§ 25 Keskustan uimahallin pysäköintialueen sulanapito, vastaus kuntalaisaloitteeseen

Lataa 

PRIDno-2023-1019

Päätöspäivämäärä

6.7.2023

Päätöksen tekijä

Liikenneinsinööri

Päätöksen peruste

Teknisen toimialan toimintasäännön 5 §:n nojalla liikenneinsinööri päättää liikenteenohjauslaitteiden asettamisesta ja liikennejärjestelyistä katualueella pois lukien alueelliset yleissuunnitelmat, laajat liikenteelliset kokonaisuudet sekä pysäköinnin maksullisuuteen liittyvät liikennemerkkijärjestelyt.

Kuvaus

Porin kaupungille on Kuntalaisaloitepalvelun kautta tehty aloite keskustan uimahallin pysäköintialueen sulanapidosta. Aloitteessa todetaan seuraavaa:

"Keskustan uimahallin pysäköintialue on hyvässä käytössä talviaikaan. Lumisella parkkipaikalla pysäköinnin paikkaa eli parkkiruutua on vaikea havaita ja näin ollen auto tulee helposti pysäköityä virheellisesti ja varsinkin toisen auton viereen pysäköidessä jää liian suuri väli, joka sitten kumuloituu parkkialueen täyttyessä. Tämä aiheuttaa sen, että talvella suuressa käytössä olevan uimahallin parkkialueen kapasiteetista ei ole pystytä käyttämään kuin 80 - 90 %:a. Porin kaupunki on mukana HINKU-kunta hankkeessa ja parkkialueen sulanapito olisi hyvä teko hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen. Päästöt vähenevät auraus- ja hiekoitustarpeen vähenemisenä. Mikäli sulanapito toteutettaisiin kaukolämmön paluuvedellä niin siitä saattaisi olla hyötyä myös paikalliselle energiayhtiölle. Sulanapito on myös liukkaudenesto toimenpide eli turvallisuusteko. Sulanapidon asentamisen yhteydessä pystytään asentamaan parkkialueelle myös muutama sähköautonlatauspiste."

Infrajohtamisen toimintayksikkö on perehtynyt aloitteeseen. Pysäköintialueen sulanapitojärjestelmän toteuttaminen tulisi maksamaan 200.000 - 300.000 euroa valitusta järjestelmästä riippuen. Lisäksi järjestelmän käyttökustannukset olisivat vähintään 15.000 euroa vuosittain. Sulanapitojärjestelmän toteuttaminen ei tällä hetkellä ole hyöty-kustannussuhteeltaan riittävä. Lisäksi Infrajohtaminen toteaa, ettei sulapidon edellyttämä sähkönkulutus ole Hiilineutraali kunta -verkoston tavoitteiden mukaista. Sulanapitojärjestelmän toteuttamismahdollisuuksia voidaan kuitenkin tutkia tarkemmin seuraavan perusparannuksen yhteydessä, jotta löydetään mahdollisimman vähän ympäristöä kuormittava vaihtoehto. Perusparannusta ei ole ohjelmoitu seuraavalle viisivuotiskaudelle.

Sähköautojen yleiseen käyttöön tarkoitettuja latauspisteitä on pysäköintialueelle tarkoitus toteuttaa vuosien 2023 - 2024 aikana.

Päätös

Päätän antaa kuntalaisaloitteeseen edellä esitetyn vastauksen.

Allekirjoitus

Eija Riihimäki, liikenneinsinööri, Tekninen toimiala, Infrayksikkö

Organisaatiotieto

Infrayksikkö