Elinvoima- ja ympäristölautakunta, kokous 14.12.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 220 Sipintien jalankulku- ja pyörätien ja pysäköinnin laajennus / Turun hallinto-oikeuden lausuntopyyntö

PRIDno-2022-2036

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Mikko Nurminen, rakennusvalvontayksikön päällikkö, mikko.nurminen@pori.fi

Perustelut

Levon alueen kiinteistönomistaja on tiedustellut Sipintien yhteyteen suunnitellun ja osittain toteutetun jalankulku- ja pyörätien sekä pysäköinnin laajentamisen luvallisuutta. Teknisen toimialan asiantuntijat ja toimialajohtaja ovat käyneet kiinteistön omistajan kanssa monipuolista keskustelua, toimittaneet asianmukaisia dokumentteja ja selostaneet suunnittelu- ja toteutusprosessia. Kiinteistön omistajan oikeusturvan varmistamiseksi elinvoima- ja ympäristötoimiala arvioi teknisen toimialan laatimien suunnitelmien toteuttamisen lupamenettelytarpeen.

Suunnitelmatilanne

Alue on kaupungin omistuksessa ja pääasiassa asemakaavoittamatonta. Sipintie on voimassa olevassa asemakaavassa 609 1013 (KV 25.7.1989) katualuetta.

Alue on voimassa olevassa Meri-Porin yleiskaavassa (KV 6.3.2000) lähivirkistysaluetta (VL), jolle on sijoitettu ulkoilureitti. Alueella on vireillä Yyterinniemen yleiskaava, joka on tullut vireille 28.11.2012. Yleiskaavaluonnos on ollut nähtävillä 1.7.-3.9.2021 ja sen mukaan alue on lähivirkistysaluetta (VL), jolla sijaitsee kevyen liikenteen reitti. Sipintie on merkitty yhdystieksi / kokoojakaduksi.

Alueella on vireillä Levon asemakaava, joka on tullut vireille 17.5.2013 ja jonka toinen luonnos on ollut nähtävänä 19.3.-17.4.2020. Luonnoksissa alue on osoitettu retkeily- ja ulkoilualueeksi (VR-1), jolla sijaitsee ohjeellinen kevytliikenneväylä ja leikki- ja oleskelualue (le) sekä maa ja metsätalousalueeksi (M). Sipintien varteen on osoitettu yleinen pysäköintialue (LP). Kaavan vireilläoloaikana on suoritettu useita ja mittavia vuorovaikutusmenettelyjä ja saatu runsaasti palautetta. Sipintien varteen esitetystä kevytliikenteen väylästä tai pysäköinnistä ei ole saatu yhtään palautetta.

Porin kaupungin liikenneinsinööri on tehnyt viranhaltijapäätöksen 21.1.2022 § 5 (PRIDno-2021-4273) Sipintien pysäköintialueen laajennuksen, ​Sipintien kevytliikenneväylän sekä Huvikummuntien liittymäalueen plv. 5-​45 suunnitelmien hyväksymisestä. Suunnitelmassa on huomioitu olemassa olevaa maisemaa ja puustoa ryhmittelemällä pysäköintipaikat pienemmiksi taskuiksi sekä laatimalla vihersuunnitelma, jonka mukaan kasvillisuutta täydennetään mm. uusilla puilla, männyillä ja pihlajoilla. Rakennusvaiheessa poistettavat maan pintakerrokset (kuntta) kerätään talteen ja palautetaan soveltuville reuna-alueille. Pysäköintialue on tarkoitus toteuttaa sorapintaisena.

Alueen nykytilanne

Sipintien varren pysäköinti on kehittynyt vuosien aikana alkaen hotellin omistuksessa olevasta pysäköintialueesta, jonka kapasiteetti ei ole riittänyt palvelemaan kasvanutta yleisen pysäköinnin tarvetta. Yyterin rannoille johtavat tiet ovat viime vuosien helteiden ja koronaepidemian aiheuttaman lisääntyneen kotimaanmatkailun myötä täyttyneet yhä useammin pysäköinnistä. Yyterin liikenne on kasvanut merkittävästi ja samalla tarve yleisen pysäköinnin ja kevytliikenteen turvallisille järjestelyille. Sipintien hiekkainen varsi on otollinen ja luonteva tilapäisen pysäköinnin alue. Tilapäispysäköinnin edellytysten parantamiseksi alueen mäntyvaltaista talousmetsää on myös hoidettu tavoitteen mukaisesti ja suoritettu harkittua puuston poistamista, kuten vuosien 2018 ja 2020 ilmakuvista on todettavissa.

Etäisyys naapurin omistamasta kiinteistöstä kaava-alueen reunaan Sipintien katualueeseen on noin 95 metriä. Toimenpiteitä varten metsää on harvennettu noin 25 metriä katualueen reunasta, jolloin kiinteistön ja harvennetun alueen välillä on entisellään säilynyttä metsäaluetta noin 70 metriä. Kevytliikenneväylän ja pysäköintialueen osalta on poistettu pintakasvillisuutta sekä osittain tasattu ja vahvistettu maapohjaa rakennekerroksella.

Perustelut

Suunnitteluun ovat osallistuneet laajasti kaupunkiorganisaation teknisen ja ympäristötoimialan asiantuntijat ja arvioineet toimenpiteiden vaikutuksia jo harvennettuun ja osittain tilapäisesti pysäköintikäytössä olevaan alueeseen sekä lisääntyneen käytön vaikutuksia ympäristöön. Suunnitelmia ja vaikutustenarviointia on esitelty eri vaiheissa rakennusvalvontaviranomaiselle ja suoritettu yhteinen maastokatselmus syksyllä 2021. Suunnittelun aikana rakennusvalvontayksikön päällikkö on todennut, että hanketta toteutetaan alueelle, joka on talousmetsää, eikä sisällä erityisiä luontoarvoja, ja että hankkeen soveltumista maisemaan on tutkittu riittävästi, suojaetäisyydet naapurustoon täyttyvät, eikä maisema- tai toimenpideluvan kynnys ylity. Harkinnassa on lisäksi huomioitu yleisten alueiden merkittävästi lisääntynyt käyttö ja sen tarkoituksenmukainen järjestäminen kaavoitusprosessilla, joka on jatkunut jo pitkään.

Teknisen toimialan suunnitelmia ja toteutuksia voidaan pitää yleisen edun mukaisina, tarkoituksenmukaisina ja osallisten oikeuksia loukkaamattomina, alueen kehityksen luontevina ja vähäisinä toimenpiteinä, jotka perustuvat liikenneinsinöörin lainvoimaiseen suunnitelman hyväksymispäätökseen.

 Toimenpiteitä ei voi pitää maankäyttö- ja rakennuslain 126 §:n tarkoittamina luonnonoloihin tai maankäyttöön vaikuttavina, tai 126 a §:n tarkoittamana suurehkona pysäköintialueena, tai 128 §:n tarkoittamana maanrakennustyönä tai puiden kaatamisena, joiden toteuttaminen edellyttää toimenpidelupaa tai maisematyölupaa.

Ehdotus

Esittelijä

Lauri Kilkku, vs. kaupunginjohtaja, lauri.kilkku@pori.fi

Elinvoima ja ympäristölautakunta päättää, että teknisen toimialan laatimien Sipintien jalankulun- ja pyörätien ja pysäköinnin suunnitelmien toteuttaminen ei edellytä maankäyttö- ja rakennuslain mukaisia toimenpidelupia / maisematyölupia, eikä suoritettu rakentaminen anna aihetta elinvoima- ja ympäristölautakunnan toimenpiteisiin.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

___________________________

Merkitään, että Mikko Nurminen poistui tämän asian käsittelyn jälkeen kello 17.34.

Valmistelija

  • Mikko Nurminen, rakennusvalvontayksikön päällikkö, mikko.nurminen@pori.fi

Perustelut

Valitus lautakunnan päätöksestä

Elinvoima- ja ympäristölautakunta on todennut päätöksessään 27.4.2022 § 82, että teknisen toimialan laatimien Sipintien jalankulun- ja pyörätien ja pysäköinnin suunnitelmien toteuttaminen ei edellytä maankäyttö- ja rakennuslain mukaisia toimenpidelupia / maisematyölupia, eikä suoritettu rakentaminen anna aihetta elinvoima- ja ympäristölautakunnan toimenpiteisiin. Lautakunnan päätöksestä on tehty valitus, johon Turun hallinto-oikeus pyytää lautakuntaa antamaan lausunnon, jossa tulee antaa selostus asiasta, vastauksia valituksessa esitettyihin vaatimuksiin ja niiden perusteluihin sekä lausua esitetystä selvityksestä.

Elinvoima- ja ympäristölautakunta antaa Turun hallinto-oikeudelle seuraavan lausunnon:

Taustatiedoista

Yyterin Levon alueen maankäyttösuunnitelmat ja yleisen käytön järjestäminen ovat olleet pitkään vireillä sekä laajan ja kattavan keskustelun aiheena, eikä kyseessä olevaa jalankulun- ja pyörätien ja pysäköinnin järjestämistä ole koettu muissa yhteyksissä ongelmaksi. Lautakunnan valituksen alaisena olevan päätöksen yhteydessä ja valituksessa esitettyyn taustatietoon ei ole muuta kommentoitavaa kuin, että valituksen esittäjän kysymyksiin ovat asianmukaiset tahot vuorollaan vastanneet asiallisesti ja edellytysten mukaisesti.

Asiasisällöstä

Hankkeen sisällöstä, luvanvaraisuudesta tai toimenpiteiden tarpeesta ei ole tuotu esiin sellaisia seikkoja, että lautakunnan aikaisempaa päätöstä arvioineen ja perusteluineen olisi syytä tarkastella uudelleen.

Esteellisyydestä, virheellisestä valmistelusta ja päätöksenteosta

Rakennusvalvonta suorittaa maankäyttö- ja rakennuslainmukaista rakennetun ympäristön luvallisuuden arviointia, myös kaupungin oman toiminnan osalta, ilman, että kaupungin organisatoorinen ohjaus tai toimialajohtajan rakennusvalvonnan päällikön esimiehenä toimiminen siihen vaikuttavat. Vastuunsa mukaisesti rakennusvalvontayksikön päällikkö on valmistellut lautakunnalle luvallisuuden arviointia ja perusteluja sisältävän päätösesityksen, eikä toimialajohtaja lautakunnan esittelijänä ole esitykseen tai lautakuntakäsittelyyn puuttunut. Rakennusvalvontayksikön päällikön ja toimialajohtajan toiminta ovat olleet oman virkatehtävänsä sääntöjen ja tarkoituksenmukaista hoitamista, jota ei voi pitää esteellisenä toimintana.

Elinvoima ja ympäristölautakunta on arvioinut hankkeen laillisuutta maankäyttö- ja rakennuslain osalta. Valituksen tehnyt taho on esittänyt laajasti eri aiheita ja arvioinnin tarpeellisuutta monissa käydyissä keskusteluissa, ja on selkeästi ilmaissut tietoisuutensa hankkeesta, eikä erilliselle kuulemiselle ole ollut tarvetta. Lautakunnan päätöksestä tehdyssä valituksessa puututaan kuitenkin myös valittajan suorittamaan kuntalaispalautteen hoitamiseen, jota on palautteen laajuudesta johtuen hoidettu vuorollaan kaupunkiorganisaation eri taholla ja parhaalla mahdollisella tavalla riippuen kulloinkin esillä olevasta tulokulmasta. Kaupunginjohtajan ja teknisen toimialajohtajan toiminta on ollut moitteetonta ja palvellut asiakasta parhaalla mahdollisella tavalla, eikä vastuun siirtämisellä ole ollut vaikutusta tai merkitystä asiallisesti ja ajallaan hoidetun palautteen antamisessa.

Sipintien pysäköintialueen laajennuksen, Sipintien kevytliikenneväylän sekä Huvikummuntien liittymäalueen plv. 5-45 suunnitelmat eivät ole maankäyttö- ja rakennusasetuksen tarkoittamia katusuunnitelmia, eikä niiden todellisten vähäisten vaikutusten ja maankäytön suunnitelmien yhteydessä toteutettujen mittavien vuorovaikutusmenettelyjen lisäksi ole ollut tarpeellista suorittaa erillisiä maankäyttö- ja rakennusasetuksen § 42 ja 43 mukaisia menettelyjä.

Valituksen tehneen tahon kiinteistö sijaitsee noin 95 metrin etäisyydellä Sipintien katualueesta ja noin 70 metrin etäisyydellä kadunvarren harvennetun metsän osasta tien päässä, jossa ei ole ajoneuvojen läpikulkua. Noin 70 metrin metsäkaista jää kyseessä olevien alueiden väliin, joka on taaja-asutuksen kaltaisella alueella riittävä, eikä Sipintien käytöstä ja suunnitelman mukaisesta maisemoidusta ja mahdollisimman luonnonmukaisesta pysäköinnin ja kevytliikenteen järjestämisestä ole vaikutuksia kiinteistölle. Huomioiden valituksen tehneen tahon tietoisuus hankkeesta, laajasti käydyt keskustelut ja tiedonannot ja että hankkeella ei ole vaikutuksia kyseessä olevaan kiinteistöön, voidaan todeta, että kiinteistö ei ole maankäyttö- ja rakennuslain mukainen naapuri, jonka etuja tai oikeuksia tulisi poikkeuksellisesti arvioida.

Yhteenveto

Edellä mainituin perustein elinvoima ja ympäristölautakunta katsoo, että lautakunnan päätös 27.4.2022 § 82 on valmisteltu laillisesti ja sääntöjen mukaisesti, ja että valitus tulee hylätä.

Ehdotus

Esittelijä

  • Jouko Hautamäki, vs. toimialajohtaja, elinvoima- ja ympäristötoimiala, jouko.hautamaki@pori.fi

Elinvoima- ympäristölautakunta päättää antaa Turun hallinto-oikeudelle yllä olevan lausunnon.

Pöytäkirja tarkistetaan tämän asiakohdan osalta välittömästi kokouksessa.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Lautakunta päätti tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta heti kokouksessa.

Tiedoksi

Turun hallinto-oikeus / 16.12.2022 mennessä

Muutoksenhaku

Päätöksestä ei kuntalain 136 §:n perusteella saa tehdä oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta.