Elinvoima- ja ympäristölautakunta, kokous 24.5.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 93 Elinvoima- ja ympäristötoimialan talouden kuukausiraportointi tammi-huhtikuu 2022

PRIDno-2022-589

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Jonna Vainio, jonna.vainio@pori.fi

Perustelut

Toimialan toimintatuotot ovat vähentyneet 0,2 M eurolla (-38 %) viime vuoden alun toteumaan verrattuna. Myyntituotoissa näkyvä muutos (155 000 euroa) johtuu ympäristöterveydenhuollon siirtymisestä vuoden alusta kuukausittaisesta laskutuksesta neljännesvuosilaskutukseen.

Joukkoliikenteen uudistus astui voimaan 7.6.2021, kun liikennöinnissä siirryttiin käyttöoikeussopimuksesta hankintasopimukseen. Tämä tarkoitti muun muassa sitä, että paitsi lipunmyyntituotot, myös taloudellinen riski siirtyi liikennöitsijältä joukkoliikenneviranomaiselle eli Porin kaupungille. Joukkoliikenne ja liikkuminen- toimintayksikön kustannuspaikalle ei ole vielä helmikuun loppuun mennessä kirjautunut lainkaan lipputuottoja; vuoden ensimmäinen hankintasopimuksen mukainen tasaus (tammikuulta) on tullut maaliskuussa ja myös helmikuun osalta raportointi on valmistunut. Kuukausitasolla tammi-helmikuun lipputuotot olivat yhteensä noin 340 000 euroa, joka on ajankohtaan nähden huomattavasti odotettua (420 000 euroa) vähemmän. Tammi-helmikuussa lipputulojen olisi kuulunut kuukausitasolla olla lähempänä vuoden 2021 marraskuun 245 000 euroa. Koronatilanne heikkeni alkuvuodesta ja se vaikutti heti lipputuloihin vähentävästi. Vaikka matkoja on alkuvuonna (viikot 1–11) tehty 11 % enemmän (293 000) kuin vastaavana aikana 2021 (278 000), ovat lipputulot pienemmät.

Vuoden 2022 joukkoliikenteen valtionavustuksiin on budjetoitu 790 000 euroa. Viime vuonna joukkoliikenne sai budjetoimatonta valtionapua yhteensä yli 1 M euron arvosta. Tässä vaiheessa vuotta mahdollisista ylimääräisistä valtionavustusosuuksista ja niiden suuruudesta ei voida antaa luotettavaa arviota. Traficom käy kevään aikana neuvotteluja kaupunkien kanssa joukkoliikenteen valtionavuista ja mahdolliset lisäykset tukiin lipputulomenetysten tai polttoaineen hinnankorotusten takia selvinnevät vasta kesällä tai sen jälkeen, riippuen valtion lisätalousarvioiden aikatauluista. Perusrahoituksen osalta (n. 800 000 euroa) päätös myönnettävästä tuesta vuodelle 2022 tehtäneen ennen kesälomakauden alkua. Joukkoliikenneviranomainen seuraa valtionavustusten tilannetta sekä lipunmyyntituottojen kehitystä tarkasti.

Toimintakulut ovat pienentyneet 171 000 euroa (-3 %) viime vuodesta. Henkilöstökulut ovat tosin kasvaneet 95 000 eurolla, johtuen maksettujen työllistämispalkkojen kasvusta 110 000 eurolla (26 %) viime vuoteen verrattuna. Työllistettyjen määrä on noussut viime vuoden vastaavasta ajanjaksosta: työllistettyjä oli tammikuussa 150 henkilöä (vuonna 2021 116) ja helmikuussa 144 (vuonna 2021 129).

Palvelujen ostot puolestaan ovat pienentyneet 132 000 eurolla (-5 %) ja avustusten maksatus 121 000 eurolla (-33 %). Palvelujen ostojen pienentymisenä näkyy ICT-yksikön ICT-palvelu- ja ohjelmalisenssikulujen vähentyminen 160 000 eurolla viime vuoden vastaavaan ajankohtaan nähden. Tämä johtuu muutamista kertaluontoisista vuodelle 2021 ajoittuneista palveluostoista sekä palveluista, joiden sopimus päättyi vuonna 2021. Osa laskuista on myös jaksottunut maaliskuulle. Vuoden 2021 alussa voimaan tulleen avustusuudistuksen johdosta hyvinvoinnin, terveyden ja osallisuuden edistämisen toiminta-avustuksia maksettiin yhdistyksille osittaisina ennakoina (ns. siirtymäkauden avustuksina) ennen kuin lopulliset toiminta-avustukset menivät maksuun; tämä näkyy nyt helmikuussa avustusten maksatusten pienentymisenä viime vuoteen nähden.

ICT-laitteiden hinnat ovat olleet koko korona-ajan selkeästi korkeammalla tasolla, koska kysyntä on suurta ja saatavuus huono. Komponenteista on edelleen maailmanlaajuinen pula. Laitteiden saatavuusongelmiin ei ole näköpiirissä parannusta. Venäjän sota Ukrainassa vaikuttaa myös kustannuksiin, sillä nyt ei voida tuoda tavaraa Venäjän läpi rautateitse vaan toimitukset tehdään meriteitse, jolloin toimitusajat ja kustannukset nousevat.

Toimialan henkilöstön määrä on vähentynyt vuodessa 11 henkilöllä. Määräaikaisia on yksi enemmän kuin vuosi sitten, mutta vakituisia on 8 ja työllistettyjä 4 vähemmän. Kuluvan vuoden helmikuussa poissaoloja oli 22 % enemmän kuin viime vuonna. Terveysperusteinen poissaoloprosentti oli 5,7 %.

Ehdotus

Esittelijä

Lauri Kilkku, vs. kaupunginjohtaja, lauri.kilkku@pori.fi

Elinvoima-​ ja ympäristölautakunta päättää merkitä toimialan talousraportin tiedoksi.

Päätös

Merkittiin tiedoksi.

Kokouskäsittely

Merkitään, että elinvoima- ja ympäristölautakunta kuuli talouspäällikkö Jonna Vainion alustuksen asiasta.

Valmistelija

Jonna Vainio, jonna.vainio@pori.fi

Perustelut

Elinvoima- ja ympäristötoimialan toimintatuotot ovat kokonaisuutena samalla tasolla kuin viime vuoden vastaavana ajankohtana. Ympäristöterveydenhuollossa siirryttiin vuoden alussa kuukausittaisesta laskutuksesta neljännesvuosilaskutukseen ja nyt maaliskuussa laskutettiin ensimmäinen neljännes, joten viime kuussa raportoitu myyntituotoissa näkynyt muutos (155.000 euroa) on korjaantunut. 

Joukkoliikenteen uudistus astui voimaan 7.6.2021, kun liikennöinnissä siirryttiin käyttöoikeussopimuksesta hankintasopimukseen. Tämä tarkoitti muun muassa sitä, että paitsi lipunmyyntituotot, myös taloudellinen riski siirtyi liikennöitsijältä joukkoliikenneviranomaiselle eli Porin kaupungille. Joukkoliikenne ja liikkuminen- toimintayksikön kustannuspaikalle on nyt maaliskuussa kirjautunut tammikuun lipputuotot; 164.000 euroa. Joukkoliikenteen lipputulokehitys on tässä vaiheessa vuotta heikompaa kuin on arvioitu.

Vastaavasti rakennusvalvontatuotoissa ollaan 152.000 euroa viime vuoden vastaavaa ajanjaksoa jäljessä. Tämä johtuu viime vuonna ison rakennuslupaprojektin laskutuksen ajoittumisesta maaliskuulle. 

Vuoden 2022 joukkoliikenteen valtionavustuksiin on budjetoitu 790.000 euroa. Viime vuonna joukkoliikenne sai budjetoimatonta valtionapua yhteensä yli 1 M euron arvosta. Tässä vaiheessa vuotta mahdollisista ylimääräisistä valtionavustusosuuksista ja niiden suuruudesta ei voida antaa luotettavaa arviota. Traficom käy kevään aikana neuvotteluja kaupunkien kanssa joukkoliikenteen valtionavuista ja mahdolliset lisäykset tukiin lipputulomenetysten tai polttoaineen hinnankorotusten takia selvinnevät vasta kesällä tai sen jälkeen, riippuen muun muassa valtion lisätalousarvioiden aikatauluista. Perusrahoituksen osalta (n. 800.000 euroa) päätös myönnettävästä tuesta vuodelle 2022 tehtäneen ennen kesälomakauden alkua. Joukkoliikenneviranomainen seuraa valtionavustusten tilannetta sekä lipunmyyntituottojen kehitystä tarkasti.

Toimialan toimintakulut ovat maaliskuun jälkeen kasvaneet 600.000 euroa viime vuoden ensimmäisestä neljänneksestä. Toimialan henkilöstökuluissa on kasvua 57.000 euroa viime vuoteen verrattuna. Tämä johtuu lähinnä työllistämispalkoista, joita on nyt maksettu 125.000 euroa viime vuotta enemmän. Työllistettyjen määrä on noussut viime vuoden vastaavasta ajanjaksosta: työllistettyjä oli tammikuussa 150 henkilöä (vuonna 2021 116), helmikuussa 144 (vuonna 2021 129) ja maaliskuussa 142 (vuonna 2021 138).

Vastaavasti erilliskorvauksia sekä sijaisten palkkoja on maksettu viime vuotta vähemmän. Nämä näkyvät erityisesti ICT-yksikössä sekä eläinlääkintä-toimintayksikössä. Toimielinten kokoukset on siirtyneet taas pidettäväksi pääsääntöisesti lähikokouksina, joten ICT:n teknisten sihteerien läsnäoloa ei kokouksissa enää tarvita samaan tapaan kuin viime vuonna. Samoin pieneläinpäivystyksen siirtyminen Evidensia Eläinkääripalvelut Oy:lle on vähentänyt eläinlääkinnässä sijaisten ja tilapäisten työntekijöiden tarvetta.  

Asiakaspalvelujen ostoissa näkyy joukkoliikenteen ostojen lisääntyminen 124.000 eurolla. Polttoaineen hinnan nousu vaikuttaa liikenteen ostokustannuksiin. Linja-autoliikenteen kustannusindeksi on noussut edellisestä tarkistuksesta 4,8 yksikköä (4,4 %), mikä vastaa vuositasolla 300 000 euron lisäkulua sopimusliikenteeseen.

Elinkeinotoiminnan ostopalveluissa näkyy ostopalvelujen lisääntyminen Prizztech Oy:ltä 78.000 eurolla. Elinkeinopalveluiden ostojen kasvu oli tiedossa talousarviota laadittaessa ja se huomioitiin kehyslisäyksenä. Avustukset ovat kasvaneet 147.000 eurolla viime vuoden vastaavasta ajanjaksosta. Tämä johtuu pääsääntöisesti siitä, että hyvinvoinnin, terveyden ja osallisuuden edistämisen toiminta-avustusten maksatus on ajoittunut tänä vuonna maalis-huhtikuulle, kun viime vuonna ne maksettiin toukokuussa. Lisäksi ICT:n leasingvuokrissa näkyy 164.000 euron kasvu, sillä toisen kvartaalin leasingvuokralasku oli jaksottunut maaliskuulle. ICT:n leasingvuokrat pitävät sisällään tietokoneiden, näyttöjen, tulostinten, monitoimilaitteiden sekä matkapuhelimien leasingkuluja.

Muun muassa ICT-laitteiden hinnat ovat olleet koko korona-ajan selkeästi korkeammalla tasolla, koska kysyntä on suurta ja saatavuus huono. Komponenteista on edelleen maailmanlaajuinen pula. Laitteiden saatavuusongelmiin ei ole näköpiirissä parannusta. Venäjän sota Ukrainassa vaikuttaa myös kustannuksiin, sillä nyt ei voida tuoda tavaraa Venäjän läpi rautateitse vaan toimitukset tehdään kiertoteitse, jolloin toimitusajat ja kustannukset nousevat.

Ehdotus

Esittelijä

Lauri Kilkku, vs. kaupunginjohtaja, lauri.kilkku@pori.fi

Elinvoima-​ ja ympäristölautakunta päättää merkitä toimialan talousraportin tiedoksi.

Päätös

Merkittiin tiedoksi.

Valmistelija

  • Jonna Vainio, jonna.vainio@pori.fi

Perustelut

Elinvoima- ja ympäristötoimialan toimintatuottoja on tuloutunut tammi-huhtikuussa yhteensä yli 360.000 euroa enemmän kuin vastaavana ajanjaksona viime vuonna. Joukkoliikenteen uudistus astui voimaan 7.6.2021, kun liikennöinnissä siirryttiin käyttöoikeussopimuksesta hankintasopimukseen. Tämä tarkoitti muun muassa sitä, että paitsi lipunmyyntituotot, myös taloudellinen riski siirtyi liikennöitsijältä joukkoliikenneviranomaiselle eli Porin kaupungille. Joukkoliikenne ja liikkuminen- toimintayksikön kustannuspaikalle on nyt huhtikuun loppuun mennessä kirjautunut tammi-maaliskuun lipputuotot; 570.000 euroa. Joukkoliikenteen lipputulokehitys on tässä vaiheessa vuotta heikompaa kuin on arvioitu, vaikka matkustajamäärät ovatkin kasvussa. Joukkoliikenteen lipputuotot ovat kuitenkin yksi suurin selittävä tekijä siinä, että toimialan tuotot ovat huhtikuun jälkeen viime vuotta paremmalla tasolla.

Täytyykin muistaa, että talousraportti ei ole kaikilta osin täysin suoraan verrannollinen edellisvuoteen nähden. Toisaalta raportilta on nähtävissä myös, että järjestelmäteknisistä syistä esimerkiksi rakennusvalvonnan myyntilaskutus ei ole ajan tasalla, vaan tuottoja on ainakin vielä 150.000 euron edestä alkuvuodesta laskuttamatta. Lisäksi yksikkökohtaisissa tuotoissa on myös pientä tavanomaista laskutuksen jaksottaisuudesta aiheutuvaa poikkeamaa.

Joukkoliikenteen valtionapuhakemus vuodelle 2022 jätetään 6.6.2022 mennessä. Anottavan perusrahoituksen lisäksi valtionapua jaetaan ilmastoperusteisesti CO2-päästöjen vähentämiseksi, mutta jakoperusteet ovat suhteelliset muiden joukkoliikennekaupunkien ilmastotoimiin, eli Porin uusiutuvan polttoaineen johdosta maksettavan tuen osuutta ei voi ennakoida. Lisäksi Traficom kysyy joukkoliikennekaupungeilta ennakkotietoja koronatilanteen johdosta tarvittavaan lipputulotukeen. Tuen määrään vaikuttaa lopulliset vuoden 2022 aikana toteutuneet lipputulot. Vuoden 2022 joukkoliikenteen valtionavustuksiin on budjetoitu 790.000 euroa.

Toimialan toimintakulut ovat huhtikuun jälkeen kasvaneet lähes 1,3M euroa viime vuoden vastaavasta ajanjaksosta. Työllistämispalkkoja on nyt maksettu 154.000 euroa viime vuotta enemmän, mutta henkilöstökuluja on toteutunut siltikin toimialatasolla 30.000 euroa viime vuotta vähemmän. Muun muassa vakituisten ja sijaisten palkkoja, erilliskorvauksia ja kokouspalkkioita on maksettu toimialalla vastaavasti vähemmän kuin vuosi sitten. 

Asiakaspalvelujen ostoissa näkyy joukkoliikenteen ostojen lisääntyminen 880.000 eurolla tammi-maaliskuulta. Tämä johtuu uudesta sopimusmallista. Polttoaineen hinnan nousu vaikuttaa liikenteen ostokustannuksiin. Linja-autoliikenteen kustannusindeksi on noussut edellisestä tarkistuksesta 4,8 yksikköä (4,4 %), mikä vastaa vuositasolla 300 000 euron lisäkulua sopimusliikenteeseen. Kustannusindeksin seuraava tarkistus on kesäkuussa. Myös elinvoima- ja ympäristötoimialalla kulurakenteessa näkyy yleinen kustannustason nousu.

Henkilöstöä toimialalla oli huhtikuussa yhteensä 258 henkilöä, joista vakituisia 168, määräaikaisia 35 ja työllistettyjä 55. Toimialan henkilöstön määrä on vähentynyt vuodessa 11 henkilöllä. Määräaikaisia on kuusi enemmän kuin vuosi sitten, mutta vakituisia on 3 ja työllistettyjä 14 vähemmän. 

Ehdotus

Esittelijä

  • Lauri Kilkku, vs. kaupunginjohtaja, lauri.kilkku@pori.fi

Elinvoima-​ ja ympäristölautakunta päättää merkitä toimialan talousraportin tiedoksi.

Päätös

Merkittiin tiedoksi.


Muutoksenhaku

Päätöksestä ei kuntalain 136 §:n perusteella saa tehdä oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta.