Perustelut
Perustelut
Kaupunginhallitus teki 18.8.2025 päätöksen talousarvion 2026 laadintaa ohjaavasta toimialakohtaisesta kehyksestä. Kehys on toimialoja sitova.
Kaupungin taloustilanne on vaikea. Vuoden 2025 talousarvio on 9,9 miljoonaa euroa alijäämäinen. Vuonna 2024 talousarvion II lukemisen yhteydessä kaupunginhallitus valtuutti virkamiesjohdon valmistelemaan 2 miljoonan euron sopeutustoimenpiteet talousarviovuodelle 2025. Lisäksi kaupunginhallituksen sopeutusvaltuutukseen perustuen taloussuunnitelmavuodelle 2026 on toimialojen määrärahoihin tehty talousarviovuoden 2025 säästöjen suhteessa 2 miljoonan euroa lisäsopeutus (kumulatiivinen säästö vuoteen 2026 yhteensä 4 miljoonaa euroa).
Talouden suunnittelussa lähtökohtana ovat kaupungin strategiassa toiminnalle asetetut pitkän aikavälin tavoitteet, ennakoidut talousnäkymät, arvioitu väestön ja elinkeinojen kehitys sekä muut toimintaympäristön muutokset. Talousarvion toiminnallisten tavoitteiden osuus painottuu toimialoilta nostettuihin taloudellisesti merkittävimpiin prosesseihin sekä kaupungin elinvoiman ja kaupunkilaisten hyvinvoinnin kehittämiseen. Sivistyslautakunnan prosessikuvaukset ovat perusopetuksesta, varhaiskasvatuksesta, lukiokoulutuksesta sekä sivistävästä koulutuksesta. Sivistyslautakunnan prosessikuvaukset ja toimialan tilannekuva ovat esityslistan liitteenä. Perusopetuksen prosessikuvausta päivitetään vielä 20.9. tilastointipäivän oppilasmäärätietojen perusteella.
Kaupunginhallitus on päättänyt käyttösuunnitelman henkilöstömenojen sekä siihen liittyvän henkilöstösuunnitelman olevan toimialoja ja liikelaitoksia sitovia. Talousarvion ja taloussuunnitelman tulee olla yhdenmukainen henkilöstösuunnitelman kanssa. Kevään aikana on valmisteltu toimialojen henkilöstösuunnitelmat, jotka ovat talousarvioesityksen pohjana. Kunta-alan sopimuskauden 1.5.2025-29.2.2028 perusratkaisun palkankorotukset ovat sopimuskauden aikana yhteensä 7,37 prosenttia. Korotukset jakautuvat siten, että vuonna 2025 palkat nousevat 2,5 prosenttia, vuonna 2026 2,47 prosenttia ja vuonna 2027 2,4 prosenttia. Erillisen kehittämisohjelman 2026–2028 mukaan palkat nousevat normaalien sopimuskorotusten lisäksi 0,4 prosenttia vuonna 2026, 0,4 prosenttia vuonna 2027 ja 1 prosentin vuonna 2028. Kasvu on huomioitu kehyksessä täysimääräisenä. Talousarvioesityksissä tulee ottaa huomioon yleinen kustannustason nousu sekä kehykseen sisältyvät lisäykset sekä sopeutustoimet. Lähtökohtaisesti vuoden 2025 talousarvioon verrattuna toimialojen määrärahakehyksissä on otettu huomioon 2 prosentin toimintakatteen kasvu.
Henkilöstö- ja koulutussuunnitteluprosessi on integroitu osaksi talousarvioprosessia ja talousarvion valmistelutyön yhteyteen, jotta mahdolliset henkilöstörakenteen ja -määrän muutokset voidaan ottaa talousarviossa huomioon aikaisempaa tehokkaammin. Henkilöstö- ja koulutussuunnitelmat käsitellään lautakunnissa talousarviokäsittelyn yhteydessä.
Toiminnalliset ja lainsäädännölliset muutokset
Oppimisen tuen uudistus astui voimaan 1.8.2025 kaikilla koulutusasteilla esiopetuksesta lukiokoulutukseen. Tavoitteena on hallitusohjelman mukaisesti turvata oppilaille riittävä tuki sekä vähentää opetushenkilöstön hallinnollista taakkaa. Oppimisen tukea on oltava tarjolla yksilöllisesti ja oppilaan tarpeita vastaavasti. Tuen muotoja yhtenäistetään ja selkiytetään valtakunnallisesti. Uudistuksen keskeisenä tavoitteena on vahvistaa ennakoivia tukitoimia. Tavoite on, että oppilas saa tukea oppimiseensa mahdollisimman aikaisessa vaiheessa ja matalalla kynnyksellä. Tarpeellinen pienryhmäopetus sekä erityisluokissa annettava opetus on edelleen myös mahdollista. Uudistus lisää opetusyksikön kustannuksia, ja niiden määräksi on arvioitu 0,6 miljoonaa euroa vuonna 2026.
Hallitusohjelman mukaisesti perusopetukseen on lisätty kaksi tuntia perustaitojen luku-, kirjoitus ja laskutaitojen opettamiseen 1.8.2025 alkaen. Lisäyksen vaikutus vuodelle 2026 on arviolta noin 0,13 miljoonaa euroa.
Valtiovarainministeriö on tehnyt alustavan laskelman vuoden 2026 peruspalvelujen valtionosuuksista sekä esi- ja perusopetuksen kotikuntakorvauksista. Laskelman mukaan Porin kaupungin esi- ja perusopetuksen kotikuntakorvaukset nousevat nettona 0,56 miljoonaa euroa vuodelle 2026. Korvausten kasvuun vaikuttaa erityisesti se, että hallitusohjelman mukaisesti yksityisten koulujen kotikuntakorvausten taso korotettiin 1.8.2025 alkaen 94 %:sta 100 %:iin eli samalle tasolle kuin kunnallisten järjestäjien ylläpitämien koulujen. Koska laskelmat ovat alustavia, luvut tarkentuvat vielä syksyn aikana. Kotikuntakorvauksen perusosa vuodelle 2026 on vielä vahvistamatta. Kotikuntakorvausten määrää tullaan tarkentamaan seuraavaksi kaupunginjohtajan talousarvioehdotukseen.
Talousarvioperusteet ja määrärahakehys
Kaupunginhallituksen päättämä sivistyslautakunnan talousarviokehys on -121.530.602 euroa. Talousarviokehyksessä on otettu talousarvion 2025 hyväksymisen yhteydessä edellytetyt 2 miljoonan euroa sopeutustoimet vuodelle 2026, joista sivistyslautakunnan osuus on 0,4 miljoonaa euroa. Määrärahakehykseen sisältyvät seuraavat säästöt ja kehyslisäykset vuodelle 2026.
Säästötoimenpiteet (yhteensä 0,66 miljoonaa euroa)::
- koulunkäynninohjaajien kesäkeskeytys ja lomautus, 0,3 miljoonaa euroa
- iltapäivätoiminnan maksujen korotus 1.1.2026 20 euroa, 0,1 miljoonaa euroa
- perusopetuksen käyttörahan sopeuttaminen 1.1.2026 alkaen vähenevän oppilasmäärän mukaiseksi 35.000 euroa
- lukion käyttörahan sopeuttaminen 1.1.2026 alkaen 50.000 euroa
- Palmgren-konservatorion menojen karsinta ja tuottojen lisäys (filharmoninen kuoro) 50.000 euroa
- kansalaisopiston menojen karsinta 50.000 euroa
- taidekoulun menojen karsinta 5.000 euroa
- varhaiskasvatuksen ruokahävikin vähentäminen 50.000 euroa
- varhaiskasvatuksen ksylitolipastilleista luopuminen 20.000 euroa
Kehyslisäykset (yhteensä 0,73 miljoonaa euroa):
- oppimisen tuen uudistus 1.8.25, kustannusvaikutus vuodelle 2026 0,6 miljoonaa euroa
- perusopetuksen tuntilisäys 1.8.2025, kustannusvaikutus vuodelle 2026 0,13 miljoonaa euroa
Palvelujen ostoissa on kehysmuutosten ohella otettu huomioon mahdolliset hinnankorotukset. Palvelujen ostoissa ovat muun muassa palveluliikelaitoksen veloitukset ateria- ja siivouspalveluista, iltapäivätoiminnan ostopalvelut, koulukuljetukset, korkeakoulutoiminnan avustukset, kotikuntakorvaukset sekä varhaiskasvatuksen palvelusetelimenot.
Tarvikeostojen määrärahat on arvioitu vuoden 2025 talousarvioon ja kuluvan vuoden toteumiin perustuen.
Avustuksissa ovat kotihoidon tuki sekä yksityisen hoidon tuet.
Muut kulut on arvioitu kuluvan vuoden toteumiin perustuen.
Toimintatuotot koostuvat myyntituotoista, joita ovat muun muassa erityislasten aamu- ja iltapäivätoiminnan tuotot hyvinvointialueelta sekä ammatillisen toisen asteen musiikin koulutuksen tuotot Winnovalta. Maksutuotot sisältävät varhaiskasvatuksen ja iltapäivätoiminnan asiakasmaksut, kotikuntakorvaukset sekä lukukausi- ja kurssimaksut. Tukia ja avustuksia ovat erilliset hankeavustukset ja -rahoitukset sekä Kelan korvaus työterveyshuollosta. Muissa tuotoissa on muun muassa erilaisia vuokratuottoja.
Sivistyslautakunnan talousarvio on tehty määrärahakehyksen mukaisesti. Kehys on kaupungin taloustilanteen vuoksi tiukka, ja siinä pysminen edellyttää esitettyjen säästötoimenpiteiden toteuttamista sekä määrärahojen käytössä säästäväistä ja taloudellista toimintatapaa.
Irtaimen investoinnit
Irtaimen investointien määräraha on 1.410.000 euroa. Irtaimen investointiraha käytetään 4. ja 7. luokkalaisten chromebook-hankintoihin sekä lukion 1. vuoden opiskelijoiden tietokonehankintohin. Lisäksi määrärahaa kohdennetaan Päiväkoti Taikurinhatun peruskorjauksen jälkeiseen ensikertaiseen varustamiseen, teknisen työn turvallisuushankintoihin, lukion kalusteiden uusimiseen sekä koulujen ja päiväkotien kalusteiden ja laitteiden uudis- ja korvaushankintohin.
Päätösehdotus
Esittelijä
-
Esa Kohtamäki, toimialajohtaja, sivistystoimiala, esa.kohtamaki@pori.fi
Sivistyslautakunta päättää esittää kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle hyväksyttäväksi sivistyslautakunnan talousarvion vuodelle 2026.