Sivistyslautakunta, kokous 16.12.2025

Esityslista on tarkastettu

§ 159 Sivistyslautakunnan lausunto valtuustoaloitteeseen, lasten ja nuorten osallistuva budjetointi sekä nuorisovaltuuston puheenjohtajan läsnäolo kaupunginhallituksessa

PRIDno-2025-6628

Aikaisempi käsittely

Perustelut

Valtuutettu Oskari Siitari jätti valtuuston kokouksessa seuraavan valtuustoaloitteen:

”Porin kaupunginvaltuutettuna esitän, että Porissa käynnistetään lasten ja nuorten osallistuvan budjetoinnin pilotti sekä mahdollistetaan nuorisovaltuuston puheenjohtajalle läsnäolo- ja puheoikeus kaupunginhallituksen kokouksissa.

Osallistuva budjetointi lasten ja nuorten näkökulmasta

Osallistuva budjetointi on kansainvälisesti tunnustettu menetelmä, jonka avulla kuntalaiset pääsevät käytännössä vaikuttamaan julkisten varojen käyttöön. Kun malli kohdistetaan lapsiin ja nuoriin, sen merkitys kasvaa erityisen suureksi. Se ei ainoastaan mahdollista nuorten konkreettista osallistumista, vaan toimii samalla kasvatus- ja oppimisprosessina demokratiasta, taloudellisesta ajattelusta ja yhteisöllisestä vastuunotosta.

Käytännössä kouluissa ja nuorisotiloissa varattaisiin vuosittain määräraha (esimerkiksi 50 000 €), jonka käytöstä lapset ja nuoret saavat itse tehdä ehdotuksia ja äänestää. Rahoja voidaan kohdentaa esimerkiksi koulujen viihtyvyyden kehittämiseen, harrastusmahdollisuuksiin, ympäristön viihtyvyyden parantamiseen tai nuorille merkityksellisiin tapahtumiin ja toimintaan. Malli tarjoaa nuorille kokemuksen siitä, että heidän äänellään on todellista vaikutusta.

Kokemuksia muista kunnista

Useissa suomalaisissa kaupungeissa, kuten Tampereella ja Joensuussa, osallistuva budjetointi on osoittautunut menestyksekkääksi. Kokemukset osoittavat, että malli vahvistaa lasten ja nuorten osallisuuden ja vaikutusmahdollisuuksien kokemusta, lisää koulujen ja nuorisotilojen viihtyvyyttä sekä tuo päätöksentekoon uusia ja luovia näkökulmia, joita aikuiset eivät välttämättä huomaisi. Näin ollen mallin käyttöönotto Porissa olisi looginen jatkumo ja sijoitus tulevaisuuteen.

Nuorisovaltuuston puheenjohtajan läsnäolo- ja puheoikeus kaupunginhallituksessa

Nuorisovaltuusto on jo nykyisellään lakisääteinen vaikuttajataho, mutta sen rooli jää usein muodolliseksi. Nuorisovaltuuston puheenjohtajan läsnäolo- ja puheoikeus kaupunginhallituksessa vahvistaisi nuorten äänen kuulumista kaupungin keskeisimmissä päätöksissä.

Tämä uudistus mahdollistaisi sen, että nuorten näkökulmat tulisivat huomioiduksi päätöksenteossa jo varhaisessa vaiheessa, ei ainoastaan lausuntojen tai erillisten kuulemisten muodossa. Käytäntö loisi myös läpinäkyvyyttä ja syventäisi nuorten ymmärrystä päätöksenteon rakenteista ja vastuista. Vastaavaa käytäntöä on toteutettu useissa kunnissa, ja ne on koettu toimiviksi ja arvokkaiksi sekä nuorten että päättäjien näkökulmasta.

Laajemmat vaikutukset kaupungille 

Ehdotetut toimet tukevat Porin tavoitetta olla lapsi- ja nuorisoystävällinen kaupunki. Osallistuva budjetointi ja nuorisovaltuuston asemaa vahvistava esitys lisäävät kaupungin vetovoimaa ja elinvoimaa, sillä ne viestivät nuoria arvostavasta ja tulevaisuuteen katsovasta kunnasta. Lisäksi ne vahvistavat demokratiataitoja käytännön tasolla: nuoret saavat  mahdollisuuden kokea, että heidän mielipiteensä todella vaikuttavat yhteisiin ratkaisuihin. 

Kaupungin imagon kannalta tämä olisi merkittävä avaus. Lapsi- ja nuorisoystävällisyys on nykyisin tärkeä kilpailutekijä, joka vaikuttaa perheiden asuinpaikan valintaan ja kaupungin yleiseen houkuttelevuuteen. Samalla toimenpiteet tukevat ennaltaehkäisevää työtä: kun nuoret kokevat kuuluvansa yhteisöön ja pystyvänsä vaikuttamaan, heidän hyvinvointinsa ja kiinnittymisensä omaan kotikaupunkiin vahvistuvat. 

Yhteenveto 

Osallistuva budjetointi yhdistettynä nuorisovaltuuston puheenjohtajan läsnäolo-oikeuteen kaupunginhallituksessa muodostaa kokonaisuuden, joka vahvistaa Porin asemaa lapsi- ja nuorisoystävällisenä, elinvoimaisena ja vetovoimaisena kaupunkina. Se lisää nuorten osallisuutta, luo käytännön oppimiskokemuksia demokratiasta ja antaa heille välineitä toimia aktiivisina kansalaisina jo varhaisessa iässä. Porin kaupunginvaltuutettuna näen, että tämä aloite on tärkeä askel kohti tulevaisuuden Poria, jossa nuorten näkemyksiä ei ainoastaan kuulla, vaan ne ovat aidosti osa kaupungin päätöksentekoa. 

Oskari Siitari”

Ehdotus

Kaupunginvaltuusto päättää lähettää valtuustoaloitteen kaupunginhallitukselle kaupunginvaltuuston päätösten toimeenpanon yhteydessä käsiteltäväksi.

Päätös

Kaupunginvaltuusto päätti lähettää valtuustoaloitteen kaupunginhallitukselle kaupunginvaltuuston päätösten toimeenpanon yhteydessä käsiteltäväksi.

Perustelut

Nuorisovaltuusto on saanut kaupunginhallitukselta lausuntopyynnön Lasten ja nuorten osallistuva budjetointi sekä nuorisovaltuuston puheenjohtajan läsnäolo kaupunginhallituksessa -valtuustoaloitteesta. 

Valtuustoaloite on luettavissa historiatiedoista.

Ehdotus

Merkitään tiedoksi.

Päätös

Nuorisovaltuusto päätti lähettää lausunnon toimikunnalle käsiteltäväksi. Toimikunta tuo valmiin lausunnon valtuustoaloitteeseen seuraavaan kokoukseen.

Perustelut

Nuorisovaltuusto päätti 16.10.2025 kokouksessa tuoda lausunnon toimikunnalle käsiteltäväksi.

Toimikunnan esittämä lausunto aloitteeseen on tämän päätösesityksen liitteenä.

Ehdotus

Nuorisovaltuusto päättää hyväksyä liitteenä olevan lausunnon.

Päätös

 Nuorisovaltuusto päätti

  • tehdä stilistisiä korjauksia lausuntoon
  • hyväksyä muokatun lausunnon.

Valmistelija

  • Taneli Tiirikainen, yksikön päällikkö, opetusyksikkö, taneli.tiirikainen@pori.fi
  • Johanna Ahokas, yksikön päällikkö, nuorisoyksikkö, johanna.ahokas@pori.fi

Perustelut

Kaupunginhallitus on pyytänyt nuorisovaltuuston, sivistyslautakunnan, vapaa-ajan lautakunnan ja talous- ja hallintoyksikön lausunnot valtuustoaloitteeseen Lasten ja nuorten osallistuva budjetointi sekä nuorisovaltuuston puheenjohtajan läsnäolo kaupunginhallituksessa.  Aloitteessa esitetään, että Porissa käynnistetään lasten ja nuorten osallistuvan budjetoinnin pilotti sekä mahdollistetaan nuorisovaltuuston puheenjohtajalle läsnäolo- ja puheoikeus kaupunginhallituksen kokouksissa.  

Sivistystoimialalla on valmisteltu lausuntoa yhteistyössä, ja se esitetään saman sisältöisenä sekä sivistys- että vapaa-ajanlautakunnalle. Lasten ja nuorten asiat sekä osallisuus ovat koko sivistystoimialan toimintakentässä keskeisiä asioita, ja toimialan näkemys asiaan on yhtenäinen. Lausunnossa tarkastellaan osallistavaa budjetointia koulujen, nuorisotyön ja kaupungin tasolla sekä otetaan kantaa nuorisovaltuuston puheenjohtajan läsnäolo- ja puheoikeuteen kaupunginhallituksen kokouksissa.   

Lainsäädäntö velvoittaa kuntia edistämään lasten ja nuorten osallisuutta aktiivisesti. Nuorten vaikuttamismahdollisuuksista säädetään perustuslaissa, nuorisolaissa ja opetusta koskevissa laeissa ja asetuksissa sekä YK:n lapsen oikeuksien sopimuksessa. Lainsäädännön lisäksi yhteiskunnallinen osallisuus vaatii rakenteita, jotka mahdollistavat osallistumisen ja kuulluksi tulemisen.  

Porin kaupungilla on käytössään monipuolinen Vaikuttamisen polku -toimintamalli lasten ja nuorten vaikuttamiseen, osallisuuteen ja kuulemiseen liittyvissä asioissa.  Vaikuttamisen polku on toimintamalli, jossa porilaiset lapset ja nuoret voivat vaikuttaa kaupungin päätöksentekoon mm. alueparlamenttien, nuorisovaltuuston sekä oppilaitoksissa ja nuorisotyössä tapahtuvan osallistavan työskentelyn kautta. Vuosittain järjestetään myös lasten ja nuorten kyselytunti, joka saattaa päättäjät, viranhaltijat sekä lapset ja nuoret yhteen.  

Alueparlamentit toimivat Porin kaupungissa neljällä alueella. Niiden toimintaa ohjaavat alueen opettajan ja nuorisonohjaajan työpari. Alueparlamenttiin osallistuvat kunkin alueen oppilaitosten edustajat (peruskoulu, lukio, yksityiset oppilaitokset, ammattioppilaitos) sekä nuorisotyön, nuorisovaltuuston ja kaupunginhallituksen edustajat. Erikseen kutsutaan paikalle viranhaltijat ja lautakuntien edustajia esityslistalla olevien asioiden pohjalta. Esityslista kootaan oppilaskuntien hallituksilta, hallintokunnilta sekä nuorisovaltuustolta tulleiden asioiden pohjalta. Alueparlamenteissa käsiteltyjä teemoja ovat olleet muun muassa lasten ja nuorten hyvinvointiin ja harrastamiseen liittyvät asiat, terveyden edistäminen sekä lasten ja nuorten kokemukset kuulluksi tulemisesta. Käsitellyt asiat viedään päätösten mukaisesti jatkotoimenpiteitä varten hallintokuntiin ja/tai nuorisovaltuustoon. Kukin alueparlamentti saa jaettavakseen 1000 euroa/lukuvuosi opetusyksikön budjetista. Erillinen työryhmä valitsee vuosittaisen teeman, jonka mukaan esimerkiksi oppilaitosten oppilaskunnat muita oppilaita osallistaen laativat ehdotuksia teeman mukaisesti. Alueparlamentit äänestävät toteutettavat ehdotukset.     

Nuorilla on erilaisia mielenkiinnon kohteita sekä erilaisia voimavaroja osallistua yhteiskunnalliseen päätöksentekoon. Siksi tarvitaan myös erilaisia keinoja, joilla nuoret tulevat kuulluksi päätöksenteossa mahdollisimman laajasti. Erityisesti haavoittuvassa asemassa olevat nuoret tarvitsevat tukea ja uudenlaisia kuulemisen malleja saadakseen äänensä kuuluviin. Lisäksi on tärkeää, että ne nuoret, jotka ovat jo kiinnostuneita vaikuttamisesta tai aktiivisia jonkin yhteiskunnallisen teeman ympärillä, pääsevät antamaan näkemyksensä ja tietotaitonsa päätöksenteon käyttöön. On tärkeää, että nuorten kuulemista tehdään monikanavaisesti ja nuorten erilaiset tarpeet ja lähtökohdat huomioiden. Nuorisolaissa (1285/2016) nuorilla tarkoitetaan kaikkia alle 29-vuotiaita. Nuorisoyksikkö on ryhtynyt kehittämään osaksi Vaikuttamisen polkua Nuorten ääni -toimintamallia, jossa osallistetaan myös koulutuksen ja työelämän ulkopuolella olevia nuoria sekä erityisesti nuoria aikuisia.   

Perusopetuksen opetussuunnitelmassa (2014) lasten ja nuorten osallisuus on opetussuunnitelman läpileikkaava teema, joka tulee esille oppiaineiden sisällöissä ja koulun toiminnassa ja toimintakulttuurissa. Osallistava budjetointi tukee opetussuunnitelman toteuttamista. Osallistavassa budjetoinnissa lapset ja nuoret ideoivat, kehittävät ja äänestävät projekteista, jotka vaikuttavat heidän arkeensa. Osallistava budjetointi on demokratiakasvatusta ja se lisää lasten ja nuorten osallisuutta, vaikuttamismahdollisuuksia ja yhteisöllisyyttä. Osallistava budjetointi vahvistaa omalta osaltaan lasten ja nuorten vaikuttamisen ja päätöksenteon sekä osallisuuteen liittyviä taitoja.  

Perusopetuksen rehtoreilta kysyttiin koulujen oppilaskuntatoiminnasta ja siihen mahdollisesti liittyvästä lasten ja nuorten osallistavasta budjetoinnista. Oppilaskunnilla ei pääsääntöisesti ole omia budjetteja, mutta ne osallistuvat oppilaiden ideoiden ja toiveiden toteuttamiseen pienillä summilla. Joillakin oppilaskunnilla on myös omaa varainhankintaa vaikkapa myyjäistoiminnan avulla. Koulujen näkökulmasta edustuksellisen vaikuttamisen ohella keskeistä on varmistaa kaikkien koulun oppilaiden osallisuutta. On hyvä huomata, että osallistava budjetointi on yksi näkökulma oppilaiden osallisuuteen. Oppilaat voidaan ottaa mukaan suunnittelemaan myös isompia hankintoja tai projekteja, vaikka heillä ei omaa budjettia olisikaan. Esimerkiksi koulupihojen suunnittelussa hyödynnetään oppilaiden näkemyksiä.    

Sivistystoimiala selvitti osallistavan budjetoinnin käyttämistä muissa kaupungeissa. Lasten ja nuorten osallistavaan budjetointiin liittyviä toimintatapoja on käytössä ainakin Helsingissä, Tampereella ja Tuusulassa. Osallistavan budjetoinnin summat vaihtelevat. Lasten ja nuorten osallistava budjetointi on usein nuorisotoiminnan organisoimaa. Toiminta etenee vaiheittain, joissa ensin selvitetään budjetointikohteita esimerkiksi kyselyillä, työstetään niitä toteutuskelpoisia ideoita esimerkiksi työpajoissa, äänestetään työstetyistä ideoista ja lopuksi äänestystuloksista valitaan nuorten ja asiantuntijoiden välisessä keskustelussa toteutuskelpoiset ideat. Koulut ja varhaiskasvatus osallistuvat lasten ja nuorten tavoittamiseen. Osallistumisessa hyödynnetään yleensä erilaisia digialustoja. Osallistavan budjetoinnin avulla lapset ja nuoret voivat yleensä vaikuttaa erilaisiin lasten ja nuorten hyvinvointia ja yhteisöllisyyttä tukeviin hankkeisiin, kuten harrastusmahdollisuuksien, nuorisotoiminnan, liikkumisen, erilaisten tapahtumien ja kouluissa toteutettavan toiminnan kehittämiseen.   

Porin kaupunki on jakanut Rakkaudella porilaisille -hyvinvointirahaa osallistuvan budjetoinnin periaatteita noudattaen vuodesta 2018 lähtien. Hyvinvointirahan ideana on ollut, että kaupunkilaiset pääsevät itse pohtimaan ja päättämään taloudellisten resurssien käytöstä hyvinvoinnin edistämiseksi. Teemat ovat vaihdelleet vuosittain. Vuonna 2023 teemana oli Rakkaudella porilaisille nuorille. Rahaa jaettiin tuolloin nuorille suunnattua toimintaa järjestäville tahoille yhteensä 60 435 euroa. Myös muina vuosina ehdotusten joukossa on ollut muutamia lapsiin ja nuoriin kohdistuvia ideoita. Erillistä lapsia ja nuoria osallistavaa mallia ei ole kuitenkaan tässä yhteydessä käytetty. Osallistuvan budjetoinnin mallia on kaupungissa uudistettu ja uusi malli otetaan käyttöön vuonna 2026.   

Sivistystoimiala kannattaa lasten ja nuorten osallistuvan budjetoinnin kehittämistä sekä sen liittämistä osaksi Vaikuttamisen polkua. Toimintaan liittyvä lisärahoitus tulisi toimialan näkemyksen mukaan kohdistaa nuorisoyksikölle, jonka toimintaan osallistavan budjetoinnin organisointi sopii kaikkein parhaiten. Koulujen ja päiväkotien rooli korostuu lasten ja nuorten tavoittamisessa. Opetuksen asiantuntijat tulee myös kytkeä kouluun liittyvien projektien arviointiin ja toteuttamiseen.   

Valtuustoaloitteessa esitetään myös Porin Nuorisovaltuuston (Nuva) puheenjohtajalle läsnäolo- ja puheoikeutta kaupunginhallituksen kokouksiin. Nuva on toiminut Porissa vuodesta 2000 ja tekee aktiivisesti vaikuttamistyötä edustamalla porilaisia nuoria. Nuorisovaltuuston jäseneksi voi päästä kuka tahansa 13–20-vuotias vaikuttamisesta kiinnostunut porilainen tai Porissa opiskeleva nuori. Uudet jäsenet ovat tervetulleita toimintaan ympäri vuoden. Tällä hetkellä nuorisovaltuustossa on 11 jäsentä. Nuorisovaltuustolla on edustajat kaupunginvaltuustossa sekä neljässä kaupungin lautakunnassa: vapaa-ajan lautakunnassa, sivistyslautakunnassa, elinvoima- ja ympäristölautakunnassa sekä teknisessä lautakunnassa. Lisäksi nuorisovaltuustolla on suora aloiteoikeus. Nuorisovaltuustolla on jo nyt laaja läsnäolo- ja puheoikeus eri toimielimissä. 

Kaupunginhallituksen toiminta on vahvasti operatiivista ja edellyttää laajaa perehtyneisyyttä. Nuorisovaltuutettujen tulisi kokoontua säännöllisesti ennen hallituksen kokouksia muodostaakseen näkemyksensä ja tavoitteensa esityslistan asioista edustettaviensa näkökulmasta, kuten poliittiset ryhmät tekevät. Sivistystoimialan näkökulmasta ei ole kannettavaa lisätä nuorisovaltuuston puheenjohtajalle läsnäolo- ja puheoikeutta kaupunginhallituksessa.  

Osallistumis- ja puheoikeuden sijaan toimintaa voisi kehittää esimerkiksi siten, että nuorisovaltuusto saa mahdollisuuden kuulemiseen ennen kokouksia ja/tai mahdollisuuden osallistua mahdollisiin valmisteluryhmiin tai eri puolueiden kokoontumisiin ennen hallituksen päätöksentekoa. Toimintamallia kehitettäessä on hyvä osallistaa nuoria.  

Asian valmistelussa tulee huomioida yhdenvertaisuuden näkökulmasta myös kaksi muuta vaikuttamisryhmää. 

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Esa Kohtamäki, toimialajohtaja, sivistystoimiala, esa.kohtamaki@pori.fi

Sivistyslautakunta päättää antaa oheisen lausunnon edelleen kaupunginhallitukselle.

Tiedoksi

Kaupunginhallitus