Perustelut
“Mansikan alkuperä ulkomyynnissä” -valvontaprojekti on osa Porin kaupungin ympäristöterveydenhuollon vuoden 2024 valvontasuunnitelmaa, ja siinä keskityttiin elintarvikkeiden merkintöjen ja alkuperän tarkastamiseen mansikoiden ulkomyynnissä. Projekti toteutettiin loppukesäkuun sekä alkuheinäkuun aikana. Tavoitteena oli kerätä paikallistason tietoa mansikoiden merkinnöistä ja jäljitettävyydestä sekä myyjien toimintatavoista. Valvontakohteina olivat kymmenen mansikan ulkomyyntipistettä Porissa ja 16 eri mansikkatuotetta.
Projektin kohteeksi valittiin mansikka, koska sillä on tiettyjä erityispiirteitä elintarvikelainsäädännössä. Mansikan sesonki on suhteellisen lyhyt. Ulkomyynti on merkittävä osa mansikkamyyntiä, ja siihen liittyy erilaisia toimijoita kuin muuhun elintarvikealaan. Mansikoita myydään usein torikaupassa ja muilla ulkomyyntipaikoilla, mikä voi tuoda oman lisähaasteensa jäljitettävyydelle. Mansikoita myydään sekä pakattuina että pakkaamattomina, ja lisäksi markkinoilla on sekä kotimaisia että ulkomaisia mansikoita, mikä tuo oman ulottuvuutensa tuotteen jäljitettävyyteen. Mansikka on arvokas ja haluttu tuote. Tämän vuoksi se on myös altis väärinkäytöksille, kuten väärennöksille. Porin kaupungin terveysvalvontayksikkö ei osallistunut vuonna 2017 järjestettyyn Eviran hankkeeseen vastaavasta aiheesta. Tämän vuoksi valvontasuunnitelman mukaisesti toteutettiin valvontaprojekti, joka keskittyi elintarvikkeiden merkintöjen ja alkuperän tarkastamiseen ulkomyynnissä.
Tarkastukset osoittivat, että merkintävaatimukset täyttyivät kohtalaisesti, mutta eri toimijoiden välillä oli suurta vaihtelevuutta. Elintarvikkeen nimi ja alkuperämaa oli ilmoitettu useimmissa myyntipisteissä, mutta ei aina standardoidusti vaan esimerkiksi myyntikyltin sijaan banderollissa tai mainosständissa. Laatuluokan ilmoittaminen oli vähäistä. Pakattujen mansikoiden merkinnöissä oli puutteita, kuten eränumeroiden puuttuminen ja vajavaiset viljelijän yhteystiedot. Tarkastuksella ohjeistettiin myyntikojun työntekijöitä oikeista menettelytavoista. Kahden toimijan tapauksessa oltiin yhteydessä alkutuottajaan itseensä, koska myyjän tehtävät rajoittuivat myyntikojun hoitamiseen.
Jäljitettävyysdokumentit puuttuivat kokonaan tai osittain kahdeksalla kymmenestä marjoja myyvistä toimijoista. Yksi toimija esitti dokumentit myyntipisteellä ja toinen lähetti ne jälkikäteen sähköisesti. Otannassa korostuivat oman tilan marjoja myyvät toimijat, joilla kuormakirjoja ei pääasiassa ollut lainkaan. Ostomarjoja myyvillä toimijoilla dokumentaatio oli parempaa, mutta niissäkin oli puutteita toimitettujen marjamäärien osalta.
Ruokavirasto suosittelee tarkkaa kirjanpitoa vastaanotto- ja lähetyspäivämääristä sekä nimikkeistä, jotta ne voidaan yhdistää pakkausmerkintöihin. Myyntipisteissä tulisi käyttää yhtenäisiä ja selkeitä merkintöjä, ja jäljitettävyyden varmistamiseksi tulisi kehittää ja ylläpitää asianmukaisia järjestelmiä, kuten kuormakirjojen systemaattista käyttöä tai elektronisten järjestelmien käyttöönottoa. Erätunnisteiden käyttö on tärkeää tuotteiden jäljittämiseksi oikeaan erään.
Projektin tulokset osoittavat, että merkinnät ja jäljitettävyys eivät ole täysin Ruokaviraston vaatimusten ja suositusten mukaisia, mikä heikentää elintarviketurvallisuutta ja kuluttajien luottamusta. Projektin aikana kävi ilmi, että toimijat tarvitsevat lisää ohjausta ja neuvontaa oikeanlaisista myyntipisteen ja –pakkausten merkinnöistä. Ostotilanteessa kuluttajalle pitäisi olla näkyvillä mansikan laatuluokka, kilohinta sekä alkuperämaa. Jos näitä ei kirjallisesti ole nähtävillä, on näitä hyvä tiedustella myyntipisteestä.
Terveysvalvonta jatkaa tarkastuksia ja seuraa toiminnan kehitystä, keräten palautetta kuluttajilta ja toimijoilta valvontakäytäntöjen kehittämiseksi. Lisäksi on tarpeen pohtia, millainen jäljitettävyysjärjestelmä on asianmukainen, ja jatkaa ohjausta ja neuvontaa toimijoille. Ohjaukseen voisi sisältyä säännöllistä neuvontaa, yksityiskohtaisia oppaita ja tarkistuslistoja. Kommunikaatiota valvonnasta vastaavien kohdeyksiköiden kanssa olisi hyvä lisätä, jotta ohjeistukseen ei synny turhia välikäsiä ja saadaan pidettyä päävastuu valvonnasta kohteen kotipaikan yksikön kanssa.
Ehdotus
Esittelijä
-
Lauri Kilkku, toimialajohtaja, elinvoima- ja ympäristötoimiala, lauri.kilkku@pori.fi
Jaosto päättää merkitä tiedoksi "Mansikan alkuperä ulkomyynnissä" -valvontaprojektin.