Elinvoima- ja ympäristölautakunta, kokous 4.6.2025

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 55 Jätelain mukainen hallintopakkoasia

PRIDno-2024-2906

Valmistelija

  • Juhana Karpo, Ympäristönsuojeluasiantuntija, juhana.karpo@pori.fi

Perustelut

Porin kaupungin ympäristövalvonta on saanut 1.7.2024 ilmoituksen mahdollisesti epäsiististä kiinteistöstä 609-26-14-11, Rinteentie 52, 28610 Pori. Ympäristövalvonta suoritti kiinteistölle tarkastuksen 24.7.2024, josta ilmoitettiin asianosaisille 3.7.2024 lähetetyllä kirjeellä. Tarkastuksella kiinteistön etupihalla sekä asunnon 2 hallinnassa olevalla piha-alueella havaittiin peittämättömänä sään vaikutukselle alttiina sekakalaista kodin irtaimistoa ja tavaraa sekä jätesäkkejä ja huonekaluja. Tarkastuksella kiinteistön todettiin olevan jätelain 72 § tarkoittamalla tavalla roskaantunut siten, että siitä voi aiheutua epäsiisteyttä, maiseman rumentumista, viihtyisyyden vähentymistä tai ihmisen tai eläimen loukkaantumisen vaaraa. Asianosaiset eivät olleet läsnä tarkastuksella.

Ympäristövalvonta on kehottanut 9.12.2024 lähetetyllä kirjeellä asianosaisia siistimään roskaantuneen kiinteistön kaikesta jätteeksi luokiteltavasta materiaalista ja saattamaan se sellaiseen kuntoon, ettei siitä voi enää aiheutua epäsiisteyttä, maiseman rumentumista ja viihtyisyyden vähentymistä 31.1.2025 mennessä. Ympäristövalvonta suoritti kiinteistölle määräajan jälkeen tarkastuksen 24.3.2025, josta ilmoitettiin asianosaisille 25.2.2025 lähetetyllä kirjeellä. Asianosaiset eivät olleet läsnä tarkastuksella. Tarkastuksella kiinteistön etupihaa havaittiin siistityn mutta alueen todettiin olevan edelleen roskaantunut. Kiinteistön muiden roskaantuneiden alueiden siisteydessä ei havaittu selkeää muutosta edellisellä tarkastuksella vallinneeseen tilanteeseen. Kiinteistön todettiin olevan edelleen jätelain 72 § tarkoittamalla tavalla roskaantunut.

Koska ympäristövalvonnan kehotusta ei ollut noudatettu määräajassa, kehotettiin asianosaisia 1.4.2025 lähetetyllä kirjeellä uudelleen siistimään roskaantunut kiinteistö 23.5.2025 mennessä.  Asianosaiselle varattiin samassa kirjeessä tilaisuus tulla kuulluksi ennen mahdollisen uuden velvoitteen ja sitä tehostavan uhkasakon takia. Asianosaiset eivät antaneet selitystään kuulemiseen määräaikaan (30 päivää tiedoksisaannista) mennessä. 

Ehdotus

Esittelijä

  • Lauri Kilkku, toimialajohtaja, elinvoima- ja ympäristötoimiala, lauri.kilkku@pori.fi

PÄÄVELVOITTEEN JA UHKASAKON ASETTAMINEN

Velvoitettava: Kesia Jakonen

Alue: kiinteistö 609-26-14-11, os Rinteentie 52 as 2, 28610 Pori

Velvoite: Elinvoima-​ ja ympäristölautakunta päättää velvoittaa kiinteistön haltijan siistimään roskaantuneen kiinteistön jätteeksi luokiteltavasta materiaalista ja saattamaan se tavaroiden varastoinnin osalta sellaiseen kuntoon, ettei siitä voi enää aiheutua epäsiisteyttä, maiseman rumentumista ja viihtyisyyden vähentymistä. Velvoite tulee suorittaa 14 päivän kuluessa tämän päätöksen lainvoimaisuudesta.

Uhkasakon asettaminen: Päävelvoitteen noudattamiseksi Porin kaupungin elinvoima-​ ja ympäristölautakunta päättää asettaa uhkasakon. Mikäli velvoitetta ei ole noudatettu määräaikaan mennessä eikä noudattamatta jättämiseen ole pätevää syytä,​ elinvoima-​ ja ympäristölautakunta voi uhkasakkolain (1113/1990) 10 § 1 momentin nojalla tuomita uhkasakon maksettavaksi.

Perustelut

Jätelain 5 § mukaan jätteellä tarkoitetaan ainetta tai esinettä, jonka sen haltija on poistanut tai aikoo poistaa käytöstä taikka on velvollinen poistamaan käytöstä. Ympäristövalvonnan suorittamien tarkastusten perusteella kiinteistön etupihalla ja huoneiston 2 käytössä olevalla alueella säilytetään monenlaisia esineitä ja tavaraa, muun muassa sekalaista kodin irtaimistoa, jätesäkkejä ja rakennustarvikkeita. Tarkastuksilla otetuista valokuvista voidaan päätellä tavaroita säilytetyn kiinteistöllä niin pitkäaikaisesti säille alttiina, että niiden voidaan katsoa olevan sinne hylättyä ja käytöstä poistettua tavaraa.

Jätelain 72 §:n mukaan ympäristöön ei saa jättää jätettä, hylätä konetta, laitetta, ajoneuvoa, alusta tai muuta esinettä eikä päästää ainetta siten, että siitä voi aiheutua epäsiisteyttä, maiseman rumentumista, viihtyisyyden vähentymistä, ihmisen tai eläimen loukkaantumisen vaaraa tai muuta niihin rinnastettavaa vaaraa tai haittaa (roskaamiskielto). Edelleen jätelain 73 §:n mukaan roskaajan on poistettava roskaava esine tai aine ympäristöstä ja muutoinkin siivottava roskaantunut alue. Jätelain 75 §:n mukaan kunnan ympäristösuojeluviranomainen voi määrätä siivoamisvelvollisen täyttämään velvollisuutensa.

Jätelain 126 §:n mukaan valvontaviranomainen voi:

1) kieltää sitä, joka rikkoo tätä lakia taikka sen nojalla annettua asetusta tai määräystä taikka jätteensiirtoasetusta taikka elohopea-asetusta tai sen nojalla annettua säännöstä, jatkamasta tai toistamasta säännösten vastaista menettelyä tai määrätä asianomaisen täyttämään muulla tavoin velvollisuutensa;

2) määrätä 1 kohdassa tarkoitetulla tavalla menetellyt palauttamaan ympäristö ennalleen tai poistamaan rikkomuksesta aiheutunut haitta;

3) määrätä jätettä tai tuotetta koskevista väliaikaisista toimista, kuten jätteen tai tuotteen asianmukaisesta varastoinnista tai säilyttämisestä, jätekuorman purkamisen kieltämisestä, jätteen palauttamisesta alkuperäiseen paikkaan tai muista vastaavista toimista, jotka ovat tarpeen 1 kohdassa tarkoitetussa tilanteessa.

Jätelain 129 §:n mukaan valvontaviranomaisen on tehostettava,​ jollei se ole ilmeisen tarpeetonta,​ jätelain nojalla antamaansa kieltoa tai määräystä uhkasakolla tai uhalla,​ että tekemättä jätetty toimenpide teetetään laiminlyöjän kustannuksella tai toiminta keskeytetään tai kielletään. Asia on valmisteltu elinvoima-​ ja ympäristölautakunnan päätettäväksi,​ koska kiinteistön haltija ei ole noudattanut ympäristövalvonnan kehotusta siistiä roskaantunut kiinteistö määräaikaan mennessä. Kiinteistön haltija on täten laiminlyönyt jätelain 72 ja 73 §.

Koska ympäristövalvonnan 26.5.2025 suorittamalla tarkastuksella on todettu,​ että kiinteistön haltija ei ole noudattanut siivouskehotusta täysimääräisesti määräajassa,​ on lautakunnan perusteltua asettaa päävelvoite ja asettaa sen tehosteeksi 1000 euron suuruinen kiinteä uhkasakko. 

Velvoite on kohdistettu kiinteistön haltijaan. Kiinteistön haltijalla on oikeudellinen ja tosiasiallinen mahdollisuus noudattaa päävelvoitetta.

Ennen asian ratkaisemista on kiinteistön haltijalle annettu tilaisuus tulla kuulluksi kiinteistön siistimiskehotuksen laiminlyönnin,​ siivoamisesta määräämisen ja uhkasakon asettamisen osalta. Kiinteistön haltija ei antanut kirjallista selitystään kuulemiseen.

SOVELLETUT SÄÄNNÖKSET

Jätelaki (646/2011) 5 §,​ 72 §,​ 73 §, 75 §, 126 §,​ 129 §

Uhkasakkolaki (1113/1990) 1 §, 4 §, 6-8 §, 10 §, 22 § ja 24 §

Hallintolaki (434/2003) 34 §,​ 36 §,​ 43-​45 §,​ 47 §,​ 60 §

KÄSITTELYMAKSU 

Jätelain 126 §:n mukaisen rikkomuksen tai laiminlyönnin oikaisemiseksi annetun määräyksen antamisesta ja valvonnasta peritään maksu. Maksu perustuu elinvoima-​ ja ympäristölautakunnan hyväksymään ja 1.1.2025 voimaan tulleeseen Porin kaupungin ympäristönsuojeluviranomaisen taksaan. Taksan mukaan luonnollisilta henkilöiltä perittävä maksu on 50 % taksan mukaisesta 500 € maksusta. Luonnollisena henkilönä Teiltä peritään rikkomuksen tai laiminlyönnin oikaisemiseksi annetun määräyksen antamisesta ja valvonnasta 250 € maksu. 

MUUTOKSENHAKU

Tähän päätökseen voi hakea jätelain 137 §:n mukaista muutosta Turun hallinto-​ oikeudelta. Valitusosoitus on liitteenä.

Lisätietojen antaja:

ympäristötarkastaja Juhana Karpo

p. 050 590 7481

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Tiedoksi

Velvoitettava

Muutoksenhaku

Päätöksen valituskelpoisuus

Tähän päätökseen voi hakea muutosta valittamalla.

Valitusviranomainen

Päätöksestä valitetaan Turun hallinto-oikeudelle.

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaamisesta. Tiedoksiantopäivää ei lasketa valitusaikaan. Jos valitusaika päättyy lauantaina, sunnuntaina, muuna pyhäpäivänä, itsenäisyyspäivänä, vapunpäivänä, jouluaattona tai juhannusaattona, valituksen saa jättää vielä seuraavana arkipäivänä.

Valituksen sisältö

Valituksen on oltava kirjallinen. Laadittavan valituskirjelmän tulee sisältää seuraavat tiedot:
-    valittajan nimi, ammatti ja postiosoite
-    päätös, johon haetaan muutosta
-    muutos, joka päätökseen vaaditaan tehtäväksi
-    perustelut muutosvaatimukselle

Valituskirjelmässä on oltava sen laatijan omakätinen allekirjoitus. Jos laatijana ei ole valittaja itse, on myös laatijasta mainittava hänen ammattinsa ja postiosoitteensa.

Valituskirjelmän liitteet

Valituskirjelmään on liitettävä
-    päätös alkuperäisenä tai viran puolesta oikeaksi todistettuna jäljennöksenä
-    todistus siitä, minä päivänä päätös on saatu tiedoksi (esim. postin saantitodistus, haastetoimeksiannosta tiedoksiantotodistus tai muu selvitys)
-    todisteet, joihin valittaja haluaa nojautua ja joita ei ole esitetty aikaisemmin

Valituksen jättäminen

Valitus on jätettävä valitusajan päättymispäivänä (ks. kohta: Valitusaika) Turun hallinto-oikeuden kirjaamoon viraston aukio-oloaikana.

Valituskirjelmän voi lähettää postitse tai lähetin välityksellä omalla vastuullaan. Postiin asiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille ennen valitusajan päättymistä.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakijalta peritään asian käsittelystä Turun hallinto-oikeudessa oikeudenkäyntimaksu 260 €. Tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) on erikseen säädetty eräistä tapauksista, joissa maksua ei peritä.

Turun hallinto-oikeuden yhteystiedot ovat

Turun hallinto-oikeus
PL 32
20101 TURKU

käyntiosoite Sairashuoneenkatu 2-4, 20100 Turku
vaihde 029 56 42400
kirjaamo 029 56 42410
fax 029 56 42414
sähköposti turku.hao@oikeus.fi 

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet