§ 48 Hidaste Messupolun ja Messukujan risteykseen

Lataa 

PRIDno-2020-4559

Päätöspäivämäärä

9.11.2023

Päätöksen tekijä

Liikenneinsinööri

Päätöksen peruste

Teknisen toimialan toimintasäännön 5 §:n nojalla liikenneinsinööri päättää liikenteenohjauslaitteiden asettamisesta ja liikennejärjestelyistä katualueella pois lukien alueelliset yleissuunnitelmat, laajat liikenteelliset kokonaisuudet sekä pysäköinnin maksullisuuteen liittyvät liikennemerkkijärjestelyt.

Kuvaus

Porin kaupungille on tehty aloite ajohidasteesta Messupolun ja Messukujan risteykseen. Aloitteessa todetaan seuraavaa: "Aasia koskee Messupolun ja Messukujan risteystä. Messupolulla on kyllä 30 km rajoitus mutta siinä ajetaan lujaa, varsinkin suojatien kohdalla yhtään hiljentämättä tosi reippaasti. Kovaan vauhtiin syyllistyy myös puistotyöntekijät pikkutraktoreilla. Koululaiset ajavat usein kadun yli hidastamatta. Tosi vaarallista ! ! Suojatien merkit ovat kuluneet. Parannusehdotus: suojatie näkyväksi ja HIDASTE ennen suojatietä."

Porin kaupungin teknisen toimialan Infrajohtaminen on tutkinut aloitteen, seurannut liikenneonnettomuustilastoja sekä mitannut alueen liikennemäärät ja ajonopeudet vuosina 2021 ja 2022. Viimeisten viiden vuoden (2018-2022) ajanjaksolla Messupolun, Messukujan sekä Messukujan-Messukadun risteyksen alueella ei ole tapahtunut yhtään poliisin tietoon tullutta liikenneonnettomuutta. Liikennemäärä- ja ajonopeusmittauksia tehtiin seuraavasti:

  • Messupolulla 19.4.-25.4.2021; Liikennemäärä oli n. 120 ajon/vrk, keskinopeus 15 km/h ja 85% kuljettajista ajoi maksimissaan 29 km/h
  • Messukadulla Messuraitin ja Messupolun välisellä osuudella 26.5.-2.6.2021; Liikennemäärä oli n. 1000 ajon/vrk, keskinopeus 40 km/h ja 85% kuljettajista ajoi maksimissaan 48 km/h
  •  Messukadulla Alahangantien risteyksen läheisyydessä 10.1.-13.1.2022; Liikennemäärä oli n. 1500 ajon/vrk, keskinopeus 37 km/h ja 85% kuljettajista ajoi maksimissaan 45 km/h

Edellä esitettyihin selvityksiin pohjautuen Infrajohtamisen toimintayksikkö ei puolla ajohidasteen toteuttamista Messupolun ja Messukujan risteykseen. Suojatiemerkkien kuluneisuudesta välitetään palaute Infran kunnossapitoyksikölle.

Päätös

Päätän antaa aloitteeseen edellä esitetyn vastauksen.

Allekirjoitus

Eija Riihimäki, liikenneinsinööri, Tekninen toimiala, Infrayksikkö

Organisaatiotieto

Infrayksikkö