Perustelut
[peitetty] on tilannut rakennusvalvonnan arkistopalvelusta tilauksessa yksilöidyn toimenpideluvan. Toimenpidelupa on toimitettu pyytäjälle julkisilta osin siten, että luvan hakijatiedot on peitetty. Toimenpideluvan toimittamisen jälkeen asiakas on tiedustellut toimenpideluvan ehtona ollutta vahinkovakuutusta sekä tietoa siitä kenelle toimenpidelupa on myönnetty.
Toimenpideluvan ehtona ei ole ollut voimassa olevaa vahinkovakuutusta. Asiakkaalle ei siten ole toimitettu vahinkovakuutusta, koska kaupungilla ei ole kyseistä asiakirjaa. Hakijan tiedot on katsottu salassa pidettäviksi viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain (julkisuuslaki) 24 §:n perusteella, joten asiakkaalle ei ole annettu tietoja luvan hakijasta.
Koska asiakkaalle on kieltäydytty antamasta pyydettyä tietoa, on asiakkaalle julkisuuslain 14.3 §:n mukaisesti ilmoitettu, että asia voidaan saattaa viranomaisen ratkaistavaksi sekä tiedusteltu tiedon pyytäjältä, haluaako hän asian siirrettäväksi viranomaisen ratkaistavaksi. Asiakas on ilmoittanut haluavansa saattaa asian viranomaisen ratkaistavaksi.
Hallintosäännön 67 §:n mukaan lautakunta huolehtii oman toimialansa asiakirjatietojen hoitamisesta. Hallintosäännön 31 §:n mukaan elinvoima- ja ympäristölautakunta toimii maankäyttö- ja rakennuslain 21 §:n mukaisena rakennusvalvontaviranomaisena. Elinvoima- ja ympäristölautakunta on siten toimivaltainen päättämään kyseistä tietopyyntöä koskevasta asiasta.
Julkisuuslain 9 §:n 1 momentin mukaan jokaisella on oikeus saada tieto viranomaisen asiakirjasta, joka on julkinen. Lain 10 §:n mukaan salassa pidettävästä viranomaisen asiakirjasta tai sen sisällöstä saa antaa tiedon vain, jos niin erikseen tässä laissa säädetään. Kun vain osa asiakirjasta on salassa pidettävä, tieto on annettava asiakirjan julkisesta osasta, jos se on mahdollista niin, ettei salassa pidettävä osa tule tietoon. Julkisuuslain esitöiden mukaan esimerkiksi yksityisyyden suojan vuoksi salassa pidettävästä asiakirjasta voidaan antaa kopio poistamalla asianosaisen nimi ja muut tunnistetiedot tai korvaamalla ne symboleilla (HE 30/1998 vp, s. 65). Salassa pidettävistä viranomaisen asiakirjoista säädetään julkisuuslain 24 §:ssä.
Pyydetyt asiakirjat
Vahinkovakuutus
Toimenpideluvan ehtona ei ole ollut vahinkovakuutusta, joten kaupungilla ei ole tietopyynnössä tarkoitettua asiakirjaa. Tämän vuoksi kyseistä asiakirjaa ei voida luovuttaa asiakkaalle.
Hakijatiedot
Julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 31-kohdan mukaan salassa pidettäviä viranomaisen asiakirjoja ovat muun ohella asiakirjat, jotka sisältävät tiedon henkilön kotikunnasta ja hänen siellä olevasta asuinpaikastaan tai tilapäisestä asuinpaikastaan samoin kuin puhelinnumerosta ja muista yhteystiedoista, jos henkilö on pyytänyt tiedon salassapitoa ja hänellä on perusteltu syy epäillä itsensä tai perheensä terveyden tai turvallisuuden tulevan uhatuksi.
Toimenpidelupahakemuksen mukaan hakijalla on voimassa oleva turvakielto. Digi- ja väestötietovirasto voi tallentaa henkilölle turvakiellon, mikäli henkilöllä on perusteltu syy epäillä oman tai perheen terveyden tai turvallisuuden olevan uhattuna (Laki väestötietojärjestelmästä ja Digi- ja väestötietoviraston varmennepalveluista § 36). Turvakiellon alaisia yhteistietoja luovutetaan ainoastaan sellaisille viranomaisille, joilla on oikeus turvakiellon alaisten tietojen käsittelyyn. Turvakielto koskee väestötietojärjestelmässä olevien tietojen luovuttamista. Hakijan ilmoitus voimassa olevasta turvakiellosta on katsottu julkisuuslain mukaiseksi pyynnöksi pitää salassa myös hakijan itsensä ilmoittamat asuinpaikkatiedot julkisuuslain 24.1 §:n 31-kohdan mukaisesti. Julkisuuslain edellytykset yhteystietojen salassa pidolle on katsottu täyttyvän voimassa olevan turvakiellon perusteella.
Toimenpideluvan hakijana on kiinteistön haltija. Toimenpideluvan julkisessa osassa on tieto kiinteistöstä, jota toimenpidelupa koskee. Kun kyse on asuinrakennuksesta, kiinteistön haltija lähtökohtaisesti asuu kiinteistöllä. Mikäli hakijan nimi luovutettaisiin, toimenpideluvan muiden tietojen perusteella selviäisi tieto hakijan kotikunnasta sekä asuinpaikasta, jotka ovat salassa pidettäviä tietoja julkisuuslain perusteella. Julkisuuslain mukaan salassa pidettäviä tietoja voidaan luovuttaa, jos laissa erikseen niin säädetään. Julkisuuslaissa ei ole säännöstä, jonka perusteella salassa pidettaviä tietoja tulisi tässä kohtaa luovuttaa tiedon pyytäjälle.
Tieto hakijasta on siten julkisuuslain 10 §:n perusteella voitu salassa pidettävänä tietona jättää antamatta.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.
________
Merkitään, että Sanna Grönmark poistui kokouksesta tämän asiakohdan käsittelyn jälkeen kello 17.40.