§ 14 Pysäköintirajoitusmuutoksia Porin keskusta-alueelle

Lataa 

PRIDno-2023-4661

Päätöspäivämäärä

16.2.2024

Päätöksen tekijä

Liikenneinsinööri

Päätöksen peruste

Teknisen toimialan toimintasäännön 5 §:n nojalla liikenneinsinööri päättää liikenteenohjauslaitteiden asettamisesta ja liikennejärjestelyistä katualueella pois lukien alueelliset yleissuunnitelmat, laajat liikenteelliset kokonaisuudet sekä pysäköinnin maksullisuuteen liittyvät liikennemerkkijärjestelyt.

Kuvaus

Erinäisiltä tahoilta on tullut viimeisen puolen vuoden aikana toiveita pysäköintirajoituksille eri puolilla Porin keskustaa. Alla kooste näistä toiveista:

  • Infran kunnossapitopuoli sekä pysäköinninvalvonta ovat toivoneet lyhyempää pysäköintirajoitusta Hallituskadun Yrjönkadun ja Antinkadun välisellä osuudella oleville vinopaikoille, joilla nykyisellään on 24 tunnin aikarajoitus. Perusteena on ollut valvonnan ongelmallisuus sekä kunnossapidon vaikeutuminen.
  • Koulukadun Antinkadun ja Rautatienpuistokadun välisen osuuden eteläreunalle on toivottu pysäköintikieltoa koko matkalle. Nykyisellään Antinkadun päässä on sallittu pysäköinti noin 3-4 henkilöauton matkalla. Perusteluna on ollut kunnossapidon vaikeutuminen ajoradan kapeuuden vuoksi.
  • Liisankadun Katariinankadun ja Vapaudenkadun välisen osuuden eteläreunalle on toivottu pysäköintikieltoa. Perusteluna on ollut ajoradan kapeus sekä kunnossapidon vaikeutuminen.
  • Pohjoiskauppatorin Antinkadun puoleiseen päähän on toivottu pysäyttämiskieltoa nykyisen pysäköintikiellon sijaan. Perusteluna on ollut pysäköinninvalvonnan vaikeus. Linja-autojen kulkeminen Kauppatorin laiturialueelle ja sieltä poistuminen on vaikeaa, jos pysäköintikieltoalueella on ajoneuvo pysäköitynä. Pysäyttämiskieltoalueella pysäköintiin on mahdollista puuttua heti.
  • Pohjoispuiston Gallen-Kallelankadun ja Valtakadun välisen osuuden länsireunalle on toivottu 2 tunnin aikarajoitusta nykyisen 1 tunnin rajoituksen sijaan. Perusteluna on ollut muun muassa lukuisat parturi- ja kampaamoliikkeet, joissa asiakkaat viipyvät helposti yli tunnin ajan.
  • Satakunnankadulla Tavaratien eteläpuolella oleva 2 tunnin aikarajoitettu pysäköintitasku on toivottu rajoitettavan pelkästään henkilöautojen pysäköimistä varten. Perusteluna on ollut huomattava väärinpysäköinti sekä liikenneturvallisuus, koska Tavaratieltä Karjalankadun suunnasta risteykseen tulevien on vaikea nähdä Satakunnankatua etelän suunnasta tulevia ajoneuvoja silloin, kun isompia ajoneuvoja on pysäköitynä aikarajoituspaikalle.
  • Vähäuusikatu 11b sisäänajon kohdalle, kadun eteläreunalle on toivottu pysäköintikieltoa 10 metrin matkalle, jotta kiinteistöön ajo ja sieltä poistuminen helpottuisi.

Infrajohtamisen toimintayksikkö on tutkinut edellä mainitut ehdotukset ja pitää niitä perusteltuna. Infrajohtaminen on laatinut suunnitelmat pysäköintirajoitusten toteuttamiseksi. Suunnitelmat ovat tämän päätöksen liitteenä.

Päätös

Päätän hyväksyä liitteenä olevat suunnitelmat.

Allekirjoitus

Eija Riihimäki, liikenneinsinööri, Tekninen toimiala, Infrayksikkö

Organisaatiotieto

Infrayksikkö