Perustelut
Tausta
Tietopyynnön laatijat ovat pyytäneet nähtäväksi TNT-tuotantolaitoksen suoja-alueeseen liittyviä asiakirjoja (suojavyöhykekartta, riskilaskelmat, K-arvot ja laskentaperusteet). Tietopyynnön laatija on myös vedonnut julkisuuslain 11 §:ään ja ilmoittanut olevansa asianosainen kiinteistöjen [kiinteistötunnus] ja [kiinteistötunnus] omistajana.
Asian harkinta
Pyydetyt asiakirjat ovat salassa pidettäviä, koska ne sisältävät sekä julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 10 kohdan että 20 kohdan tarkoittamia tietoja. Asiakirjat liittyvät viranomaisen toimintaan sellaisilla alueilla, joiden julkisuudella voisi olla merkittäviä haitallisia seurauksia sekä maanpuolustuksen että yksityisten elinkeinotoimijoiden etujen kannalta.
Ensinnäkin asiakirjoissa on tietoja, jotka koskevat maanpuolustuksen kannalta merkityksellisiä rakenteita, järjestelmiä ja kohteita. Lain 24 §:n 1 momentin 10 kohdan mukaan tällaiset tiedot ovat salassa pidettäviä, ellei ole ilmeistä, ettei niiden luovuttaminen vaaranna maanpuolustuksen etua. Tässä tapauksessa tällaista vaarattomuutta ei voida pitää ilmeisenä. Päinvastoin, tietojen julkistaminen voisi paljastaa yksityiskohtia, joiden hyödyntäminen voisi heikentää Suomen puolustusvalmiutta ja sitä kautta vaarantaa tärkeän yleisen edun, jota säännöksellä on tarkoitus suojata. Hanke liittyy olennaisesti puolustukseen ja sisältää merkittäviä salassapidon intressejä. Tietopyyntö koskee asiakirjoja, jotka liittyvät muun muassa puolustusvoimien varustamiseen, sijoittamiseen tai käyttöön, sekä muihin maanpuolustuksen kannalta merkityksellisiin rakenteisiin ja järjestelmiin. Asiakirjat ovat lähtökohtaisesti salassa pidettäviä, ellei ole ilmeistä, että niiden julkistaminen ei vaaranna maanpuolustuksen etua. Oikeuskäytännössä tämä on tulkittu niin, että viranomaisen harkintavalta on rajallinen ja julkisuus edellyttää kiistatonta turvallisuushaitan puuttumista.
Toiseksi asiakirjat sisältävät elinkeinonharjoittajan liike- ja ammattisalaisuuksia sekä muita taloudellisesti merkittäviä tietoja. Julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 20 kohdan mukaan tällaiset tiedot ovat salassa pidettäviä, mikäli niiden luovuttaminen aiheuttaisi elinkeinonharjoittajalle taloudellista vahinkoa eikä tiedot liity kuluttajien terveyden, ympäristön terveellisyyden tai haitankärsijöiden oikeuksien suojaamiseen taikka elinkeinonharjoittajan lakisääteisten velvoitteiden hoitamiseen. Tässä asiassa luovuttaminen voisi altistaa toiminnanharjoittajan kilpailullisesti arkaluonteiset tiedot ulkopuolisille ja siten aiheuttaa välitöntä tai välillistä taloudellista haittaa. Siten myös 20 kohdan mukainen salassapitointressi on selvästi olemassa.
Tietopyynnön tekijät ovat vedonneet siihen, että he olisivat asianosaisen asemassa ja että asianosaisuuden myötä heillä olisi tavallista laajempi tiedonsaantioikeus myös salassa pidettäviin asiakirjoihin. Vaikka valittaja on pyytänyt tietoja valituksensa perusteella, hänen asianosaisasemansa on kiistetty eikä valitusoikeutta ole ratkaistu. Asianosaisen tiedonsaantioikeus ei julkisuuslain 11 §:n mukaan ole ehdoton, vaan väistyy silloin, kun tiedon antaminen vaarantaisi erittäin tärkeää yleistä tai yksityistä etua. Tässä tapauksessa molemmat salassapitoperusteet (maanpuolustuksen suojaaminen ja elinkeinonharjoittajan liikesalaisuuksien turvaaminen) muodostavat julkisuuslain tarkoittamalla tavalla sellaisia erittäin tärkeitä etuja, jotka estävät tiedon antamisen myös mahdolliselle asianosaiselle. Pelkkä valituksen vireillä olo ei kumoa näitä etuja eikä synnytä oikeutta saada salassa pidettäviä tietoja ennen valitusoikeuden lopullista arviointia.
Näillä perusteilla pyydettyjä asiakirjoja ei voida luovuttaa, koska tiedon antaminen vaarantaisi sekä laissa suojatut maanpuolustukselliset intressit että elinkeinonharjoittajan liikesalaisuuksien ja taloudellisen aseman suojan. Molemmat salassapitoperusteet ovat vahvoja ja syrjäyttävät julkisuuslain 11 §:n mukaisen mahdollisen asianosaisen tiedonsaantioikeuden.
Salassapito ja julkiset osat
Pyydetyt asiakirjat sisältävät tietoja, jotka julkisuuslain 24 §:n nojalla ovat salassa pidettäviä.
Kuitenkin asiakirjoissa on osia, jotka ovat julkisia (esim. suojaetäisyysvyöhykekartat ilman teknisiä yksityiskohtia).
Näin ollen hakijalle luovutetaan julkiset osat asiakirjoista JulkL 10 §:n mukaisesti. Salassa pidettävät tiedot peitetään. Kun vain osa asiakirjasta on salassa pidettävä, tieto on annettava asiakirjan julkisesta osasta, jos se on mahdollista niin, ettei salassa pidettävä osa tule tietoon. Asiakirjoja jotka on kokonaisuudessaan luokiteltu salaiseksi ei luovuteta.
Pyydettyjen asiakirjojen julkisuutta on arvioitu julkisuuslain perusteella. Tietopyynnön laatijalle voidaan luovuttaa asiakirjoista vain ne osat, jotka ovat julkisia, kuten suojavyöhykekartta ilman teknisiä laskentatietoja sekä riskilaskelmien yleinen kuvaus. Sen sijaan asiakirjojen salassa pidettävät kohdat on peitettävä julkisuuslain 10 §:n mukaisesti, koska niiden julkistaminen vaarantaisi sekä maanpuolustuksen etua että elinkeinonharjoittajan liikesalaisuuksia julkisuuslain 24 §:n 1 mom. 10 ja 20 kohtien tarkoittamalla tavalla. Julkisuuslain 24 §:n mukaan salassa pidettäviä asiakirjoja ei jaeta.
Oy Forcit Ab on esittänyt, että osa sen sijoittamis- ja poikkeamislupahakemuksen liitteistä on salassa pidettäviä JulkL 24 § 1 momentin 20 kohdan nojalla, sillä ne sisältävät kaikilta osin tietoja yksityisestä liikesalaisuudesta sekä tietoja muusta vastaavasta yksityisen elinkeinotoimintaa koskevasta seikasta, ja tiedon antaminen niistä aiheuttaisi Oy Forcit Ab:lle taloudellista vahinkoa. Oy Forcit Ab on muun ohella todennut, että ko. liitteet sisältävät yrityksen tietotaitoa, jolla on erittäin merkittävää taloudellista arvoa.
Liikesalaisuuteen sisältyy myös yrityskokemusten eli niin sanotun know how’n suoja, joka on kokemukseen perustuvaa taitoa tiedon hyväksikäytössä. Liikesalaisuus voi olla myös tekninen salaisuus. Porin kaupunki katsoo, että ko. liitteet sisältävät liikesalaisuuksia, sillä ne sisältävät tietoa, joka ei ole kokonaisuutena tai osiensa täsmällisenä kokoonpanona ja yhdistelmänä tällaisia tietoja tavanomaisesti käsitteleville henkilöille yleisesti tunnettua tai helposti selville saatavissa, ja jolla on taloudellista arvoa elinkeinotoiminnassa.
Tietopyynnön laatijan asemaa julkisuuslain 11 §:n mukaisena asianosaisena on arvioitu, ja koska heidän valitusoikeutensa on riitautettu eikä lain edellyttämää selkeää asianosaisasemaa ole, heillä ei ole oikeutta salassa pidettäviin tietoihin. Näin ollen luovutus voidaan tehdä vain julkisten asiakirjojen osalta.
Päätös annetaan kirjallisesti Julkisuuslain 14 §:n mukaisesti, ja siihen liitetään valitusosoitus siltä osin kuin tietoja ei voida luovuttaa. Porin kaupungin hallintosäännön 35 §:n mukaan asiakirjan antamisesta tässä asiassa päättää elinvoima- ja ympäristölautakunta.
Päätösehdotus
Esittelijä
-
Lauri Kilkku, toimialajohtaja, elinvoima- ja ympäristötoimiala, lauri.kilkku@pori.fi
Elinvoima- ja ympäristölautakunta päättää, että tietopyynnön osalta luovutetaan vain ne asiakirjat ja asiakirjojen osat, jotka ovat julkisia Julkisuuslain (621/1999) mukaisesti.