Porin Vesi, liikelaitoksen johtokunta, kokous 4.3.2025

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 10 Kuluttajariitalautakunnan päätös 12.2.2025

PRIDno-2023-930

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Markku Harju, verkostopäällikkö, markku.harju@pori.fi

Perustelut

Valtakirjalla toimiva henkilö on asiakkaan valtuuttamana (liite 1) jättänyt selvityspyynnön, päiväys 8.3.2023, (liite 2) Porin Veden laskusta 20220778 (liite 3). Lasku koskee kiinteistöä, jonka vesisopimuksen haltijana asiakas on. Asiakas on allekirjoittanut vettä koskevan käyttösopimuksen 26.11.2017, jonka liitteenä on Porin Veden yleiset toimitusehdot.

Selvityspyyntö koskee tasauslaskua ajalta 6.3.2018 – 13.7.2022. Selvityspyynnössä vaaditaan:

”1.Porin Veden tulee selvittää, miksi se ei ole saanut vuosittain ilmoitettuja vesimittarin lukemia (ainoastaan lukemailmoituksen 13.7.2022) ja miten on kirjattu kuluttajalle lähetetyt muistutukset puuttuvista lukemailmoituksista.

2. Porin Veden tulee laitoksen kustannuksella suorittaa asiakkaan vesimittarin toiminnan tarkistus.

3. Kyseisen laskun euromäärä tulee kohtuullistaa, sillä yli kolme vuotta vanhaa saatavaa ei tule periä (laskuun sisältyy yli kolme vuotta vanhaa saatavaa).”

Ennen selvityspyynnön tekemistä asiakas on jättänyt selvityspyynnön 14.10.2022 (liite 4). Tähän selvityspyyntöön verkostopäällikkö on vastannut sähköpostitse 22.11.2022 (liite 5). Edelleen  asiakas on lähettänyt vastineen 16.1.2023 (liite 6) ja reklamaation 14.2.2023 (liite 7) verkostopäällikön vastaukseen. Verkostopäällikkö on vastannut 1.3.2023 (liite 8) asiakkaan 16.1.2023 jättämään vastineeseen.

Edellä mainitussa a) selvityspyynnössä (liite 4) ja b) vastineessa (liite 6) esitetyt vaatimukset ovat pääosin 8.3.2023 jätetyn selvityspyynnön kaltaisia. Selvityspyynnössä (liite 4) on myös pyydetty:

"-          selvitys minulle lähettämistänne mittarilukemamuistutuksista

 -          lista teille maksamistani laskuista ja palautuksistanne koko sopimuskaudesta

 -          vesimittarin toiminnan tarkistaminen kustannuksellanne

 -          v. 2018 asennetun vesimittarin alkuperäisen lukeman tarkistaminen, oliko 0."

Verkostopäällikkö vastauksissaan, liite 5 ja liite 7, todennut mm, että: 

-          vesimittarin tarkistamisessa noudatetaan Porin Veden hinnastoa, mikäli virhenäyttämä on pienempi kuin 5 % tarkistamisen kustannus asiakkaalle on 233,80€.

-        Asiakkaalle on lähetty kopiot lähetetyistä laskuista

-         Asiakkaalle on lähetetty mittalaitteen vaihtoilmoitus, josta selviää mittarilukema mittarin asentamishetkellä

-         Asiakkaalle on kerrottu, että lukemailmoituksen jälkeen seuraa tasauslasku, jossa arviolaskutettu ja todellisen kulutuksen mukainen laskutus tasataan.Asiakas ei ole reklamoinut tasauslaskun puuttumista.

Lisäksi verkostopäällikkö on ilmoittanut että, laskussa ei ole virhettä eikä laskun kohtuullistamiseen ole mitään pätevää perustetta.

 

Perusteita jo aiemmin annettuihin vastauksiin sekä 8.3.2023 jätettyyn selvityspyyntöön annettavaan vastaukseen

Vesihuoltolaitoksen yleiset toimitusehdossa, Porin Veden hallitus 10.10.2001, on tässä esiettäviä reklamaatioasiaan kiinteästi liittyviä kohtia.

Kohta 5.1  2mom: Asiakkaan tulee seurata vedenkulutustaan ja sen muutoksia. Asiakkaan tulee olla riittävästi selvillä kiinteistöltä viemäriin johdettavien viemärivesien määrästä ja ilmoitettava laitokselle sellaiset muutokset, jotka vaikuttavat viemärivesien määrään.

Kohta 5.4  2 mom: Asiakkaan tulee toimittaa laskutusta varten tarvittavat lukematiedot laitoksen määrääminä aikoina. Ellei mittarin lukemaa ole toimitettu määräajassa tai luennasta erikseen sovittu laitoksen kanssa, laitoksella on oikeus suorittaa laskutus arvion perusteella tai periä palvelumaksuhinnaston mukainen korvaus suorittamastaan luennasta.

Kohta 5.8: Laitos tarkistaa vesimittarit kustannuksellaan määrävälein. Lisäksi laitos tarkistaa vesimittarin asiakkaan kirjallisesta pyynnöstä. Asiakkaalla on oikeus olla läsnä tarkistuksessa. Toimenpiteestä tehdään pöytäkirja. Jos asiakkaan tilaamassa tarkistuksessa vesimittarin todetaan kohdassa 5.7 tarkoitettujen määräyksen mukaisesti oikein, laitos veloittaa asiakkaalta kulloinkin voimassa olevan tarkistusmaksun. Muussa tapauksessa tarkistuskulut maksaa laitos.

Kohta 6.1  mom 3 ja 4: Laitos laskuttaa asiakasta vähintään kerran vuodessa. Laitos on oikeutettu laskuttamaan käyttömaksut vesimittarin luennan perusteella edellisiin laskutuskausiin tai arviointiin perustuvina erinä, jolloin lopullinen maksu määrätään mittarin luennassa todetun tai laitoksen pyynnöstä tapahtuneen, asiakkaan suorittaman mittarinluennan mukaisen todellisen kulutuksen perusteella.

Laitos hyvittää asiakkaalle liikaa maksetun ja lisäveloittaa puuttuvan määrän. Hyvitykselle tai lisäveloitukselle ei suoriteta korkoa. Mikäli hyvitettävä tai veloitettava määrä on vähäinen, laitos voi periä sen seuraavassa laskussa.

Porin Vesi ei ole vastaanottanut muuta lukemailmoitusta kuin 13.7.2022 päivätty ilmoitus, jossa mittarilukema on 735. Toinen lukema on mittarin asennuksessa 5.8.2018 todettu 0. On ilmeistä, että asiakas ei ole lähettänyt muita mittarilukemailmoituksia kuin em. 13.7.2022 päivätyn ilmoituksen.

Vesimittarilukeman voi ilmoittaa laitokselle pyydettäessä, tai milloin tahansa muulloin. Vedenkäytössä tapahtuneet muutokset tulee myös ilmoittaa laitokselle arviolaskutusta varten. Vesimittarilukeman voi ilmoittaa:

- puhelimitse,

- kirjeitse,

- sähköpostilla tai

- syöttämällä lukema Porin Veden internet-sivuilla olevaan vesitiliin.

Lukemailmoituksen perilletulon voi varmistaa helposti puhelimitse tai sähköpostitse. Lukemailmoituksen tekeminen on asiakkaan vastuulla. Laitos suorittaa tasauslaskutuksen asiakkaan lukemailmoituksen perusteella.

Laitoksella on oikeus laskuttaa käyttömaksut edellisiltä laskutuskausilta vesimittarin luennan perusteella. Luenta on tapahtunut 13.7.2022. Tästä luennasta on lähetetty 10.8.2022 päivätty tasauslasku, joten saatava ei ole vanhentunut.

 

 

Ehdotus

Esittelijä

Ismo Lindfors, johtaja, ismo.lindfors@pori.fi

Porin Vesi, liikelaitoksen johtokunta antaa valtakirjalla toimivalle henkilölle asiakkaan​​ puolesta tekemään selvityspyyntöön sekä siinä esitettyihin vaatimuksiin asiakohdassa kuvatun vastauksen. Lisäksi johtokunta toteaa, että asiakkaalle lähetetty lasku nro 20220778,10.8.2022, on Porin Veden toimitusehtojen mukainen ja laillinen.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

Markku Harju, verkostopäällikkö, markku.harju@pori.fi

Perustelut

Asiakkaan myöntämällä valtakirjalla toimiva asianhoitaja on lähettänyt oikaisuvaatimuksen Porin Vesi, liikelaitoksen johtokunnan päätökseen §17, 29.3.2023 Selvityspyyntö Porin Veden laskuun -asiassa. Asian aiempi käsittely on luettavissa historiatiedoissa.

Liitteenä on lähetetty oikaisuvaatimus. Oikaisuvaatimus on toimitettu ennen valitusajan umpeutumista, joten se voidaan käsitellä.

Oikaisuvaatimuksessa asiakas vaatii johtokunnan päätöksen § 17, 29.3.2023 oikaisemiseksi:

- asiakkaan vesimittarin tarkistuksen laitoksen kustannuksella ja

- laskun 20220778 euromäärän kohtuullistamista.

Sen lisäksi, mitä Porin Veden johtokunnan päätös §17, 29.3.2023 on sisältänyt, voidaan todeta, että:

- Kaikki marraskuusta 2020 alkaen käytössä olleen laskutusjärjestelmän aikana toimitetut itseluentakortit on käyty läpi. Asiakkaan luentakorttia ei varmasti ole vuonna 2021 Porin Vedelle toimitettujen itseluentakorttien joukossa. Tilanne on ollut sama vuosina 2019 ja 2020. Muussa tapauksessa asiakkaalle olisi tuolloin lähetetty vuosittainen tasauslasku. Vuoden 2022 itseluentakorteista asiakkaan kortti löytyy. Sen perusteella asiakkaalle on lähetetty tasauslasku nro 20220778, 10.8.2022. Tämä saatava ei ole yli kolme vuotta vanha. Mitään perustetta laskun 20220778 kohtuullistamiseen ei ole. 

- Kukaan Porin Veden laskutuksen työntekijöistä ei ole kertonut asiakkaalle, että Porin Vesi lähettää aina muistutuksen puuttuvista itseluentakorteista. 

- Porin Veden vesimittarit tarkistetaan mittarin vaihdon yhteydessä. Tämän lisäksi asiakas voi erikseen kustannuksellaan tilata vesimittarin tarkistuksen, jolloin vesimittarin tarkistamisessa noudatetaan Porin Veden hinnastoa. Tarkistuksesta kirjoitetaan lasku, mikäli mittarin virhenäyttämä on vähemmän kuin ± 5 %. Tarkistamisesta ei laskuteta, mikäli vesimittarin virhenäyttämä on suurempi kuin ± 5 %. Asiakas ei ole tilannut vesimittarin tarkistusta.

 

  

 

Ehdotus

Esittelijä

Ismo Lindfors, johtaja, ismo.lindfors@pori.fi

Porin Vesi, liikelaitoksen johtokunta päättää hylätä oikaisuvaatimuksen asiakohdassa esitetyin perustein. Porin Vesi, liikelaitoksen kannanotto oikaisuvaatimukseen ei merkitse asian sitovaa ratkaisua. Oikaisuvaatimuksen tekijä voi niin halutessaan saattaa asian käräjäoikeuden ratkaistavaksi.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

Markku Harju, verkostopäällikkö, markku.harju@pori.fi

Perustelut

Liitteenä on Turun hallinto-oikeuden päätös Dnro 796/03.04.04.04.10/2023, 13.7.2023, joka koskee Porin Vesi, liikelaitoksen johtokunnan kunnallisasiassa tekemää päätöstä 25.4.2023, § 22.

Ehdotus

Esittelijä

Ismo Lindfors, johtaja, ismo.lindfors@pori.fi

Merkitään tiedoksi.

Päätös

Merkittiin tiedoksi.

Valmistelija

  • Markku Harju, verkostopäällikkö, markku.harju@pori.fi

Perustelut

Porin Veden johtokunta on käsitellyt asiakkaan tekemää laskutustaan koskevaa selvityspyyntöä ja vaatimuksia § 17, 29.03.2023 ja asiakkaan tekemää oikaisuvaatimusta § 22, 25.04.2023. Johtokunta on merkinnyt tiedoksi § 45, 29.8.2023 hallinto-oikeuden asiassa antaman päätöksen, jonka mukaan hallinto-oikeus ei tutki asiaa.

Saapunut tiedoksi liitteenä oleva kuluttajariitalautakunnan päätös 12.2.2025, asia: Vedenkulutuksen mittaaminen ja tasauslasku. Päätöksen mukaan kuluttajariitalautakunta ei suosita hyvitystä.

Ehdotus

Esittelijä

  • Ismo Lindfors, johtaja, ismo.lindfors@pori.fi

Merkitään tiedoksi.

Päätös

Merkittiin tiedoksi.

Tiedoksi

Vesilaskutus

Liitteet

Oheismateriaali


Muutoksenhaku

Päätöksestä ei kuntalain 136 §:n perusteella saa tehdä oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta.