Kaupunginhallitus, kokous 18.8.2025

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 337 Vuoden 2026 talousarviokehys

PRIDno-2025-2807

Valmistelija

  • Erno Vaurio, taloussuunnittelupäällikkö, erno.vaurio@pori.fi

Perustelut

Talous- ja hallintoyksikkö on valmistellut vuoden 2026 talousarviokehyksen yhteistyössä toimialojen kanssa. Vaalivuodesta johtuen kehyksestä ei ole tehty päätöstä kaupunginhallituksessa normaalin vuosikellon mukaan kesäkuussa. Kaupungin johtoryhmä käsitteli kehysehdotusta 2.6. ja evästi toimialat aloittamaan talousarvioesitysten valmistelu kehysehdotusta noudattaen.

Palkkamenojen kasvu vuoden 2025 talousarviosta on noin viisi miljoonaa euroa. Keväällä hyväksytyt kunta- ja hyvinvointialan uudet työehtosopimukset ovat voimassa 29.2.2028 asti. Kuluvan vuoden yleiskorotusten sijoittuessa loppuvuoteen, on palkkamenojen kasvu vuodesta 2024 vuoteen 2025 maltillinen 1,1 prosenttia. Vuonna 2026 palkkamenot kasvavat edelleen 3,3 prosentilla. Suunnitelmakauden 2026-2028 ajalla kasvu on yhteensä 10,4 prosenttia (sisältäen arvion sopimuskauden jälkeisestä yleiskorotuksesta vuonna 2028).

Talousarviovuoden 2026 kehys perustuu voimassa olevaan taloussuunnitelmaan, eli lähtökohtaisesti vuoden 2025 talousarvioon verrattuna on toimialojen määrärahoissa huomioitu kahden prosentin toimintakatteen kasvu sekä yhteensä kahden miljoonan euron sopeuttamisvelvoite. Sivistystoimialalle on kuitenkin tehty 0,9 miljoonan euron kehyslisäys, josta 0,7 miljoonaa euroa sivistyslautakunnalle lainsäädännön muutoksista aiheutuviin kustannuksiin ja 0,2 miljoonaa euroa vapaa-ajan lautakunnalle. Uuden palkkaratkaisun ja eläkemaksujen korotuksen johdosta on toimialoille lisäksi tehty yhteensä 0,5 miljoonan euron lisäys. Konsernipalveluiden kehyksestä on vähennetty lentoliikenteen määrärahat (1,6 miljoonaa euroa), koska lentoliikenteen rahoitus siirtyy kokonaan valtiolle. Vertailukelpoinen toimintakatteen kasvu sote-kiinteistöt ja Pori Energia Oy:n tuloutusrakenteen muutokset huomioiden on 2,8 prosenttia.

Verotulot on arvioitu kuntaliiton toukokuun ennustekehikon mukaan. Kunnallisveron kertymä kasvaa 5,1 prosenttia ja yhteisövero-osuuksien arvioidaan kasvavan 3,5 prosenttia. Kiinteistöverokertymä on pidetty vuoden 2025 tasolla. Kehyksen verotulot yhteensä ovat 213 miljoonaa euroa eli 8,6 miljoonaa euroa enemmän kuin vuoden 2025 talousarviossa. Kuntaliitto julkaisi elokuussa päivitetyn verotuloennusteen kehysmateriaalin valmistumisen jälkeen. Verotulojen arvioidaan heikentyvän toukokuun arvioon verrattuna. Päivitetyt verotuloarviot huomioidaan kaupunginjohtajan talousarvioehdotuksessa.

Valtionosuusarviot perustuvat Valtiovarainministeriön huhtikuun ennakkolaskelmiin. Peruspalvelujen valtionosuus kasvaa 4,1 miljoonaa euroa, opetus- ja kulttuuriministeriön valtionosuudet 0,7 miljoonaa euroa ja verotulomenetysten kompensaatio 0,2 miljoonaa euroa. Yhteensä valtionosuudet ovat 26,6 miljoonaa euroa eli viisi miljoonaa euroa vuoden 2025 talousarviota korkeammat. Kasvun pääasiallinen syy on ikärakenteen laskennallisten kustannusten nousu. Ministeriö on sittemmin päivittänyt valtionosuuslaskelmia kesäkuussa, jolloin Porin osalta arvio heikentyi 1,2 miljoonalla eurolla. Koska valtionosuuksiin on odotettavissa muutoksia maan hallituksen talousarviokäsittelyssä (budjettiriihi), tullaan valtionosuuksien määrää tarkentamaan seuraavaksi kaupunginjohtajan ehdotuksessa.

Pori Energia Oy vähemmistöosuuden myynnin tuloutusvaikutus on kahdeksan miljoonaa euroa taloussuunnitelmaa suurempi. Tuloutusrakenteesta poistuvia eriä ovat yhtiölle myönnetystä antolainasta saadut korkotuotot sekä osakkeiden myynnistä kirjatut myyntivoitot. Tarkistuksia on tehty arvioihin yhtiöltä saatavista osinkotuotoista sekä kauppahinnan sijoituksesta saataviin sijoitustuottoihin. Muilta osin rahoituserissä on vähennetty korkomenoja noin 3,8 miljoonaa euroa perustuen oletukseen, että Maantiekadun sote-kiinteistöjen kauppa toteutuu aiesopimuksen mukaisesti, eikä uutta talousarviolainaa tarvitse näin ollen nostaa.

Kehyksessä kaupungin tulos liikelaitokset mukaan lukien muodostuu 7,8 miljoonaa euroa ylijäämäiseksi eli se on 11 miljoonaa euroa parempi, kuin voimassa olevassa taloussuunnitelmassa.

Investointiosa on valmisteltu taloussuunnitelmaa noudattaen eli investointimenot ovat hieman alle 40 miljoonaa euroa.

Kaupungin toiminnan ja investointien rahavirta asettuu kehyksessä -3,1 miljoonaan euroon, mikä on 10,8 miljoonaa euroa taloussuunnitelmaa parempi. Tarkempia tietoja kehyksestä ja siihen sisältyvistä riskeistä löytyy esityslistan liitteistä.

Ehdotus

Esittelijä

  • Lauri Inna, kaupunginjohtaja, lauri.inna@pori.fi

Kaupunginhallitus päättää

  • Vahvistaa vuoden 2026 talousarvion laadintaa ohjaavan sitovan kehyksen esityslistan liitteen mukaisesti. Kehys on sitova toimialojen osalta ja ohjeellinen liikelaitosten osalta. Käyttötalousosan, tuloslaskelmaosan ja investointiosan sitovat erät on esitetty kehystaulukossa sinisellä värillä korostettuna.
  • Edellyttää liikelaitosten osalta, että ne laativat omat talousarvionsa ja taloussuunnitelmansa niin, että niiden toiminnan ja investointien yhteenlaskettu rahavirta on positiivinen.
  • Antaa talous- ja hallintojohtajalle valtuuden tehdä kehykseen toimialojen välisiä siirtoja toimialajohtajien yhteisiin esityksiin perustuen. Kehyksen loppusumma ei saa näiden muutosten yhteydessä muuttua.

Päätös

Äänestyksen jälkeen kaupunginhallitus hyväksyi pohjaesityksen.

Kokouskäsittely

Keskustelun kuluessa Sami Viitasaari esitti, että päätökseen tehtäisiin seuraava lisäys:

KH edellyttää talousarvion raamin hyväksymisen yhteydessä, että talousarvioesitykset laaditaan ottaen huomioon seuraavat kaupunginhallituksen evästämät lähtökohdat:

- Kaupunginhallitus toteaa, että kehys on laadittu varmistamalla taloudellisesti riittävät voimavarat niin, että laadittu kehys ei edellytä yhteistoimintaneuvottelujen aloittamista hallintokunnissa.

- Kaupunginhallitus edellyttää tehokkaan ja toimivan työllisyyshoidon varmistamiseksi, että palkkatukityöllistämiseen liittyvät vaikutukset ja ratkaisuvaihtoehdot on selvitetty riittävällä selkeydellä syksyn budjettiprosessin alkuun mennessä muuttuneen lainsäädännön, muuttuneiden rahoituslähteiden ja työllistettävien henkilöiden näkökulmasta.

- Kaupunginhallitus edellyttää, että sivistystoimella on käytettävissä riittävät taloudelliset voimavarat niin, että talousarvioesityksessä ei leikata varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen sekä toisen asteen koulutuksesta ja keskeisistä tasa-arvoa edistävistä sivistyspalveluista.

Esitystä kannattivat Ari Nordström ja Jaakko Jäntti.

Viliina Välimäki ja Petri Huru kannattivat pohjaesitystä.

Puheenjohtaja totesi, että keskustelun kuluessa on tehty kannatettu muutosehdotus ja koska on kannatettu myös pohjaehdotusta, niin asiasta on äänestettävä.

Puheenjohtaja teki seuraavan äänestysesityksen:

  • JAA: pohjaehdotus
  • Ei: Sami Viitasaaren tekemä ja Ari Nordströmin ja Jaakko Jäntin kannattama lisäys

Asiassa suoritettiin äänestys.

Äänestyksessä annettiin 6 JAA-ääntä ja 4 EI-ääntä. Tyhjiä ääniä ei annettu, yksi jäsen oli poissa.

Kaupunginhallitus päätti hyväksyä pohjaesityksen äänin 6-4.

Tiedoksi

Kaikki toimialat ja liikelaitokset

Muutoksenhaku

Päätöksestä ei kuntalain 136 §:n perusteella saa tehdä oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta.