Jätehuoltojaosto, kokous 25.11.2025

Esityslista on tarkastettu

§ 26 Turun hallinto-oikeuden päätös jätehuoltojaoston päätöksestä 26.11.2024 § 19 tehtyyn valitukseen

PRIDno-2025-29

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Pauliina Hakala, jätehuollon suunnittelija, pauliina.hakala@pori.fi

Perustelut

Selostus asiasta

Porin seudun jätehuoltojaosto päätti kokouksessaan 26.11.2024 § 19 hyväksyä jätetaksan, joka astui voimaan 1.1.2025. Yhtenä merkittävimmistä muutoksista taksaan oli paperilaskutuslisän 1,99 € / lasku (alv 0 %) käyttöönotto siirtymäajan jälkeen 1.7.2025 lähtien. Tavoitteena on saada asiakkaat sähköisen laskutuksen piiriin. 

Paperilaskutuslisä veloitetaan, kun lasku jätehuoltopalveluista lähetetään asiakkaalle paperisena. Asiakkaalle on tarjolla veloituksetta sähköisiä laskun maksamisen tapoja, esimerkiksi e-lasku ja sähköpostilasku. Paperilaskutuslisällä katetaan paperisen laskun tulostukseen ja laskujen toimittamiseen liittyvät kulut sekä paperilaskutuksen hallinnolliseen työhön liittyviä kuluja, kuten paperilaskujen palautumiseen, niiden käsittelyyn tai uudelleen lähettämiseen liittyviä toimitus- ja käsittelykuluja. 

Kannustamalla sähköisten palvelujen kasvattamiseen, Keräämö Oy pyrkii vähentämään paperista syntyvän jätteen kertymistä. Sähköiset palvelut parantavat osaltaan laskujen toimitusaikaa sekä toimitusvarmuutta. E-laskun käyttöönotto on ympäristöystävällinen tapa maksaa laskuja. Keräämö Oy:n lähettämien laskujen kokonaismäärä vuonna 2024 oli 54 808 kpl, joista paperisten laskujen osuus oli noin 75 %. Paperilaskujen lähetys- ja toimituskulut ovat e-laskuun verrattuna nelinkertaiset. Yksisivuisen ja liitteellisen laskun kokonaiskulu on yhteensä 1,604 € alv 0 %, jokainen lisäsivu lisää kustannusta 0,184 €. E-laskun toimituskulu on 0,36 € alv 0%.

Laskujen volyymit 2024

paperilaskut 41 362
e-laskut 4 700
email 274
verkkolaskut 8 746
yhteensä 54 808

Paperilaskujen toimituskulut

Tuloste 2. luokka ensimmäinen sivu 1,420 € alv 0 %
Tuloste 2. luokka seuraava sivu 0,184 € alv 0 %
Tuloste 2. luokka / liite 0,184 € alv 0 %

Jätehuoltojaoston päätöksestä tehty valitus

Jätehuoltojaoston päätökseen on haettu muutosta valittamalla siitä määräajassa Turun hallinto-oikeuteen. Valituksessa vaaditaan paperilaskutuslisän poistamista ja sen perimisen kieltämistä, kunnes asia on lainvoimaisesti ratkaistu. 

Vastaus valituksessa esitettyihin vaatimuksiin

Valituksen mukaan paperilaskutuslisä olisi poistettava yhdenvertaisuuslain (1325/2014) nojalla ainakin niiltä henkilöiltä, joilla ei ole mahdollisuutta sähköiseen asiointiin.

Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan laskutuslisää voidaan periä, kun kuluttaja valitsee tietyn maksutavan. Lisän periminen edellyttää, että kuluttajalle on tarjolla ainakin yksi lisämaksuton, tavanomainen maksutapa. Lisäksi laskutuslisästä on pitänyt sopia kuluttajan kanssa etukäteen. Laskutuslisän on perustuttava todellisiin kuluihin, eikä se saa muodostua kohtuuttoman suureksi. Lisän kohtuullisuutta arvioidaan euromääräisesti.

Korkein oikeus katsoi 16.8.2016 kuluttaja-asiamiehen ajamassa asiassa (KKO 2016:49), että maksun periminen paperilaskusta ei ole kohtuutonta. Kuluttajariitalautakunnan tiedotteen (11.1.2017) mukaan paperilaskusta voi periä enintään 5 euroa.

Ehdotus

Esittelijä

Seppo Salonen, yksikön päällikkö, ympäristösuunnitteluyksikkö, seppo.salonen@pori.fi

Porin seudun jätehuoltojaosto päättää lausua Porin kaupunginhallitukselle seuraavasti: 

Porin seudun jätetaksaan sisällytetty paperilaskutuslisä 1,99 € / lasku (alv 0 %) , joka otetaan käyttöön siirtymäajan jälkeen 1.7.2025, katsotaan kohtuulliseksi ja kuluttajien yhdenvertaisuutta vaarantamattomaksi. 

Jätehuoltojaosto esittää Turun hallinto-oikeudelle tehdyn valituksen hylkäämistä perusteettomana.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Valmistelija

Pauliina Mäenpää, johtava juristi, pauliina.maenpaa@pori.fi

Perustelut

Porin seudun jätehuoltojaosto päätti kokouksessaan 26.11.2024 § 19 hyväksyä jätetaksan, joka astui voimaan 1.1.2025. Yhtenä merkittävimmistä muutoksista taksaan oli paperilaskutuslisän 1,99 € / lasku (alv 0 %) käyttöönotto siirtymäajan jälkeen 1.7.2025 lähtien. Tavoitteena on saada asiakkaat sähköisen laskutuksen piiriin. 

Turun hallinto-oikeus pyytää jätehuoltojaostolta lausuntoa ja kaupunginhallitukselta selitystä jaoston päätöksestä tehtyyn valitukseen. Valittaja vaatii paperilaskutuslisän poistamista yhdenvertaisuuslain (1325/2014) nojalla ainakin niiltä henkilöiltä, joilla ei ole mahdollisuutta sähköiseen asiointiin.

Jätehuoltojaoston lausunto 4.3.2025 § 3 on asian historiatiedoissa.

Ehdotus

Esittelijä

Lauri Kilkku, toimialajohtaja, elinvoima- ja ympäristötoimiala, lauri.kilkku@pori.fi

Kaupunginhallitus päättää selityksenään yhtyä jätehuoltojaoston asiassa antamaan lausuntoon.

Pöytäkirja tämän asian osalta päätetään tarkastaa välittömästi kokouksessa.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Pöytäkirja tämän asian osalta tarkastettiin välittömästi kokouksessa.

Valmistelija

  • Pauliina Hakala, jätehuollon suunnittelija, pauliina.hakala@pori.fi

Perustelut

Taustaa

Porin seudun jätehuoltojaosto päätti kokouksessaan 26.11.2024 § 19 hyväksyä jätetaksan, joka astui voimaan 1.1.2025. Yhtenä merkittävimmistä muutoksista taksaan oli paperilaskutuslisän 1,99 € / lasku (alv 0 %) käyttöönotto siirtymäajan jälkeen 1.7.2025 lähtien. Tavoitteena oli saada asiakkaat sähköisen laskutuksen piiriin. 

Päätöksestä valitettiin Turun hallinto-oikeuteen. Valittaja vaati paperilaskutuslisän poistamista yhdenvertaisuuslain (1325/2014) nojalla ainakin niiltä henkilöiltä, joilla ei ole mahdollisuutta sähköiseen asiointiin.

Hallinto-oikeus pyysi valituksesta jätehuoltojaoston lausunnon (4.3.2025 § 3) ja kaupunginhallituksen selityksen (17.3.2025 § 99). Ne ovat asian historiatiedoissa.

Turun hallinto-oikeuden päätös 29.10.2025

Päätöksellään 29.10.2025 Turun hallinto-oikeus hylkäsi valituksen ja siinä esitetyt vaatimukset. Hallinto-oikeus totesi, että jätehuoltojaoston päätös ei ole lainvastainen. Päätöstään hallinto-oikeus perusteli mm. seuraavasti:

Jätehuoltojaoston hyväksymän Porin seudun jätetaksan kohdan 1 mukaan Keräämö Oy hoitaa jätehuoltojaoston lukuun jätemaksujen laskutuksen. Jätemaksut suoritetaan Keräämö Oy:lle. Jätetaksan kohdan 11 mukaan paperilaskutuslisä veloitetaan, jos lasku lähetetään asiakkaalle paperisina. Lisämaksu veloitetaan myös paperisista laskuilmoituksista. Maksu on lasku- ja ilmoituskohtainen. Maksulla katetaan paperilaskujen ja paperisten ilmoitusten käsittelystä aiheutuvat kustannukset. Sähköisesti lähetetystä laskusta ei mene lisämaksua. Paperilaskutuslisän suuruus on 1,99 €/lasku (alv 0 %) ja 2,50 €/lasku (alv 25,5 %).

Paperilaskutuslisän käyttöönoton tavoitteena on saada asiakkaat sähköisen laskutuksen piiriin. Asiakkaalle on tarjolla veloituksetta sähköisiä laskun maksamisen tapoja, esimerkiksi e-lasku ja sähköpostilasku. Paperilaskutuslisällä katetaan paperisen laskun tulostukseen ja laskujen toimittamiseen liittyvät kulut sekä paperilaskutuksen hallinnolliseen työhön liittyviä kuluja, kuten paperilaskujen palautumiseen, niiden käsittelyyn tai uudelleen lähettämiseen liittyviä toimitus- ja käsittelykuluja. Kannustamalla sähköisten palvelujen kasvattamiseen Keräämö Oy pyrkii vähentämään paperista syntyvän jätteen kertymistä. Sähköiset palvelut parantavat osaltaan laskujen toimitusaikaa sekä toimitusvarmuutta. E-laskun käyttöönotto on ympäristöystävällinen tapa maksaa laskuja.

Keräämö Oy:n lähettämien laskujen kokonaismäärä vuonna 2024 oli 54 808 kpl, joista paperisten laskujen osuus oli noin 75 %. Paperilaskujen lähetys- ja toimituskulut ovat e-laskuun verrattuna nelinkertaiset. Yksisivuisen ja liitteellisen laskun kokonaiskulu on yhteensä 1,604 € (alv 0 %), ja jokainen lisäsivu lisää kustannusta 0,184 €. E-laskun toimituskulu on 0,36 € (alv 0 %).

Jätemaksun on katettava jätehuollon järjestämisestä kunnalle aiheutuvat kustannukset, joten laskutuksesta aiheutuvat kustannukset siirtyvät käytännössä jätehuollon kustannuksiksi ja siten maksuvelvollisten maksettavaksi. Paperilaskun kustannukset ovat edellä todetusti moninkertaiset verrattuna sähköiseen laskuun. Ilman paperilaskutuslisää paperilaskun korkeammat kustannukset kohdistuisivat myös niille maksuvelvollisille, jotka ottavat käyttöön vähemmän kustannuksia aiheuttavan sähköisen laskun. Laskutuksen kustannusten erittelemisen voidaan katsoa lisäävän laskutuksen avoimuutta ja siten palvelevan myös maksuvelvollisten etua.

Tosiasiallisesti sähköiset laskut kuten e-lasku ja sähköpostilasku saattavat kohdella maksuvelvollisia eri tavoin sen mukaan, millaiset valmiudet heillä on sähköisten palveluiden käyttöön. Paperilaskutuslisän perusteena ei kuitenkaan ole maksuvelvollisen ikä tai vammaisuus taikka muukaan henkilöön liittyvä syrjintäperuste. Jätehuoltojaoston taksapäätös ei siten ole vastoin hallintolain 6 §:ssä säädettyä tasapuolisen kohtelun vaatimusta. Jätehuoltojaoston tavoitetta kannustaa maksuvelvollisia siirtymään sähköiseen laskutukseen ei voida pitää samassa lainkohdassa säädetyn tarkoitussidonnaisuuden periaatteen vastaisena. Tällaisena ei myöskään voida pitää muita perusteita, joilla jätehuoltojaosto on perustellut paperilaskutuslisän käyttöönottoa.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Lauri Kilkku, toimialajohtaja, elinvoima- ja ympäristötoimiala, lauri.kilkku@pori.fi

Jätehuoltojaosto päättää merkitä Turun hallinto-oikeuden päätöksen 2106 / 29.10.2025 tiedokseen.

Tiedoksi

Keräämö Oy

Liitteet

Oheismateriaali