Perustelut
Vastaus valtuustoaloitteeseen
Tekninen toimiala ja Porin kaupunkikeskusta ry, Porikorttelit, on laatinut vastauksen valtuustoaloitteeseen torimaksujen poistamisesta Porin keskustan elinvoiman vahvistamiseksi.
Porin kaupunki on osoittanut kauppatorin myyntipaikkojen ja tapahtumien hallinnoinnin perustamalleen yhdistykselle Porin kaupunkikeskusta ry:lle (myöhemmin Porikorttelit). Kaupunginhallitus päätti 13.3.2023 § 126 Porikorttelien välisestä sopimuksesta ja päivitti sopimusta viimeksi 16.12.2024 § 520. Torin ylläpidosta ja huollosta vastaa Porin kaupunki, torin myyntipaikoista, sähköistä, torivalvonnasta ja jätehuollosta vastaa Porikorttelit.
Kauppatorin merkitys
Kauppatori on kaupungin historiallinen keskus, jonka markkinakelpoisuuden ylläpitäminen nähdään itsestään arvokkaana. Torin myyntipaikoista ja tapahtumista saatavat tuotot eivät lähtökohtaisesti kata torista aiheutuvia kustannuksia, joita syntyy henkilökuluista, omana ja ostopalveluna tehtävästä ylläpidosta ja huollosta sekä toritoimijoille tarjotuista palveluista, jätehuollosta ja tilapäisistä sähköliittymistä. Porikorttelien lisäksi kustannuksia kertyy monitahoisesti kaupunkiorganisaation eri yksiköihin, eikä kokonaisuuden arviointia ole toistaiseksi nähty tarkoituksenmukaisena. Lisäksi ympärivuotisen ylläpidon määrä vaihtelee suuresti ja on hyvin riippuvaista sääolosuhteista, erityisesti talven lumi- ja jäätilanteesta.
Tuotot
Torin myyntipaikoista ja tapahtumista saatavat maksutuotot ovat Porikorttelien kirjanpidon mukaan viimeisen kolmen vuoden 2022-2024 aikana olleet noin 50 000 €/v. Tuotot koostuvat vuosipaikkojen ja yksittäisten myyntipaikkojen normaaleista ja markkinoiden myyntipäivistä. Vuokran suuruus riippuu vuokrasopimuksen pituudesta ja tilan suuruudesta, eikä hintoja ei ole korotettu kertaakaan Porikorttelien hallinnointiaikana, vuodesta 2019 lähtien. Halvimmillaan myyntipaikka maksaa 5.50 €/pv (sis. alv), talvikuukausina tammi-maaliskuussa myyntipaikasta ei peritä vuokraa. Markkinapäivinä yksittäisistä myyntipaikoista peritään kaksinkertainen hinta.
Porin kaupungin tuotot ovat yksityisen omistaman toripaviljongin maanvuokratuotto noin 11 000 €/v 11 000 €/v ja wc-maksuista noin 600 €/v.
Kustannukset
Myyntipaikkoihin kohdistuvat Porikortteleiden suorat kulut torivalvonnasta, sähköistä ja jätehuolloista ovat myös noin 50 000 €/v. Lisäksi yhdistykselle aiheutuu Satakielilavasta noin 3000 €/v sähkölasku ja yksityiseltä toimijalta vuokrattavan torikauppiaiden sosiaalitilan vuokra 4200 €/v (+alv).
Porin kaupunki vuokraa yksityisen omistamasta toripaviljongista wc-tiloja ja veden käyttötilaa noin 5100 €/v. Lisäksi kaupungille koituu kustannuksia noin 17 000 €/v operaattorin palvelumaksuista, muista vuokrista, siivouksesta, sähköstä ja vedestä. Kustannuksissa ei ole mukana kaupungin tarjoaman palvelun toteuttamiseksi vaadittavia työvoimakustannuksia eikä talvihoitoa.
Torimyynnin maksuttomuus
Ehdotus torimyynnin maksuttomuudesta on kannatettava. Kauppatorin toteutussuunnittelu on käynnissä ja tori on tarkoitus uudistaa siten, että työt alkaisivat aikaisintaan vuonna 2028. Rakentamisen aikana pyritään säilyttämään osa torista myyntikäytössä, mutta myös torin väliaikaiseen siirtämiseen varaudutaan. Rakentaminen, tilapäisjärjestelyt ja muutokset aiheuttavat häiriöitä torikaupalle, jota myyntipaikkojen maksuttomuus taas tukee. Maksuttoman ajan alkaminen on järjestettävissä toteuttamissuunnittelun yhteydessä, tiedotettavissa osana vuorovaikutusmenettelyjä ja päätöksentekoa sekä sidottavissa toriuudistuksen valmistumiseen. Mahdollisen maksuttomuuden tulee koskea torimyyntiä, mutta sähkön käytöstä peritään edelleen erikseen nykyisen hinnoittelun mukaisesti.
Toritoiminnan kehittäminen
Toriuudistuksen yhteydessä on mahdollista määritellä niin sanottu maalaistori, jossa torimyyntiä voi harjoittaa maksuttomasti ilman sähköä ja jätehuoltopalvelua. Maalaistorille voidaan määritellä yleisesti käytössä olevia matalan kynnyksen toimintaperiaatteita ja sähköinen varausjärjestelmä, joka ei salli pitkäaikaisia tai etukäteisvarauksia.
Porikortteleille torin pyörittäminen on tappiollista ja resursseja kuluttavaa. Torin merkittävyyden ja toiminnan kestävyyden kannalta on tarpeen tarkistaan Porin kaupungin ja Porikorttelien välistä sopimusta ja tehtävänjakoa. Toripalveluiden kuten sähkön, veden, jätehuollon ja torikauppiaiden sosiaalitilojen järjestämisen mallia tulee kehittää.
Seuranta ja raportointi
Porikorttelien hallinnoimien tehtävien osalta torimyynnin seuranta ja raportointi on järjestettävissä ja huomioitavissa osana kaupungin kanssa laadittua sopimusta. Kaupungin vastuulla olevien tehtävien osalta on toria koskevat kustannukset kerättävä eri yksiköistä mahdollisimman automaattisesti ja keskittää omalle kustannuspaikalle.
Porin kauppatorilla tapahtuvan torimyynnin liikevaihdon kokonaisuutta on käytännössä mahdotonta laskea. Osa torimyyjien myynnistä saattaa tapahtua muualla kuin Porin kauppatorilla ja osa torimyynnistä on verovapaata. Torimyynnin liikevaihtoa ja maksuttomuuden vaikutuksia on kuitenkin mahdollista arvioida ja laatia menetelmä jatkuvaan seurantaan, joka auttaa kehittämään torin elinvoimaisuutta.
Päätösehdotus
Esittelijä
-
Markku Koppelomäki, toimialajohtaja, tekninen toimiala, markku.koppelomaki@pori.fi
Tekninen lautakunta päättää antaa kaupunginhallitukselle lausuntonaan valtuustoaloitteeseen teknisen toimialan ja Porin kaupunkikeskusta ry, Porikorttelien, edellä laatiman vastauksen.