Perustelut
Väylävirasto on teettänyt melumittauksia Pori–Mäntyluodon rataosuudella, jossa tavaraliikenne on erityisesti yöaikaan aiheuttanut häiritseväksi koettua melua. Selvitysten perusteella melutasojen ohjearvojen saavuttaminen edellyttäisi nykyisen nopeusrajoituksen (70 km/h) alentamista. Vaihtoehtoisina nopeusrajoituksina on esitetty 40 km/h ja 50 km/h, joista jälkimmäinen täyttäisi päiväajan ohjearvon ja lähes saavututtaisi yöajan tavoitetason.
Rataosuus on noin 6 kilometrin pituinen ja palvelee merkittävänä tavaraliikenteen väylänä Porin satamalle ja alueen yrityksille. Nopeusrajoituksen toteuttaminen on teknisesti mahdollista JKV-järjestelmän (junien kulunvalvontajärjestelmä) avulla, mutta se olisi voimassa ympäri vuorokauden, koska yöaikainen rajoitus ei nykyisessä järjestelmässä ole toteutettavissa.
Esitys nopeusrajoituksesta on herättänyt huolta siitä, että liikenteen hidastuminen voi haitata sataman ja logistiikkaoperaattoreiden toimintaa, vaikuttaa alueen yritysten kilpailukykyyn ja heikentää Porin vetovoimaa kuljetus- ja logistiikkakeskuksena. Nopeusrajoitusten lasku saattaa myös johtaa yöaikaisen liikenteen kasvuun.
Ehdotus
Esittelijä
-
Lauri Kilkku, toimialajohtaja, elinvoima- ja ympäristötoimiala, lauri.kilkku@pori.fi
Kaupunginhallitus päättää antaa Väylävirastolle seuraavan lausunnon:
Viitaten Väyläviraston 18.12.2024 päivättyyn lausuntopyyntöön koskien nopeusrajoituksen asettamista Pori–Mäntyluodon rataosuudelle, Porin kaupunginhallitus lausuu seuraavaa:
Tavaraliikenteen sujuvuus ja logistiset tarpeet
Rataosuus Pori–Mäntyluoto on keskeinen tavaraliikenteen yhteys, joka palvelee Porin sataman ja siihen kytkeytyvien yritysten toimintoja. Nopeusrajoituksen alentaminen nykyisestä 70 km/h tasolle 40 km/h tai 50 km/h voi vaikuttaa merkittävästi kuljetusaikatauluihin ja logistiikan tehokkuuteen. On tärkeää, että mahdolliset nopeusrajoitukset suunnitellaan siten, että vaikutukset tavaraliikenteeseen minimoidaan ja kuljetusten luotettavuus säilyy. Nopeusrajoitusten lasku saattaa johtaa yöaikaisen liikenteen kasvuun.
Sataman ja operaattoreiden toiminnan jatkuvuus
Porin sataman toimintakyky ja kilpailukyky riippuvat tehokkaasta raidekuljetuksesta. Nopeusrajoituksen aiheuttama viive voi heijastua sekä sataman kapasiteettiin että asiakkaiden luottamukseen palveluiden toimivuuteen. Lisäksi rajoitusten vaikutukset operaattoreiden kustannuksiin ja resurssien optimointiin tulee arvioida tarkasti.
Yritysten tarpeet ja alueellinen elinvoimaisuus
Useat yritykset alueella ovat riippuvaisia luotettavista ja aikataulussa pysyvistä raidekuljetuksista. Nopeusrajoituksen aiheuttama aikataulujen pidentyminen voi vaikuttaa haitallisesti näiden yritysten kilpailukykyyn ja aiheuttaa lisää kustannuksia. Kuljetusten siirtäminen rekkakuljetuksista raiteille ei ehkä ole mahdollista nopeusrajoitusten toteutuessa.
Tasapaino ympäristö- ja meluhaittojen kanssa
Melutasojen alentaminen on tärkeä tavoite. On kuitenkin harkittava, voidaanko muita teknisiä ratkaisuja – kuten melua vaimentavia rakenteita tai uusia teknologioita – hyödyntää nopeusrajoituksen sijaan. Tällä tavoin haitat logistiselle sujuvuudelle olisivat pienemmät.
Ehdotus
Esitämme, että nopeusrajoitusta koskevat päätökset tehdään perusteellisen vaikutusarvion pohjalta, jossa otetaan huomioon logistiset, taloudelliset ja ympäristölliset näkökulmat. Ehdotamme ensisijaiseksi ratkaisukeinoksi teknisiä toimenpiteitä, jotka mahdollistavat nykyisen nopeustason säilyttämisen.
Lisäksi kaupunginhallitus päättää tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta heti kokouksessa.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.
Kaupunginhallitus päätti tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta heti kokouksessa.