§ 1 Finncycle konsortiosopimus

Lataa 

PRIDno-2022-6950

Päätöspäivämäärä

22.1.2023

Päätöksen tekijä

Toimialajohtaja, tekninen toimiala

Päätöksen peruste

Teknisen toimialan toimintasäännön 2 §:n nojalla teknisen toimialajohtaja päättää

  • suunnittelu-, urakka-, hankinta- ja palvelusopimukset, kun arvo on enintään 500 000 euroa 
  • yhteistyö- ja muut sen kaltaiset sopimukset, kun arvo on enintään 20 000 euroa

Kuvaus

Vuosina 2009–2013 Tampereen yliopiston Liikenteen tutkimuskeskus Vernessä toteutettiin kaksi pyöräilyn ja myös kävelyn edistämiseen kohdennettua PYKÄLÄ-hanketta. Niissä oli mukana yhteensä 10 kaupunkia, kolme ministeriötä, silloinen Liikennevirasto ja Pyöräilykuntien verkosto. PYKÄLÄ-hankkeilla oli merkittävä vaikutus pyöräilyn edistämiseen Suomessa 2010-luvulla.

Viimeisen kymmenen vuoden aikana suomalaisissa kaupungeissa ja valtiotasolla pyöräilyolosuhteet ja suunnitteluohjeet ovat muuttuneet merkittävästi. Suomessa tarvitaan lisää tietoa pyöräily-ystävällisen liikenneverkon toteuttamisesta, pyöräilyinfran laadun parantamisesta erityisesti risteyskohdissa, pyöräilyn kausivaihtelun vähentämisestä sekä pyöräilymyönteisen liikennepolitiikan edistämisestä.

FinnCycle-tutkimushankkeen tavoitteena on tehdä pyöräliikenteestä integroitu ja yleisesti hyväksytty osa kaupunkiliikennettä sekä toimia katalyyttina muutokselle. Tutkimushanke tuottaa uusinta tutkimustietoa päätöksentekijöille, viranhaltijajohdolle sekä liikennesuunnittelijoille mm. eurooppalaisten kaupunkien ja valtiotason toimijoiden parhaista käytännöistä. hanke jakaantuu neljään tutkimuskokonaisuuteen: liikenneverkko, pyöräilyinfran laatu, pyöräilyn kausivaihtelu ja liikennepolitiikka. Tutkimus toteutetaan laadullisena tutkimuksena, jossa aineistonkeruumenetelmät ovat teemahaastattelut, työpajat ja havainnointi. Tulokset analysoidaan laadullisella sisällönanalyysilla. Tutkimushankkeesta saadaan konkreettisia keinoja ja toimintamalleja eri osapuolille, miten kaupunkien liikenneverkkoa, pyöräilyinfran laatua, ympärivuotista pyöräilyä sekä pyöräily-ystävällistä liikennepolitiikkaa voi edistää. Lisäksi saadaan syväluotaavaa tietoa päätöksenteon eri tasoille.

Tutkimushanke toteutetaan alusta loppuun kiinteässä yhteistyössä tilaajatahojen kanssa, joilla on siten mahdollisuus vaikuttaa tutkimuksen suunnitteluun ja painopisteisiin koko tutkimusohjelman ajan. Tutkimustuloksia sovelletaan käytäntöön paitsi konkreettisissa hankkeissa myös järjestämällä seminaareja ja työpajoja, joissa suunnitellaan tutkimustulosten implementointia kaupungeissa ja valtion organisaatioissa. Tutkimustulosten soveltaminen suunnitellaan kiinteässä yhteistyössä tilaajaorganisaatioiden kanssa.

Tutkimushankkeen alustava aikataulu on tammikuusta 2023 toukokuuhun 2025. Tutkimusosapuolena hankkeessa on Tampereen korkeakoulusäätiö sr (Tampereen yliopisto). Rahoitusosapuolina ovat

  • Helsingin kaupunki
  • Tampereen kaupunki
  • Turun kaupunki
  • Oulun kaupunki
  • Lahden kaupunki
  • Jyväskylän kaupunki
  • Kuopion kaupunki
  • Joensuun kaupunki
  • Vaasan kaupunki
  • Porin kaupunki
  • Rauman kaupunki
  • Kokkolan kaupunki sekä
  • Hyvinkään kaupunki

Porin kaupungin rahoitusosuus on yhteensä 18.000 euroa jakautuen tasan kaikille kolmelle hankevuodelle.

Päätös

Päätän hyväksyä Porin kaupungin osallistumisen Finncycle -tutkimushankkeen kustannuksiin edellä esitetyn mukaisesti ja allekirjoittaa konsortiosopimuksen kaupungin edustajana.

Allekirjoitus

Markku Koppelomäki, toimialajohtaja, Tekninen toimiala

Organisaatiotieto

Infrayksikkö