Perustelut
Joukkoliikenteen lipputuotot nousivat 3,7 % vuoden 2023 tilinpäätöksen luvusta tehtyjen matkojen määrän kasvaessa 10 %. Joukkoliikenteessä tehtiin 150 000 matkaa enemmän kuin vuonna 2023. Vuorotarjontaa parannettiin ympärivuotisilla reiteillä, mikä näkyi suoritteen kasvuna noin 50 000 linjakilometrillä vuodessa.
Osa lipputulojen kasvusta johtuu myös Varsinais-Suomen ELY-keskuksen tilaaman seudullisen joukkoliikenteen järjestämistavan muutoksesta. Uudet sopimuskaudet on kilpailutettu hankintasopimuksina, joissa ostokustannuksiin osallistuvat tahot kantavat lipputuloriskin. Vuonna 2023 seudullisesta joukkoliikenteestä saatiin lipputuloja 18 000 euroa, vuonna 2024 uusien sopimuskausien myötä jo 100 000 euroa.
Kokonaisuudessaan matkustajien maksamat lipputulot sekä sivistystoimialan maksamat matkat ylittivät joukkoliikenteen käyttösuunnitelman arvion noin 0,3 M€. Kaupungin sisäiset joukkoliikenteen lipputulot muodostuvat perusopetuslain mukaisista matkoista, joita tehtiin 158 000, sekä opetuksen ja varhaiskasvatuksen ryhmämatkoista, joita tehtiin yli 30 000.
Myös avustuksissa näkyy merkittävää kasvua. Kelan koulumatkatukea saatiin joukkoliikenteen kustannuspaikalle ensimmäistä kertaa kokonaiselta kalenterivuodelta. Opiskelijat saavat itselleen maksuttomat matkat Kelan suorakorvausjärjestelmän kautta, mikä todennäköisesti lisäsi matkustusta ja lippujen hankintaa. Kelan tukemalla lipulla tehtiin yli 100 000 matkaa. Eniten lippua käytettiin Tiedepuiston läpi ajavilla reiteillä ja ylipäätään pitkien etäisyyksien reiteillä. Vuonna 2024 Kelan koulumatkatukea maksettiin kaupungille 0,2 M€ enemmän kuin mitä talousarviota valmistellessa oli arvioitu.
Julkisen henkilöliikenteen valtionavun maksatushakemus ja päätös valtionavun määrästä on viivästynyt Traficomissa. Ennakkotietojen mukaan valtionapua myönnettäisiin 760 000 euroa, mikä on 295 000 euroa vähemmän kuin 2023 (1 055 000 €). Valtionavun tulojäämä on kirjattu joukkoliikenteen kustannuspaikalle ennakkotietojen mukaisesti.
Porin joukkoliikenne ja Ramboll Finland Oy toteuttivat vuonna 2024 Matkapuhelindatan hyödyntäminen vapaa-ajan liikkumisen ohjauksessa -tutkimuksen, jonka tavoitteena oli kerätä mahdollisimman kattavasti dataa Porin ja Ulvilan sisäisistä matkoista kulkumuodosta riippumatta. Hankkeeseen saatiin Traficomin liikkumisen ohjauksen avustusta 22 500 euroa.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että joukkoliikenteen nykyinen tarjonta vastaa suurilta osin kysyntäajankohtia, eikä merkittäviä uusia yhteystarpeita havaittu. Liikkumisdatasta ei löydy uusia vahvoja matkavirtoja, joilta syntyvien uusien lipputulojen takia kannattaisi tehdä reittimuutoksia tai perustaa kokonaan uusia reittejä. Data paljasti kuitenkin, että arki-iltoina matkustaminen vähenee voimakkaasti klo 18 jälkeen, kun taas lauantaisin matkustus jatkuu myöhempään kuin sunnuntaisin. Joukkoliikenteen lippujen myyntidata ja liikkumisdatatutkimuksen tulokset vastasivat melko hyvin toisiaan.
Joukkoliikenteen henkilöstömäärärahat käytettiin täysimääräisesti. Joukkoliikenteen palvelujen ostoihin varatuista määrärahoista jäi käyttämättä noin 0,3 M€ lippu-, maksu- ja informaatiojärjestelmien kustannusvarauksia ja liikenteen ostokustannusvarauksia.
Joukkoliikenteen markkinoinnin tavoitteena on madaltaa kynnystä astua bussiin ja lisätä tietoisuutta maksamisen helppoudesta. Markkinointiin käytettiin noin 60 000 euroa. Isoimmat panostukset tehtiin kevään ja syksyn monikanavaisiin kampanjoihin, joilla kerrottiin lähimaksulla maksamisen kätevyydestä.
Joukkoliikenteen kustannuspaikka alitti toimintakatteensa 0,8 M€.
Ehdotus
Esittelijä
-
Lauri Kilkku, toimialajohtaja, elinvoima- ja ympäristötoimiala, lauri.kilkku@pori.fi
Joukkoliikennejaosto päättää merkitä talousraportin tiedoksi.