Perustelut
Kuvaus
Pelastusharjoitusaluesäätiö (Turvallisuuskeskus Oy) hakee suunnittelutarveratkaisua ja poikkeamista kolmikerroksiselle, kerrosalaltaan noin 836 k-m2 kokoiselle rakennukselle hallinnoimallaan noin 38 ha pelastusharjoitteluun tarkoitetulla vuokra-alueella (alueyksikkö 609-430-1-18-0-819), Porin kaupungin omistamalla tilalla 609-430-1-18, osoitteessa Ilmailuopistontie 226. Turvallisuuskeskus Oy on Länsi-Suomen Pelastusharjoitusaluesäätiön omistama toimija pelastusharjoitusalueella.
Kaavatilanne
Rakennuspaikalle ei ole voimassa olevaa asemakaavaa. Alue on Porin kantakaupungin oikeusvaikutteisessa yleiskaavassa (lainvoima 12.10.2007) lentoliikenteen aluetta (LL) sekä lentomelualuetta (me3). Alueella sijaitsee myös Matti-tietokannan mukaan toimintansa lopettanut jätteenkäsittelypaikka (kohde 100323019, LOS-2006-Y-751), joka on vuoden 2005 selvityksissä todettu maaperältään pilaantuneeksi.
Suunnittelutarve / rakentamisrajoitus
Hanke poikkeaa yleiskaavasta ja sijaitsee maankäyttö- ja rakennuslain 16 §:n tarkoittamalla suunnittelutarvealueella. Suunnittelutarvealueelle rakennettaessa tulee täyttyä maankäyttö- ja rakennuslain 137 §:n mukaiset rakennusluvan erityiset edellytykset.
Porin kaupungin rakennusjärjestyksen 20 §:n mukaan rakentamisen määrä asemakaava-alueen ulkopuolella saa olla 10 % rakennuspaikan pinta-alasta, kuitenkin enintään 600 k-m². Hakemuksen mukainen rakentaminen ylittää rakennusjärjestyksen enimmäismäärän.
Naapurien kuuleminen / lausunnot
Hankkeesta on neuvoteltu Traficomin, Finavian ja Varsinais-Suomen ELY-keskuksen kanssa.
Traficomilla ei ole aiemman Pelastusharjoitusalueen koulutusrakennuksen suunnittelutarveratkaisua (PRIDno-2022-2981) koskevan lausunnon lisäksi uutta lausuttavaa, mutta arvioi tarkemmin rakennuksen soveltumista ja rakentamisen yhteydessä huomioitavia asioita. Alustavalla tarkastelulla maanpinnan korkeus kyseisellä rakennuspaikalla vaihtelee +10,5 - 12 m merenpinnasta. Lentoaseman esterajoituspinnan korkeus on noin 59 m merenpinnasta. Tällöin suunnitelmassa kuvattu noin 16 m korkea rakennus mahtuisi hyvin esterajoituspinnan alle. Rakentamiseen käytettävien nostureiden tulee myös pääsääntöisesti pysyä esterajoituspinnan alapuolella. Esterajoituspinnan ylittävä torninosturi ei ole sallittu, mutta autonosturille voidaan lentoliikenteen salliessa lennonjohdon luvalla mahdollistaa hetkellisiä ylityksiä. Suunnittelussa tulee ottaa huomioon lentoaseman määritetyt esterajoituspinnat, niin pysyvien rakenteiden, kuin rakentamiseen tarvittavien nostureidenkin osalta. Pelastusharjoitusalueen toiminnot eivät saa muodostaa häiriötä lentoliikenteen toimintaedellytyksiin. Toiminnot ja rakenteet on suunniteltava siten, ettei se lisää luonnonvaraisia eläimiä alueella. Savun, pölyn ja häiritsevien heijastusten muodostumista lentoliikennealueille on vältettävä. Lentoaseman pitäjä, Finavia Oyj, on syytä pitää mukana ja tietoisena suunnitteluvaiheissa.
Finavialla ei ole lausuttavaa hankkeesta ja toteaa, että lentoaseman pitäjä vastuullisena estetilanteen valvojana on pidettävä tietoisena hankkeen toteuttamisen vaiheista.
Varsinais-Suomen ELY-keskus toteaa lausunnossaan 24.9.2024 (VARELY/211/2024), että hanke ei liity yleiskaavan käyttötarkoitukseen (lentoliikenteen alue), jolloin hanke vaatii myös poikkeamisen yleiskaavasta. Tällöin hankkeen edellytyksiä arvioitaessa tulee ottaa huomioon paitsi maankäyttö- ja rakennuslain 137 §:n , myös saman lain 171 §:n määräykset.
ELY-keskuksen näkemyksen mukaan pelastusharjoittelualueen toiminnan laajetessa ja sinne sijoittuvien rakennusten lisääntyessä Porin kaupungin on syytä harkita riittävän laajan alueen asemakaavoittamista, jolloin asemakaavan laatimisen yhteydessä voidaan mm. kattavasti ottaa huomioon lentoaseman kehittämistarpeet ja -mahdollisuudet sekä alueella olevat muut toiminnot. Hankkeen edellytyksiä arvioitaessa on syytä ottaa huomioon myös hankkeen sijoittuminen lentoliikenteen melualueelle sekä lentoestelupatarve ja maaperän mahdollinen pilaantuneisuus. ELY-keskus on määräalaan kohdistuvan aiemman hakemuksen käsittelyn yhteydessä toimittanut kaupungille aluetta koskevan MATTI-kohderaportin.
ELY-keskus muistuttaa myös, että valtakunnallisten alueidenkäyttötavoitteiden huomioon ottamisesta hanketta arvioitaessa. Kyseisten tavoitteiden mukaan mm: ” Turvataan kansainvälisesti ja valtakunnallisesti merkittävien liikenne- ja viestintäyhteyksien jatkuvuus ja kehittämismahdollisuudet sekä kansainvälisesti ja valtakunnallisesti merkittävien satamien, lentoasemien ja rajanylityspaikkojen kehittämismahdollisuudet.”
ELY-keskuksella ei ole toimialaltaan hakemuksesta muuta lausuttavaa, eikä ELY-keskuksen liikenne- ja infrastruktuuri -vastuualueella ole hankkeen suhteen lausuttavaa.
Naapurit eivät vastusta hanketta. Vuokra-alueen naapurikiinteistön 609-415-1-2032 omistaja Finavia Oyj on ilmaissut edellä mainituissa neuvotteluissa ja naapurikuulemisen yhteydessä hyväksyvänsä hankkeen. Naapurivuokra-alueen 609-430-1-18-0-743 haltija Suomen Ilmailuopisto Oy on ilmaissut hyväksyvänsä hankkeen.
Rakennus- ja poikkeamistyöryhmän harkinta
Asiaa on käsitelty elinvoima- ja ympäristötoimialan toimialajohtajan asettamassa rakennus- ja poikkeamistyöryhmässä 20.9.2024. Ryhmässä on arvioitu alueen kehitystä myös samaan aikaan vireillä olevan koulutusrakennushankkeen yhteydessä 9.1.2024 ja 14.5.2024 ja todettu, että hankkeiden tavoitteina oleva pysyvä rakentaminen tapahtuu ensimmäistä kertaa ja linjaa alueen käytön tulevaisuutta. Ilman ajanmukaista maankäytön suunnitelmaa alueen kehittymisestä hankkeen toteuttamisen vaikutuksia tulevaan kaavoitukseen ei ole mahdollista arvioida. Hanke ei täytä suunnittelutarveratkaisulle asetettuja (MRL 137 §) tai poikkeamiselle asetettuja edellytyksiä (MRL 171 §), eikä rakennus- ja poikkeamistyöryhmä voi esittää kaupunginhallitukselle suunnittelutarveratkaisun ja poikkeamisen hyväksymistä.
Porin kaupungin hallintosäännön § 25 mom 8 ja 9 mukaan kaupunkikuvallisesti tai kooltaan merkittävän hankkeen poikkeuksen myöntämisestä rakentamista koskevista säännöksistä MRL 171 §:n perusteella ja MRL 137 §:n mukaisten rakennusluvan erityisten edellytysten olemassaolosta suunnittelutarvealueella päättää kaupunginhallitus.
Asian kokonaisharkinta
Erityisenä perusteluna poikkeamiselle yleiskaavan mukaisesta lentokenttätoiminnasta on alueella pitkään jatkunut Pelastusharjoitussäätiön toiminta, jota on harjoitettu käytännössä koko yleiskaavan voimassaolon ajan. Maanomistaja Porin kaupunki on kehittänyt aluetta kiinteässä yhteistyössä Länsi-Suomen pelastusharjoitusaluesäätiön ja lentokentän ja -liikenteen kanssa, eikä toimintojen yhteensovittamisessa ole havaittu ongelmia. Kaupunki ei ole nähnyt tarpeellisena edistää tarkempaa maankäytön suunnittelua, eikä yleiskaavan uudistamiselle ole kaavoituskatsauksessa annettu toteutusajankohtaa (Keskustan ja eteläisen Porin OYK). Länsi-Suomen pelastusharjoitusaluesäätiön maanvuokrasopimus ulottuu vuoteen 2040 asti, eikä vuokraehtojen muuttamiselle ole osapuolien välillä tai ulkopuolisten tahojen kannalta muutostarpeita. Alueen tuleva maankäyttö on mahdollista toteuttaa siten, että nykyiset ja rinnakkain soveltuvat toiminnot ja kehitysmahdollisuudet säilyvät. Hanke sijoittuu mittavan vuokra-alueen keskelle riittävän etäälle kiitoteistä, ei haittaa lentokentän nykyistä tai tulevaa käyttöä, eikä haittaa tulevaa maankäytön suunnittelua. Lausunnoissa mainitut seikat ovat huomioitavissa lupaehdoissa, tarkemmissa suunnitelmissa ja lupamenettelyissä.
Perusteluna poikkeamiselle rakennusjärjestyksestä on myös pitkään jatkunut toiminta, jonka tuloksena alueella on mittava määrä toiminnan edellyttämiä rakennuksia ja rakenteita, jotka eivät muodosta luvanvaraista kerrosalaa, lukuun ottamatta määräaikaisilla luvilla toteutettuja koulutus- ja majoitusparakkeja. Hankkeessa on tarkoitus toteuttaa merkittävän ja valtakunnallisesti harvoissa paikoissa tarjolla olevan toiminnan alueelle poikkeuksellinen ja erityiseen tarkoitukseen osoitettu rakennus. Hanke soveltuu 8 ha alueelle levittäytyvän rakennetun harjoitusalueen yhteyteen, eikä rakentamisen määrän ylitys ole merkitsevä. Rakennuksen sijainti irrallaan ilmailuopistontiestä on perusteltua, jotta väliin jäävä metsä antaa toiminnan kannalta riittävän näkösuojan.
Rakennus- ja poikkeamistyöryhmän kielteisestä kannasta huolimatta kaupunginhallitukselle esitetään suunnittelutarveratkaisun ja poikkeamisen hyväksymistä.
Ehdotus
Esittelijä
-
Lauri Kilkku, toimialajohtaja, elinvoima- ja ympäristötoimiala, lauri.kilkku@pori.fi
Kaupunginhallitus toteaa, että Pelastusharjoitussäätiön ja Turvallisuuskeskuksen toiminta soveltuu lentokenttätoiminnan yhteyteen ja niiden kehittäminen toteutuu jatkossakin tiiviissä ja hyvässä yhteistyössä. Hankkeen myötä lentokenttätoiminta ei vaarannu ja valtakunnallisten alueidenkäyttötavoitteiden mukaiset merkittävien liikenne- ja viestiyhteyksien jatkuvuus ja kehittämismahdollisuudet sekä lentoasemien kehittämismahdollisuudet säilyvät.
Kaupunginhallitus päättää hyväksyä suunnittelutarveratkaisun ja poikkeamisen ehdoilla, että:
- ennen rakennustoimenpiteisiin ryhtymistä on suoritettava tarvittavat selvitykset ja maaperän puhdistustoimenpiteet,
- tarkemmissa suunnitelmissa ja rakentamisen aikana on huomioitava lentoasemalle määritetyt esterajoituspinnat,
- kaikessa toiminnassa ja toteutuksissa on huomioitava lentokentän häiriöttömän toiminnan jatkuminen.
Kaupunginhallitus toteaa erikseen, että lentokenttäalueen toimintojen ja maankäyttösuunnitelmien ajantasaistaminen otetaan kaavoituskatsaukseen edistettävänä kohteena.
Pöytäkirja tarkistetaan tämän pykälän osalta kokouksessa.
Päätös on voimassa kaksi vuotta. Ennen rakennustoimenpiteisiin ryhtymistä on säädetyssä järjestyksessä haettava suunnittelutarveratkaisua ja poikkeamista vastaava rakennuslupa.
Elinvoima ja ympäristölautakunnan 14.12.2022 § 218 hyväksymän taksan mukaan päätöksen valmistelusta ja käsittelystä peritään 500 € maksu.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.
Kaupunginhallitus päätti tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta heti kokouksessa.
____________________
Merkitään, että Mari Kaunistola poistui esteellisenä (yhteisöjäävi, Länsi-Suomen Pelastusharjoitusaluesäätiö, hallituksen puheenjohtaja) tämän asian käsittelyn ajaksi.
Merkitään, että Esa Kohtamäki poistui kokouksesta tämän asian käsittelyn aikana kello 17.21.