§ 23 Suunnittelutarveratkaisu ja poikkeaminen, Pinomäki

Lataa 

PRIDno-2023-2196

Päätöspäivämäärä

16.2.2024

Päätöksen tekijä

Toimialajohtaja, elinvoima- ja ympäristötoimiala

Päätöksen peruste

Kaavatilanne

Ei asemakaavaa. Alueella on voimassa kantakaupungin yleiskaava 2025 (voim. 24.1.2008), jossa rakennuspaikan alue on osoitettu palvelujen ja hallinnon alueeksi (P).

Satakunnan maakuntakaavassa virkistysaluetta (v). Merkinnällä osoitetaan ulkoilun, retkeilyn ja virkistyskäytön kannalta merkittävät alueet. Rakennuspaikka sijaitsee Porin kansallisen kaupunkipuiston eteläreunalla. Rakennuspaikka sijoittuu noin 400-500 metrin päässä Satakunnan vaihemaakuntakaavan 2 (voimaan 20.9.2019) mukaisen Lattomeren kulttuurimaisema -nimisen maakunnallisesti arvokkaan maisema-alueen pohjoisreunaa.

Rakentamisrajoitus ja poikkeaminen

Rakennuspaikka on maankäyttö- ja rakennuslain 16 §:n mukaista suunnittelutarvealuetta, missä rakennusluvan myöntäminen edellyttää maankäyttö- ja rakennuslain 137 §:n mukaisten erityisten edellytysten täyttymistä.

Poiketaan maankäyttö- ja rakennuslain 116.2 §:stä. jonka mukaan rakennuspaikan tulee olla vähintään 2000 m² ja rakennusjärjestyksen 19 §:stä, jonka mukaan rakennuspaikan tulee olla vähintään 5000 m².

Hakemuksen perustelut ja liitteet

Perustelut

Sijoituspaikka on yleiskaavassa palvelujen ja hallinnon aluetta (P), jolla ei ole rakennusoikeutta. Lähialueiden asemakaavoihin ei ole varattu yhdyskuntateknisten rakennusten tai rakennelmien aluetta, jolle tukiaseman voisi sijoittaa. Tukiasemaa kuitenkin alueelle tarvitaan matkaviestinpalveluidentuottamiseksi. Pyrkimys on parantaa alueen matkaviestinverkon datakapasiteettia sekä matkaviestinverkon käytettävyyttä. Maston tilavaade on hyvin vaatimaton, eikä se rajoita ympäröivän alueen käyttöä lainkaan. Pidämme poikkeamista vähäisenä.

Matkaviestintukiasema:
1) ei aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle tai alueiden käytön muulle järjestämiselle
2) ei vaikeuta luonnonsuojelun tavoitteiden saavuttamista
3) ei vaikeuta rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamista
4) ei johda vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen tai muutoin ei aiheuta merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.

Liitteet

Hakija on toimittanut maankäyttö- ja rakennusasetuksen 64 §:n selvityksen maston rakentamiseen liittyen.

Hakija on toimittanut 12.5.2023 päivätyn Tarficomin päätöksen, jolla on annettu lupa hakemuksen mukaisen lentoesteen asettamiseen (50 m masto) luvassa mainituin ehdoin.

Lausunnot:

Rakennuspaikka sijaitsee maakuntakaavan mukaisella virkistysalueella, joten hakemukseta on pyydetty Varsinais-Suomen ELY-keskuksen lausunto maankäyttö- ja rakennuslain 173 §:n mukaisesti.

Varsinais-Suomen ELY-keskus 27.10.2023:

”ELY-keskuksen Liikenne ja infrastruktuuri -vastuualue on antanut hanketta koskien naapurinkuulemislausunnon 17.4.2023, jossa se toteaa, että mikäli telemasto sijoitetaan asemapiirroksessa osoitetulle paikalle, ei rakennushankkeeseen ole huomautettavaa.

ELY-keskus toteaa, että hanke sijaitsee Satakunnan maakuntakaavan virkistysalueella ja sijoittuu lisäksi lähelle Satakunnan vaihemaakuntakaavan 2 (voimaan 20.9.2019) mukaisen maakunnallisesti arvokkaan maisema-alueen ”Lattomeren kulttuurimaisema” pohjoisreunaa Porin kansalliseen kaupunkipuistoon.

Rakentamisella ei ELY-keskuksen näkemyksen mukaan voi katsoa olevan erityistä vaikutusta maakuntakaavan virkistysalueen toteutumiseen huomioon ottaen mm. hankkeen sijainnin ja rakennuspaikan pienehkön (noin 700 m2) pinta-alan.

Maston suunniteltu sijoituspaikka on lähellä maakunnallisesti arvokkaan Lattomeren maisema-alueen pohjoisreunaa Porin kansallisessa kaupunkipuistossa. Maisema-alueiden tarkistusinventoinnissa maisema-alueen maisemakuvasta kerrotaan mm: ”Lattomeren kulttuurimaisemassa on havaittavissa kolme aluetta. Avoin Pinomäeltä aukeava tasanko, jonka reunalla on rivit jälleenrakennuskauden tiloja, Lattomeren kylän selänteeltä itään aukeava saarekkeinen viljelyalue ja Lattomeren kylän länsipuolella oleva kapeahko laakso, joka liittyy maisema-alueeseen moreeniselänteen ja saarekkeen välistä.” On mahdollista, että kun Lattomeren maisemaa katsellaan maston pohjoissektorilla sijaitsevilta mäiltä tai esimerkiksi yleiskaavan ulkoilureiteiltä, masto näkyy lähimaisemassa peltotasangon edessä ja haittaa maisemakuvaa. Porin metsän alue on yleiskaavassa ja maakuntakaavassa virkistysaluetta ja lähellä on asutusta, mitkä seikat vielä lisäävät maisemavaikutuksen merkittävyyttä.

ELY-keskus pitää hyvänä, että maisemavaikutuksia on havainnollistettu valokuvasovitteilla. Kuvien yhteydessä tulisi kuitenkin aina kertoa, millainen perspektiivi kuvassa on, toisin sanoen onko se kuvattu ihmissilmän havaintoa lähinnä muistuttavalla 50 mm:n objektiivilla, mikä on suositeltavaa, vai laajakulmalla. Kuvien perusteella voi olettaa, että masto ei merkittävästi haittaisi maisemakuvaa. Maston näkyvyyteen vaikuttaa kuitenkin se, säilyykö sitä ympäröivä maisematila sulkeutuneena eli metsänä. On hyvä varmistaa metsän säilyminen maston ympärillä, jotta maisemavaikutukset olisivat lähimmiltä teiltä katsottuna mahdollisimman vähäisiä.

Jos mastoja näkyy vain yhdessä suunnassa, maston vaikutus voi olla pienempi verrattuna siihen, että mastoja tai muita maamerkkejä tai maisemahäiriöitä olisi muissakin suunnissa. Siksi olisi hyvä tuoda esille esimerkiksi karttaesityksenä, missä lähialueella sijaitsee, tai on suunnitteilla mastoja tai muita vastaavia maisemakuvassa näkyviä elementtejä.

Hakemuksen käsittelyssä tulee ottaa huomioon myös Porin metsän alueella esiintyvät liito-oravat. Lajia koskeva ”Porin metsän liito-oravaselvitys” on päivätty 5.9.2019. Selvitys tulee ottaa huomioon siten, ettei liito-oravan lisääntymis- ja levähdyspaikkoja ja ekologista toiminnallisuutta heikennetä.

Päätöstä harkitessaan Porin kaupungin tulee lisäksi arvioida MRL 137 §:n mukaiset muut erityiset edellytykset luvan myöntämiselle ja varmistaa mm., että hanke ei aiheuta haittaa asema- tai yleiskaavoitukselle.”

Naapurien kuuleminen

Hakija on toimittanut rakennuspaikan viereisen maantien pitäjän puolesta annettavan lausunnon.

Varsinais-Suomen ELY-keskus 17.4.2023:
”Telemasto on suunniteltu sijoitettavaksi asemapiirroksesta mitattuna lähimmillään noin 23 metrin etäisyydelle maantien 12871 keskilinjasta. Kulkuyhteys ristikkomastolle on suunniteltu olemassa ole-van liittymän kautta. Väyläviraston tierekisterin mukaisessa osoitejärjestelmässä telemaston suunniteltu sijainti on 12871 / 1 / noin 1990 / vasen. Rakennuspaikan kohdalla maantie 12871 on päällystetty ja valaistu, nopeusrajoitus on 60 km/h. Liikennemäärä (KVL) on noin 824 ajoneuvoa / vuorokausi.

ELY-keskus ei vastaa mistään liikenteen telemastolle aiheuttamista mahdollisista haitoista, joita ovat esim. pöly ja tärinä. ELY-keskus ei vastaa myöskään maantien kunnossapidosta aiheutuvista haitoista, kuten esim. lumen aurauksen aiheuttamat haitat, tai tien parantamistoimenpiteet.

Varsinais-Suomen ELY-keskuksella ei tällä hetkellä ole tiedossa tienpidon suunnitelmia tai toimenpiteitä maantielle 12871, jotka vaikuttaisivat telemaston sijoittamiseen. Kun telemasto sijoitetaan asemapiirroksessa osoitetulle paikalle, ei Varsinais-Suomen ELY-keskuksen Liikenne -vastuualueella ole huomautettavaa rakennushankkeeseen.

Kaupunki on kuullut muut naapurit kirjeitse ja muut asianosaiset Satakunnan kansassa 4.10.2023 julkaistulla ilmoituksella sekä kaupungin ilmoitustaululla 4.-18.10.2023 julkaistulla kuulutuksella. Määräaikaan mennessä saapui kaksi muistutusta.

Muistutus 1, 17.10.2023, Pinomäen ryhmis:
”Eihän mahdollisesta radiomaston (pinomäentie 200) rakentamisesta ole minkäänlaista haittaa aivan vieressä (Pinomäentie 190) olevan ryhmiksen päivittäiseen toimintaan? Ryhmiksessä ollaan paikalla ma-pe 7-16 välillä.”

Muistutus 2, 12.10.2023, Pinomäen hevosharrastajat/yrittäjät (noin 100 allekirjoittajaa):
”Pinomäessä asuu tällä hetkellä noin 150 hevosta. Pinomäessä hevonen onkin tuttu näky melkein joka pihassa. Pinomäki on valtakunnallisesti tunnettu (ja kadehdittukin) hevosharrastajien keskuudessa siitä, että Porin kaupunki on merkittävästi tukenut toiminnallaan alueen hevosharrastajia. Porin kaupunki on osoittanut mm. Porin metsästä merkityt reitit hevosille, joita käyttävät harrastajien lisäksi myös muutama hevosalan yrittäjä (ratsastuskoulu ja täyshoitotalli). Merkityt reitit ovat tuoneet Pinomäkeen liikenneturvallisuutta; hevoset liikkuvat metsässä merkityillä reiteillä ja vaaratilanteita liikenteessä sattuu todella harvoin. Myös Porin metsässä on kaikkien turvallista harrastaa, kun eri alojen harrastajat tietävät omat reittinsä, joita käyttää.”

Vireillä oleva suunnittelutarveratkaisu- ja poikkeamishakemus koskee radiomaston rakentamista noin 700 m²:n suuruiselle vuokra-alueelle kiinteistöllä 609-430-1-18 osoitteessa Pinomäentie 200, 28540 Pori. Radiomaston rakennuspaikka on nyt suunnitteilla Porin kaupungin Pinomäen hevosharrastelijoille suunnatun hevospolun/reitin välittömään läheisyyteen. Hevosreitti kulkee nyt entisen Pinomäen koulun vierestä ja jatkuu muuntajan ohittaen. Suunniteltu radiomasto tulisi tämän viereen.

Porin kaupunki kunnosti mittavalla remontilla hevosreitin kolmisen vuotta sitten. Porin kaupunki myönsi myös hevosreitille Rakkaudella porilaisille -hankerahaa, jolla ampumaradan takana ollutta hevosreittiä kunnostettiin. Porin kaupunki on siis rahoittanut mittavasti hevosreittiä ja tukenut toiminnallaan turvallista harrastamista.

Suunnitteilla oleva radiomaston sijoitus tulee katkaisemaan ja estämään hevospolun/reitin käytön täysin. Harrastajille tämä tarkoittaa huomattavaa turvallisuusriskiä ja hevosalan yrittäjille tämän lisäksi yritys/elinkeinotoiminnan hankaluutta. Rakennustyö pitää sisällään varmasti ainakin puiden raivausta ja erilaisia alueen pohjatöitä. Maston valmistuttua me hevosharrastajat/yrittäjät epäilemme, että mastolle tulee jonkinlainen suljettu turva-alue ja hevospolku jää maston välittömän läheisyyden takia tälle alueelle. Jo rakennusvaihe aiheuttaa erilaisia vaaratilanteita, joita me ihmiset ja rakkaat hevosemme emme halua. Maston suunniteltu sijainti on myös sellainen, että emme pääse jatkamaan merkityille hevosreiteille mitään muuta reittiä kun ”yleisen” Katinkurun lenkkipolkua hyväksi käyttäen. Tämä tietää erityisiä vaaratilanteita kaikille tätä lenkkipolkua käyttäville.

Pyydämmekin, että näkökantamme ja etenkin turvallisuusseikat otettaisiin huomioon ja radiomasto rakennettaisiin muualle, kun kaupungin kunnostaman ja hevosille merkityn reitin läheisyyteen.”

Hakijan vastine muistutuksiin

” 1.1 Muistutuksissa esille tullut asia: vaikutus ympäristöön ja alueen käyttöön

Masto rakennetaan aina siihen sijoitettavien antennien kiinnitysalustaksi eli sen korkeuden ja järeyden määräävät radio- ja teletekniset vaatimukset. Minimivaatimus antennikorkeuksille on niiden sijoittuminen puuston yläpuolelle ja maaseutukohteissa yleensä 60 – 90 m:n korkeudelle maanpinnasta. Näin ollen masto erottuu aina korkeutensa vuoksi ympäristöstään. Rakennetyypin oikealla valinnalla ja sen oikealla sijoittelulla voidaan ympäristövaikutuksia vähentää. Tässä tapauksessa antennien kiinnitysalustaksi on valittu varsinaisia perinteisiä mastoja huomattavasti matalampi, yksinkertaisempi ja ilman haruksia oleva ns. putkiristikko masto.

Operaattori on ollut tästä hankkeesta yhteydessä Porin kaupungin elinvoima- ja ympäristötoimialaan, kasvupalvelut- ja kaupunkisuunnitteluyksikköön / kaupunkisuunnittelun toimintayksikköön sekä kaavoitukseen. Yhteistyössä heidän kanssaan on katsottu sopiva paikka tukiasemalle.

Alueella on runsaasti puustoa, jotka estävät antennipylvään alimman osan näkymisen ympärillä oleviin asutuksiin merkittävästi. Antennipylväs sijoitetaan olevan laitetilan viereen vuokralla olevalle n. 700 m2 määräalalle. Huoltokulku tapahtuu olevaa tietä pitkin. DNA Oyj:n mielestä antennipylvään sijoittaminen olevan laitetilan viereen ei estä alueen käyttöä.

Antennipylväs tulee pääosin puustosta vapaaseen kohtaan, jossa puustoa ei poistu merkittävästi.

Antennipylvään lähimmät naapureiden asuinrakennukset sijaitsevat idän sekä etelän ja kaakon suunnissa, joihin tulee matkaa noin 43 - 150 metriä.

Antennipylväästä ei ole haittaa ympärillä oleville asutuksille.

Tukiasema ei aiheuta häiriöitä radio- ja tv-lähetyksiin, vaikka se käyttääkin tiedonvälitykseen radioaaltoja, kuten radio- ja tv-lähetykset. Tukiasema ei häiritse myöskään muiden operaattoreiden tukiasemia.

Antennipylväät suunnitellaan Eurokoodi-normiston mukaan. Normisto huomioi pylvään lujuustekniset näkökohdat sekä mahdollisen jäävaaran. Pylvään tai maston jäävaara-alue määritetään standardien ISO 12494 ja SFS-EN 1993-3-1 ja Suomen kansallisen liitteen mukaisesti. Tarkasteltavana oleva pylväs kuuluu jäävaaraluokkiin R0 - R3, jolloin pylvään sijoittelu jäävaaran puolesta on vapaa.

Mielestämme antennipylvään rakentaminen ei ole ristiriidassa alueen ympäristön, luonnon, naapureiden ja alueen muun kehittämisen kanssa. Korostamme lisäksi, että lähtökohtana tukiaseman rakentamiselle on parempien ja laadukkaampien matkaviestinpalveluiden tarjoaminen alueen asukkaille, palveluille, yrittäjille, työntekijöille sekä alueen liikenneväylillä liikkujille.

1.2 Muistutuksissa esille tullut asia: vaatimus tukiaseman sijoittamiseksi muualle

Suunniteltu matkaviestintukiasema poistaa matkapuhelinkuuluvuuden katveita ja lisää erityisesti datakapasiteettia alueella. Tukiasema tulee palvelemaan mm. liikkuvan laajakaistan asiakkaitamme. Yksi tukiasema voi palvella samanaikaisesti vain rajallisen määrän asiakkaita. Sen kapasiteetti on siis rajallinen. Tämän vuoksi tukiasemia täytyy rakentaa suhteellisen taajaan kaupunkialueilla, missä on paljon ihmisiä. Suunnitelmia tehtäessä kartoitettiin mahdollisuutta saada alueelle laadullisesti ja kapasiteetiltaan riittävä palvelu jo olevia tukiasemapaikkoja hyödyntäen. Etäisyys lähimmistä olemassa olevasta tukiasemapaikasta halutun kuuluvuusalueen kannalta optimaaliseen uuteen tukiasemapaikkaan on kuitenkin niin suuri, että korvaavaa vaihtoehtoa ei ollut tarjolla. Alueella ei myöskään ole jo olemassa olevia soveltuvia rakenteita tukiasemalaitteiden asennusta varten.

Antennipylväs tulee palvelemaan teleoperaattoreita. Antennipylväs täyttää laki sähköisen viestinnän palveluista kohdan: 8 luku/käyttöoikeuden luovutukseen liittyvät velvollisuudet 56 §, mm. velvollisuus vuokrata antennipaikka.

Katsomme että uuden antennipylvään rakentaminen tässä suhteessa on perusteltua.”

Asian muu selvitys

Rakennetun ympäristön tarkastaja on tehnyt hankealueelle paikallekäynnin 12.1.2024 yhdessä infran kunnossapidon kahden piiripuutarhurin ja ympäristösuunnitteluyksikön luonnonsuojeluvalvojan kanssa. Paikallakäynnin tarkoituksena oli selvittää hankkeen mahdollisia vaikutuksia liito-oravien elinolosuhteisiin sekä suunnitellun maston vieressä kulkevaan hevospolkuun.

Paikallakäynnin yhteydessä todettiin, että tarkasteltavalta alueelta eikä heti sen läheisyydestäkään löydy yhtään liito-oravan ravintopuita. Silmämääräisesti arvioiden ainakin noin 25 metriä Pinomäentieltä metsän suuntaan on aluetta, mistä esimerkiksi puiden osittainen kaataminen ei heikennä liito-oravan elinolosuhteita. Hevospolun osalta todettiin, että sen siirtäminen on tarvittaessa mahdollista.

Hakijalta saadun tiedon mukaan hakijalla ei ole tarvetta mastoalueen aitaamiseen.

Asian harkinta

Asia on ollut esillä elinvoima- ja ympäristötoimialan toimialajohtajan asettamassa rakennus- ja poikkeamislupatyöryhmässä. Työryhmä puoltaa hakemusta. Masto sijoittuu olemassa olevan laitetilan viereen, hakijan hallitsemalle vuokra-alueelle. Masto sijoittuu puustoiselle alueelle, eikä rakennuspaikan puustoa jouduta poistamaan merkittävästi. Maston rakentamisella ei ole haitallisia vaikutuksia liito-oravan elinolosuhteisiin. Hakijan vuokra-alueella sijaitsevan hevospolun käyttö estyy rakennustöiden ajaksi, mutta muutoin maston rakentaminen ei lähtökohtaisesti estä hevospolun käyttöä.

Hakemuksen mukaisen maston rakentaminen ei aiheuta haittaa asemakaavoitukselle, yleiskaavoitukselle tai alueiden käytön muulle järjestämiselle. Rakentaminen on sopivaa yhdyskuntateknisten verkostojen ja liikenneväylien toteuttamisen sekä liikenneturvallisuuden ja palvelujen saavutettavuuden kannalta sekä maisemalliselta kannalta eikä vaikeuta erityisten luonnon- tai kulttuuriympäristön arvojen säilyttämistä eikä virkistystarpeiden turvaamista. (MRL 137 §) Poikkeaminen rakennusjärjestyksen yleiskaavan käyttötarkoituksesta ja rakennuspaikan pinta-alavaatimuksesta ei aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle tai alueen käytön muulle järjestämiselle. Rakentaminen ei vaikeuta luonnonsuojelun tavoitteitten saavuttamista eikä vaikeuta rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteitten saavuttamista. Poikkeamiselle on erityinen syy. (MRL 171 §)

Työryhmä esittää suunnittelutarveratkaisun ja poikkeamisen myöntämistä.

Päätösvallan peruste

Porin kaupungin elinvoima- ja ympäristötoimialan toimintasäännön 16 §:n mukaan toimialajohtaja päättää muista kuin hallintosäännön 27 §:n 8. ja 9. kohdan tarkoittamista suunnittelutarveratkaisuista ja poikkeamisista MRL 171 §:n perusteella. Lisäksi peritään kaupungin suorittamasta naapurin sekä asianosaisten kuulemisesta aiheutuneet kustannukset em. taksan perusteella.

Kuvaus

Rakennushanke

Uuden haruksettoman putkiristikkomaston rakentaminen, korkeus 48-50 m.

Rakennuspaikka

Noin 700 m²:n vuokra-alue kiinteistöllä 609-430-1-18 osoitteessa Pinomäentie 190, 28540 PORI. Vuokra-alueella sijaitsee 20 m²:n laitesuoja. 

Päätös

Päätän myöntää haetun suunnittelutarveratkaisu- ja poikkeamisluvan rakennus- ja poikkeuslupatyöryhmän esityksen mukaisesti.

Päätös on voimassa kaksi vuotta päätöksen lainvoimaiseksi tulemisesta lukien. Ennen rakennustoimenpiteisiin ryhtymistä on haettava suunnittelutarveratkaisu- ja poikkeamislupaa vastaavaa rakennuslupaa päätöksen voimassaoloaikana.

Päätöksen valmistelusta ja käsittelystä peritään 500 euron maksu kaupunginvaltuuston 28.2.2022 (§ 30) hyväksymän taksan 54 §:n perusteella. Lisäksi peritään kaupungin suorittamasta naapurin sekä asianosaisten kuulemisesta aiheutuneet kustannukset em. taksan perusteella.

Allekirjoitus

Lauri Kilkku, toimialajohtaja, elinvoima- ja ympäristötoimiala

Organisaatiotieto

Elinvoima- ja ympäristötoimiala