Perustelut
Apulaiskaupungingeodeetti on varanhaltijapäätöksellään 19.3.2024 § 6/2024 päättänyt Linnaistien osoitenumeroinnista. [peitetty] ovat tehneet päätöksestä oikaisuvaatimuksen. Oikaisuvaatimus on saapunut ajoissa ja se tulee tutkia.
Oikaisuvaatimuskirjelmässä on ilmoitettava päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu, sekä se, millaista oikaisua vaaditaan ja millä perusteilla sitä vaaditaan (Hallintolaki 49 d §). Oikaisuvaatimuksesta on löydettävissä vaatimus, jonka mukaan oikaisuvaatimuksen tekijät vaativat osoitenumerokseen [peitetty] päätöksen mukaisen [peitetty] sijaan. Oikaisuvaatimustaan he perustelevat sillä, että kiinteistön ([peitetty]) osoitenumero on ollut [peitetty] ennen kaavoitusprosessia.
Linnaistie on noin 1,2 km pitkä tie, joka erkanee haja-asutusalueelta Kaanaankorventieltä pohjoiseen. Kyseessä on verrattain pitkä tie, joka sijaitsee pääosin asemakaava-alueen ulkopuolella, tien loppuosa on asemakaava-aluetta ja osoitettu asemakaavassa kaduksi. Tien pituudesta johtuen sen varrella ei ole perusteltua käyttää asemakaava-alueen juoksevaa osoitenumerointia, edes asemakaava-alueella sijaitsevien rakennuspaikkojen osalta. Osoitejärjestelmän selvyyden kannalta selkeimmäksi ratkaisuksi valikoitui käyttää haja-asutusalueen etäisyyteen perustuvaa osoitenumerointia koko tien (kadun) matkalla. Oikaisuvaatimuksen tekijöiden omistuksessa olevalle rakennuspaikalle ([peitetty]) annettiin osoitenumeroksi [peitetty].
Etäisyyteen perustuva osoitenumerointi pitää aina sisällään jonkin verran tulkinnanvaraisuutta ja epävarmuutta osoitekohteen etäisyyden mittaamisen osalta. Osoitenumero [peitetty] ei ole käytössä ja osoitenumeron vaihtaminen oikaisuvaatimuksen mukaisesti ei sinänsä aiheuttaisi uhkaa osoitejärjestelmän selvyydelle. Se ei myöskään välttämättä kuvaisi etäisyyttä tien alkupäästä mitenkään kovin virheellisesti. Päätöksen mukainen numero [peitetty] on sekin johdettu etäisyydestä pyöristämällä. Voidaan todeta, että tässä tapauksessa osoitejärjestelmän toimivuuden kannalta on melko merkityksetöntä onko kohteen osoitenumero [peitetty] vai [peitetty]. Oikaisuvaatimuksen tekijöille asia tuntuu kuitenkin olevan merkityksellinen.
Yhteenvetona
Apulaiskaupungingeodeetti on toiminut Porin kaupungin hallintosäännön ja toimialansa toimintasäännön nojalla hänelle kuuluvan päätösvallan puitteissa. Viranhaltijapäätös 19.3.2024 § 6/2024 ei ole lain vastainen eikä myöskään aiheuta kohtuutonta haittaa. Kyse on lähinnä tarkoituksenmukaisuusharkinnasta.
Ehdotus
Esittelijä
-
Lauri Kilkku, toimialajohtaja, elinvoima- ja ympäristötoimiala, lauri.kilkku@pori.fi
Elinvoima- ja ympäristölautakunta päättää hyväksyä oikaisuvaatimuksen. Uusi osoitenumero määrätään pantavaksi täytäntöön 3.6.2024.
Maankäyttö- ja rakennusasetuksen 84 §:n mukaan rakennuksen omistajan tulee asettaa kadulta, muulta liikenneväylältä ja tontin sisäiseltä liikennealueelta näkyvään paikkaan rakennuksen ja porrashuoneen tunnusta ilmaiseva numero tai kirjain sen mukaan kuin kunta on asiasta päättänyt. Osoitemerkinnän tulee opastaa myös hälytys- ja huoltoajoa sekä muuta liikennöimistä kiinteistölle.
Rakennusvalvontayksikkö päivittää tiedot rakennus- ja huoneistorekisteriin ja ilmoittaa osoitteenmuutoksen päätösotteesta ilmi käyville tahoille. Rakennuksen /muun osoitekohteen omistajan on itse ilmoitettava vuokralaisille, yrityksille ja As. Oy: n osakkaille tms. tahoille osoitteen muutoksesta.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.