusi riskiluku olisi autoliikenteen poistumisen myötä pienempi. Toteutus olisi helppo ja kustannustehokas vielä tässä vaiheessa, kun ratahanke on meneillään ja muutoksia tehdään lähistöllä.

e. autoliikenteen poistuminen pitäisi huomioida, kun rataturvallisuutta arvioidaan, toisin kuin Rantakulmantien kohdalla tehtiin.

f. korvaavat tieyhteydet tulisi olla ensin molempiin suuntiin (keskusta-Kyläsaari) ennen tasoristeyksen sulkemista autoliikenteeltä. Ulasoorin kylässä ei juurikaan ole ulkoilureittejä ja pääsy jokirantaan on käytännössä estetty radan toiselta puolen. Korvaavaa ylityspaikka ei ole jalankulkuetäisyydellä.

f. jos Säikäntien tasoristeys suljetaan kokonaan myös jalankulkijoilta, toistuu samat epäkohdat kuin Rantakulmantien kohdalla. Yli mennään joka tapauksessa ojan kautta. Varsinkin lapset, koulumatkojen lisäksi tarvetta kulkea kavereiden luo radan toiselle puolen.

g. muita radan ylityspaikkoja kylällä ei ole Säikäntien tasoristeyksen ja aiemmin suljetun Rantakulman tasoristeyksen lisäksi.

h. ainoa jätettäväksi suunniteltu tasoristeyksen ylityspaikka Ulasoorissa on niin syrjässä kylänraitilta, ei palvele tarkoitustaan.

i. tasoristeyksen sulkeminen lisää epävirallisten kulkureittien käyttöä. Asian korjaamiseksi kulku jalankulkijoille ja polkupyöräilijöille pitäisi palauttaa Rantakulmantien kohdalle.

j. Säikäntien tasoristeyksestä on hyvä näkymä molempiin suuntiin, sekä Meri-Poriin että kaupunkiin päin. Edessä ei ole rakennuksia tai kasvillisuutta ja rataosuus on suoraa. Autoliikenteen poistuminen tekee tasoristeyksestä hyvinkin turvallisen.

k. Raumonjuovantien suunniteltu jatke Kyläsaarentielle ei ilmeisestikään sisällä minkäänlaista kevyen liikenteen väylää, joten Säikäntien tasoristeyksestä pitäisi olla pyöräilijöillä mahdollisuus kulkea yli ja päästä Ulasoorintien vieressä olevalle pyörätielle.

Porin kaupunki toteaa, että ratkaisuja on haettu yhteistyössä Väyläviraston kanssa. Muistutuksessa esitetyt asiat tulee huomioida jatkosuunnittelussa. Jalankulun ja pyöräilyn ylitysmahdollisuus tulee selvittää, koska kiertomatka Kruuti-Jussintien kautta muodostuu kohtuuttoman pitkäksi. Porin kaupunki ei ota jalankulun ja pyöräilyn ylityspaikkaa kuitenkaan hoitoonsa.

 

11. x on jättänyt muistutuksen, jossa on todennut, että:

a. Kuuri-Riutan tasoristeyksen poistamisessa ei ole juurikaan turvallisuutta lisäävää vaikutusta.

b. tasoristeyksen näkyvyys on molempiin suuntiin erittäin hyvä.

c. haitat uuden tien tekemiseen peltomaan läpi ovat paljon suuremmat.

d. muistuttajalta 2 ha alasta peltoa menee iso osa, jonka jälkeen lohkon koko jää surkean pieneksi.

e. jos liittymä suljettaisiin ja Savon liittymästä ei jatkettaisi tietä Kuuri-Riutan liittymää kohti ja Reikon liittymästä tultaisiin Kuuri-Riutan liittymään, estettäisiin turha liikenne Savon ja Reikon liittymien välillä, jolle ei ole mitään perusteita.

f. rakentamisesta ja korvauksista maanomistajille tulee sen verran kustannuksia, ettei Kuuri-Riutan liittymän sulkemisessa ole juurikaan järkeviä perusteita.

Porin kaupunki toteaa, että ratkaisuja on haettu yhteistyössä Väyläviraston kanssa ja ne ovat yleiskaavan mukaisia.

 

12. x on jättänyt muistutuksen, jossa toteaa, että

a. yleiskaavassa ja maakuntakaavassa Mäntyluotoon menevän tien eli valtatie 2:n eritasoliittymät ja Siivosentien alikulku ei tule toteutumaan ja Reikon ylikäytäväkin jää, niin radan koillispuolelle merkitty ohjeellinen tieyhteys, joka on osoitettu Raumanjuovantien ja Kyläsaaren välille, ei ole tarpeellista toteuttaa yleiskaavan mukaisesti.

b. Virtasentien tasoristeys on säilytettävä, sillä sen yli kulkee vain 8–9 junaa vuorokaudessa ja tasoristeys on helposti muutettavissa määräysten mukaiseksi.

c. rajoitetun liikenteen tasoristeyksen rajoite on merkittävä liikennemerkillä.

d. tien on oltava suora vähintään 8 metrin matkalla lähimmästä kiskosta ja tien kaarresäteen on oltava vähintään 1000 m, vähintään 30 m matkalla lähimmästä kiskosta, jos tiellä on kielletty yli 15 metriä pitkät ajoneuvot ja ajoneuvoyhdistelmät.

e. ylikäytävän poiston perusteena ei voi olla tasa-arvoisuus, mihin suunnitelmassa vedottiin. Vertaa Savo ja Kuuri-Riutta.

f. Virtasentiestä kaupunkiin päin ei tule osakkaita, joten se on tarpeeton. Tässä suunnitelmassa yhteys olisi vain mahdolliseen maatalouskäyttöön kesäaikana.

g. Kuuri-Riutan tasoristeys on säilytettävä hyvän näkyvyyden ja turvallisemman peltoliikenteen vuoksi. Jos junia liikkuu tarkastelun mukaan 8–9, niin on huomattavasti turvallisempi kuin Kyläsaarentie.

h. jos nähdään tarpeelliseksi korjata Savon ylikäytävä, mutta ei Kuuri-Riutan, niin ei ole tasa-arvoista kohtelua.

i. vaihtoehtotarkasteluissa nousi esille uuden yhteyden Y101 tarve välille Kuuri-Riutan tasoristeys-Virtasentie. Yhteyden tarvetta puolsi radan pohjoispuolelle muodostuvan tieverkon yhtenäisyyden lisäksi se, että yhteys parantaa radan pohjoispuolella olevien peltolohkojen saavutettavuutta Kyläsaaren suunnasta, jolloin vähennetään tasoristeysten ylitystarvetta, kun kulkua Kyläsaaren suunnasta ei tarvitse tehdä Ulasoorintien kautta. Ylikäytävän säilyttäminen olisi tässäkin suhteessa perusteltua.

j. valtakunnallisen liikenneverkon toimivuutta parannetaan, kun hitaan liikkumisen ajoneuvot voidaan ohjata rinnakkaisteille ja tasoristeysten määrää vähennetään. Tätä varten on rakennettu kestopäällysteinen Ulasoorintie kevyenliikenteen väylineen.

k. suunnitelmassa x liittymä rumpuineen jää lunastettavalle alueelle. Tähän ei ole merkitty mitään kunnostusta tai toimenpiteitä ja jää huonoon kohtaan. Muistuttaja tiedustelee, ei kai ole kaiketi tarkoitus poistaa liittymää.

l. liittymä pellolle x poistetaan ja mitään korvaavaa ei esitetä. m. x lunastettavalla alueella virtaussuunta on merkitty joesta pellolle. Tästä syystä todennäköisesti yritetään johtaa vedet ylämäkeen rummulle pellon x kohdalla.

Porin kaupunki toteaa, että ratkaisuja on haettu yhteistyössä Väyläviraston kanssa ja ne ovat yleiskaavan mukaisia. Muistutuksessa esitetyt asiat tulee huomioida jatkosuunnittelussa.

Liitteet:

  • Väyläviraston lähetekirje ja lausuntopyyntö nro VÄYLÄ/8882/04.01.01/2021, päivätty 2.5.2024
  • Väyläviraston ratasuunnitelman lausuntopyynnön täydentäminen nro VÄYLÄ/8882/04.01.01/2021, päivätty 10.6.2024
  • RAS1 yleiskartta
  • Oikeusvaikutteisen Porin Kantakaupungin yleiskaavakartta ja määräykset

Ehdotus

Esittelijä

  • Lauri Kilkku, toimialajohtaja, elinvoima- ja ympäristötoimiala, lauri.kilkku@pori.fi

Porin kaupunginhallitus päättää, että Porin kaupunki antaa Väylävirastolle yllä olevan lausunnon lausuntopyyntöön VÄYLÄ/8882/04.01.01/2021.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Tiedoksi

Valmistelijat, Väylävirasto

Liitteet

Oheismateriaali


Muutoksenhaku

Päätöksestä ei kuntalain 136 §:n perusteella saa tehdä oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta.