Kaupunginhallitus, kokous 31.10.2025

Esityslista on tarkastettu

§ 449 Porin kaupungin talousarvio 2026 ja taloussuunnitelma 2026-2028

PRIDno-2025-6003

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Kati Kallionpää, kati.kallionpaa@pori.fi

Perustelut

Talousarvioprosessi

Porin kaupunginhallitus on kokouksessaan 18.8.2025 § 337 vahvistanut vuoden 2026 talousarvion laadintaa ohjaavan kehyksen.  Porin Palveluliikelaitoksen talousarvion laadinnassa noudatetaan samoja talousarvioperiaatteita kuin kaupungin talousarviossa. 

Palveluliikelaitoksen johtokunta on kokouksessaan 28.8.2025 § 33 käsitellyt vuoden 2026 talousarvion lähtökohtia. 

Talousarvion laadintaohjeiden mukaisesti johtokunnan tulee hyväksyä Palveluliikelaitoksen esitys vuoden 2026 talousarvioksi 3.10.2025 mennessä. Hyväksytty talousarvioesitys lähetetään kaupunginhallituksen ja edelleen valtuuston käsittelyyn. Johtokunnan tulee ottaa huomioon mahdolliset valtuuston tekemät muutoksen liikelaitoksen talousarvion sitoviin eriin ennen talousarvion lopullista hyväksymistä. Liikelaitoksen talousarvion hyväksymisen aikataulusta säädetään Kuntalaissa. Johtokunnan on päätettävä vuoden 2026 talousarviosta viimeistään kuluvan vuoden loppuun mennessä. 

Kehys

Porin Palveluliikelaitoksen vuoden 2026 kehys tilikauden ylijäämä (alijäämä) ennen varauksia on 304 688 € sekä investointimenot 390 000 €. 

Päätöksessään 18.8.2025 § 337 kaupunginhallitus lisäksi edellyttää, että liikelaitokset laativat omat talousarvionsa ja taloussuunnitelmansa siten, että niiden toiminnan ja investointien yhteenlaskettu rahavirta on positiivinen.

Käyttötalous

Porin Palveluliikelaitoksen vuoden 2026 talousarvio on laadittu kaupunginhallituksen vahvistamaan talousarviokehykseen tilikauden ylijäämätavoitteeseen 304 688 €. Suunnitelmavuodet 2027 ja 2028 valmistellaan keskitetysti talous- ja hallintoyksikössä kaupunginjohtajan talousarvioehdotukseen.

Kaupunginhallitus on päättänyt käyttösuunnitelman henkilöstömenojen sekä siihen liittyvän henkilöstösuunnitelman olevan toimialoja ja liikelaitoksia sitovia (30.8.2021 § 590). Päätöksen mukaan henkilöstön tavoitetaso määritellään talousarvio- ja henkilöstösuunnitteluprosessin yhteydessä. Vuoden 2026 talousarvio on ensimmäinen, jossa henkilöstösuunnittelu on tehty samassa järjestelmässä taloussuunnnitelman kanssa. Keväällä hyväksytyt kunta- ja hyvinvointialan työehtosopimukset ulottuvat 29.2.2028 asti. Vuonna 2026 palkkamenot kasvavat 3,3 prosentilla. Sopimuskorotukset on huomioitu talousarviossa korotuksen toteutusaika huomioiden. 

Palveluliikelaitoksen talousarvio vuodelle 2026 on suunniteltu kustannusneutraalisti, kuten kuluvan vuoden 2025 talousarvio. Käytännössä tämä tarkoittaa, että sisäiset erät ovat vuoden 2024 tasolla. Talousarviossa on huomioitu toiminnalliset muutokset. 

Vuodelle 2026 odotettavissa olevien raaka-ainekustannusten nousu sekä henkilöstökulujen nousu edellyttää merkittäviä talouden sopeutukseen tähtääviä toimenpiteitä. Näistä merkittävimpiä on mm. puhtauspalveluiden optimointi. 

Porin Palveluliikelaitoksen käyttötalousarvio vuodelle 2026 sekä prosessikuvaus ovat liitteenä. 

Investoinnit

Vuoden 2026 investoinnit on suunniteltu vahvistetun kehyksen mukaisesti. Palveluliikelaitoksen yhteenlasketut investoinnit ovat 390 000 €. Investointimääräraha kohdennetaan ensisijaisesti keittiö- ja puhtauslaitekannan ylläpitoon. Ateriapalveluiden laitteisiin on suunniteltu 190 000 €, puhtauspalveluiden laittaisiin 180 000 € . Investointimäärärahasta 20 000 € kohdennetaan Cygnaeuksen ruokapalvelukeskuksen rakennukseen. Vuoden 2026 investointisuunnitelma on liitteenä. 

Ehdotus

Esittelijä

Jani Sundell, johtaja, jani.sundell@pori.fi

Johtokunta hyväksyy Porin Palveluliikelaitoksen talousarvioesityksen vuodelle 2026 ja lähettää sen kaupunginhallituksen ja edelleen kaupunginvaltuuston käsittelyyn.

Päätös

Johtokunta hyväksyi Porin Palveluliikelaitoksen talousarvioesityksen vuodelle 2026 ja lähettää sen kaupunginhallituksen ja edelleen kaupunginvaltuuston käsittelyyn.

Valmistelija

Erno Vaurio, taloussuunnittelupäällikkö, erno.vaurio@pori.fi

Perustelut

Kuntalain 121 § määrittelee tarkastuslautakunnan tehtävät, joihin kuuluu muun muassa:

·         Valmistella kunnanhallitukselle esitys tehtäviään koskeviksi hallintosäännön määräyksiksi sekä arvioinnin ja tarkastuksen talousarvioksi.

Kuntalain mukaan tarkastuslautakunta laatii itse oman budjettiesityksensä, eikä kunnanhallitus voi määrätä sen sisällöstä ilman perusteltua syytä. Riippumattomuus on keskeinen osa lautakunnan toimintaa, jonka avulla pyritään turvaamaan arviointien ja tarkastusten pysyminen objektiivisina ja luotettavina.

Kuntalaki edellyttää kaupungin toiminnalta tavoitteellisuutta ja suunnitelmallisuutta. Valtuuston ja kaupungin muiden toimielinten on talousarviossa ja -suunnitelmassa sekä niihin perustuvissa käyttösuunnitelmissa ja erillisbudjeteissa hyväksyttävä toimintaa ja taloutta koskevat tavoitteet. Talousarvio ja taloussuunnitelma on laadittava siten, että ne toteuttavat kaupunkistrategiaa ja edellytykset kaupungin tehtävien hoitamiseen turvataan. Tarkastustoimen käyttötalouden avulla järjestetään muun muassa kaupungin tarkastuslautakunnan arviointityö, sisäinen tarkastus sekä ostopalveluna hankittava lakisääteinen tilintarkastus.

Porin kaupunginhallitus on kokouksessaan 18.8.2025 § 337 vahvistanut vuoden 2026 talousarvion laadintaa ohjaavan kehyksen.  Tarkastuslautakunnan talousarvioehdotuksen laadinnassa noudatetaan kaupungin talousarvioperiaatteita. 

Talousarvion laadintaohjeiden mukaisesti tarkastuslautakunnan tulee hyväksyä tarkastustoimen esitys vuoden 2026 talousarvioksi 3.10.2025 mennessä. Hyväksytty talousarvioesitys lähetetään kaupunginhallituksen ja edelleen valtuuston käsittelyyn.

Tarkastustoimen osalta käyttötalousosan sitova erä on toimintakate. Tarkastustoimen käyttötalousarvio vuodelle 2025 perustuu nykyisen kaltaiseen henkilöstön käyttöön. Tarkastustoimen kehys 18.8.2025 kaupunginhallituksen päätöksen mukaisesti on -533 629,99 euroa.

Tarkastustoimen käyttötalousarvio vuodelle 2026 on liitteenä. 

Ehdotus

Esittelijä

Niko Poskiparta, tarkastusjohtaja, niko.poskiparta@pori.fi

Tarkastuslautakunta päättää hyväksyä toimialan talousarvioesityksen ja lähettää sen kaupunginhallituksen ja edelleen kaupunginvaltuuston käsittelyyn oheisten liitteiden mukaisesti:

·         tarkastustoimen käyttötalousarvio vuodelle 2026, jonka toimintakate on -533 629,99 euroa

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Valmistelija

Ismo Lindfors, johtaja, ismo.lindfors@pori.fi

Perustelut

Talousarvioprosessi

Porin Vesi, liikelaitoksen johtokunta käsitteli talousarvion lähtökohtia kokouksessaan 2.9.2025 § 42. 

Johtokunta päättää esityksestä Porin Vesi, liikelaitoksen talousarvioksi 2026 ja lähettää sen kaupunginhallituksen ja edelleen kaupunginvaltuuston käsiteltäväksi.

Laaditun aikataulun mukaan kaupunginhallituksen talousarviokäsittely on loka-marraskuussa ja valtuuston talousarviokokous 8.12.2025. Johtokunta päättää Porin Veden lopullisesta talousarviosta valtuustokäsittelyn jälkeisessä joulukuun kokouksessaan.

 

Kehys

Porin kaupunginhallitus on hyväksynyt kokouksessaan 18.8.2025, § 337 vuoden 2026 talousarvion toimiala- ja liikelaitoskohtaisen kehyksen.  

Porin Veden tilikauden ylijäämä 2026 päätetyssä kehyksessä on 1.973 milj. €. Luku on lähes sama kuin vuonna 2025.

Porin Veden investointikehys 2026 on 6 milj. € vuodelle 2026.  Tämä on sama kuin vuonna 2025.

Johtokunta vastaa liikelaitoksen toiminnan ja talouden tasapainosta. Kaupunginhallitus edellyttää liikelaitosten osalta, että ne laativat omat talousarvionsa ja taloussuunnitelmansa niin, että niiden toiminnan ja investointien yhteenlaskettu rahavirta on positiivinen.

 

Käyttötalous

Porin Veden vesi- ja viemärilaitospalveluita tuotetaan ja kehitetään edelleen Porin kaupunkistrategian 2030 ohjaamana. Liitteenä on esitys Porin Vesi, liikelaitoksen käyttötalousarviosta vuodelle 2026. Talousarvioesityksen 2026 prosessikuvaus sisältää liikelaitoksen tilannekuvan ja tavoitteiden kuvauksen. 

Porin Veden talousarvioesityksen liiketoiminnan tulo-osuuden toteuttamiseksi ei tarvita taksakorotusta vuodelle 2026.  Meno-osuus on tehty tarkasti kustannuspaikoittain ja tileittäin tiukan menokurin periaatetta noudattaen.

Talousarvioesityksessä 2025 tilikauden ylijäämäksi ennen varauksia muodostuu kehyksen mukainen 1.973.000 euroa. Porin Vesi, liikelaitoksen peruspääoman korko talousarvioesityksessä 2026 on 2,652 milj.€, eli sama kuin aiemmin.

Käyttötalousarvioon sisältyvä vuosivuokra Kiinteistö Oy Luotsinmäen Puhdistamolle on 0,3 M€. Tällä summalla puhdistamoyhtiö kattaa käyttömenonsa, vuotuiset puhdistamolla tehtävät investoinnit sekä varautuu tuleviin normaaleja vuosi-investointeja suurempiin investointeihin. Vuokra vuonna 2026 on 0,6 M€ pienempi kuin vuonna 2025.

 

Investoinnit

Vuoden 2026 investointeihin esitetään Porin Vettä sitovan raamin mukaisesti on 6 milj.€. Suunnitellut laajennusinvestoinnit 2026 ovat 2,35 M€, saneerausinvestoinnit 3,2 M€ ja muut investoinnit 0,45 M€. Liitteinä ovat investointiohjelma vuosille 2026-2028, investoinnit ryhmittäin ja yksityiskohtaisesti vuodelle 2026. Investointiohjelmassa on esitetty suunnitteluvuosille 2027 ja 2028 edelleen 6 M€:n vuotuiset investoinnit.  

 

Rahoitus

Rahoitusbudjetin 2026 suuruudeksi eli toimintojen ja investointien rahavirraksi muodostuu 930.429 euroa. Rahavirta on siten positiivinen eli täyttää KH:n kehyksessä 2026 esitetyn vaatimuksen.

Ehdotus

Esittelijä

Ismo Lindfors, johtaja, ismo.lindfors@pori.fi

Johtokunta hyväksyy Porin Vesi, liikelaitoksen talousarvioesityksen ja lähettää sen kaupunginhallituksen ja edelleen kaupunginvaltuuston käsittelyyn.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

Martti Kujanpää, controller, talous- ja hallintoyksikkö, martti.kujanpaa@pori.fi

Perustelut

Perustelut

Kaupunginhallitus teki 18.8.2025 päätöksen talousarvion 2026 laadintaa ohjaavasta toimialakohtaisesta kehyksestä. Kehys on toimialoja sitova.  

Kaupungin taloustilanne on vaikea. Vuoden 2025 talousarvio on 9,9 miljoonaa euroa alijäämäinen. Vuonna 2024 talousarvion II lukemisen yhteydessä kaupunginhallitus valtuutti virkamiesjohdon valmistelemaan 2 miljoonan euron sopeutustoimenpiteet talousarviovuodelle 2025. Lisäksi kaupunginhallituksen sopeutusvaltuutukseen perustuen taloussuunnitelmavuodelle 2026 on toimialojen määrärahoihin tehty talousarviovuoden 2025 säästöjen suhteessa 2 miljoonan euroa lisäsopeutus (kumulatiivinen säästö vuoteen 2026 yhteensä 4 miljoonaa euroa).  

Talouden suunnittelussa lähtökohtana ovat kaupungin strategiassa toiminnalle asetetut pitkän aikavälin tavoitteet, ennakoidut talousnäkymät, arvioitu väestön ja elinkeinojen kehitys sekä muut toimintaympäristön muutokset. Talousarvion toiminnallisten tavoitteiden osuus painottuu toimialoilta nostettuihin taloudellisesti merkittävimpiin prosesseihin sekä kaupungin elinvoiman ja kaupunkilaisten hyvinvoinnin kehittämiseen. Sivistyslautakunnan prosessikuvaukset ovat perusopetuksesta, varhaiskasvatuksesta, lukiokoulutuksesta sekä sivistävästä koulutuksesta. Sivistyslautakunnan prosessikuvaukset ja toimialan tilannekuva ovat esityslistan liitteenä. Perusopetuksen prosessikuvausta päivitetään vielä 20.9. tilastointipäivän oppilasmäärätietojen perusteella.

Kaupunginhallitus on päättänyt käyttösuunnitelman henkilöstömenojen sekä siihen liittyvän henkilöstösuunnitelman olevan toimialoja ja liikelaitoksia sitovia. Talousarvion ja taloussuunnitelman tulee olla yhdenmukainen henkilöstösuunnitelman kanssa. Kevään aikana on valmisteltu toimialojen henkilöstösuunnitelmat, jotka ovat talousarvioesityksen pohjana. Kunta-alan sopimuskauden 1.5.2025-29.2.2028 perusratkaisun palkankorotukset ovat sopimuskauden aikana yhteensä 7,37 prosenttia. Korotukset jakautuvat siten, että vuonna 2025 palkat nousevat 2,5 prosenttia, vuonna 2026 2,47 prosenttia ja vuonna 2027 2,4 prosenttia. Erillisen kehittämisohjelman 2026–2028 mukaan palkat nousevat normaalien sopimuskorotusten lisäksi 0,4 prosenttia vuonna 2026, 0,4 prosenttia vuonna 2027 ja 1 prosentin vuonna 2028. Kasvu on huomioitu kehyksessä täysimääräisenä. Talousarvioesityksissä tulee ottaa huomioon yleinen kustannustason nousu sekä kehykseen sisältyvät lisäykset sekä sopeutustoimet.  Lähtökohtaisesti vuoden 2025 talousarvioon verrattuna toimialojen määrärahakehyksissä on otettu huomioon 2 prosentin toimintakatteen kasvu.

Henkilöstö- ja koulutussuunnitteluprosessi on integroitu osaksi talousarvioprosessia ja talousarvion valmistelutyön yhteyteen, jotta mahdolliset henkilöstörakenteen ja -määrän muutokset voidaan ottaa talousarviossa huomioon aikaisempaa tehokkaammin. Henkilöstö- ja koulutussuunnitelmat käsitellään lautakunnissa talousarviokäsittelyn yhteydessä.

Toiminnalliset ja lainsäädännölliset muutokset

Oppimisen tuen uudistus astui voimaan 1.8.2025 kaikilla koulutusasteilla esiopetuksesta lukiokoulutukseen. Tavoitteena on hallitusohjelman mukaisesti turvata oppilaille riittävä tuki sekä vähentää opetushenkilöstön hallinnollista taakkaa. Oppimisen tukea on oltava tarjolla yksilöllisesti ja oppilaan tarpeita vastaavasti. Tuen muotoja yhtenäistetään ja selkiytetään valtakunnallisesti. Uudistuksen keskeisenä tavoitteena on vahvistaa ennakoivia tukitoimia. Tavoite on, että oppilas saa tukea oppimiseensa mahdollisimman aikaisessa vaiheessa ja matalalla kynnyksellä. Tarpeellinen pienryhmäopetus sekä erityisluokissa annettava opetus on edelleen myös mahdollista. Uudistus lisää opetusyksikön kustannuksia, ja niiden määräksi on arvioitu 0,6 miljoonaa euroa vuonna 2026.  

Hallitusohjelman mukaisesti perusopetukseen on lisätty kaksi tuntia perustaitojen luku-, kirjoitus ja laskutaitojen opettamiseen 1.8.2025 alkaen. Lisäyksen vaikutus vuodelle 2026 on arviolta noin 0,13 miljoonaa euroa.

Valtiovarainministeriö on tehnyt alustavan laskelman vuoden 2026 peruspalvelujen valtionosuuksista sekä esi- ja perusopetuksen kotikuntakorvauksista. Laskelman mukaan Porin kaupungin esi- ja perusopetuksen kotikuntakorvaukset nousevat nettona 0,56 miljoonaa euroa vuodelle 2026. Korvausten kasvuun vaikuttaa erityisesti se, että hallitusohjelman mukaisesti yksityisten koulujen kotikuntakorvausten taso korotettiin 1.8.2025 alkaen 94 %:sta 100 %:iin eli samalle tasolle kuin kunnallisten järjestäjien ylläpitämien koulujen. Koska laskelmat ovat alustavia, luvut tarkentuvat vielä syksyn aikana. Kotikuntakorvauksen perusosa vuodelle 2026 on vielä vahvistamatta.  Kotikuntakorvausten määrää tullaan tarkentamaan seuraavaksi kaupunginjohtajan talousarvioehdotukseen.

Talousarvioperusteet ja määrärahakehys

Kaupunginhallituksen päättämä sivistyslautakunnan talousarviokehys on  -121.530.602 euroa.  Talousarviokehyksessä on otettu talousarvion 2025 hyväksymisen yhteydessä edellytetyt 2 miljoonan euroa sopeutustoimet vuodelle 2026, joista sivistyslautakunnan osuus on 0,4 miljoonaa euroa. Määrärahakehykseen sisältyvät seuraavat säästöt ja kehyslisäykset vuodelle 2026.

Säästötoimenpiteet (yhteensä 0,66 miljoonaa euroa)::

  • koulunkäynninohjaajien kesäkeskeytys ja lomautus, 0,3 miljoonaa euroa
  • iltapäivätoiminnan maksujen korotus 1.1.2026  20  euroa, 0,1 miljoonaa euroa
  • perusopetuksen käyttörahan sopeuttaminen 1.1.2026 alkaen vähenevän oppilasmäärän mukaiseksi 35.000 euroa
  • lukion käyttörahan sopeuttaminen 1.1.2026 alkaen 50.000 euroa
  • Palmgren-konservatorion menojen karsinta ja tuottojen lisäys (filharmoninen kuoro) 50.000 euroa
  • kansalaisopiston menojen karsinta 50.000 euroa
  • taidekoulun menojen karsinta 5.000 euroa
  • varhaiskasvatuksen ruokahävikin vähentäminen 50.000 euroa
  • varhaiskasvatuksen ksylitolipastilleista luopuminen 20.000 euroa

Kehyslisäykset (yhteensä 0,73 miljoonaa euroa):

  • oppimisen tuen uudistus 1.8.25, kustannusvaikutus vuodelle 2026 0,6 miljoonaa euroa
  • perusopetuksen tuntilisäys 1.8.2025, kustannusvaikutus vuodelle 2026 0,13 miljoonaa euroa

Palvelujen ostoissa on kehysmuutosten ohella otettu huomioon mahdolliset hinnankorotukset. Palvelujen ostoissa ovat muun muassa palveluliikelaitoksen veloitukset ateria- ja siivouspalveluista, iltapäivätoiminnan ostopalvelut, koulukuljetukset, korkeakoulutoiminnan avustukset, kotikuntakorvaukset sekä varhaiskasvatuksen palvelusetelimenot. 

Tarvikeostojen määrärahat on arvioitu vuoden 2025 talousarvioon ja kuluvan vuoden toteumiin perustuen.

Avustuksissa ovat kotihoidon tuki sekä yksityisen hoidon tuet.

Muut kulut on arvioitu kuluvan vuoden toteumiin perustuen.

Toimintatuotot koostuvat myyntituotoista, joita ovat muun muassa erityislasten aamu- ja iltapäivätoiminnan tuotot hyvinvointialueelta sekä ammatillisen toisen asteen musiikin koulutuksen tuotot Winnovalta. Maksutuotot sisältävät varhaiskasvatuksen ja iltapäivätoiminnan asiakasmaksut, kotikuntakorvaukset sekä lukukausi- ja kurssimaksut. Tukia ja avustuksia ovat erilliset hankeavustukset ja -rahoitukset sekä Kelan korvaus työterveyshuollosta. Muissa tuotoissa on muun muassa erilaisia vuokratuottoja.

Sivistyslautakunnan talousarvio on tehty määrärahakehyksen mukaisesti. Kehys on kaupungin taloustilanteen vuoksi tiukka, ja siinä pysminen edellyttää esitettyjen säästötoimenpiteiden toteuttamista sekä määrärahojen käytössä säästäväistä ja taloudellista toimintatapaa.

Irtaimen investoinnit

Irtaimen investointien määräraha on 1.410.000 euroa. Irtaimen investointiraha käytetään 4. ja 7. luokkalaisten chromebook-hankintoihin sekä lukion 1. vuoden opiskelijoiden tietokonehankintohin. Lisäksi määrärahaa kohdennetaan Päiväkoti Taikurinhatun peruskorjauksen jälkeiseen ensikertaiseen varustamiseen, teknisen työn turvallisuushankintoihin, lukion kalusteiden uusimiseen sekä koulujen ja päiväkotien kalusteiden ja laitteiden uudis- ja korvaushankintohin.

Ehdotus

Esittelijä

Esa Kohtamäki, toimialajohtaja, sivistystoimiala, esa.kohtamaki@pori.fi

Sivistyslautakunta päättää esittää kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle hyväksyttäväksi sivistyslautakunnan talousarvion vuodelle 2026.

Päätös

Muutosehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Eriävä mielipide

Esittelijä, toimialajohtaja Esa Kohtamäki jätti seuraavan eriävän mielipiteen sivistyslautakunnan päätökseen: "Toimialajohtajana olen sitoutunut kaupunginhallituksen raamipäätökseen, jonka perusteella ehdotetut säästötoimenpiteet on tarkasti harkittu."

Kokouskäsittely

Puheenjohtaja Henna Kyhä teki Juha Joutsenlahden kannattamana seuraavan muutosehdotuksen: ”Sivistyslautakunnan budjettiin lisätään 660 000 euroa, jotta esitettyjä säästöjä ei jouduta tekemään.”

Sivistyslautakunta päätti hyväksyä muutosehdotuksen yksimielisesti.

Esittelijä, toimialajohtaja Esa Kohtamäki jätti seuraavan eriävän mielipiteen sivistyslautakunnan päätökseen: "Toimialajohtajana olen sitoutunut kaupunginhallituksen raamipäätökseen, jonka perusteella ehdotetut säästötoimenpiteet on tarkasti harkittu."

Valmistelija

Jonna Vainio, jonna.vainio@pori.fi

Perustelut

Kaupunginhallitus vahvisti 18.8.2025 §337 vuoden 2026 talousarvion laadintaa ohjaavan sitovan kehyksen. Talouden suunnittelussa lähtökohtana ovat strategiassa kaupungin toiminnalle asetetut pitkän aikavälin tavoitteet, ennakoidut talouden kehitysnäkymät, arvioitu väestön ja elinkeinojen kehitys sekä muut toimintaympäristön muutokset. Vuonna 2024 talousarvion II lukemisen yhteydessä kaupunginhallitus valtuutti virkamiesjohdon valmistelemaan 2 M€ sopeutustoimenpiteet talousarviovuodelle 2025. Lisäksi kaupunginhallituksen sopeutusvaltuutukseen perustuen taloussuunnitelmavuodelle 2026 on toimialojen määrärahoihin tehty talousarviovuoden 2025 säästöjen suhteessa 2 M€ lisäsopeutus (kumulatiivinen säästö vuoteen 2026 yhteensä 4 M€).

Talousarviovuosi on kolmivuotisen taloussuunnitelman 2026–2028 ensimmäinen vuosi. Toimialakohtaisissa esityksissä tulee huomioida yleisen kustannuskehityksen lisäksi kehykseen sisältyvät lisäykset ja sopeutustoimet. Palvelujen ostoissa tulee erityisesti huomioida voimassa oleviin sopimuksiin mahdollisesti sisältyvät hinnankorotukset. Lähtökohtaisesti vuoden 2025 talousarvioon verrattuna on toimialojen määrärahoissa huomioitu 2 % toimintakatteen kasvu.

Talousarvion suunnitelmavuodet viimeistellään keskitetysti talous- ja hallintoyksikössä henkilöstösuunnitelmat huomioiden. Suunnitelmavuosien kustannuskehitystä tullaan arvioimaan perustuen käytettävissä oleviin ennusteisiin yleisestä taloudellisesta kehityksestä ja toimintaympäristön muutoksista.

Kaupunginhallitus on päättänyt käyttösuunnitelman henkilöstömenojen sekä siihen liittyvän henkilöstösuunnitelman olevan toimialoja ja liikelaitoksia sitovia (30.8.2021 § 590). Päätöksen mukaan henkilöstön tavoitetaso määritellään talousarvio- ja henkilöstösuunnitteluprosessin yhteydessä. Nyt valmisteltava taloussuunnitelma on ensimmäinen, jossa henkilöstösuunnittelu tehdään samassa järjestelmässä taloussuunnitelman kanssa. Talousarviovuodelle budjetoitujen palkkakustannusten tulee olla toimialojen henkilöstösuunnitelmista sellaisenaan siirrettyjä.

Kunta-alan sopimuskauden 1.5.2025-29.2.2028 perusratkaisun palkankorotukset ovat sopimuskauden aikana yhteensä 7,37 prosenttia. Korotukset jakautuvat siten, että vuonna 2025 palkat nousevat 2,5 prosenttia, vuonna 2026 2,47 prosenttia ja vuonna 2027 2,4 prosenttia. Erillisen kehittämisohjelman 2026–2028 mukaan palkat nousevat normaalien sopimuskorotusten lisäksi 0,4 prosenttia vuonna 2026, 0,4 prosenttia vuonna 2027 ja 1 prosentin vuonna 2028. Palkankorotukset on huomioitu talousarviovuoden kehyksessä täysimääräisesti.

Sivistystoimialalla laaditusta tilannekuvasta esitetään talousarviossa pääkohdat, jotka kuvaavat toimialan tilannetta ja erityisesti nähtävissä olevia palvelutarpeiden muutoksia ja muita merkittäviä trendejä, jotka vaikuttavat palvelujen järjestämiseen. Tilannekuvassa kuvataan erityisesti talousarvioon kirjattuihin tavoitteisiin ja toimenpiteisiin liittyviä toiminnallisia ja taloudellisia riskejä. Toimiala esittää myös strategiasta johdetut toiminnalliset ja taloudelliset tavoitteensa, jotka kohdistuvat toimialalta erikseen esitettäviin prosessikuvauksiin.

Talousarvion määrärahakehys

Vapaa-ajan lautakunnan kehys vuodelle 2026 on -12.887.291 euroa. Vapaa-ajan lautakunnan talousarvioesitys on tehty annettuun määrärahakehykseen. Vapaa-ajan lautakunnan henkilöstösuunnitelma on kasvanut vuodesta 2025 3,9 %. Kasvaneet henkilöstökustannukset pitävät sisällään palkankorotusten lisäksi mm. muutokset hankehenkilöstössä. Määrärahakehykseen sisältyvät seuraavat kehyssäästöt ja -vähennykset sekä kehyslisäykset.

Kehyssäästöt ja -vähennykset:

  • Kulttuurin toiminta-avustuksen määrärahan pienentäminen 20 %, 18.000 €
  • Liikunnan toiminta-avustuksen määrärahan pienentäminen 10 %, 36.000 €
  • Hyvinvoinnin, terveyden ja osallisuuden edistämisen toiminta-avustuksen määrärahan pienentäminen 20 %, 38.000 €
  • Nuorisotyön toiminta-avustuksen määrärahan pienentäminen 20 %, 18.000 €
  • Promenadisalin lipunmyyntiautomaatista luopuminen, 7.500 €
  • Kirjastosta lainattavista teatterikorteista luopuminen, 7.000 €
  • Pääkirjaston lajittelupalvelusopimuksen päättäminen postin kanssa, 20.000 €
  • Lastenkulttuurikeskuksen uudelleenorganisointi, 100.000 €
  • Orkesterin muusikoiden lomauttaminen 2 viikon ajaksi ja konserttitoiminnan supistaminen, 55.000 €
  • Keskustan uimahallin kassa- ja kahviopalveluiden kilpailutus (seuraavat 5 v nykyistä edullisempi kokonaiskustannus), 20.000 €
  • Meri-Porin ja keskustan uimahallien aukioloaikamuutosten muut säästöt, 15.000 €
  • Maakunnallisen Rajattomasti Liikuntaa -verkostotyön rajaaminen, 8.200 €
  • Harrastamisen Porin mallin määrärahan leikkaaminen 10 %, 12.000 €
  • Maksa mitä haluat -päivistä luopuminen, 6.000 €
  • Kirjastosta lainattavat kausikortit, lakkauttaminen, 1.500 €
  • Nuorisopassin ulkopuolelta ostettujen etujen, esim. elokuvalippu, konserttilippu, teatterilippu ja keilaus, lakkauttaminen, 10.000 €

Tuottojen lisäykset:

  • Taidemuseon tulotavoitteen nosto, 25.000 €
  • Promenadisalin vuokratuottojen lisäys, 35.000 €
  • Liikuntapaikkojen tilavuokratuottojen ja uimahallien pääsymaksutuottojen lisäys, 110.480 €
  • Nuorisoyksikön hankkeiden hankeavustustuottojen huomiointi, KEHTAAMO-hanke, 45.000 €

Kehyslisäykset:

  • Promenadisalin tekniikkapalvelujen ostot (kilpailutuksen jälkeen), arvio lisäyksestä nykytasoon verrattuna, -70.000 €
  • Kulttuuriyksikön hankeavustustuottojen eliminointi (ei jatkavia tai tiedossa olevia uusia hankkeita v. 2026), -100.000 €
  • Liikuntapaikkojen siivouksen oheiskulujen huomiointi, esim. wc-paperit jne., -25.000 €
  • Ohjaamon tilojen käyttökustannusten lisäys, -16.400 €
  • Nuorten työpajojen tilojen käyttökustannusten lisäys, -18.500 €

Irtaimen investoinnit 2026

Irtaimen investointien määräraha on 75.000 euroa. Kirjaston kalustohankintoihin kohdennetaan 30.000 euroa, Satakunnan Museon kalustehankintoihin 25.000 euroa ja Sinfoniettan laitehankintoihin 20.000 euroa.

Toimialaan liittyvät prosessit

Talousarvion toiminnallisten tavoitteiden osuus painottuu toimialoilta nostettuihin taloudellisesti merkittävimpiin prosesseihin sekä kaupungin elinvoiman ja kaupunkilaisten hyvinvoinnin kehittämiseen. Talous- ja hallintoyksikön controller-toiminto on yhteistyössä toimialojen kanssa valmistellut toimintakatteiltaan suurimpien prosessien tilannekuvat, taloudelliset vaikutukset sekä pitkän aikavälin tavoitteet ja vuosittaiset valtuustoon nähden sitovat mittarit. Vapaa-ajan lautakunnan prosessikuvaukset sekä toiminnalliset ja taloudelliset tavoitteet ovat esityslistan liitteenä.

Ehdotus

Esittelijä

Esa Kohtamäki, toimialajohtaja, sivistystoimiala, esa.kohtamaki@pori.fi

Vapaa-ajan lautakunta päättää hyväksyä lautakunnan talousarvioesityksen vuodelle 2026 ja lähettää sen kaupunginhallituksen ja edelleen kaupunginvaltuuston käsittelyyn oheisten liitteiden mukaisesti:

  • vapaa-ajan lautakunnan käyttötalousarvio vuodelle 2026
  • vapaa-ajan lautakunnan investoinnit vuodelle 2026
  • toimialan tilannekuva ja riskiarviot
  • vapaa-ajan lautakunnan alaisten yksiköiden prosessien kuvaukset sekä toiminnalliset ja taloudelliset tavoitteet (kulttuuripalvelut, liikuntapalvelut ja nuorisotyö).

Päätös

Muutosehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

____

Merkitään, että Juha Joutsenlahti poistui kokouksesta tämän asiakohdan käsittelyn jälkeen kello 16.47.

Merkitään, että varajäsen Aleksi Olander saapui kokoukseen tämän asiakohdan käsittelyn jälkeen kello 16.47.

Merkitään, että seuraavaksi käsiteltiin asiakohta § 65.

Eriävä mielipide

Esittelijä, toimialajohtaja Esa Kohtamäki jätti seuraavan eriävän mielipiteen vapaa-ajan lautakunnan päätökseen: "Toimialajohtajana olen sitoutunut kaupunginhallituksen raamipäätökseen, jonka perusteella ehdotetut säästötoimenpiteet on tarkasti harkittu."

Kokouskäsittely

Puheenjohtaja Jyrki Levonen teki Tuomas Koiviston kannattamana seuraavan muutosehdotuksen: ”Vapaa-ajan lautakunnan budjettiin lisätään 370 000 euroa, jotta esitettyjä säästöjä ei jouduta tekemään.”

Vapaa-ajan lautakunta päätti hyväksyä muutosehdotuksen yksimielisesti.

Esittelijä, toimialajohtaja Esa Kohtamäki jätti seuraavan eriävän mielipiteen vapaa-ajan lautakunnan päätökseen: "Toimialajohtajana olen sitoutunut kaupunginhallituksen raamipäätökseen, jonka perusteella ehdotetut säästötoimenpiteet on tarkasti harkittu."

Valmistelija

Jonna Vainio, jonna.vainio@pori.fi

Perustelut

Kaupunginhallitus vahvisti 18.8.2025 §337 vuoden 2026 talousarvion laadintaa ohjaavan sitovan kehyksen. Elinvoima- ja ympäristölautakunta käsittelee toimialan talousarvioesityksen kokouksessaan 1.10.2025. Toimialakohtainen talousarvioesitys siirtyy lautakunnan hyväksynnän jälkeen kaupunginhallituksen käsittelyyn. Kaupunginvaltuusto hyväksyy talousarvion joulukuun aikana. Tämän jälkeen toimialat valmistelevat kustannuspaikkakohtaiset käyttösuunnitelmat loppuun ja lautakunnat vahvistavat ne tammikuun 2026 kokouksessa.

Jätehuoltoviranomaisen viranomaistehtävien hoidon aiheuttamat kustannukset laskutetaan sopimuksen mukaisesti Keräämö Oy:ltä kahdessa erässä: kesäkuussa laskutetaan tammi-kesäkuun jaksolta talousarvion summasta 50 %. Jätehuoltoviranomaisen tasaus koko vuoden osalta puolestaan laskutetaan koko vuoden toteuman mukaisista kuluista tilinpäätöksen yhteydessä. Osuus hallinnollisista ja toimitilakustannuksista on sisällytetty jätehuoltoviranomaisen talousarvion toimintatuottoihin. Nämä kustannukset ovat kuluina vyörytyserissä.

Jätehuoltoviranomaisella on kolme kokoaikaista työntekijää. Talousarviovuodelle budjetoitujen palkkakustannusten tulee olla toimialojen henkilöstösuunnitelmista sellaisenaan siirrettyjä.

Kunta-alan sopimuskauden 1.5.2025-29.2.2028 perusratkaisun palkankorotukset ovat sopimuskauden aikana yhteensä 7,37 prosenttia. Korotukset jakautuvat siten, että vuonna 2025 palkat nousevat 2,5 prosenttia, vuonna 2026 2,47 prosenttia ja vuonna 2027 2,4 prosenttia. Erillisen kehittämisohjelman 2026–2028 mukaan palkat nousevat normaalien sopimuskorotusten lisäksi 0,4 prosenttia vuonna 2026, 0,4 prosenttia vuonna 2027 ja 1 prosentin vuonna 2028. Palkankorotukset on huomioitu talousarviovuoden kehyksessä täysimääräisesti.

Talousarviossa varaudutaan jätelain muutoksista johtuvien selvitystöiden toteuttamiseen.

Ehdotus

Esittelijä

Lauri Kilkku, toimialajohtaja, elinvoima- ja ympäristötoimiala, lauri.kilkku@pori.fi

Jätehuoltojaosto päättää merkitä talousarvioesityksen tiedoksi.

Päätös

Merkittiin tiedoksi.

Kokouskäsittely

Merkitään, että Ilkka Kopo poistui kokouksesta klo 16.03 asian käsittelyn ja päätöksenteon jälkeen.

Valmistelija

Erja Haavisto, talouspäällikkö, talousyksikkö, erja.haavisto@pori.fi

Perustelut

Kaupunginhallitus on 18.8.2025 § 337 tehnyt päätöksen talousarvion 2026 laadintaa ohjaavasta toimialakohtaisesta käyttötalouden kehyksestä. Talousarvion suunnitelmavuodet 2027–2028 viimeistellään keskitetysti talous- ja hallintoyksikössä henkilöstösuunnitelmat huomioiden. Talousarvio ja taloussuunnitelma on laadittava siten, että ne toteuttavat kaupunkistrategiaa ja edellytykset kaupungin tehtävien hoitamiseen turvataan. Toimialakohtaisissa esityksissä tulee huomioida yleisen kustannuskehityksen lisäksi kehykseen sisältyvät lisäykset ja sopeutustoimet. Talousarvion ja taloussuunnitelman tulee olla yhdenmukainen henkilöstösuunnitelman kanssa.

Talouden suunnittelussa lähtökohtana ovat strategiassa kaupungin toiminnalle asetetut pitkän aikavälin tavoitteet, ennakoidut talouden kehitysnäkymät, arvioitu väestön ja elinkeinojen kehitys sekä muut toimintaympäristön muutokset. Talousarviovuosi on kolmivuotisen taloussuunnitelman 2026–2028 ensimmäinen vuosi.

Talousarvion toiminnallisten tavoitteiden osuus painottuu toimialoilta nostettuihin taloudellisesti merkittävimpiin prosesseihin sekä kaupungin elinvoiman ja kaupunkilaisten hyvinvoinnin kehittämiseen. Talous- ja hallintoyksikkö on valmistellut yhteistyössä toimialojen kanssa toimintakatteeltaan suurimpien prosessien tilannekuvat, taloudelliset vaikutukset sekä pitkän aikavälin tavoitteet ja vuosittaiset valtuustoon nähden sitovat mittarit. Teknisen toimialan osalta nämä prosessit ovat infran kunnossapito ja tilatehokkuus. Kuvaukset on liitetty teknisen toimialan käyttötalouden yhteyteen. Lisäksi kaupungin elinvoima ja porilaisten hyvinvointi esitetään omina tavoitteellisina osioinaan.

Palkkamenojen kasvu ilman työnantajan sivukuluja on vuoden 2025 talousarvioon verrattuna noin viisi miljoonaa euroa. Keväällä hyväksytyt kunta- ja hyvinvointialan uudet työehtosopimukset ovat voimassa 29.2.2028 asti. Vuoden 2025 yleiskorotusten sijoittuessa loppuvuoteen, on palkkamenojen kasvu vuodesta 2024 vuoteen 2025 maltillinen 1,1 prosenttia. Vuonna 2026 palkkamenot kasvavat edelleen 3,3 prosentilla. Suunnitelmakauden 2026-2028 ajalla kasvu on yhteensä 10,4 prosenttia (sisältäen arvion sopimuskauden jälkeisestä yleiskorotuksesta vuonna 2028).

Henkilöstö- ja koulutussuunnitteluprosessi on integroitu osaksi talousarvioprosessia ja talousarvion valmistelutyön yhteyteen, jotta mahdolliset henkilöstörakenteen ja -määrän muutokset voidaan ottaa talousarviossa huomioon. Henkilöstö- ja koulutussuunnitelmat käsitellään lautakunnissa talousarviokäsittelyn yhteydessä.

Toimialan tilannekuvassa esitetään talousarviossa pääkohdat, jotka kuvaavat toimialan tilannetta ja nähtävissä olevia toimialaa koskevia muutoksia. Tilannekuvassa kuvataan erityisesti talousarvioon kirjattuihin tavoitteisiin ja toimenpiteisiin liittyviä toiminnallisia ja taloudellisia riskejä. 

Talousarvion määrärahakehys ja perusteet

Talousarviovuoden 2026 kehys perustuu voimassa olevaan taloussuunnitelmaan, eli lähtökohtaisesti vuoden 2025 talousarvioon verrattuna on toimialojen määrärahoissa huomioitu kahden prosentin toimintakatteen kasvu sekä yhteensä kahden miljoonan euron sopeuttamisvelvoite.

Teknisen toimialan sitovuustasot valtuustoon nähden ovat toimintatuotot, valmistus omaan käyttöön ja toimintakulut, jokainen erikseen.

Määrärahakehys kaupunginhallituksen päätöksessä on toimintatuottojen osalta 14,5 miljoonaa euroa, valmistus omaan käyttöön -erän osalta 2,9 miljoonaa euroa ja toimintakulujen osalta -54,3 miljoonaa euroa.

Kehykseen sisältyvät seuraavat muutokset.

·         Tilavuokrien tuotto-odotus Satakunnan hyvinvointialueen käytössä olevista tiloista, vähennys noin 9 miljoonaa euroa johtuen alkuperäisistä suunnitelluista muutosjärjestelyistä

·         Maa-aluevuokrien tuotto-odotuksen nousu 0,3 miljoonaa euroa

·         Satakunnan hyvinvointialueen käytössä olevien tilojen käyttöön ja ylläpitoon varattujen määrärahojen poisto, vähennys 1,7 miljoonaa euroa johtuen alkuperäisistä suunnitelluista muutosjärjestelyistä

·         Teknisen toimialan osuus sopeuttamisvelvoitteesta, vähennys 0,6 miljoonaa euroa

o   Tilojen irtisanominen, suurimpina Myötätuulen koulun käytössä ollut väistötila ja Väinölän päiväkoti

o   Vähennys palveluostoissa, omien ajoneuvojen käyttö kunnossapidon kohteilla investointien sijaan

o   Toiminnan tehostaminen kustannusten pitämiseksi ennallaan

·         Vuodelle 2025 erityistarkoituksiin osoitettujen lisämäärärahojen poisto, vähennys 0,4 miljoonaa euroa

o   Liinaharjan purku, työllistettyjen palkkakulut

·         Varautuminen yleiseen kustannusnousuun, sisältäen henkilöstökulujen nousun, lisäys 1,1 miljoonaa euroa

·         Työpajojen lakkauttamisesta johtuneet henkilösiirrot, lisäys 0,2 miljoonaa euroa

Teknisen toimialan käyttötalouden talousarvioesitys on vahvistetun kehyksen mukainen.

Talousarvioon tullaan esittämään seuraavat määrärahamuutokset kehyksen jälkeen tietoon tulleiden muutosten vuoksi.

·         Satakunnan hyvinvointialueen käytössä olevien rakennusten tuotot ja kulut niiltä osin, kuin niitä ei tulla siirtämään perustettavaan tai jo olemassa olevaan yhtiöön.

o   vaikutus toimintatuottoihin, lisäys 3,7 miljoonaa euroa 

o   vaikutus toimintakuluihin, lisäys 1,2 miljoonaa euroa

·         Varautuminen hyvinvointialueelta vapautuvien tilojen purkuihin, määrärahalisäys 0,1 miljoonaa euroa

·         Retkeilyreittien kunnossapito, määrärahasiirto investoinneista käyttötalouteen 0,1 miljoonaa euroa

·       Tilainvestoinnit, Stadionin peruskorjaus, määrärahavähennys investoinneista 0,6 miljoonaa euroa, työt edenneet suunniteltua nopeammin, mikä aiheuttaa kustannusten siirtymisen jo vuodelle 2025

Investointisuunnitelma

Investointisuunnitelma sisältää sekä infrastruktuuriin ja tiloihin kohdistuvat investoinnit että kalustoinvestoinnit. Yhteensä investointien määräraha on 25,1 miljoonaa euroa. Infraan kohdistuvien investointien osuus on 14,7 miljoonaa euroa huomioiden rahoitusosuudet ja omaisuuden myynnit. Tilainvestointien osuus on 10 miljoonaa euroa, josta uudiskohteita on 1,1 miljoonaa euroa. Kalustoinvestointien osuus on 1,5 miljoonaa euroa.

Suurimmat tilainvestoinnit vuonna 2026 tulevat olemaan Stadionin peruskorjauksen loppuun saattaminen, Väinölän koulun julkisivun ja vesikaton remontti sekä Urheilukeskuksen tekonurmen katsomon uudisrakennus. Infrainvestoinneista suurimmat panostukset laitetaan katujen perusparantamiseen, siltojen peruskorjaukseen, puistoihin- ja leikkipaikkoihin sekä katuvalaistuksen saneeraukseen.

Teknisen toimialan talousarvio muodostuu liitteinä olevista tuloslaskelmaosasta, investointiosasta selvityksineen, toimialan tilannekuvasta ja toimialaan liittyvistä prosessikuvauksista.

Ehdotus

Esittelijä

Markku Koppelomäki, toimialajohtaja, tekninen toimiala, markku.koppelomaki@pori.fi

Tekninen lautakunta päättää esittää kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle päätettäväksi oheisen liitteen mukaisen:

- Toimialan käyttötalousarvion ja -suunnitelman vuosille 2026-2028

- Investointisuunnitelman ja selitysosiot

- Toimialan tilannekuvan ja riskiarvion

- Prosessikuvaukset, Tilatehokkuus ja Infran kunnossapito 

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Lisäksi lautakunta päätti yksimielisesti evästää seuraava: Stadionin huolto- ja pukuhuonerakennusten tarve tulee ottaa huomioon tarveselvityksen ja hankesuunnittelun päivittämisen yhteydessä vuonna 2026. Samoin Pihlavan urheilukentän tarveselvitys tulee ottaa huomioon työohjelman 2026 yhteydessä.

Valmistelija

Jonna Vainio, jonna.vainio@pori.fi

Perustelut

Kaupunginhallitus vahvisti 18.8.2025 §337 vuoden 2026 talousarvion laadintaa ohjaavan sitovan kehyksen. Talouden suunnittelussa lähtökohtana ovat strategiassa kaupungin toiminnalle asetetut pitkän aikavälin tavoitteet, ennakoidut talouden kehitysnäkymät, arvioitu väestön ja elinkeinojen kehitys sekä muut toimintaympäristön muutokset. Vuonna 2024 talousarvion II lukemisen yhteydessä kaupunginhallitus valtuutti virkamiesjohdon valmistelemaan 2 M€ sopeutustoimenpiteet talousarviovuodelle 2025. Lisäksi kaupunginhallituksen sopeutusvaltuutukseen perustuen taloussuunnitelmavuodelle 2026 on toimialojen määrärahoihin tehty talousarviovuoden 2025 säästöjen suhteessa 2 M€ lisäsopeutus (kumulatiivinen säästö vuoteen 2026 yhteensä 4 M€).

Talousarviovuosi on kolmivuotisen taloussuunnitelman 2026–2028 ensimmäinen vuosi. Toimialakohtaisissa esityksissä tulee huomioida yleisen kustannuskehityksen lisäksi kehykseen sisältyvät lisäykset ja sopeutustoimet. Palvelujen ostoissa tulee erityisesti huomioida voimassa oleviin sopimuksiin mahdollisesti sisältyvät hinnankorotukset. Lähtökohtaisesti vuoden 2025 talousarvioon verrattuna on toimialojen määrärahoissa huomioitu 2 % toimintakatteen kasvu.

Talousarvion suunnitelmavuodet viimeistellään keskitetysti talous- ja hallintoyksikössä henkilöstösuunnitelmat huomioiden. Suunnitelmavuosien kustannuskehitystä tullaan arvioimaan perustuen syksyllä käytettävissä oleviin ennusteisiin yleisestä taloudellisesta kehityksestä ja toimintaympäristön muutoksista.

Kaupunginhallitus on päättänyt käyttösuunnitelman henkilöstömenojen sekä siihen liittyvän henkilöstösuunnitelman olevan toimialoja ja liikelaitoksia sitovia (30.8.2021 § 590). Päätöksen mukaan henkilöstön tavoitetaso määritellään talousarvio- ja henkilöstösuunnitteluprosessin yhteydessä. Nyt valmisteltava taloussuunnitelma on ensimmäinen, jossa henkilöstösuunnittelu tehdään samassa järjestelmässä taloussuunnitelman kanssa. Talousarviovuodelle budjetoitujen palkkakustannusten tulee olla toimialojen henkilöstösuunnitelmista sellaisenaan siirrettyjä.

Kunta-alan sopimuskauden 1.5.2025-29.2.2028 perusratkaisun palkankorotukset ovat sopimuskauden aikana yhteensä 7,37 prosenttia. Korotukset jakautuvat siten, että vuonna 2025 palkat nousevat 2,5 prosenttia, vuonna 2026 2,47 prosenttia ja vuonna 2027 2,4 prosenttia. Erillisen kehittämisohjelman 2026–2028 mukaan palkat nousevat normaalien sopimuskorotusten lisäksi 0,4 prosenttia vuonna 2026, 0,4 prosenttia vuonna 2027 ja 1 prosentin vuonna 2028. Palkankorotukset on huomioitu talousarviovuoden kehyksessä täysimääräisesti.

Toimialalla laaditusta tilannekuvasta esitetään talousarviossa pääkohdat, jotka kuvaavat toimialan tilannetta ja erityisesti nähtävissä olevia palvelutarpeiden muutoksia ja muita merkittäviä trendejä, jotka vaikuttavat palvelujen järjestämiseen. Tilannekuvassa kuvataan erityisesti talousarvioon kirjattuihin tavoitteisiin ja toimenpiteisiin liittyviä toiminnallisia ja taloudellisia riskejä. Toimiala esittää tässä yhteydessä myös strategiasta johdetut toiminnalliset tavoitteensa, jotka eivät kohdistu mihinkään toimialalta erikseen esitettäviin prosessikuvauksiin. Toiminnallisten tavoitteiden osuus painottuu toimialoilta nostettuihin kaupungin elinvoiman ja kaupunkilaisten hyvinvoinnin kehittämiseen.

 

Talousarvion määrärahakehys

Elinvoima- ja ympäristötoimialan talousarviota tehdään nyt kuudetta kertaa. Satakunnan työllisyysalue aloitti toimintansa 1.1.2025 ja on osa elinvoima- ja ympäristötoimialan Kasvu- ja työllisyyspalvelut-yksikköä, joten sen talousarvio sisältyy toimialan määrärahoihin.

Elinvoima- ja ympäristötoimialan kehys 18.8.2025 kaupunginhallituksen päätöksen mukaisesti on -33 115 066 €, sisältäen Satakunnan työllisyysalueen kokonaisuuden. Muutos vuoteen 2025 verrattuna on -1,8 %. Elinvoima- ja ympäristötoimialan talousarvioesitys on tehty annettuun määrärahakehykseen. Määrärahakehykseen sisältyvät seuraavat kehyssäästöt ja -vähennykset, tuottojen lisäykset sekä kehyslisäykset. Huomioitavaa on, että esimerkiksi tuottojen lisäykset yhteistoiminta-alueiden kuntalaskutusosuuksissa perustuvat mm. kasvaneisiin henkilöstökuluihin. Tiettyjä tuotto- ja kulueriä on myös suurennettu tai pienennetty oikean perustason saavuttamiseksi (realistinen budjetointi).

 

Kehyssäästöt:

  • Kesätyöpaikkatuki yhdistyksille ja yrityksille, määrärahan vähentäminen 50 000 € (350 000 eurosta 300 000 euroon)

 

Kehysvähennykset:

  • Tehtävä- ja virkajärjestelyt terveysvalvonnassa (realistinen budjetointi, toiminnallinen muutos), 25 000 €
  • Joukkoliikenteen asiantuntijapalveluiden määrärahan vähennys (realistinen budjetointi), 76 000 €

 

Tuottojen lisäykset:

  • Huomioitu jätehuoltoviranomaisen kustannuspaikan kulujen kasvu myyntilaskutuksessa Keräämö Oy:ltä, 20 000 €
  • Tuottojen lisäys kuntalaskutuksessa (ilmantarkkailu, ympäristövalvonta, terveysvalvonta ja eläinlääkintä; realistinen budjetointi), 76 000 €
  • Terveysvalvonnan maksutuottojen lisäys (realistinen budjetointi), 34 000 €
  • Ilmantarkkailun myyntituottojen lisäys (realistinen budjetointi), 46 000 €
  • Eläinlääkinnän maksutuottojen lisäys (realistinen budjetointi, markkinaehtoinen hinnoittelu, lakimuutos), 30 000 €
  • Koulumatkatuki-tuottojen lisäys joukkoliikenteen kustannuspaikalle (realistinen budjetointi), 120 000 €

 

Kehyslisäykset:

  • Huomioitu mahdollinen velvoitetyöllistetty 6 kk vielä vuonna 2026, varaus tähän -20 000 €
  • Joukkoliikenteen myyntituottojen vähennys (realistinen budjetointi), -110 000 €
  • Joukkoliikenteen valtionavustuksen tason korjaus Traficomin ennakkotietojen perusteella (realistinen budjetointi), -20 000 €
  • Liikennöinti-indeksikorotusten huomiointi joukkoliikenteen liikennöinnin ostoissa (realistinen budjetointi), -149 000 €

 

Kehyksessä tiedostetut riskit:

Työttömyysturvan etuusmenojen kasvu jatkuu, realisoitumisen vaikutus talousarvioon vähintään 1 M€.

 

Satakunnan työllisyysalue

Satakunnan työllisyysalue henkilöstöineen on osa Porin kaupungin organisaatiota, jossa Pori toimii alueen vastuukuntana. Tehtävät koostuvat työvoima- ja elinkeinopalveluista, joita tuotetaan henkilö- ja yritysasiakkaille voimassa olevien säädösten mukaisesti. Kyseessä on merkittävä kokonaisuus kaupungin organisaatiossa.

Talousarvio vuodelle 2026 on laadittu yhtä suureksi kuin vuonna 2025, eikä siihen ole tehty kokonaisuuden osalta esimerkiksi indeksitarkistuksia. Talousarvion pitäminen samalla tasolla perustuu siihen, että valtio korvaa osan työllisyysalueen kustannuksista kunnille siirtymäkaudella 2025–26 kustannustietoihin perustuvalla rahoituksella. Vuodesta 2027 lukien rahoitus siirtyy kokonaisuudessaan yleiseen valtionosuusrahoitukseen.

Talousarvion sisällä on tehty pieniä painotusmuutoksia. Talousarviossa palkankorotusten kautta kasvaneiden henkilöstökulujen, aineiden ja tarvikkeiden osuudet ovat katettu vähentämällä palvelutuotannon määrärahoja. Varsinaiseen lakisääteiseen toimintaan muutoksia on tehty toistaiseksi vähän.

Talousarvion laadinnassa on hyödynnetty vuoden 2025 talousarvion toteumia. Koulutus ja valmennuspalveluita, sekä avustustoimintaa on muutettu tavoitteiden mukaan vastaamaan paremmin työllisyysalueen vaikuttavuustavoitteita ja tarpeita. Vuoden 2026 palvelutuotannon suunnittelu kokonaisuudessaan tulee elämään vielä talousarvion käyttösuunnitelman edetessä ja käyttösuunnitelma valmistuu viimeistään vuoden 2025 loppuun mennessä.

Jäsenkuntien maksamat maksuosuudet pysyvät yhtä suurina kuin vuonna 2025, ja ovat yhteensä 4 654 715 €. Porin maksuosuus on 9 049 029 €. Talousarvio on laadittu menojen ja tulojen osalta kustannusneutraaliksi ollen yhteensä 13 703 744 €. Näin tilikauden tulokseksi muodostuu 0 €. Porin kaupungin talousarviossa työllisyysalueen vuosikatteeksi muodostuu 9 049 029 €, joka on samalla Porin kaupungin osuus työllisyysalueen rahoituksesta.

 

Investoinnit 2026

Toimialan investointimääräraha vuonna 2026 on yhteensä 350 000 euroa. Toimialan merkittävimmät investointitarpeet liittyvät Yyterin kehittämiseen.

Elinkeinoelämää tukevien investointien kokonaisuus Yyterissä on 300 000 euroa vuonna 2026. Näistä merkittävimmät toimenpiteet liittyvät muun muassa Yyterin yleissuunnitelman toteuttamiseen, Herrainpäivien alueen jatkosuunnitelmiin ja alkavaan kaavan valmisteluun, sekä jo ennen uuden kaavan valmistumista mahdollistuviin toteutuksiin ja kokeiluihin alueella.

Kirjurinluodon kehittämiseen varataan 30 000 euroa. Kirjurinluodon elinvoimaa tukevana investointina toteutetaan vuoden 2026 aikana alueen opasteisiin liittyvää hankintaa sekä ”Meren ja joen kaupungin kasvuvision” suunnittelutyö.

Toimialan irtaimiston hankintaan varataan 20 000 euroa, joka käytetään ilmantarkkailun mittausaseman uusimiseen Paanakedonkadulla.

 

Talousarviosta pyydetyt lausunnot

Talousarvioehdotuksesta on ympäristöterveydenhuollon ja Satakunnan työllisyysalueen osalta pyydetty lausunnot yhteistoiminta-alueen kunnilta. Saapuneet lausunnot ovat pykälän liitteenä.

 

Toimialaan liittyvät prosessit

Talousarvioiden 2021–2025 tapaan toimialat ovat yhteistyössä talous- ja hallintoyksikön talouspäällikkötiimin kanssa valmistelleet prosessikuvaukset toimintakatteeltaan suurimmista kaupunkitasoisista prosesseista. Elinvoima- ja ympäristötoimialalta valittiin vuodelle 2023 uusiksi prosesseiksi joukkoliikenne sekä työllisyydenhoito. Vuodesta 2025 työllisyydenhoidon prosessi on pitänyt sisällään myös Satakunnan työllisyysalueen kokonaisuuden. Esityksen liitteenä on prosessien tilannekuvat, toiminnalliset sekä taloudelliset tavoitteet ja vuosittaiset valtuustoon nähden sitovat mittarit.

Ehdotus

Esittelijä

Lauri Kilkku, toimialajohtaja, elinvoima- ja ympäristötoimiala, lauri.kilkku@pori.fi

Elinvoima- ja ympäristölautakunta päättää hyväksyä toimialan talousarvioesityksen ja lähettää sen kaupunginhallituksen ja edelleen kaupunginvaltuuston käsittelyyn oheisten liitteiden mukaisesti:

  • toimialan käyttötalousarvio vuodelle 2026
  • toimialan investoinnit vuodelle 2026
  • toimialan tilannekuva ja riskiarviot sekä toiminnalliset tavoitteet
  • toimialaan liittyvien prosessien kuvaukset (joukkoliikenne ja työllisyydenhoito).

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Valmistelija

  • Erno Vaurio, taloussuunnittelupäällikkö, erno.vaurio@pori.fi

Perustelut

Kaupunginjohtajan ehdotus Porin kaupungin talousarvioksi 2026 ja taloussuunnitelmaksi 2026-2028 on esityslistan liitteenä.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Lauri Inna, kaupunginjohtaja, lauri.inna@pori.fi

Kaupunginhallitus aloittaa talousarvioehdotuksen käsittelyn ja jatkaa sitä talousarvion II lukemisessa perjantaina 14.11.2025.