Sivistyslautakunta, kokous 25.2.2025

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 18 Palmgren-konservatorion apulaisrehtori

PRIDno-2025-1067

Valmistelija

  • Esa Kohtamäki, toimialajohtaja, sivistystoimiala, esa.kohtamaki@pori.fi

Perustelut

Sivistyslautakunta on kokouksessaan 17.12.2024 § 157 päättänyt avata Palmgren-konservatorion apulaisrehtorin viran julkiseen hakuun 1.8.2025 alkaen toistaiseksi voimassa olevana.

Hakuaika virkaan oli 9.1.-29.1.2025 klo 15.00.
Hakukuulutus julkaistiin Kuntarekry-​järjestelmässä ja Työmarkkinatorilla. Avoinna olevaa tehtävää mainostettiin Palmgren-konservatorion Facebook-sivulla ja se julkaistiin Suomen musiikkioppilaitosten liiton ylläpitämällä työpaikkailmoitusten sivustolla.

Apulaisrehtorin tehtävään sisältyy oppilaitoshallinnon ja henkilöstöhallinnon työtehtäviä, hankkeiden ja projektien hallinnointia sekä opetustoiminnan koordinointia ja pedagogista kehittämistä. Apulaisrehtori vastaa yhdessä rehtorin kanssa oppilaitoksen pedagogisesta johtamisesta ja hän toimii tarvittaessa rehtorin sijaisena. Virkaan sisältyy tuntimäärältään erikseen vahvistettava opetusvelvollisuus.

Määräaikaan mennessä tulleista hakemuksista on laadittu luettelo, joka on pykälän liitteenä. Virkaa haki 15 hakijaa, joista yksi perui hakemuksensa.

Kelpoisuusvaatimuksena virkaan oli asetus opetushenkilöstön kelpoisuusvaatimuksista 986/1998 § 2 (rehtorin kelpoisuus). Odotamme apulaisrehtorilta vahvaa pedagogista osaamista sekä näkemystä oppilaitoksen kehittämiseen. Tehtävän menestyksellinen suorittaminen edellyttää aktiivista työotetta sekä hyviä yhteistyötaitoja. Pidämme tärkeinä sujuvia viestintätaitoja, valmiuksia rakentaa oppijalähtöisiä opintopolkuja sekä vahvaa verkostoitumista. Arvostamme hakijan työkokemusta musiikkioppilaitoksen hallinnollisista työtehtävistä.

Hakemusasiakirjojen perusteella haastatteluun kutsuttiin 4 hakijaa. Haastatteluun kutsuttiin hakijat, joiden koulutus ja työkokemus vastasivat parhaiten hakuilmoituksessa asetettuja vaatimuksia koulutuksen ja musiikkioppilaitoksissa hankitun työkokemuksen osalta. Haastatteluun kutsutuilla oli aiempaa työkokemusta musiikkioppilaitoksen hallinnon työtehtävistä.

Haastatteluun kutsuttiin

Klaus Hoffström MuM, opinto-ohjaaja

Jenni Jäske, FM, musiikkipedagogi YAMK, tradenomi, pääsihteeri

Karla Suvanto MuM, tradenomi, vs. apulaisrehtori

Janne Vanonen musiikkipedagogi YAMK, tradenomi, viulunsoiton opettaja

Haastattelut toteutettiin 7.2.2025. Haastattelijoina toimivat opetusyksikön päällikkö Taneli Tiirikainen, Palmgren-konservatorion rehtori Eeva-Maija Talasma, Palmgren-konservatorion vs. lehtori Markku Ollila sekä Huittisten musiikkiopiston rehtori Petri Vainiotalo. Haastattelussa arvioitiin koulutuksen ja kokemuksen lisäksi hakijan motivaatiota kyseistä tehtävää kohtaan sekä valmiuksia kokemuksensa ja osaamisensa perusteella apulaisrehtorin tehtäväkokonaisuuden menestyksekkääseen hoitamiseen. Haastattelulla kartoitettiin hakijan taiteen perusopetuksen ja ammatillisen koulutuksen osaamista ja pedagogista kehittämisvalmiutta sekä kykyä oppilaitoksen toiminnan kehittämiseen ja projektinhallintaan. Haastattelussa arvioitiin myös hakijan käsitystä haettavan tehtävän sisällöstä ja luonteesta. Apulaisrehtori toimii tiiviissä vuorovaikutuksessa koko oppilaitosyhteisössä, joten myös vuorovaikutustaitoja kartoitettiin haastattelulla.

Koulutuksen, työkokemuksen sekä haastattelussa osoitetun osaamisen ja soveltuvuuden perusteella etusijalle nousee Karla Suvanto. Suvannolla on pitkä työkokemus musiikkialan opetustehtävistä taiteen perusopetuksessa ja ammatillisessa koulutuksessa. Hänellä on aiemman työhistorian musiikkioppilaitoksen hallinnossa kerryttämää osaamista. Suvannon pedagoginen kompetenssi on vankka. Hän on työskennellyt oppilaitos- ja henkilöstöhallinnon työtehtävien parissa. Lisäksi hänellä on kokemusta hankehallinnosta sekä pedagogisesta kehittämisestä. Suvannon projektinhallintataidot sekä kyky vuorovaikutukseen näyttäytyivät erittäin vahvoina haastattelussa.

Ehdotus

Esittelijä

  • Esa Kohtamäki, toimialajohtaja, sivistystoimiala, esa.kohtamaki@pori.fi

Sivistyslautakunta valitsee virkaan edellä kuvatuin perustein MuM Karla Suvannon edelleen todeten, että virantäytössä noudatetaan kuuden kuukauden koeaikaa.

Valitun on toimitettava hyväksyttävä lääkärintodistus terveydentilastaan sekä esitettävä nähtäväksi rikosrekisterilain 6 §:n 2 mom. tarkoitettu rikosrekisteriote 30 päivän kuluessa valintapäätöksen tiedoksi saamisesta. Virassa noudatetaan 6 kk:n koeaikaa.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Tiedoksi

Hakijat

Liitteet

Oheismateriaali


Muutoksenhaku

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä:

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä
  • kunnan jäsen.

Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimus on toimitettava Porin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä. 

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmantena päivänä viestin lähettämisestä. 

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. 

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti päätöksen tehneelle toimielimelle tai viranhaltijapäätöksen osalta toimielimelle, jonka alaisuudessa viranhaltija toimii.

Kirjaamon yhteystiedot:
Postiosoite:                PL 121, 28101 Pori
Käyntiosoite:              Porin yhteinen palvelupiste, Yrjönkatu 6
Sähköpostiosoite:      kirjaamo@pori.fi
Faksinumero:            (02) 634 9417
Puhelinnumero:         (02) 621 1100

Palvelupisteen aukioloajat
maanantai                 10 - 16
tiistai-torstai                8 - 16
perjantai                     8 - 15


Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava:
•    päätös, johon haetaan oikaisua
•    miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
•    millä perusteella oikaisua vaaditaan.

Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava tekijän nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero. 

Jos oikaisuvaatimuspäätös voidaan antaa tiedoksi sähköisenä viestinä, yhteystietona pyydetään ilmoittamaan myös sähköpostiosoite.

Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Porin kaupungin kirjaamosta.

Pöytäkirja on viety nähtäväksi yleiseen tietoverkkoon toimielimen päättämän aikataulun mukaisesti.

Asianosaiselle lähetettyyn pöytäkirjaotteeseen oikaisuvaatimusohjeineen on merkitty lähettämispäivä sekä pöytäkirjan nähtävilläolopäivä.