Kaupunginhallitus, kokous 10.3.2025

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 83 Liikuntaolosuhteiden kehittämissuunnitelma 2024-2030 hyväksyminen

PRIDno-2024-4955

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Petteri Lahti, yksikön päällikkö, liikuntayksikkö, petteri.lahti@pori.fi

Perustelut

Porin kaupungin ydintehtäviä on edistää kaupunkilaisten hyvinvointia. Keskeisiä kaupungin keinoja tässä työssä on luoda ja ylläpitää liikuntaolosuhteita, jotka palvelevat niin asukkaiden omatoimista liikkumista kuin organisoidusti tapahtuvaa liikunnan ja urheilun harrastamista sekä urheiluun liittyvää tapahtumatoimintaa. Hyvinvointivaikutusten lisäksi kaikki edellä mainitut palvelevat myös kaupungin vetomaisuuden ja elinvoiman kehittämistä.

Porin liikuntaolosuhteiden kehittämissuunnitelman tarkoituksena on toimia työkaluna Porin liikuntaolosuhteiden strategisessa kehittämisessä huomioiden ennakoitavissa olevat tulevaisuuden tarpeet ja haasteet. Perinteinen ”liikuntapaikka” -käsite kuvaa huonosti sitä laajaa paikkojen, ympäristöjen ja olosuhteiden kokonaisuutta, joissa fyysinen aktiivisuus erilaisina liikkumis-, liikunta- tai urheilusuorituksina tapahtuu. Tässä kehittämissuunnitelmassa puhutaan tästä syystä liikuntapaikan sijaan liikuntaolosuhteista. Käsitevalinnalla halutaan suunnitelmassa ohjata eri toimijatahojen ajattelua laaja-alaisempaan suuntaan ja edesauttaa poikkihallinnollisten ja muiden organisatoristen raja-aitojen ylittämistä yhteisessä kehittämistyössä.

Liikuntaolosuhteiden kehittämissuunnitelma niveltyy osaksi Porin kaupunkistrategiaa ja muita kaupunkikehittämisen strategisia ydinasiakirjoja. Lainsäädäntö antaa kunnalle laajan tehtäväkentän asukkaidensa hyvinvoinnin edistämisessä. Tulevaisuuden kunnassa liikuntapalveluiden tehtävä hyvinvoinnin edistämisen lisäksi on merkittävä myös elinvoiman ja osallisuuden edistämisessä.

Suunnitelma-asiakirjan laatimisesta on vastannut poikkihallinnollinen ohjausryhmä, jossa on ollut edustajia sekä sivistys- että tekniseltä toimialalta.  Ohjausryhmän lisäksi asiakirjan laatimisprosessissa on ollut keskeinen rooli eri-ikäisten kaupunkilaisten, paikallisten liikuntaseurojen sekä myös kaupungin henkilöstön ja luottamushenkilöiden osallistamisella. Osana prosessia on erilaisten osallistamiskyselyiden kautta saatu hyödyllistä taustatietoa sekä kehittämisnäkemyksiä lähes 2000:lta asukkaalta tai paikallistoimijan edustajalta.

Kehittämissuunnitelmassa on esitetty olosuhdetyöhön liittyviä yhteiskunnallisia kehityskulkuja, Porin kaupungin liikuntapaikkahankkeen toteutusprosessin 
vaiheistusta, olosuhdetyön organisoitumista Porissa, keskeisimmät olosuhdehankkeet vuosina 2017–2023 ja nykyinen olosuhdeverkoston. Lisäksi on esitetty asukaskyselyn ja seurakyselyn tulokset. Näiden pohjalta on laadittu nykytilanteen kokonaisarviointia. Kokonaisarvioinnissa on tarkasteltu vahvuuksia ja heikkouksia neljästä näkökulmasta: 1) Omatoimisen liikkumisen olosuhteet, 2) Seuratoiminnan olosuhteet, 3) Tapahtumaolosuhteet ja 4) Olosuhdetyön toimintamallit.

Tämän pohjalta työssä on laadittu kehittämistyön suuntaviivat. Tarkastelussa nousi esille mm. ettei ison kokoluokan sisätapahtumien järjestämiseen ole optimaalisia puitteita. Karhuhallia käytetään tapahtumatoimintaan, mutta se rajoittaa hallin urheilukäyttöä. Hallin tekonurmimatto on uusittava ja tämän uusimisen yhteydessä tulee ratkaista tapahtumatoiminnan tilaratkaisut. Mahdollisuutena selvityksessä on nostettu Isomäki Areenan kehittyminen tapahtuma-areenana. Areena toimii jo nykyisellään monenlaisten tapahtumien puitteena (jääkiekko-ottelut, konsertit, kokoustapahtumat ym.). Mahdollisuuksia erilaisten tapahtumien toteuttamiseen mm. areenan yleisöalueilla (esim. messu- ja muut tapahtumatoiminta). Isomäki Areena on osoittanut toimivuutensa erityisesti konserttien järjestämispaikkana, joten konsertit on perusteltua ohjata Karhuhallista Isomäki Areenalle ja edistää näin Karhuhallin käyttöä liikuntaan ja urheiluun.

Liikuntaolosuhteiden kehittämissuunnitelman tavoitteen asettelua ovat ohjanneet Porin kaupungin strategiset linjaukset. Erityisesti suunnitelman laatimisessa ja sen tavoitteissa on pyritty huomioimaan syksyllä 2024 hyväksytty kaupungin liikkumisohjelman ao. linjauksia ja periaatteita. Samoista neljästä näkökulmasta kuin nykytila-analyysissä on laadittu päätavoitteet ja suuntaviivat vuosille 2024-2030. Suuntaviivoille on esitetty hanke- ja toimienpidetarpeet. Suunnitelman liitteessä on esitetty investointihanketarpeet ja alustava aikataulu niiden toteuttamiseksi. Investointitarpeet tarkastellaan vuosittain investointien työohjelmien yhteydessä. Investointiohjelma hyväksytään vuosittain teknisen lautakunnan toimesta.

Kehittämissuunnitelman esitykset ja linjaukset tukevat Porin kaupungin liikuntaolosuhteiden kehittämistyötä 2020-luvun loppupuolelle saakka. Suunnitelman onnistunut käytäntöön vienti edellyttää kuitenkin sujuvaa ja avointa yhteispeliä, jossa kaupunkiorganisaation henkilöstöllä ja luottamushenkilöstöllä, urheiiluseuroilla sekä kaupungin asukkailla, on oma tärkeä roolinsa. Kehittämissuunnitelma on myös avoin kutsu kaikille eri toimijoille tuomaan oman osaamisensa ja innostuksensa liikuntaolosuhteiden paikalliseen kehittämistyöhön. Porin monipuoliset liikuntaolosuhteet ovat olemassa asukkaita ja paikallistoimijoita varten. 

Liikuntaolosuhteiden kehittämissuunnitelmasta laadittiin ennakkovaikutustenarviointi (EVA). Ennakkovaikutuksen arviointityöhön osallistui liikuntayksikön päällikkö Petteri Lahti, liikunnallisen elämäntavan asiantuntija Manu Lahtinen, liikuntapaikkapäällikkö Timo Lehtimäki, hallimestari Jani Rantanen ja infrayksikön päällikkö Toni Haapakoski. Vaikutustenarvioinnin tulokset kehittämissuunnitelman pohjalta tehtävien toimenpiteiden osalta olivat pääasiassa positiivisia. Merkittävimmät positiiviset vaikutukset kohdistuu kuntalaisiin ja asukkaisiin ja negatiivisimmat tulokset kohdistuvat talouteen. Vaikutustenarvioinnissa taloudellinen näkökulma kohdistuvat tilojen ja olosuhteiden järjestämiseen. Olosuhteiden parantaminen lisää luonnollisesti kustannuksia ja haastaa kaupunkia taloudellisesta näkökulmasta. Arviointi ei kuitenkaan tunnista laajempia hyvinvoinnin ja terveyden parantumisen myötä saatavia positiivisia vaikutuksia.

Liikuntaolosuhteiden kehittämissuunnitelman hyväksyy kaupunginhallitus.

Liitteet:

Liikuntaolosuhteiden kehittämissuunnitelma 2024 –2030

Ennakkovaikutustenarviointi (EVA) koskien Liikuntaolosuhteiden kehittämissuunnitelmaa 2024 –2030

Ehdotus

Esittelijä

Esa Kohtamäki, toimialajohtaja, sivistystoimiala, esa.kohtamaki@pori.fi

Vapaa-ajan lautakunta katsoo, että Liikuntaolosuhteiden kehittämissuunnitelmalle on Porin kaupungilla ollut tarve ja siinä esitetyt asiat parantavat sekä sivistys- että teknisen toimialan edellytyksiä laatia pitkänaikavälin suunnitelmia. Liikuntainvestoinnit päätetään vuosittain teknisessä lautakunnassa työohjelman yhteydessä ja sivistystoimialan liikuntayksikkö on mukana tässä prosessissa.

Vapaa-ajan lautakunta päättää antaa oheisen lausunnon kaupunginhallitukselle.   

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Kokouskäsittely

Liikuntayksikön päällikkö Petteri Lahti esitteli Liikuntaolosuhteiden kehittämissuunnitelmaa lautakunnalle kello 17.12 - 17.25.

Valmistelija

Toni Haapakoski, Yksikön päälikkö, infrayksikkö, toni.haapakoski@pori.fi

Perustelut

Porin kaupungin ydintehtäviä on edistää kaupunkilaisten hyvinvointia. Keskeisiä kaupungin keinoja tässä työssä on luoda ja ylläpitää liikuntaolosuhteita, jotka palvelevat niin asukkaiden omatoimista liikkumista kuin organisoidusti tapahtuvaa liikunnan ja urheilun harrastamista sekä urheiluun liittyvää tapahtumatoimintaa. Hyvinvointivaikutusten lisäksi kaikki edellä mainitut palvelevat myös kaupungin vetomaisuuden ja elinvoiman kehittämistä.

Porin liikuntaolosuhteiden kehittämissuunnitelman tarkoituksena on toimia työkaluna Porin liikuntaolosuhteiden strategisessa kehittämisessä huomioiden ennakoitavissa olevat tulevaisuuden tarpeet ja haasteet. Perinteinen ”liikuntapaikka” -käsite kuvaa huonosti sitä laajaa paikkojen, ympäristöjen ja olosuhteiden kokonaisuutta, joissa fyysinen aktiivisuus erilaisina liikkumis-, liikunta- tai urheilusuorituksina tapahtuu. Tässä kehittämissuunnitelmassa puhutaan tästä syystä liikuntapaikan sijaan liikuntaolosuhteista. Käsitevalinnalla halutaan suunnitelmassa ohjata eri toimijatahojen ajattelua laaja-alaisempaan suuntaan ja edesauttaa poikkihallinnollisten ja muiden organisatoristen raja-aitojen ylittämistä yhteisessä kehittämistyössä.

Liikuntaolosuhteiden kehittämissuunnitelma niveltyy osaksi Porin kaupunkistrategiaa ja muita kaupunkikehittämisen strategisia ydinasiakirjoja. Lainsäädäntö antaa kunnalle laajan tehtäväkentän asukkaidensa hyvinvoinnin edistämisessä. Tulevaisuuden kunnassa liikuntapalveluiden tehtävä hyvinvoinnin edistämisen lisäksi on merkittävä myös elinvoiman ja osallisuuden edistämisessä.

Suunnitelma-asiakirjan laatimisesta on vastannut poikkihallinnollinen ohjausryhmä, jossa on ollut edustajia sekä sivistys- että tekniseltä toimialalta.  Ohjausryhmän lisäksi asiakirjan laatimisprosessissa on ollut keskeinen rooli eri-ikäisten kaupunkilaisten, paikallisten liikuntaseurojen sekä myös kaupungin henkilöstön ja luottamushenkilöiden osallistamisella. Osana prosessia on erilaisten osallistamiskyselyiden kautta saatu hyödyllistä taustatietoa sekä kehittämisnäkemyksiä lähes 2000:lta asukkaalta tai paikallistoimijan edustajalta.

Kehittämissuunnitelmassa on esitetty olosuhdetyöhön liittyviä yhteiskunnallisia kehityskulkuja, Porin kaupungin liikuntapaikkahankkeen toteutusprosessin 
vaiheistusta, olosuhdetyön organisoitumista Porissa, keskeisimmät olosuhdehankkeet vuosina 2017–2023 ja nykyinen olosuhdeverkoston. Lisäksi on esitetty asukaskyselyn ja seurakyselyn tulokset. Näiden pohjalta on laadittu nykytilanteen kokonaisarviointia. Kokonaisarvioinnissa on tarkasteltu vahvuuksia ja heikkouksia neljästä näkökulmasta: 1) Omatoimisen liikkumisen olosuhteet, 2) Seuratoiminnan olosuhteet, 3) Tapahtumaolosuhteet ja 4) Olosuhdetyön toimintamallit.

Tämän pohjalta työssä on laadittu kehittämistyön suuntaviivat. Tarkastelussa nousi esille mm. ettei ison kokoluokan sisätapahtumien järjestämiseen ole optimaalisia puitteita. Karhuhallia käytetään tapahtumatoimintaan, mutta se rajoittaa hallin urheilukäyttöä. Hallin tekonurmimatto on uusittava ja tämän uusimisen yhteydessä tulee ratkaista tapahtumatoiminnan tilaratkaisut. Mahdollisuutena selvityksessä on nostettu Isomäki Areenan kehittyminen tapahtuma-areenana. Areena toimii jo nykyisellään monenlaisten tapahtumien puitteena (jääkiekko-ottelut, konsertit, kokoustapahtumat ym.). Mahdollisuuksia erilaisten tapahtumien toteuttamiseen mm. areenan yleisöalueilla (esim. messu- ja muut tapahtumatoiminta). Isomäki Areena on osoittanut toimivuutensa erityisesti konserttien järjestämispaikkana, joten konsertit on perusteltua ohjata Karhuhallista Isomäki Areenalle ja edistää näin Karhuhallin käyttöä liikuntaan ja urheiluun.

Liikuntaolosuhteiden kehittämissuunnitelman tavoitteen asettelua ovat ohjanneet Porin kaupungin strategiset linjaukset. Erityisesti suunnitelman laatimisessa ja sen tavoitteissa on pyritty huomioimaan syksyllä 2024 hyväksytty kaupungin liikkumisohjelman ao. linjauksia ja periaatteita. Samoista neljästä näkökulmasta kuin nykytila-analyysissä on laadittu päätavoitteet ja suuntaviivat vuosille 2024-2030. Suuntaviivoille on esitetty hanke- ja toimienpidetarpeet. Suunnitelman liitteessä on esitetty investointihanketarpeet ja alustava aikataulu niiden toteuttamiseksi. Investointitarpeet tarkastellaan vuosittain investointien työohjelmien yhteydessä. Investointiohjelma hyväksytään vuosittain teknisen lautakunnan toimesta.

Kehittämissuunnitelman esitykset ja linjaukset tukevat Porin kaupungin liikuntaolosuhteiden kehittämistyötä 2020-luvun loppupuolelle saakka. Suunnitelman onnistunut käytäntöön vienti edellyttää kuitenkin sujuvaa ja avointa yhteispeliä, jossa kaupunkiorganisaation henkilöstöllä ja luottamushenkilöstöllä, urheiiluseuroilla sekä kaupungin asukkailla, on oma tärkeä roolinsa. Kehittämissuunnitelma on myös avoin kutsu kaikille eri toimijoille tuomaan oman osaamisensa ja innostuksensa liikuntaolosuhteiden paikalliseen kehittämistyöhön. Porin monipuoliset liikuntaolosuhteet ovat olemassa asukkaita ja paikallistoimijoita varten. 

Liikuntaolosuhteiden kehittämissuunnitelmasta laadittiin ennakkovaikutustenarviointi (EVA). Ennakkovaikutuksen arviointityöhön osallistui liikuntayksikön päällikkö Petteri Lahti, liikunnallisen elämäntavan asiantuntija Manu Lahtinen, liikuntapaikkapäällikkö Timo Lehtimäki, hallimestari Jani Rantanen ja infrayksikön päällikkö Toni Haapakoski. Vaikutustenarvioinnin tulokset kehittämissuunnitelman pohjalta tehtävien toimenpiteiden osalta olivat pääasiassa positiivisia. Merkittävimmät positiiviset vaikutukset kohdistuu kuntalaisiin ja asukkaisiin ja negatiivisimmat tulokset kohdistuvat talouteen. Vaikutustenarvioinnissa taloudellinen näkökulma kohdistuvat tilojen ja olosuhteiden järjestämiseen. Olosuhteiden parantaminen lisää luonnollisesti kustannuksia ja haastaa kaupunkia taloudellisesta näkökulmasta. Arviointi ei kuitenkaan tunnista laajempia hyvinvoinnin ja terveyden parantumisen myötä saatavia positiivisia vaikutuksia.

Liikuntaolosuhteiden kehittämissuunnitelman hyväksyy kaupunginhallitus.

Liitteet:

Liikuntaolosuhteiden kehittämissuunnitelma 2024 –2030

Ennakkovaikutustenarviointi (EVA) koskien Liikuntaolosuhteiden kehittämissuunnitelmaa 2024 –2030

Ehdotus

Esittelijä

Markku Koppelomäki, toimialajohtaja, tekninen toimiala, markku.koppelomaki@pori.fi

Tekninen lautakunta katsoo, että Liikuntaolosuhteiden kehittämissuunnitelmalle on Porin kaupungilla ollut tarve ja siinä esitetyt asiat parantavat sekä sivistys- että teknisen toimialan edellytyksiä laatia pitkänaikavälin suunnitelmia. Liikuntainvestoinnin päätetään vuosittain teknisessä lautakunnassa työohjelman yhteydessä ja sivistystoimialan liikuntayksikkö on mukana tässä prosessissa.

Tekninen lautakunta päättää antaa oheisen lausunnon kaupunginhallitukselle.   

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Kokouskäsittely

Ennen tämän asian käsittelyä ja päätöksentekoa liikuntayksikön päällikkö Petteri Lahti alusti asiaa (16:33-16:57).

Valmistelija

  • Toni Haapakoski, Yksikön päälikkö, infrayksikkö, toni.haapakoski@pori.fi
  • Petteri Lahti, yksikön päällikkö, liikuntayksikkö, petteri.lahti@pori.fi

Perustelut

Porin kaupungin ydintehtäviä on edistää kaupunkilaisten hyvinvointia. Keskeisiä kaupungin keinoja tässä työssä on luoda ja ylläpitää liikuntaolosuhteita, jotka palvelevat niin asukkaiden omatoimista liikkumista kuin organisoidusti tapahtuvaa liikunnan ja urheilun harrastamista sekä urheiluun liittyvää että muuta tapahtumatoimintaa. Hyvinvointivaikutusten lisäksi kaikki edellä mainitut palvelevat myös kaupungin vetomaisuuden ja elinvoiman kehittämistä.

Porin liikuntaolosuhteiden kehittämissuunnitelman tarkoituksena on toimia työkaluna Porin liikuntaolosuhteiden strategisessa kehittämisessä huomioiden ennakoitavissa olevat tulevaisuuden tarpeet ja haasteet. Perinteinen ”liikuntapaikka” -käsite kuvaa huonosti sitä laajaa paikkojen, ympäristöjen ja olosuhteiden kokonaisuutta, joissa fyysinen aktiivisuus erilaisina liikkumis-, liikunta- tai urheilusuorituksina tapahtuu. Tässä kehittämissuunnitelmassa puhutaan tästä syystä liikuntapaikan sijaan liikuntaolosuhteista. Käsitevalinnalla halutaan suunnitelmassa ohjata eri toimijatahojen ajattelua laaja-alaisempaan suuntaan ja edesauttaa poikkihallinnollisten ja muiden organisatoristen raja-aitojen ylittämistä yhteisessä kehittämistyössä.

Liikuntaolosuhteiden kehittämissuunnitelma niveltyy osaksi Porin kaupunkistrategiaa ja muita kaupunkikehittämisen strategisia ydinasiakirjoja. Lainsäädäntö antaa kunnalle laajan tehtäväkentän asukkaidensa hyvinvoinnin edistämisessä. Tulevaisuuden kunnassa liikuntapalveluiden tehtävä hyvinvoinnin edistämisen lisäksi on merkittävä myös elinvoiman ja osallisuuden edistämisessä.

Suunnitelma-asiakirjan laatimisesta on vastannut poikkihallinnollinen ohjausryhmä, jossa on ollut edustajia sekä sivistys- että tekniseltä toimialalta.  Ohjausryhmän lisäksi asiakirjan laatimisprosessissa on ollut keskeinen rooli eri-ikäisten kaupunkilaisten, paikallisten liikuntaseurojen sekä myös kaupungin henkilöstön ja luottamushenkilöiden osallistamisella. Osana prosessia on erilaisten osallistamiskyselyiden kautta saatu hyödyllistä taustatietoa sekä kehittämisnäkemyksiä lähes 2000:lta asukkaalta tai paikallistoimijan edustajalta.

Kehittämissuunnitelmassa on esitetty olosuhdetyöhön liittyviä yhteiskunnallisia kehityskulkuja, Porin kaupungin liikuntapaikkahankkeen toteutusprosessin 
vaiheistusta, olosuhdetyön organisoitumista Porissa, keskeisimmät olosuhdehankkeet vuosina 2017–2023 ja nykyinen olosuhdeverkoston. Lisäksi on esitetty asukaskyselyn ja seurakyselyn tulokset. Näiden pohjalta on laadittu nykytilanteen kokonaisarviointia. Kokonaisarvioinnissa on tarkasteltu vahvuuksia ja heikkouksia neljästä näkökulmasta: 1) Omatoimisen liikkumisen olosuhteet, 2) Seuratoiminnan olosuhteet, 3) Tapahtumaolosuhteet ja 4) Olosuhdetyön toimintamallit.

Tämän pohjalta työssä on laadittu kehittämistyön suuntaviivat. Tarkastelussa nousi esille mm. ettei ison kokoluokan sisätapahtumien järjestämiseen ole optimaalisia puitteita. Karhuhallia käytetään tapahtumatoimintaan, mutta se rajoittaa hallin urheilukäyttöä. Hallin tekonurmimatto on uusittava ja tämän uusimisen yhteydessä tulee ratkaista tapahtumatoiminnan tilaratkaisut. Mahdollisuutena selvityksessä on nostettu Isomäki Areenan kehittyminen tapahtuma-areenana. Areena toimii jo nykyisellään monenlaisten tapahtumien puitteena (jääkiekko-ottelut, konsertit, kokoustapahtumat ym.). Mahdollisuuksia erilaisten tapahtumien toteuttamiseen mm. areenan yleisöalueilla (esim. messu- ja muut tapahtumatoiminta). Isomäki Areena on osoittanut toimivuutensa erityisesti konserttien järjestämispaikkana, joten konsertit on perusteltua ohjata Karhuhallista Isomäki Areenalle ja edistää näin Karhuhallin käyttöä liikuntaan ja urheiluun.

Liikuntaolosuhteiden kehittämissuunnitelman tavoitteen asettelua ovat ohjanneet Porin kaupungin strategiset linjaukset. Erityisesti suunnitelman laatimisessa ja sen tavoitteissa on pyritty huomioimaan syksyllä 2024 hyväksytty kaupungin liikkumisohjelman ao. linjauksia ja periaatteita. Samoista neljästä näkökulmasta kuin nykytila-analyysissä on laadittu päätavoitteet ja suuntaviivat vuosille 2024-2030. Suuntaviivoille on esitetty hanke- ja toimienpidetarpeet. Suunnitelman liitteessä on esitetty investointihanketarpeet ja alustava aikataulu niiden toteuttamiseksi. Investointitarpeet tarkastellaan vuosittain investointien työohjelmien yhteydessä. Investointiohjelma hyväksytään vuosittain teknisen lautakunnan toimesta.

Kehittämissuunnitelman esitykset ja linjaukset tukevat Porin kaupungin liikuntaolosuhteiden kehittämistyötä 2020-luvun loppupuolelle saakka. Suunnitelman onnistunut käytäntöön vienti edellyttää kuitenkin sujuvaa ja avointa yhteispeliä, jossa kaupunkiorganisaation henkilöstöllä ja luottamushenkilöstöllä, urheiluseuroilla sekä kaupungin asukkailla, on oma tärkeä roolinsa. Kehittämissuunnitelma on myös avoin kutsu kaikille eri toimijoille tuomaan oman osaamisensa ja innostuksensa liikuntaolosuhteiden paikalliseen kehittämistyöhön. Porin monipuoliset liikuntaolosuhteet ovat olemassa asukkaita ja paikallistoimijoita varten. 

Liikuntaolosuhteiden kehittämissuunnitelmasta laadittiin ennakkovaikutustenarviointi (EVA). Ennakkovaikutuksen arviointityöhön osallistui liikuntayksikön päällikkö Petteri Lahti, liikunnallisen elämäntavan asiantuntija Manu Lahtinen, liikuntapaikkapäällikkö Timo Lehtimäki, hallimestari Jani Rantanen ja infrayksikön päällikkö Toni Haapakoski. Vaikutustenarvioinnin tulokset kehittämissuunnitelman pohjalta tehtävien toimenpiteiden osalta olivat pääasiassa positiivisia. Merkittävimmät positiiviset vaikutukset kohdistuu kuntalaisiin ja asukkaisiin ja negatiivisimmat tulokset kohdistuvat talouteen. Vaikutustenarvioinnissa taloudellinen näkökulma kohdistuvat tilojen ja olosuhteiden järjestämiseen. Olosuhteiden parantaminen lisää luonnollisesti kustannuksia ja haastaa kaupunkia taloudellisesta näkökulmasta. Arviointi keskittyy lähinnä yksittäisten toimenpiteiden vaikutuksiin, mutta ei kuitenkaan tunnista laajempia hyvinvoinnin ja terveyden parantumisen myötä saatavia positiivisia vaikutuksia.

Vapaa-ajan lautakunta on käsitellyt asiaa 29.1.2025 § 8 ja tekninen lautakunta 4.2.2025 § 20. Lautakuntien lausunnot on luettavissa asian historiatiedoista. Lautakunnat ovat todenneet suunnitelmasta, että:

"Liikuntaolosuhteiden kehittämissuunnitelmalle on Porin kaupungilla ollut tarve ja siinä esitetyt asiat parantavat sekä sivistys- että teknisen toimialan edellytyksiä laatia pitkänaikavälin suunnitelmia. Liikuntainvestoinnit päätetään vuosittain teknisessä lautakunnassa työohjelman yhteydessä ja sivistystoimialan liikuntayksikkö on mukana tässä prosessissa."

Liikuntaolosuhteiden kehittämissuunnitelman hyväksyy kaupunginhallitus.

Liitteet:

-Liikuntaolosuhteiden kehittämissuunnitelma 2024-2030, päivitetty 25.1.12025

-Ennakkovaikutustenarviointi (EVA) koskien Liikuntaolosuhteiden kehittämissuunnitelmaa 2024–2030

Ehdotus

Esittelijä

  • Lauri Inna, kaupunginjohtaja, lauri.inna@pori.fi

Kaupunginhallitus päättää hyväksyä liitteenä olevan Liikuntaolosuhteiden kehittämissuunnitelman 2024-2030 ohjaamaan kaupungin liikuntaolosuhteiden kehittämistyötä.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Tiedoksi

Markku Koppelomäki, Toni Haapakoski, Mikko Viitala, Timo Lehtimäki, Sanna Välimäki, Jouni Salonen, Esa Kohtamäki, Petteri Lahti

Muutoksenhaku

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä:

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä
  • kunnan jäsen.

Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimus on toimitettava Porin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä. 

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmantena päivänä viestin lähettämisestä. 

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. 

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti päätöksen tehneelle toimielimelle tai viranhaltijapäätöksen osalta toimielimelle, jonka alaisuudessa viranhaltija toimii.

Kirjaamon yhteystiedot:
Postiosoite:                PL 121, 28101 Pori
Käyntiosoite:              Porin yhteinen palvelupiste, Yrjönkatu 6
Sähköpostiosoite:      kirjaamo@pori.fi
Faksinumero:            (02) 634 9417
Puhelinnumero:         (02) 621 1100

Palvelupisteen aukioloajat
maanantai                 10 - 16
tiistai-torstai                8 - 16
perjantai                     8 - 15


Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava:
•    päätös, johon haetaan oikaisua
•    miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
•    millä perusteella oikaisua vaaditaan.

Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava tekijän nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero. 

Jos oikaisuvaatimuspäätös voidaan antaa tiedoksi sähköisenä viestinä, yhteystietona pyydetään ilmoittamaan myös sähköpostiosoite.

Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Porin kaupungin kirjaamosta.

Pöytäkirja on viety nähtäväksi yleiseen tietoverkkoon toimielimen päättämän aikataulun mukaisesti.

Asianosaiselle lähetettyyn pöytäkirjaotteeseen oikaisuvaatimusohjeineen on merkitty lähettämispäivä sekä pöytäkirjan nähtävilläolopäivä.