Kaupunginhallitus, kokous 1.11.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 657 Porin kaupungin vuoden 2023 talousarvio ja taloussuunnitelma vuosille 2023-2025

PRIDno-2022-3511

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Tuomas Hatanpää, talous- ja hallintojohtaja, tuomas.hatanpaa@pori.fi
Ismo Lindfors, johtaja, ismo.lindfors@pori.fi

Perustelut

Talousarvioprosessi

Porin Vesi, liikelaitoksen johtokunta käsitteli talousarvion lähtökohtia kokouksessaan 22.6.2022 § 45.

Johtokunta päättää esityksestä Porin Vesi, liikelaitoksen talousarvioksi 2023 ja lähettää sen kaupunginhallituksen ja edelleen kaupunginvaltuuston käsiteltäväksi.

Laaditun aikataulun mukaan kaupunginhallituksen talousarviokäsittely on loka-marraskuun vaihteessa ja valtuuston talousarviokokous 14.11.2022. Johtokunta hyväksyy Porin Veden lopullisen talousarvion valtuustokäsittelyn jälkeen olevassa kokouksessaan vuonna 2022.

 

Kehys

Kaupunginhallitus vahvisti vuosien 2023-25 talousarviokehyksen 13.6.2022 § 422. Kehys on sitova toimialojen osalta ja ohjeellinen liikelaitosten osalta.

Kaupungille maksettava Porin Vesi, liikelaitoksen peruspääoman korko 2023 on 6 % eli 2,652 milj. €. Tämä on yhden prosenttiyksikön eli 0,442 milj. € enemmän kuin kuluvana vuonna.

Porin Veden vuosikatetavoite 2023 kehyksen mukaan on 7,677 milj. €. Kehyksen valmistus omaan käyttöön -kohdassa on poistuneen kirjauskäytännön mukainen luku (0,400 milj. €), joka voimassa olevan kirjauskäytännön mukaisesti vastaa lukua 0,100 milj. €. Tällä on vaikutuksensa myös vuosikatteen muodostumiseen sekä toiminnan ja investointien rahavirtaan. Asia oikaistaan nyt talousarvion laadintavaiheessa. Tämän oikaisun jälkeen suunnitelluksi vuosikatteeksi muodostuu 7,377 milj. €.

Kaupunginhallitus edellyttää liikelaitosten osalta, että ne laativat omat talousarvionsa ja taloussuunnitelmansa niin, että niiden toiminnan ja investointien yhteenlaskettu rahavirta on positiivinen.

 

Käyttötalous

Talousarvioesitys on tehty annetun kehyksen mukaisena edellä kuvattu oikaisu huomioiden. Liikelaitoksen tuottamia vesi- ja viemärilaitospalveluita kehitetään Porin kaupunkistrategian 2030 mukaisesti. Liitteenä on Porin Vesi, liikelaitoksen talousarvion 2023 prosessikuvaus, joka sisältää tilannekuvan ja tavoitteiden kuvauksen. 

Liitteenä on esitys Porin Veden käyttötalousarviosta vuodelle 2023.

Esityksessä vuosikate on 7,377 M€ ja peruspääoman korko 2,652 M€.

Vuosivuokra Kiinteistö Oy Luotsinmäen Puhdistamolle on 1,05 M€. Tällä summalla puhdistamoyhtiö kattaa käyttömenonsa, vuotuiset puhdistamolla tehtävät investoinnit sekä varautuu tuleviin normaaleja vuosi-investointeja suurempiin investointeihin. Vuokra vuonna 2023 on 0,05 M€ pienempi kuin vuonna 2022.

Merkittävin käyttömenojen lisäys aiheutuu odotettavissa olevasta aiempaa korkeammasta hankittavan sähkön hintatasosta. Tuloissa lisäystä on odotettavissa Porin Veden ja Pomarkun kunnan välisen kunnan jätevesien puhdistussopimuksen ja muutamien kaupungin sisäisten laskutuserien kasvun myötä.

Käyttötalous tulee olemaan hyvin tiukka, mutta talousarvioesitys ei sisällä taksankorotuksia vuodelle 2023.

Suunnitelmavuodet 2024 ja 2025 on budjetoitu erikseen saadun ohjeistuksen mukaisesti.

 

Investoinnit

Vuoden 2023 investointeihin esitetään Porin Vettä sitovan raamin mukaisesti on 5 milj.€. Summa on 1 milj. € enemmän kuin kuluvana vuonna. Suunnitellut laajennusinvestoinnit 2023 ovat 0,8 M€ ja saneerausinvestoinnit 4,2 M€. Liitteenä on investointiohjelma vuosille 2023-2027 ja yksityiskohtaisempi investointisuunnitelma vuodelle 2023.

Rahoitusbudjetin suuruudeksi eli toimintojen ja investointien rahavirraksi muodostuu 2,377 milj. €.

 

 

 

Ehdotus

Esittelijä

Ismo Lindfors, johtaja, ismo.lindfors@pori.fi

Johtokunta hyväksyy Porin Vesi, liikelaitoksen talousarvioesityksen ja lähettää sen kaupunginhallituksen ja edelleen kaupunginvaltuuston käsittelyyn.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

Jonna Vainio, jonna.vainio@pori.fi

Perustelut

Kaupunginhallitus on 13.6.2022 tehnyt päätöksen talousarvion 2023 laadintaa ohjaavasta toimialakohtaisesta käyttötalouden kehyksestä. Määrärahakehykset ovat toimialojen osalta sitovia. Talousarvioesityksessä esitetään myös suunnitelmavuodet 2024 ja 2025. Työllisyyden hoidon TE24-uudistuksen vaikutuksia suunnitelmavuosille ei tässä vaiheessa vielä esitetä johtuen uudistuksen valmistelun keskeneräisyydestä ministeriötasolla.

Talousarvion laadintaohjeiden mukaan toimialakohtaisissa esityksissä tulee varautua kustannustason nousuun. Kehystaulukossa on eritelty toimialakohtaisesti palkankorotuksiin ja palvelujen sekä tarvikkeiden hinnankorotuksiin tehdyt varaukset. Palvelujen ostoissa tulee huomioida voimassa oleviin sopimuksiin mahdollisesti sisältyvät hinnankorotukset.

Kunta-alalla 8.6.2022 saavutettu palkkasopimusratkaisu tulee huomioida toimialojen esityksissä. Sopimuskorotusten lisäksi tulee ottaa huomioon palkkakustannusten tavanomainen nousu esimerkiksi kokemuslisien vuoksi. Palkkakustannukset on arvioitava mahdollisimman todenmukaisesti henkilöstösuunnitelman mukaan. Palkkojen tämänhetkiset sivukuluprosentit on arvioitu kesäkuussa 2022 käytettävissä olevan parhaan tiedon perusteella ja ne päivitetään tarvittaessa viimeisimpien arvioiden mukaisiksi yksiköiden kustannuspaikkakohtaisten käyttösuunnitelmien laadinnan yhteydessä.

Eläkemenoperusteinen maksu poistuu vuoden 2023 alussa. Vuonna 2023 tulee voimaan tasausmaksu, joka jaetaan kuntien ja hyvinvointialueiden osuuksiin vuoden 2022 toteutuvien palkkasummien suhteessa. Kuntien eläkevakuutus (Keva) on 2.5.2022 antanut budjetointiohjeen, minkä mukaan Porin kaupungin arvioitu osuus tasausmaksusta on noin 4,8 miljoonaa euroa. Koska tasausmaksu jaetaan kunnille ja hyvinvointialueille laskennallisesti palkkasummien suhteessa, ei se ole eläkemenoperusteisen maksun tapaan kohdistettavissa aiheuttamisperiaatteella mihinkään tiettyyn toimintoon. Kehyksessä tasausmaksun määrä on jaettu toimialoittain huhtikuun 2022 palkkamenojen suhteessa. Kirjanpidollisesti tasausmaksua tullaan jakamaan vuonna 2023 toteutuvien palkkamenojen suhteessa kuukausittain.

Henkilöstö- ja koulutussuunnitteluprosessi on integroitu osaksi talousarvioprosessia ja talousarvion valmistelutyön yhteyteen, jotta mahdolliset henkilöstörakenteen ja -määrän muutokset voidaan ottaa talousarviossa huomioon aikaisempaa tehokkaammin. Henkilöstö- ja koulutussuunnitelmat käsitellään lautakunnissa talousarviokäsittelyn yhteydessä.

Toimialalla laaditusta tilannekuvasta esitetään talousarviossa pääkohdat, jotka kuvaavat toimialan tilannetta ja erityisesti nähtävissä olevia palvelutarpeiden muutoksia ja muita merkittäviä trendejä, jotka vaikuttavat palvelujen järjestämiseen. Tilannekuvassa kuvataan erityisesti talousarvioon kirjattuihin tavoitteisiin ja toimenpiteisiin liittyviä toiminnallisia ja taloudellisia riskejä. Toimiala esittää tässä yhteydessä myös strategiasta johdetut toiminnalliset tavoitteensa, jotka eivät kohdistu mihinkään toimialalta erikseen esitettäviin prosessikuvauksiin.

 

Talousarvion määrärahakehys ja perusteet

Elinvoima- ja ympäristötoimialan talousarviota tehdään nyt kolmatta kertaa. Organisaatiomuutoksessa 1.9.2020 yhdistettiin osa konsernihallinnon elinvoimayksiköstä ja viestintäyksiköstä sekä ICT-yksikkö kokonaisuudessaan ympäristö- ja lupapalveluiden toimialaan. Samalla Visit Pori Oy:n henkilöstö ja osa toiminnasta siirtyi liikkeenluovutuksessa toimialalle. Elinvoima- ja ympäristötoimiala kokoaa kaupungin keskeiset elinvoimaisuutta palvelevat toiminnot yhteen.

Elinvoima- ja ympäristötoimialan käyttötalouden määrärahakehys vuodelle 2023 on -26.233.000 euroa. Kehys on muodostettu vuoden 2022 kehyksen pohjalle, johon on lisätty palkankorotusvaraus 420.000 euroa sekä varaus kustannustason nousuun 605.000 euroa. Kehyksessä on huomioitu myös työllisyydenhoidosta hyvinvointialueelle siirtyvä henkilöstö noin 0,3 miljoonalla eurolla sekä perusturvan ja pelastuslaitoksen käyttämien järjestelmien ja laitteiden lisenssi- ja käyttökustannukset 150.000 eurolla.

Lisäksi kehykseen tehtiin seuraavat muutokset vuodesta 2022:

  • siirto KH:n myöntämistä avustuksista konsernipalveluista matkailu- ja markkinointiyksikköön 220.000 euroa strategisiin tapahtumakumppanuuksiin
  • 330.000 euroa kaupunkimittauksen ilmakuvaus- ja laserkeilausaineiston päivittämiseen
  • kaupunkikehityksen käyttötalousmäärärahaksi 50.000 euroa
  • Yyterin yksityisteiden kunnossapitoon 30.000 euroa
  • ICT-yksikön käyttötalouteen 100.000 euron lisäys cyberuhkiin varautumiseksi
  • Kaupunkisuunnittelun asiantuntijapalveluihin 100.000 euron lisäys
  • Työllisyyspalveluiden MAINE-maahanmuuttajahankkeen jatkon omarahoitusosuus 35.000 euroa
  • Suunnittelu- ja kehittämisyksikön EU-rahoitteisen Circwaste-hankkeen kolmannen vaiheen omarahoitusosuus 35.000 euroa
  • Työllisyyspalveluihin määräaikaisen TE24-projektityöntekijän palkkaus 50.000 euroa
  • Ympäristö- ja terveysvalvontayksikköön uuden ympäristötarkastajan viran perustaminen 37.000 euroa (osa rahoituksesta muilta kunnilta)
  • Rakennusvalvontaan poikkeuslupien käsittelyyn yksi lupainsinööri lisää, samoin kaupunkisuunnitteluun yksi kaavoitusarkkitehti lisää, yhteensä 137.000 euroa

Lisäksi seuraavat siirrot on toteutettu 13.6.2022 jälkeen siten, että elinvoima- ja ympäristötoimialan toimintakate nousee ja konsernipalveluiden toimintakate vastaavasti laskee, joten kaupungin kokonaiskehys ei muutu:

  • 1 htv:n siirto ICT-yksikköön (73.000 euroa)
  • Porin kaupunkikeskusta ry:n sopimuksen muuttaminen kumppanuussopimuksesta ostopalvelusopimukseksi (83.000 euroa).

Huomioitavaa on, että kehyksen vahvistamisen jälkeen aluehallintoviraston tarkastuksessa on käynyt ilmi, että ICT-yksikön henkilöstölisäyksiin on pakottava tarve (130.000 euroa). Tähän ei ole varattu määrärahoja esityksessä. Myös joukkoliikenteen toimintatuottojen arvion laskemiselle nykyisestä 2.200.000 euron budjetoidusta tuotosta on perustetta, sillä lipunmyyntitulot tullevat asettumaan noin 1.700.000-1.800.000 euron vuositasolle, ellei uusilla maksutavoilla ja markkinoinnilla saada houkuteltua uusia kerta- ja aikalippumatkustajia. Joukkoliikenteen toimintatuottoihin vuodelle 2023 voikin enimmillään sisältyä 500.000 euron huomattava riski, jota ei olla huomioitu talousarvioesityksessä.

Talousarvioehdotuksesta on ympäristöterveydenhuollon, jätehuoltoviranomaisen ja joukkoliikenneviranomaisen osalta pyydetty lausunnot yhteistoiminta-alueen kunnilta. Saapuneet lausunnot ovat pykälän liitteenä.

 

Investoinnit 2023

Toimialan investointimääräraha vuonna 2023 on yhteensä 1.655.000 euroa. Toimialan merkittävimmät investointitarpeet liittyvät ICT-hankintoihin ja Yyterin kehittämiseen. ICT-yksikön sovellus- ja laitehankintoihin esitetään varattavaksi 875.000 euroa sekä digitalisaatioon 300.000 euroa.

Elinkeinoelämää tukevien investointien kokonaisuus Yyterissä on 0,4 M euroa vuonna 2023. Näistä merkittävimmät toimenpiteet liittyvät Yyterin aukion yleissuunnitelman toteuttamiseen sekä Yyterin alueen infran kehittämiseen.

Työllisyyspalveluiden luontopajatoimintojen aineellisiin hyödykkeisiin ja kalustoon esitetään varattavaksi 40.000 euroa sekä työpajatoiminnan koneisiin ja kalustoon 20.000 euroa. Toimialan irtaimiston hankintaan esitetään varattavaksi 20.000 euroa.

 

Toimialaan liittyvät prosessit

Talousarvion 2021 ja 2022 tapaan toimialat ovat yhteistyössä talous- ja hallintoyksikön controller-tiimin kanssa valmistelleet prosessikuvaukset toimintakatteeltaan suurimmista kaupunkitasoisista prosesseista. Perusturvan siirtyminen hyvinvointialueelle muokkaa myös suurimpia kaupunkitason prosesseja. Elinvoima- ja ympäristötoimialalta on valittu uusiksi prosesseiksi joukkoliikenne sekä työllisyyden hoito. Esityksen liitteenä on prosessien tilannekuvat, toiminnalliset sekä taloudelliset tavoitteet, toimenpiteet niihin pääsemiseksi ja vuosittaiset valtuustoon nähden sitovat mittarit.

Huomioitavaa on, että joukkoliikenteen prosessikuvauksessa Ylivertaiset asuinympäristöt ja keskustan kehittäminen-tavoitteessa kuvatun toimenpiteen summat eivät sisälly toimialan kehykseen eikä talousarvioesitykseen.

Ehdotus

Esittelijä

Jouko Hautamäki, vs. toimialajohtaja, elinvoima- ja ympäristötoimiala, jouko.hautamaki@pori.fi

Elinvoima- ja ympäristölautakunta päättää hyväksyä toimialan talousarvioesityksen ja lähettää sen kaupunginhallituksen ja edelleen kaupunginvaltuuston käsittelyyn oheisten liitteiden mukaisesti:

  • toimialan käyttötalousarvio vuodelle 2023
  • toimialan investoinnit vuodelle 2023
  • toimialan tilannekuva ja riskiarviot sekä toiminnalliset tavoitteet
  • toimialaan liittyvien prosessien kuvaukset (joukkoliikenne ja työllisyyden hoito).

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Valmistelija

Jonna Vainio, jonna.vainio@pori.fi

Perustelut

Kaupunginhallitus on 13.6.2022 tehnyt päätöksen talousarvion 2023 laadintaa ohjaavasta toimialakohtaisesta käyttötalouden kehyksestä. Määrärahakehykset ovat toimialojen osalta sitovia.

Talousarvion laadintaohjeiden mukaan toimialakohtaisissa esityksissä tulee varautua kustannustason nousuun. Kehystaulukossa on eritelty toimialakohtaisesti palkankorotuksiin ja palvelujen sekä tarvikkeiden hinnankorotuksiin tehdyt varaukset. Palvelujen ostoissa tulee huomioida voimassa oleviin sopimuksiin mahdollisesti sisältyvät hinnankorotukset.

Kunta-alalla 8.6.2022 saavutettu palkkasopimusratkaisu tulee huomioida toimialojen esityksissä. Sopimuskorotusten lisäksi tulee ottaa huomioon palkkakustannusten tavanomainen nousu esimerkiksi kokemuslisien vuoksi. Palkkakustannukset on arvioitava mahdollisimman todenmukaisesti henkilöstösuunnitelman mukaan. Palkkojen tämänhetkiset sivukuluprosentit on arvioitu kesäkuussa 2022 käytettävissä olevan parhaan tiedon perusteella ja ne päivitetään tarvittaessa viimeisimpien arvioiden mukaisiksi yksiköiden kustannuspaikkakohtaisten käyttösuunnitelmien laadinnan yhteydessä.

Elinvoima- ja ympäristölautakunta käsittelee toimialan talousarvioesityksen kokouksessaan 14.9.2022. Toimialakohtainen talousarvioesitys siirtyy lautakunnan hyväksynnän jälkeen kaupunginhallituksen käsittelyyn. Kaupunginvaltuusto hyväksynee talousarvion marraskuun aikana. Tämän jälkeen toimialat valmistelevat kustannuspaikkakohtaiset käyttösuunnitelmat loppuun ja lautakunnat vahvistavat ne joulukuun 2022 kokouksessa.

Jätehuoltoviranomaisen talousarvion laadinnassa palvelujen ostoissa on varauduttu kompostointirekisterin perustamisesta ja ylläpidosta johtuviin ohjelmistolisenssi-, käyttöönotto- ja koulutuskuluihin. Samoin henkilöstökuluissa on varauduttu jätelain muutosten aiheuttamaan työmäärän lisääntymiseen, erityisesti kompostointirekisterin perustamiseen ja ylläpitoon liittyvissä tehtävissä. Vuonna 2023 jätehuoltoviranomaisessa työskentelee kahden vakituisen (jätehuollon suunnittelija ja suunnittelija) lisäksi projektityöntekijä (2 v. määräaikainen). Jätehuoltoviranomaiselle uutena tehtävänä tulee kompostointirekisterin perustaminen ja ylläpito, joten tehtävään tarvitaan käynnistysvaiheessa lisäresurssia.

Talousarvioehdotuksesta on pyydetty lausunnot yhteistoiminta-alueen kunnilta. Saapuneet lausunnot ovat pykälän liitteenä.

Ehdotus

Esittelijä

Jouko Hautamäki, vs. toimialajohtaja, elinvoima- ja ympäristötoimiala, jouko.hautamaki@pori.fi

Jätehuoltojaosto päättää merkitä talousarvioesityksen tiedoksi.

Päätös

Merkittiin tiedoksi.

Valmistelija

Erja Haavisto, talouspäällikkö, talousyksikkö, erja.haavisto@pori.fi

Perustelut

Kaupunginhallitus on 13.6.2022 tehnyt päätöksen talousarvion 2023 laadintaa ohjaavasta toimialakohtaisesta käyttötalouden kehyksestä. Määrärahakehykset ovat toimialojen osalta sitovia. Toimialakohtaisissa esityksissä tulee varautua kustannustason nousuun. Kehystaulukossa on eritelty toimialakohtaisesti palkankorotuksiin ja palvelujen sekä tarvikkeiden hinnankorotuksiin tehdyt varaukset.

Kunta-alalla 8.6.2022 saavutettu palkkasopimusratkaisu tulee huomioida toimialojen esityksissä. Vuonna 2023 kehyksessä nousuun on varattu 3,00 prosenttia. Palkkakustannukset on arvioitava mahdollisimman todenmukaisesti henkilöstösuunnitelman mukaan. 

Palkkojen sivukuluprosentit on arvioitu kesäkuussa 2022 käytettävissä olevan parhaan tiedon perusteella ja ne päivitetään tarvittaessa talousarvion myöhemmissä käsittelyvaiheissa.

Eläkemenoperusteinen maksu poistuu vuoden 2023 alussa. Vuonna 2023 tulee voimaan tasausmaksu, joka jaetaan kuntien ja hyvinvointialueiden osuuksiin vuoden 2022 toteutuvien palkkasummien suhteessa.

Henkilöstö- ja koulutussuunnittelu on integroitu osaksi talousarvioprosessia ja talousarvion valmistelutyön yhteyteen, jotta mahdolliset henkilöstörakenteen ja -määrän muutokset voidaan ottaa talousarviossa huomioon.

Toimialan tilannekuvassa esitetään pääkohdat, jotka kuvaavat toimialan tilannetta ja nähtävissä olevia toimialaa koskevia muutoksia.

Viime vuosien talousarvioiden tapaan toimialat ovat yhteistyössä talous- ja hallintoyksikön controller-toiminnon kanssa valmistelleet prosessikuvaukset toimintakatteeltaan suurimmista prosesseista. Tekniseltä toimialalta näitä ovat tilatehokkuus ja infran kunnossapito. Kuvaukset sisältävät prosessien tilannekuvan, strategiaan pohjaavat toiminnalliset tavoitteet ja niiden vuositasoiset toimenpiteet ja mittarit sekä taloudelliset tavoitteet, joissa on huomioitu myös toiminnallisten tavoitteiden vaikutus. Lisäksi toiminnallisia tavoitteita on koottu kaikkien toimialojen yhteisiin Porilaisten hyvinvointi ja Porin elinvoima -osioihin.

Talousarvion määrärahakehys ja perusteet

Teknisen toimialan sitovuustaso valtuustoon nähden on muista toimialoista poiketen toimintamenot. Määrärahakehys toimintamenojen osalta vuodelle 2023 on -53 181 000 euroa. Lisäystä vuoden 2022 talousarvioon on 2,3 miljoonaa euroa. Kehykseen tehtiin seuraavat muutokset vuodelle 2023.

Toimintatuotot:

Hyvinvointialueelle vuokrattavien tilojen tilavuokrat +7,2 miljoonaa euroa

Kiinteistönhoidon myynti tytäryhtiöille -0,25 miljoonaa euroa

Sähköautojen lataustolpat +0,05 miljoonaa euroa

Asvaltointityöt yksityisille + 0,07 miljoonaa euroa

Valmistus omaan käyttöön:

VOK-erän vähennys -0,2 miljoonaa euroa

Toimintakulut:

Kuel-eläkemenoperusteisen maksun muuttuminen tasausmaksuksi -1 miljoona euroa

Henkilösiirrot hyvinvointialueelle -0,1 miljoonaa euroa

Yleiskorotukset henkilöstökuluihin +0,4 miljoonaa euroa

Promenadisalin toimintamenojen siirto tekniselle toimialalle +0,01 miljoonaa euroa

Infran kunnossapito +0,4 miljoonaa euroa

Sähköautojen lataustolpat +0,05 miljoonaa euroa

Asvaltointityöt yksityisille + 0,07 miljoonaa euroa

Varaus yleiseen kustannustason nousuun +0,8 miljoonaa euroa

Vuokrat ja vastikkeet +1,7 miljoonaa euroa

Teknisen toimialan käyttötalouden talousarvioesitys on vahvistetun kehyksen mukainen.

Investointisuunnitelma sisältää sekä infrastruktuuriin ja tiloihin kohdistuvat investoinnit että irtaimen investoinnit. Teknisen toimialan investointisuunnitelma on 60 032 000 euroa. Investointisuunnitelma ylittää kehyksen kaupunginhallituksen päätöksen mukaisesti Itä-Porin päiväkodin rakentamiseen tehdyn lisäyksen verran 3 500 000 euroa. Infraan kohdistuvien investointien osuus on 19 990 000 euroa. Infrainvestointeihin sisältyy erillisiä kaupunkikehitysinvestointeja 580 000 euroa, joilla tuetaan kaupungin elinvoiman kehittämistä. Tilainvestointien osuus on 39 220 000 euroa, josta uudiskohteita on 28 140 000 euroa. Irtaimen investointien osuus on 912 000 euroa.

Suurimmat tilainvestoinnit vuonna 2023 ovat Isomäen palloiluhallin ja Pohjois-Porin monitoimitalon uudisrakennukset. Infrainvestoinneista merkittävin yksittäinen hanke on Jokikeskuksen toinen vaihe.

Teknisen toimialan talousarvio muodostuu liitteinä olevista tuloslaskelmaosasta, investointiosasta selvityksineen, toimialan tilannekuvasta ja toimialaan liittyvistä prosessikuvauksista.

Ehdotus

Esittelijä

Markku Koppelomäki, Toimialajohtaja, markku.koppelomaki@pori.fi

Tekninen lautakunta päättää esittää kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle päätettäväksi oheisen liitteen mukaisen:

- Toimialan käyttötalousarvion vuodelle 2023 ja taloussuunnitelman vuosille 2024-25

- Investointisuunnitelman ja selitysosiot vuosille 2023-2027

- Toimialan tilannekuvan ja riskiarvion

- Prosessikuvaukset, Tilatehokkuus ja Infran kunnossapito 

- Teknisen toimialan osalta toiminnalliset tavoitteet Porilaisten hyvinvointi ja Porin elinvoima -osioihin

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Kokouskäsittely

Antti Lehtonen poistui kokouksesta tämän asian käsittelyn aikana klo 17:30 ja hänen varajäsensä saapui kokoukseen klo 17:32. 

Sampsa Kataja saapui kokoukseen tämän asian käsittelyn aikana klo. 17:36.

Valmistelija

Niina Heino, niina.heino@pori.fi

Perustelut

Kaupunginhallitus edellyttää liikelaitosten osalta, että ne laativat omat talousarvionsa ja taloussuunnitelmansa niin, että niiden toiminnan ja investointien yhteenlaskettu rahavirta on positiivinen. Palveluliikelaitoksen vuoden 2023 talousarvio on laadittu kaupunginhallituksen vahvistaman talousarviokehyksen mukaisesti 721 t€:n vuosikatteeseen. Palveluliikelaitoksen sitovat erät ovat kaupungille maksettava peruspääoman korko 389 996 € sekä ivestointien ennimmäismäärä 290 000 €.

Ehdotus

Esittelijä

Jani Sundell, vs. johtaja, jani.sundell@pori.fi

Johtokunta päättää hyväksyä Palveluliikelaitoksen vuoden 2023 talousarvioesityksen.

Päätös

Johtokunta päättää hyväksyä Palveluliikelaitoksen vuoden 2023 talousarvioesityksen ja lähettää sen kaupunginhallituksen ja edelleen kaupunginvaltuuston käsittelyyn.

Valmistelija

Niko Poskiparta, tarkastusjohtaja, niko.poskiparta@pori.fi

Perustelut

Kuntalain 121 § 6 kohdan mukaan tarkastuslautakunnan tehtävänä on:

"valmistella kunnanhallitukselle esitys tehtäviään koskeviksi hallintosäännön määräyksiksi sekä arvioinnin ja tarkastuksen talousarvioksi.

Kunnanhallitus voi poiketa tarkastuslautakunnan esityksestä lautakuntaa koskeviksi hallintosäännön määräyksiksi ja talousarvioksi kunnan hallintosäännön ja talousarvioesityksen yhteensovittamiseen liittyvästä perustellusta syystä."

Kaupunginhallitus on 13.6.2022 tehnyt päätöksen talousarvion 2023 laadintaa ohjaavasta toimialakohtaisesta käyttötalouden kehyksestä. Määrärahakehykset ovat toimialojen osalta sitovia. Talousarvioesityksessä esitetään myös suunnitelmavuodet 2024 ja 2025.

Talousarvion laadintaohjeiden mukaan toimialakohtaisissa esityksissä tulee varautua kustannustason nousuun. Kehystaulukossa on eritelty toimialakohtaisesti palkankorotuksiin ja palvelujen sekä tarvikkeiden hinnankorotuksiin tehdyt varaukset. Palvelujen ostoissa tulee huomioida voimassa oleviin sopimuksiin mahdollisesti sisältyvät hinnankorotukset.

Kunta-alalla 8.6.2022 saavutettu palkkasopimusratkaisu tulee huomioida toimialojen esityksissä. Sopimuskorotusten lisäksi tulee ottaa huomioon palkkakustannusten tavanomainen nousu esimerkiksi kokemuslisien vuoksi. Palkkakustannukset on arvioitava mahdollisimman todenmukaisesti henkilöstösuunnitelman mukaan. Palkkojen tämänhetkiset sivukuluprosentit on arvioitu kesäkuussa 2022 käytettävissä olevan parhaan tiedon perusteella ja ne päivitetään tarvittaessa viimeisimpien arvioiden mukaisiksi yksiköiden kustannuspaikkakohtaisten käyttösuunnitelmien laadinnan yhteydessä.

Eläkemenoperusteinen maksu poistuu vuoden 2023 alussa. Vuonna 2023 tulee voimaan tasausmaksu, joka jaetaan kuntien ja hyvinvointialueiden osuuksiin vuoden 2022 toteutuvien palkkasummien suhteessa. Kuntien eläkevakuutus (Keva) on 2.5.2022 antanut budjetointiohjeen, minkä mukaan Porin kaupungin arvioitu osuus tasausmaksusta on noin 4,8 miljoonaa euroa. Koska tasausmaksu jaetaan kunnille ja hyvinvointialueille laskennallisesti palkkasummien suhteessa, ei se ole eläkemenoperusteisen maksun tapaan kohdistettavissa aiheuttamisperiaatteella mihinkään tiettyyn toimintoon. Kehyksessä tasausmaksun määrä on jaettu toimialoittain huhtikuun 2022 palkkamenojen suhteessa. Kirjanpidollisesti tasausmaksua tullaan jakamaan vuonna 2023 toteutuvien palkkamenojen suhteessa kuukausittain.

Henkilöstö- ja koulutussuunnitteluprosessi on integroitu osaksi talousarvioprosessia ja talousarvion valmistelutyön yhteyteen, jotta mahdolliset henkilöstörakenteen ja -määrän muutokset voidaan ottaa talousarviossa huomioon aikaisempaa tehokkaammin. Henkilöstö- ja koulutussuunnitelmat käsitellään lautakunnissa talousarviokäsittelyn yhteydessä. Suunnitelmavuosissa on huomioitu tarkastustoimen vakituisen henkilöstön määrän palauttaminen takaisin viiteen henkeen. Riittävät resurssit ovat sekä arviointityön että toimivan ja kattavan sisäisen tarkastuksen edellytys.

Tarkastustoimen talousarvioehdotus noudattaa kaupunginhallituksen päättämää määrärahakehystä -506 480 euroa.

Ehdotus

Esittelijä

Niko Poskiparta, tarkastusjohtaja, niko.poskiparta@pori.fi

Tarkastuslautakunta päättää hyväksyä toimialan talousarvioesityksen ja lähettää sen kaupunginhallituksen ja edelleen kaupunginvaltuuston käsittelyyn oheisten liitteiden mukaisesti:

  • tarkastustoimen käyttötalousarvio vuodelle 2023 sekä taloussuunnitelma vuosille 2024 ja 2025

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Valmistelija

Martti Kujanpää, controller, talousyksikkö, martti.kujanpaa@pori.fi

Perustelut

Kaupunginhallitus on 13.6.2022 tehnyt päätöksen talousarvion 2023 laadintaa ohjaavasta toimialakohtaisesta käyttötalouden kehyksestä. Määrärahakehykset ovat toimialojen osalta sitovia. Toimialakohtaisissa esityksissä tulee varautua kustannustason nousuun. Palvelujen ostoissa tulee huomioida voimassa oleviin sopimuksiin mahdollisesti sisältyvät hinnankorotukset.

Kunta-alalla 8.6.2022 saavutettu palkkasopimusratkaisu tulee huomioida toimialojen esityksissä. Vuonna 2023 nousua on vähintään keskimäärin 3,05 prosenttia, kun kehyksessä nousuun on varattu 3 prosenttia. Sopimuskorotusten lisäksi tulee ottaa huomioon palkkakustannusten tavanomainen nousu esimerkiksi kokemuslisien vuoksi. Palkkakustannukset on arvioitava mahdollisimman todenmukaisesti henkilöstösuunnitelman mukaan. Palkkojen sivukuluprosentit on arvioitu kesäkuussa 2022 käytettävissä olevan parhaan tiedon perusteella, ja ne päivitetään tarvittaessa talousarvion myöhemmissä käsittelyvaiheissa. Eläkemenoperusteinen maksu poistuu vuoden 2023 alussa. Vuonna 2023 tulee voimaan tasausmaksu, joka jaetaan kuntien ja hyvinvointialueiden osuuksiin vuoden 2022 toteutuvien palkkasummien suhteessa.

Talousarvion toiminnallisten tavoitteiden osuus painottuu toimialoilta nostettuihin taloudellisesti merkittävimpiin prosesseihin sekä kaupungin elinvoiman ja hyvinvointitoimintojen kehittämiseen. Hallinto- ja talousyksikön controller-tiimi on valmistellut yhteistyössä toimialojen kanssa toimintakatteeltaan suurimpien prosessien tilannekuvat, taloudelliset vaikutukset sekä pitkän aikavälin tavoitteet ja vuosittaiset valtuustoon nähden sitovat mittarit. Toimialalla laaditusta tilannekuvasta esitetään tiiviisti pääkohdat, jotka kuvaavat muutamalla rivillä toimialan tilannetta ja erityisesti nähtävissä olevia palvelutarpeiden muutoksia ja muita merkittäviä trendejä, jotka vaikuttavat palvelujen järjestämiseen. Tilannekuvassa tulee erityisesti kuvata talousarvioon kirjattuihin tavoitteisiin ja toimenpiteisiin liittyviä toiminnallisia ja taloudellisia riskejä.

Henkilöstösuunnitteluprosessi on integroitu osaksi talousarvioprosessia ja talousarvion valmistelutyön yhteyteen, jotta mahdolliset henkilöstörakenteen ja -määrän sekä osaamistarpeiden muutokset voidaan ottaa talousarviossa huomioon aikaisempaa tehokkaammin. Henkilöstösuunnittelun kokonaisprosessiin kuuluvat sekä henkilöstö- että koulutussuunnitelman laadinta. Henkilöstö- ja koulutussuunnitelmat käsitellään lautakunnissa talousarviokäsittelyn yhteydessä.

Talousarvion määrärahakehys ja perusteet

Sivistystoimialan määrärahakehys vuodelle 2023 on -118.830.000 euroa. Määrärahakehyksessä on otettu huomioon seuraavat lisäykset vuodelle 2023:

Palkankorotusvaraus 3 % ja eläkemaksumuutos: -3.284.000 euroa,

Lainsäädännöstä johtuvat lisäykset: varhaiskasvatuksen ryhmäsäädökset -600.000 euroa, varhaiskasvatuksessa olevan lapsen tuki -300.000 euroa,, oppivelvollisuusiän nosto ja joustava perusopetus -350.000 euroa

Kustannustason nousu (4%) palvelut ja tarvikkeet: -653.000 €,  Palveluliikelaitoksen ateriakustannukset: -850.000 euroa

Muut lisäykset: sairaalakoulu -130.000 euroa, palvelusetelikustannukset -400.000 euroa, määräaikaisten pätevien opettajien kesäajan palkkaus -300.000 euroa, valmistava opetus -600.000 euroa, poikkihallinnollinen liikkumisohjelma -100.000 euroa, uinnin pitkän radan SM-kisat -50.000 euroa

Muut muutokset: koulupsykologien ja -kuraattorien siirtyminen hyvinvointialueelle 1.500.000 euroa, sisäiset siirrot 430.000 euroa muun muassa sivistystoimialan yhteisten palvelujen henkilöstön siirto muille toimialoille

Talousarvion henkilöstökulut on laskettu ohjeistuksen mukaan huomioon ottaen palkankorotusvaraukset sekä toiminnan muutoksista ja laajentumisesta aiheutuvat henkilöstökulujen lisäykset erityisesti opetukseen ja varhaiskasvatukseen.

Palvelujen ostoissa ovat muun muassa Palveluliikelaitoksen veloitukset ateria- ja siivouspalveluista, iltapäivätoiminnan ostopalvelut, koulukuljetukset, korkeakoulutoiminnan avustukset, kotikuntakorvaukset sekä päivähoidon palvelusetelimenot. Kehyksen mukaiset  kustannusten nousuun tarkoitetut määrärahalisäykset on otettu huomioon.

Tarvikeostojen määrärahat on arvioitu vuoden 2022 talousarvioon ja kuluvan vuoden toteumiin perustuen hinnan korotuksiin varattu määrärahalisäys huomioon ottaen.

Avustuksissa ovat kotihoidon ja yksityisen hoidon tuet sekä liikunnan ja kulttuurin avustukset.

Muut kulut on arvioitu kuluvan vuoden toteumiin perustuen.

Toimintatuotot koostuvat varhaiskasvatuksen ja iltapäivätoiminnan asiakasmaksuista, pääsymaksuista, lukukausi- ja kurssimaksuista, tuista ja avustuksista (hankerahoitus) sekä tilojen käyttömaksuista ja vuokrista.

Toiminnalliset muutokset

Varhaiskasvatukseen osallistuvan lapsen oikeus tukeen vahvistui merkittävästi 1.8.2022 varhaiskasvatuslain muutoksen myötä. Lapsella on oikeus varhaiseen, hyvin resursoituun ja vaikuttavaan tukeen heti tuen tarpeen ilmetttyä. Yhtenäinen tuen malli on myös luotava. Tämän myötä tarvitaan erityisopettaja- ja avustajaresurssia kentälle sekä kasvatushenkilöstön koulutusta ja tukea osaamisen lisäämiseksi. Vuonna 2023 on tulossa muita lakimuutoksia, jotka vaikuttavat myös varhaiskasvatukseen. Tällaisia ovat tasa-arvolain ja yhdenvertaisuuslain sekä mahdolliset vammaispalvelulain muutokset. Näiden muutosten kustannusvaikutuksia ei vielä ole tiedossa.

Perhevapaauudistus tuli voimaan 1.8.2022. Uuden lain mukaan oikeus varhaiskasvatukseen alkaa jatkossa sen kalenterikuukauden alussa, jona lapsi täyttää yhdeksän kuukautta. Oikeus samaan varhaiskasvatuspaikkaan säilyy, vaikka lapsi on poissa varhaiskasvatuksesta sinä aikana, jona lapsen hoidosta maksetaan sairausvakuutuslain mukaista vanhempainrahaa, mikäli se on ennalta ilmoitettu. Varhaiskasvatuksen asiakasmaksulakia muutettiin siten, että varhaiskasvatuslain mukaisesti ennalta ilmoitetut vanhempainrahapäivien käyttämisestä johtuvat poissaolot ovat maksuttomia.

Aiemmin voimaan tulleet lainsäädännön muutokset oppivelvollisuusiän laajentamisesta ja varhaiskasvatuslain muutoksesta henkilöstömitoituksista poikkeamisen osalta vaikuttavat kustannuksia lisäävästi edelleen vuonna 2023. 

Valmistavan opetuksen volyymit ovat merkittävästi kasvaneet vuoden 2022 aikana Ukrainan sodan vuoksi. Uusia ryhmiä on perustettu ja ne jatkavat vuoden 2023 kevääseen saakka. Uusia ryhmiä jouduttaneen perustamaan edelleen tilanteen jatkuessa. Myös varhaiskasvatuksen lapsimääriin kriisillä on vaikutuksensa.

Ukrainan sota on vaikuttanut merkittävästi myös sekä palvelujen että tarvikkeiden kustannuksiin. 

Hyvinvointialueet aloittavat 1.1.2023. Sivistystoimialalta siirtyvät koulupsykologit ja -kuraattorit hyvinvointialueen palvelukseen. 

Määrärahakehyksen riittävyys 

Talousarviokehyksessä ja -esityksessä on pyritty ottamaan huomioon edellä mainittujen muutosten kustannusvaikutukset. Talousarvioesitys on tehty annettuun kehykseen. Sivistystoimialan menot ovat jo vuoden 2022 aikana kasvaneet niin, että vuoden 2022 talousarviomäärärahat eivät tule riittämään. Syitä on monia. Koronatilanne ja Ukrainan sota ovat aiheuttaneet merkittävästi ennakoimattomia lisäkustannuksia. Lainsäädännön ja toiminnan muutokset ovat vaikuttaneet kustannuksiin arvioitua enemmän. Palvelujen ja tarvikkeiden hinnat ovat nousseet. Lisäksi ensi vuoden valtion talousarvioesitys sisältää vahaiskasvatusmaksujen alentamisen. Näistä syistä  ja vuoden 2022 määrärahojen ylityksestä johtuen sivstystoimialan määrärahakehys vuodelle 2023 ei ole riittävä. Lisämäärärahatarve vuodelle 2023 aiheutuu seuraavista asioista, joista osa on tullut esille talousarvion valmisteluvaiheessa talousarvion määrärahakehysten hyväksymisen jlälkeen:

Sivistystoimialan yksiköistä erityisesti varhaiskasvatusyksikkö on ollut taloudellisesti vaikeassa asemassa. Vaikka lasten määrä on laskenut, ovat lainsäädännön muutokset vaikuttaneet toiminnan järjestelyyn ja resurssitarpeiden kasvuun. Varhaiskasvatuksen henkilöstömitoitusten tiukennukset ja ryhmäkokosäädökset ovat aiheuttaneet merkittävästi lisäkustannuksia, joita ei ole riittävästi pystytty arvioimaan. Kustannusten arvioinnin vaikeuteen kiinnitettiin huomiota jo sivistyslautakunnan vuoden 2022 talousarvioesityksessä. 

Porin kunnallisessa varhaiskasvatuksessa on noin 140 lapsiryhmää. Ryhmistä noin 120 on sellaisia, joiden lapsimäärä on ollut ennen varhaiskasvatuslain muutosta 1-2 lasta suurempi. Tuosta määrästä keskimäärin neljännes on ollut alle 3-vuotiaiden ryhmiä, joissa on ollut aiemmin sijoitettuna 13 lasta 12 sijaan. Vanhempien lasten ryhmissä on ollut sijoitettuna noin 2 lasta enemmän/ ryhmä. Lain tiukennuttua alle 3-vuotiaiden lasten ryhmiin voidaan nyt sijoittaa noin 30 lasta vähemmän kuin aikaisemmin  ja yli 3-vuotiaiden ryhmiin noin 180 lasta vähemmän.  Lisähenkilöstön tarve on laskennallisesti 42 henkilöä, mikä on kustannuksissa tarkoittaa 1,5 miljoonaa euroa. Tähän on vuoden 2023 määrärahakehyksessä osoitettu 0,6 miljoonaa euroa. Lainsäädännön muutoksen myötä varhaiskasvatuksen henkilöstömitoituksesta ei voi enää poiketa henkilöstön poissaoloista johtuvista syistä, ja tämä on lisännyt sijaisten kustannuksia arviolta 0,4 miljoonaa euroa. Lisämäärärahatarve vuodelle 2023 on edellä mainituista yhteensä 1,3 miljoonaa euroa. Tämä määrärahavaje tulisi korjata. Muitakin lainsäädännön muutoksia on tulossa kuten edellä on todettu. Näiden kustannusvaikutuksia ei vielä tässä vaiheessa tiedetä. 

Varhaiskasvatuksen asiakasmaksuihin esitetään alennuksia vuodelle 2023.  Valtion talousarvioesityksen mukaan maksuja alennetaan pysyvästi 70 miljoonalla eurolla. Laskennallisesti Porin kaupungin varhaiskasvatuksen asiakasmaksukertymä alenee 0,7 miljoonaa euroa vuodessa.  Asiakasmaksujen alennuksen valtio kompensoi kunnille yhteisöveron jako-osuuden kautta. Asiakasmaksualennusten toteutumisen tarkemmasta ajankohdasta ei vielä ole tietoa.

Palveluliikelaitoksen ateria- ja siivouspalveluiden kustannuksiin ja kustannusten nousuun on kehyksessä varattu 0,85 miljoonan euron lisäys vuodelle 2023. Kustannukset nousevat liikelaitoksen esityksen mukaan 1,3 miljoonaa euroa, joten määrärahalisäyksen tarve on 0,45 miljoonaa euroa. 

Porin kaupungin uudistettu strategia tuli voimaan vuoden 2022 aikana. Talousarviossa 2023 asetetaan strategian tavoitteita tukevia toimenpiteitä. Sivistystoimialan yhteisenä tavoitteena on harrastamisen Porin mallin vahvistaminen ja toiminnan laajentaminen. Harrastekerhoja on pyöritetty tähän saakka valtion hankerahalla, joka on vähenemässä. Jotta strategisesti tärkeä tavoite saavutetaan, on toimintaan panostettava kaupungin omalla rahalla. Määrärahan tarve on 0,12 miljoonaa euroa.

Porin kaupungin HR-yksikkö on alustavasti neuvotellut Muusikkojen liiton kanssa tekijänoikeuslain mukaisesta Pori Sinfoniettan tallennesopimuksesta, Sopimuksen toteutuminen tarkoittaa 60.000 euron lisäkustannuksia vuodelle 2023.

Edellä mainitut kustannukset huomioon ottaen sivistystoimialan lisämäärärahatarve vuodelle 2023 on yhteensä 2,63 miljoonaa euroa.

Toiminnalliset tavoitteet

Talousarvion toiminnalliset tavoitteet esitetään prosessikuvausten yhteydessä. Toimialan yhteiset tavoitteet ovat sivistystoimialan tilannekuvan yhteydessä. Prosessikuvaukset ja niihin liittyvät toiminnalliset ja taloudelliset tavoitteet ovat perusopetuksen, lukiokoulutuksen, varhaiskasvatuksen sekä uusina prosesseina vuodelle 2023 kulttuurin sekä liikunnan ja nuorison osalta. Kuvauksissa olevat tilastot ja lukumäärät etenkin oppilasmäärien osalta tarkistetaan vielä syksyn tilastointipäivän mukaisesti. Nämä on merkitty punaisella. Kaikki prosessikuvaukset ovat esityslistan liitteenä samassa asiakirjassa.

Irtaimen investoinnit

Irtaimen investointimääräraha vuodelle 2023 on 1.357.000 euroa. Määrärahalla hankitaan 4. ja 7. luokkalaisten chromebookit, lukion 1. vuoden opiskelijoiden tietokoneet, Pohjoisväylän koulun ja Sairaalakoulun ensikertainen varustus sekä tehdään yksiköiden uus- ja korvaushankintoja.

Ehdotus

Esittelijä

Esa Kohtamäki, toimialajohtaja, sivistystoimiala, esa.kohtamaki@pori.fi

Sivistyslautakunta päättää esittää kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle päätettäväksi sivistystoimialan talousarvion vuodelle 2023. Koska sivistystoimialan määrärahakehys vuodelle 2023 ei riitä laajeneviin toimintoihin eikä toiminnan tason ja laadun ylläpitämiseen, sivistyslautakunta päättää lisäksi esittää sivistystoimialan talousarvioon seuraavat määrärahalisäykset vuodelle 2023:

Varhaiskasvatuksen lainsäädännön edellyttämien ryhmäkokosäädösten ja henkilöstömitoitusten aiheuttamiin lisäkustannuksiin 1,3 miljoonaa euroa.

Varhaískasvatuksen asiakasmaksujen alentamiseen 0,7 miljoonaa euroa. Maksujen alennuksen valtio kompensoi kunnille yhteisöveron jako-osuuden kautta.

Palveluliikelaitoksen ateria- ja siivouspalveluiden kustannuksiin 0,45 miljoonaa euroa.

Harrastamisen Porin mallin rahoitukseen 0,12 miljoonaa euroa

Pori Sinfoniettan tallennesopimuksen kustannuksiin 60.000 euroa.

Yhteensä 2,63 miljoonaa euroa.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Kokouskäsittely

Merkitään, että sivistyslautakunta kuuli controller Martti Kujanpään alustuksen asiasta.

Valmistelija

Tuomas Hatanpää, talous- ja hallintojohtaja, tuomas.hatanpaa@pori.fi

Perustelut

Kaupunginjohtajan ehdotus Porin kaupungin talousarvioksi 2023 ja taloussuunnitelmaksi 2023-2025 on esityslistan liitteenä.

Strategisten yhtiöiden tavoitteet liitetään talousarviokirjaan talousarvion II lukemiseen, kun yhtiöiden toinen erä on käsitelty erikseen kaupunginhallituksessa perjantaina 21.10.2022.

Ehdotus

Esittelijä

Lauri Kilkku, vs. kaupunginjohtaja, lauri.kilkku@pori.fi

Kaupunginhallitus aloittaa talousarvioehdotuksen käsittelyn ja jatkaa sitä talousarvion II lukemisessa tiistaina 1.11.2022.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

________________________

Merkitään, että Petri Huru poistui kokouksesta tämän asian käsittelyn aikana kello 18.43.

Merkitään, että Sanna Mustajoki poistui kokouksesta tämän asian käsittelyn aikana kello 20.20.

Valmistelija

  • Tuomas Hatanpää, talous- ja hallintojohtaja, tuomas.hatanpaa@pori.fi

Perustelut

Talousarvioon on tehty I lukemisen jälkeen seuraavat muutokset:

Tavoitteiden asettaminen konsernille

  • Lisätty konsernitason tavoitteet ja strategisten tytäryhtiöiden tavoitteet
     

Talousarvion yhteydessä vahvistetut erillisvaltuudet

  • Lisätty talous- ja hallintojohtajalle erillisvaltuus liittyen jätehuollon toimintaan alkuvuonna 2023
     

Kaupungin elinvoima ja hyvinvointi

  • Selkeytetty kohdan Porilaisten hyvinvointi tavoiteasetantaa
     

Käyttötalousosa, sivistystoimiala

  • Päivitetty perusopetuksen prosessista oppilasmäärien kehitystä kuvaavia kaavioita syksyn 2022 tiedoilla
  • Poistettu kulttuuripalveluiden prosessista Sinfonietan toiminnan keskittämiseen liittyvästä tavoitteesta mittari 2
     

Käyttötalousosa, elinvoima- ja ympäristötoimiala 

  • Tarkennettu toimialan matkailuun ja lupaprosesseihin kytkeytyviä tavoitteita ja mittareita
     

Käyttötalousosa, tekninen toimiala

  • 300 000 euroa Kiinteistö Oy Porin Jäähallin sähkö- ja kaukolämpömenoihin
  • 300 000 euroa tulojen lisäys, Kiinteistö Oy Porin Jäähallilta laskutettavat sähkö- ja kaukolämpömaksut
     

Investointiosa

  • SOTE-rakennuksiin varatut investointimäärärahat on merkitty kaupunginhallituksen käyttöön
  • 845 800 euroa vuodelta 2022 talousarviovuoteen toteutettavaksi siirtyviin projekteihin kaupunginjohtajan ehdotuksessa siirrettyjen määrärahojen lisäyksenä (siirtyvät määrärahat yhteensä 5 366 800 euroa)
  • Lisätty merkinnät vuodelta 2022 siirtyvistä investointimäärärahoista hankekohtaisesti
  • 1 200 000 euroa lisäys Itä-Porin uuden päiväkodin rakentamiseen päivitetyn kustannusarvion johdosta
     

Rahoitusosa

  • 1 200 000 euroa pitkäaikaisten lainojen lisäyksiin lisääntyneiden investointimenojen katteeksi
     

Ehdotus

Esittelijä

  • Tuomas Hatanpää, talous- ja hallintojohtaja, tuomas.hatanpaa@pori.fi

Kaupunginhallitus päättää hyväksyä talousarvioehdotuksen ja ehdottaa kaupunginvaltuustolle, että kaupunginvaltuusto hyväksyy vuoden 2023 talousarvion ja vuosien 2023-2025 taloussuunnitelman kaupunginhallituksen ehdotuksen mukaisesti.

Kaupunginhallitus oikeuttaa samalla konsernipalveluiden talous- ja hallintoyksikön tekemään tarvittaessa ulkoasuun ja teksteihin liittyviä korjauksia, joilla ei ole vaikutusta talousarvion loppusummaan, sitoviin tavoitteisiin tai laskelmiin.

Päätös

Kaupunginhallitus hylkäsi äänin 8-3 Arto Nurmen tekemän muutosesityksen lasten kotihoidontuen Pori -lisän korotuksesta 75 eurosta 100 euroon kahden ensimmäisen ikävuoden ajaksi.

Kaupunginhallitus hyväksyi äänin 9-2 Bia Kasken tekemän muutosesityksen, että Otsolan kannatusyhdistys ry:n kanssa käynnistetään neuvottelut yhteistyösopimuksen laatimisesta. Sopimuksen tavoitteena on täydentää Porin seudun kansalaisopiston toimintaa. Tähän varataan 30.000 euroa vuosittain valtuustokauden loppuun. Määräraha jää kaupunginhallituksen käyttöön.

Kaupunginhallitus päätti yksimielisesti tehdä seuraavat muutokset talousarvioon

Kaupungin elinvoima ja hyvinvointi

  • Liikuntapaikkaselvityksen kiirehtiminen ja Kuninkaanhaan lähiliikuntapaikan priorisointi. Poliittisen ohjausryhmän perustaminen.
     

Käyttötalousosa, sivistystoimiala 

  • 300 000 euroa perusopetuksen, varhaiskasvatuksen ja lukion käyttörahojen 15 % lisäys
  • 200 000 euroa perusopetuksen tuntikehykseen
  • 50 000 euroa lukion tuntikehykseen
  • 40 000 euroa sivistystoimialan hallintoon, jäähallin käyttö koulujen juhlatarpeisiin
  • 30 000 euroa Otsolan kannatusyhdistys ry:n kanssa käynnistetään neuvottelut yhteistyösopimuksen laatimisesta. Sopimuksen tavoitteena on täydentää Porin seudun kansalaisopiston toimintaa. Määräraha jää kaupunginhallituksen käyttöön.
     

Käyttötalousosa, elinvoima- ja ympäristötoimiala 

  • 200 000 euroa joukkoliikenteen lipputulojen vähennys vuonna 2023 alennuskampanjoita varten
  • 50 000 euroa työllisyydenhoitoon yhden HTV:n lisäys
  • 5 000 euroa Karhijärven kunnostukseen vuonna 2023
     

Investointiosa

  • 300 000 euroa infrastruktuuriin kohdistuviin investointeihin katujen perusparantamiseksi vuonna 2023
     

Muutokset katetaan tuloja lisäämällä ja talous- ja hallintojohtaja tekee esityksen tarvittavista muutoksista.

Kaupunginhallitus päätti jatkaa talousarvion käsittelyä kolmannessa lukemisessa.

Kaupunginhallitus päätti tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta heti kokouksessa.

_____________________

Merkitään, että Sampsa Kataja poistui kokouksesta tämän asian käsittelyn aikana kello 9.31.

Merkitään, että Mikael Ropo (Sampsa Katajan varajäsen) saapui kokoukseen tämän asian käsittelyn aikana kello 9.32.

Merkitään, että Petri Huru poistui kokouksesta tämän asian käsittelyn aikana kello 10.30.

Merkitään, että Esa Kohtamäki poistui kokouksesta tämän asian käsittelyn aikana kello 11.06.

Merkitään, ettää kokous piti tauon kello 10.18 - 10.30.

Merkitään, että tytäryhtiöiden tavoitteita käsiteltäessä esteelliset poistuivat seuraavasti:

Länsirannikon Koulutus Oy: Länsirannikon koulutus Oy: Arto Nurmi (palvelussuhdejäävi, Länsirannikon Koulutus Oy)

As. Oy Porin Kiertokatu 16-18: Raisa Ranta (intressijäävi)

Länsi-Suomen Pelastusharjoitusaluesäätiö: Mari Kaunistola (yhteisöjäävi, Länsi-Suomen Pelastusharjoitusaluesäätiö, hallituksen puheenjohtaja)

Pori Energia Oy: Jari Hakala, (yhteisöjäävi, Pori Energia Oy, hallituksen jäsenen läheinen)

Porin Linja-autoasemakiinteistö Oy: Laura Pullinen, (yhteisöjäävi, hallituksen jäsen lähisukulainen)

Esteellisyys

  • Osittain tytäryhtiöiden tavoitteiden hyväksynnässä Arto Nurmi, Raisa Ranta, Mari Kaunistola, Jari Hakala, Laura Pullinen

Kokouskäsittely

Keskustelun kuluessa Arto Nurmi esitti Ismo Läntisen kannattamana, että lasten kotihoidontuen Pori -lisä korotettaisiin 75 eurosta 100 euroon kahden ensimmäisen ikävuoden ajaksi. Kate etsitään toimialan sisältä.

Tuomas Koivisto kannatti pohjaesitystä.

Puheenjohtaja totesi, että keskustelun kuluessa on tehty kannatettu muutosehdotus ja koska on kannatettu myös pohjaehdotusta, niin asiasta on äänestettävä.

Kaupunginhallitus hyväksyi seuraavan äänestysehdotuksen:

JAA: Pohjaehdotus

EI: Arto Nurmen tekemä ja Ismo Läntisen kannattama muutosehdotus, että lasten kotihoidontuen Pori -lisä korotettaisiin 75 eurosta 100 euroon kahden ensimmäisen ikävuoden ajaksi. Kate etsitään toimialan sisältä.

Äänestyksessä annettiin 8 JAA-ääntä ja 3 EI-ääntä, ei tyhjiä.

Äänin 8-3 pohjaehdotus hyväksyttiin.

 

Keskustelun kuluessa Bia Kaski esitti Arto Nurmen kannattamana, että Otsolan kannatusyhdistys ry:n kanssa käynnistetään neuvottelut yhteistyösopimuksen laatimisesta. Sopimuksen tavoitteena on täydentää Porin seudun kansalaisopiston toimintaa. Tähän varataan 30.000 euroa vuosittain valtuustokauden loppuun. Määräraha jää kaupunginhallituksen käyttöön.

Puheenjohtaja totesi, että keskustelun kuluessa on tehty kannatettu muutosehdotus, niin asiasta on äänestettävä.

Kaupunginhallitus hyväksyi seuraavan äänestysehdotuksen:

JAA: Pohjaehdotus

EI: Bia Kasken tekemä ja Arto Nurmen kannattama muutosesitys, että Otsolan kannatusyhdistys ry:n kanssa käynnistetään neuvottelut yhteistyösopimuksen laatimisesta. Sopimuksen tavoitteena on täydentää Porin seudun kansalaisopiston toimintaa. Tähän varataan 30.000 euroa vuosittain valtuustokauden loppuun. Määräraha jää kaupunginhallituksen käyttöön.

Äänestyksessä annettiin 2 JAA-ääntä ja 9 EI-ääntä, ei tyhjiä.

Äänin 9-2 muutosesitys hyväksyttiin.

Äänestystulokset


Muutoksenhaku

Päätöksestä ei kuntalain 136 §:n perusteella saa tehdä oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta.