Tekninen lautakunta, kokous 10.1.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 14 Itä-Porin päiväkodin rakentaminen KVR-urakkana

PRIDno-2022-1453

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Janne Heinävaara, janne.heinavaara@pori.fi
Jouni Salonen, Tilajohtamisen toimintayksikön esimies, jouni.salonen@pori.fi

Perustelut

Itä-Porin uuden päiväkodin rakentaminen, KVR-urakka (kokonaisvastuurakentaminen)

Tarveselvitys, valmistunut vuonna 2019 ja 2021

Uudenkoiviston päiväkodin tarveselvitys on valmistunut vuonna 2019 ja itäisen palvelualueen varhaiskasvatusyksiköiden tarveselvitys on valmistunut vuonna 2021. Tarveselvityksien lähtökohtana on ollut koko itäisen palvelualueen varhaiskasvatuksen varhaiskasvatusalueen tarve ja nykyisten tilojen kunto. Alueen päiväkodeista kolmen kunnallisen päiväkodin osalta on pohdittu peruskorjausta tai tiloista luopumista. Näistä kolmesta yksiköstä ainoastaan päiväkoti Taikurinhattuun oli suunnitteilla peruskorjaus. Väinölän ja Uudenkoiviston päiväkotien rakennukset ovat tulleet tiensä päähän. Molemmissa rakennuksissa on tehty tarvittavat korjaustoimenpiteet, jotta tiloissa voidaan toistaiseksi toimia. Korjaustoimenpiteillä on saatu lisäaikaa muutamia vuosia.

Hankesuunnitelma, valmistunut vuonna 2021

Hankesuunnittelu käynnistettiin keväällä 2021 ja hankesuunnitelma valmistui 6.9.2021. Hankesuunnitelmaa käsiteltiin sivistyslautakunnassa 14.9. ja 28.9.2021 sekä teknisessä lautakunnassa 5.10.2021. Hankesuunnitelma hyväksyttiin kaupunginhallituksessa 18.10.2021. Hankesuunnitelman perusteella tehtiin tarvittavat hankinta-asiakirjat, joiden perusteella on suoritettu hankkeen kilpailutus. Hankkeen toteutusmuodoksi valittiin KVR-urakka ns. kokonaisvastuurakentaminen.

Hankkeen tavoitteet

Hankkeen tavoitteena on korvata käytöstä poistuvat ja teknisen käyttöikänsä päässä olevat Uudenkoiviston ja Väinölän päiväkodit. Itä-Porin uutta päiväkotia esitetään rakennettavaksi Uudenkoiviston koulun tontille. Hankkeeseen liittyy myös Uudenkoiviston koulun piha-alueen ennallistaminen niiltä osin, kuin koulu menettää polkupyörien säilytyspaikkoja sekä urheilu- ja liikuntapaikkoja.

KVR-urakan kilpailutus

Hankesuunnitelmasta poiketen päiväkotirakennusta jouduttiin alkuperäisestä tilaohjelmasta laajentamaan kahdella osastolla. Osastojen määrä kasvoi siten 10 osastosta 12 osastoon. Tilaohjelman kasvattaminen johtuu varhaiskasvatuslain muutoksesta.

Tilayksikön tilajohtamisen toimintayksikkö on pyytänyt tarjoukset Cloudia hankintajärjestelmän kautta 29.6.2022 avoimella menettelyllä Itä-Porin päiväkodin KVR-urakasta, jossa urakoitsija vastaa kohteen suunnittelemisesta ja toteuttamisesta sekä niihin liittyvästä kokonaiskoordinoinnista mukaan lukien rakennusluvan haku. Perusteena hankinnalle oli asetettu kelpoisuusvaatimukset, jotka tarjoajien tuli täyttää. Kelpoisuuden täyttävien osalta valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus. Kokonaistaloudellisuuden painoarvot hinta-laatusuhteessa määriteltiin urakkaohjelmassa siten, että tarjoushinnan painoarvo on 40 % ja tarjouksen laadullisten tekijöiden painoarvo 60 %. Hankkeen talousarviossa on varauduttu myös hankkeen aikana tuleviin lisä- ja muutostöihin sekä erillishankintana toteutettavaan irtokalusteiden ja esitystekniikan hankintaan sekä rakennuttamis- ja valvontakuluihin.

KVR-urakkatarjoukset

Tarjoukset tuli jättää maanantaina 7.10.2022 klo 12.00 mennessä. KVR-urakasta tarjouksia saatiin yhteensä 3 kappaletta, jotka kaikki täyttivät tarjouspyynnössä edellytetyt kelpoisuusvaatimukset. Saatujen tarjousten mukaan investointihankkeelle alun perin budjetoitu kokonaissumman kasvu on otettu huomioon kaupunginjohtajan talousarvio ehdotuksessa kaupunginhallituksen II lukemisessa.

KVR-urakasta hankkeeseen jättivät tarjouksen: Astora Rakennus Oy, Hartela Länsi-Suomi Oy ja Rakennusliike Lapti Oy.

Laadullinen arviointi laatupisteytyksineen tehtiin ensin ja kun se oli kokonaisuudessaan tehty, avattiin hintatarjoukset ja laadittiin tarjousten kokonaispisteytys. Kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen laadullisen pisteytyksen jälkeen antoi Hartela Länsi-Suomi Oy.

Pisteyksistä päätettiin yksimielisesti ja sanalliset arviot edustavat koko ryhmän mielipiteitä.

Arviointiryhmään kuuluivat seuraavat tilaajan ja käyttäjien edustajat:

  • Janne Heinävaara, rakennuttajainsinööri, Porin kaupunki/TEK/TI
  • Mikko Viitala, tilayksikön päällikkö, Porin kaupunki/TEK/TI
  • Jouni Salonen, tilajohtamisen toimintayksikön esimies, Porin kaupunki/TEK/TI
  • Jouni Lehtinen, toimintayksikön esimies, Porin kaupunki/TEK/TI
  • Tytti Männistö, palveluvastaava, Porin kaupunki/SIVI/VAKA
  • Marja Koskinen, päiväkodin johtaja, Porin kaupunki/SIVI/VAKA
  • Lasse Väisänen, LVI-insinööri, Porin kaupunki/TEK/TI
  • Mikko Muurinen, sähköinsinööri, Porin kaupunki/TEK/TI
  • Timo Salmi, vastaava palvelusuunnittelija, Porin palveluliikelaitos, ateria ja puhtaus

Liitteet: 

  • Tarjouspyyntö
  • Tarjouksista laadittu vertailutaulukko

Tarjousvertailu tulee viranomaisen toiminnan julkisuudesta annetun lain 7 §:n 2 momentin mukaan julkiseksi vasta, kun sopimus on tehty. Tarjoajilla on kuitenkin asianosaisina oikeus saada tieto tarjousvertailusta. Tämän jälkeenkään eivät liikesalaisuuden piiriin kuuluvat tiedot ole julkisia. Tarjotun palvelun kokonaishinta ei kuitenkaan ole liike- tai ammattisalaisuus.

Ehdotus

Esittelijä

Markku Koppelomäki, Toimialajohtaja, markku.koppelomaki@pori.fi

Tekninen lautakunta päättää valita Itä-Porin uuden päiväkodin KVR-urakoitsijaksi Hartela Länsi-Suomi Oy:n. Lisäksi lautakunta valtuuttaa teknisen toimialan toimialajohtajan allekirjoittamaan urakkasopimuksen, kun kaupunginvaltuusto hyväksyy talousarvion vuoden 2023 osalta sekä taloussuunnitelman vuoden 2024 osalta.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Valmistelija

Janne Heinävaara, janne.heinavaara@pori.fi
Jouni Salonen, Tilajohtamisen toimintayksikön esimies, jouni.salonen@pori.fi

Perustelut

Tilayksikön tilajohtamisen toimintayksikkö pyysi tarjoukset Cloudia hankintajärjestelmän kautta 29.6.2022 avoimella menettelyllä Itä-Porin päiväkodin KVR-urakasta, jossa urakoitsija vastaa kohteen suunnittelemisesta ja toteuttamisesta sekä niihin liittyvästä kokonaiskoordinoinnista mukaan lukien rakennusluvan haku. Perusteena hankinnalle oli asetettu kelpoisuusvaatimukset, jotka tarjoajien tuli täyttää. Kelpoisuuden täyttävien osalta valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus. Kokonaistaloudellisuuden painoarvot hinta-laatusuhteessa määriteltiin urakkaohjelmassa siten, että tarjoushinnan painoarvo on 40 % ja tarjouksen laadullisten tekijöiden painoarvo 60 %. Tekninen toimiala kävi tarjouksen selonottoneuvottelut 24.10.2022. Selonottoneuvottelun pöytäkirja on liitteenä. Tekninen lautakunta valitsi kokouksessaan 1.11.2022 Itä-Porin uuden päiväkodin KVR-urakoitsijaksi Hartela Länsi-Suomi Oy:n. 

Urakoitsijavalinnasta on saapunut Astora Rakennus Oy:n hankintaoikaisuvaatimus 22.11.2022. Astoran hankintaoikaisuvaatimus on liitteenä. Teknisen toimialan tilayksikkö pyysi 23.11.2022 Hartelalta vastineen 2.12.2022 mennessä. Hartelan vastine on liitteenä.

Tekninen toimiala on käynyt oikaisuvaatimuksen sisällön läpi ja toteaa esitetyistä perusteluista seuraavaa:

  • Tarjousvaiheessa toimitetut suunnitelma-asiakirjat ovat pyydetysti alustavia luonnossuunnitelmia.
  • Tarjouspyynnön liitteenä olleessa urakkaohjelmassa on todettu seuraavaa: Hankesuunnitelman liitteenä olevat pohjapiirustusluonnokset ovat lähtökohtana hyvän ja toimivan kokonaisuuden suunnittelulle. Niissä esitettyä tilajakoa ja tilaratkaisuja ei tarvitse noudattaa orjallisesti, vaan ne on tarkoitettu suunnittelutyön pohjaksi. Urakoitsijalla on oikeus tarjota rakennuttajan arvioitavaksi ja harkittavaksi tarjouspyynnön määritelmien perusteella parhaaksi katsomansa tekniset ja toiminnalliset ratkaisut toimivan, turvallisen ja terveellisen päiväkotirakennuskokonaisuuden toteuttamiseksi.
  • Selonottoneuvottelun perusteella urakoitsijan tarjous on tehty tarjouspyynnön ja KVR-hengen mukaisesti pitäen sisällään tarjouspyynnössä olevat hankkeen toteuttamiseksi tilaajan puolelta vaaditut asiat sekä tarjouspyynnössä esitetyt tilat, toiminnot ja tilojen ominaisuudet. 
  • Selonottoneuvotteluissa ei tullut vastaan asioita, jotka olisivat aiheuttaneet tarvetta päivittää tai muuttaa urakoitsijan antaman tarjouksen hintaa tai muutoin aiheuttavan lisäkustannuksia.
  • Tarjouspyynnön tilaajan puolelta esitetyt vaatimukset tulevat valitussa tarjouksessa täyttymään tarjouspyynnössä pyydetysti.

Tekninen toimiala on konsultoinut päätösehdotusta tehdessään Elinvoima- ja ympäristötoimialan johto ja erityisasiantuntijat - tiimin erityisasiantuntija Liisa Laurilaa.

Ehdotus

Esittelijä

Markku Koppelomäki, Toimialajohtaja, markku.koppelomaki@pori.fi

Tekninen toimiala päättää todeta, että hankintaoikaisuvaatimus ei anna aihetta teknisen toimialan hankintapäätöksen 1.11.2022 § 201 muuttamiseen, ja hylätä Astora-Rakennus Oy:n hankintaoikaisuvaatimuksen 21.11.2022.

Päätös

Tekninen lautakunta päätti yksimielisesti palauttaa asia uudelleen valmisteltavaksi ja pyytää Porin kaupungin juristin tai kaupungin nimeämän juristin virallisen lausunnon oikaisuvaatimukseen, sekä toimenpidesuosituksen lautakunnalle seuraavaan lautakunnan kokoukseen.

Kokouskäsittely

Puheenjohtaja Mikael Ropo ehdotti, että tekninen lautakunta palauttaa asian uudelleen valmisteltavaksi pyytääkseen Porin kaupungin juristin tai kaupungin nimeämän juristin virallisen lausunnon oikaisuvaatimukseen, sekä toimenpidesuosituksen lautakunnalle seuraavaan lautakunnan kokoukseen.

Valmistelija

  • Mikko Viitala, yksikön päällikkö, tilayksikkö, mikko.viitala@pori.fi

Perustelut

Tilayksikön tilajohtamisen toimintayksikkö pyysi tarjoukset Cloudia hankintajärjestelmän kautta 29.6.2022 avoimella menettelyllä Itä-Porin päiväkodin KVR-urakasta, jossa urakoitsija vastaa kohteen suunnittelemisesta ja toteuttamisesta sekä niihin liittyvästä kokonaiskoordinoinnista mukaan lukien rakennusluvan haku. 

Porin kaupungin teknisen toimialan tilayksikkö on pyytänyt asianajaja Mika Pohjoselta Frontia Asianajotoimisto Oy:stä lausuntoa koskien Itä-Porin päiväkodin rakentamisen KVR-urakan tarjouskilpailua.  

Hankinnan ennakoitu kokonaisarvo ylittää rakennusurakoiden EU-kynnysarvon eli hankintaan sovelletaan EU-hankintoja koskevia säännöksiä. Porin kaupungin tekninen lautakunta on 1.11.2022 §201 päättänyt valita Itä-Porin uuden päiväkodin KVR-urakoitsijaksi Hartela Länsi-Suomi Oy:n.  

Astora-Rakennus Oy on tehnyt hankintapäätöksestä hankintaoikaisuvaatimuksen Porin kaupungin tekniselle lautakunnalle. Astora-Rakennus Oy on valittanut hankintapäätöksestä myös markkinaoikeuteen.  

Porin kaupunki on pyytänyt asiantuntijalausuntoa hankintamenettelyn oikeellisuudesta julkisia hankintoja koskevien oikeusohjeiden perusteella.  

Ote Mika Pohjosen Frontia Asianajotoimisto Oy lausunnosta:
"Johtopäätöksenä katson, että tarjouspyyntöasiakirjat ovat jättäneet hankkeen tilavaatimukset sillä tavoin tulkinnanvaraisiksi, että markkinaoikeuden KVR-urakoita koskevan oikeuskäytännön valossa tarjouspyyntöasiakirjat eivät ole olleet omiaan tuottamaan keskenään vertailukelpoisia ja yhteismitallisia tarjouksia. Tarjoajat eivät ole voineet urakkaohjelman ja suunnitteluohjelman perus-
teella tietää, mistä tarjouspyyntöasiakirjoissa kuvatuista tiloista voi poiketa ja kuinka suuria poikkeamat voivat olla. Johtopäätöksenä katson, että hankintamenettely tulisi keskeyttää ja tarjouskil-
pailu tulisi järjestää uudelleen."

Asiantuntijalausunto on kokonaisuudessaan päätösesityksen liitteenä.

Ehdotus

Esittelijä

  • Markku Koppelomäki, Toimialajohtaja, markku.koppelomaki@pori.fi

Tekninen lautakunta päättää, että hankintaoikaisuvaatimus hyväksytään, aikaisempi hankintapäätös §201 1.11.2022 kumotaan ja, että Itä-Porin päiväkodin hankinta keskeytetään perusteena virhe hankintamenettelyssä.

Pöytäkirja tämän asian osalta tarkistetaan heti kokouksessa.

Päätös

Tekninen lautakunta päätti äänin 9-4 hyväksyä päätösehdotuksen. Lisäksi lautakunta päätti tarkastaa tämän asian välittömästi kokouksessa.

Kokouskäsittely

Keskustelun kuluessa Milka Tommila ehdotti Antti Lehtosen kannattamana, että hankintaoikaisu hylätään ja hankintaa jatketaan Hartela Länsi-Suomi Oy:n kanssa.

Keskustelun jälkeen puheenjohtaja totesi, että oli tehty päätösehdotuksesta poikkeava kannatettu ehdotus, joten on äänestettävä.

Puheenjohtaja teki seuraavanlaisen äänestysehdotuksen, joka hyväksyttiin. Ne, jotka kannattavat päätösehdotusta/pohjaehdotusta painavat  JAA -näppäintä ja ne, jotka kannattavat Milka Tommilan tekemää muutosehdotusta painavat EI -näppäintä.

Suoritetussa äänestyksessä päätösehdotusta kannattivat Helvi Walli, Sami Viitasaari, Christa Lahto, Raija Koskiranta, Mikael Ropo, Minna Haavisto, Markku Tanttinen, Mikko Pakkasela, Jari Haapaniemi. Milka Tommilan tekemää muutosehdotusta kannattivat Jarno Joensuu, Johanna Rantanen, Antti Lehtonen, Milka Tommila. Tekninen lautakunta päätti äänin 9-4 hyväksyä päätösehdotuksen.

Äänestystulokset

  • Kyllä 9 kpl 69%

    Helvi Walli, Sami Viitasaari, Christa Lahto, Raija Koskiranta, Mikael Ropo, Minna Haavisto, Markku Tanttinen, Mikko Pakkasela, Jari Haapaniemi

  • Ei 4 kpl 31%

    Jarno Joensuu, Johanna Rantanen, Antti Lehtonen, Milka Tommila

Tiedoksi

Tarjoajat, markkinaoikeus, tilajohtamisen toimintayksikkö

Muutoksenhaku

HANKINTAOIKAISUOHJE JA VALITUSOSOITUS

Julkista hankintaa koskevaan päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun voidaan julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, jäljempänä hankintalaki) mukaan hakea muutosta vaatimalla hankintayksiköltä oikaisua (jäljempänä hankintaoikaisu). Asia voidaan myös saattaa valituksella markkinaoikeuden käsiteltäväksi.

Hankintaa koskevasta asiasta voi tehdä hankintayksikölle oikaisuvaatimuksen tai markkinaoikeudelle toimitettavan valituksen se, jota asia koskee (jäljempänä asianosainen). Asianosainen on se, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa.

I Hankintaoikaisuohje

Hankintaoikaisuvaatimuksen kohde

Hankintayksikön päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi vaatia hankintalain 132–135 §:n mukaan hankintaoikaisua. Hankintaoikaisua voi vaatia hankintayksiköltä kirjallisesti tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee.

Hankintaoikaisuvaatimuksen tekemiselle säädetty aika

Asianosaisen on vaadittava hankintaoikaisua 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä valitusosoituksineen tai muusta hankintamenettelyssä tehdystä ratkaisusta. Vaatimus on esitettävä määräajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, voi oikaisuvaatimuksen tehdä ennen viraston aukioloajan päättymistä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Tiedoksianto sähköisesti

Hankintapäätös on annettu tiedoksi sähköisesti. Asianosainen on saanut tiedon hankintapäätöksestä oheisasiakirjoineen sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Asianosainen on saanut tiedon päätöksestä lähettämispäivänä, jollei asianosainen esitä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut asianosaiselle myöhemmin.

Jos hankintapäätös on annettu tiedoksi postitse kirjeellä. Asianosainen on saanut asiasta tiedon seitsemäntenä päivänä sen lähettämisestä, jollei asianosainen näytä saaneen tiedon myöhemmin.

TAI

Jos hankintapäätös on annettu todisteellisesti tiedoksi. Asianosainen on saanut päätöksestä tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Hankintaoikaisua koskevan vaatimuksen sisältö

Hankintaoikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimuksesta on käytävä ilmi oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi.

Vaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin vaatimuksen tekijä vetoaa, mikäli ne eivät jo ole hankintayksikön hallussa.

Toimitusosoite

Hankintaoikaisuvaatimus toimitetaan hankintayksikölle.

Porin kaupungin kirjaamo
PL 121
28101 PORI

käyntiosoite: Palvelupiste Porina, Yrjönkatu 13
puhelin (02) 623 4470
faksi (02) 634 9417
sähköposti: kirjaamo@pori.fi

Palvelupiste Porinan aukioliajat: maanantai 10.00-16.00, tiistai-torstai 8.00-16.00, perjantai 8.00-15.00

Hankintaoikaisuvaatimuksen vireilletulo ja käsittely eivät vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosainen voi hankintalain nojalla hakea muutosta valittamalla markkinaoikeuteen.

II Valitusosoitus markkinaoikeuteen

Muutoksenhaun kohde ja rajoitukset

Tarjoaja, osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee, voi saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi tekemällä valituksen.

Valituksella markkinaoikeuden käsiteltäväksi voidaan saattaa hankintayksikön päätös tai hankintayksikön muu hankintamenettelyssä tehty ratkaisu, jolla on vaikutusta ehdokkaan tai tarjoajan asemaan.

Markkinaoikeuden käsiteltäväksi valituksella ei voida saattaa hankintayksikön sellaista päätöstä tai muuta ratkaisua, joka koskee:

  1. yksinomaan hankintamenettelyn valmistelua;

  2. sitä, että hankintasopimusta ei jaeta osiin 75 §:n nojalla; tai

  3. sitä, että 93 §:ssä tarkoitetun kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytetään yksinomaan halvinta hintaa tai kustannuksia.

Jos kyseessä puitejärjestelyyn perustuva hankinta

Puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan ei saa hakea muutosta valittamalla, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa hankintalain 146 §:n mukaisesti. Lupa on myönnettävä, jos asian käsittely on lain soveltamisen kannalta muissa samanlaisissa asioissa tärkeää, tai siihen on painava, hankintayksikön menettelyyn liittyvä syy.

Jos kyseessä dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskeva ratkaisu

Dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevaan hankintayksikön ratkaisuun ei saa hakea muutosta valittamalla, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa hankintalain 146 §:n mukaisesti. Lupa on myönnettävä, jos asian käsittely on lain soveltamisen kannalta muissa samanlaisissa asioissa tärkeää tai siihen on painava, hankintayksikön menettelyyn liittyvä syy.

Hankintapäätös on annettu todisteellisesti tiedoksi. Asianosainen on saanut päätöksestä tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Tiedoksianto sähköisesti

Hankintapäätös on annettu tiedoksi sähköisesti. Asianosainen on saanut tiedon hankintapäätöksestä oheisasiakirjoineen sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Asianosainen on saanut tiedon päätöksestä lähettämispäivänä, jollei asianosainen esitä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut asianosaiselle myöhemmin.

Jos hankintapäätös on annettu tiedoksi postitse kirjeellä. Asianosainen on saanut asiasta tiedon seitsemäntenä päivänä sen lähettämisestä, jollei asianosainen näytä saaneen tiedon myöhemmin.

TAI

Jos hankintapäätös on annettu todisteellisesti tiedoksi. Asianosainen on saanut päätöksestä tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Muutoksenhakuaika

Valitus on tehtävä kirjallisesti 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintaa koskevasta päätöksestä valitusosoituksineen. Tiedoksisaantipäivää ei lasketa mukaan valitusaikaan.

Valituksen tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen markkinaoikeuden aukioloajan päättymistä.

Muutoksenhakuaika suorahankinnassa

Jos hankintayksikkö on toimittanut julkaistavaksi hankintalain 131 §:ssä tarkoitetun suorahankintaa koskevan ilmoituksen Euroopan unionin virallisessa lehdessä. Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa ilmoituksen julkaisemisesta.

TAI

Jos hankintayksikkö on julkaissut suorahankinnasta jälki-ilmoituksen, mutta ei suorahankintaa koskevaa ilmoitusta. Suorahankintaa koskeva valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa siitä, kun suorahankinnasta on julkaistu jälki-ilmoitus Euroopan unionin virallisessa lehdessä.

TAI

Jos hankintayksikkö ei ole julkaissut suorahankinnasta ilmoitusta tai jälki-ilmoitusta. Suorahankintaa koskeva valitus on tehtävä kuuden kuukauden kuluessa siitä, kun hankintasopimus on tehty.

Sopimusmuutosta koskeva ilmoitus

Jos hankintayksikkö on toimittanut julkaistavaksi hankintalain 58 §:n 1 momentin 9 kohdassa tarkoitetun sopimusmuutosta koskevan ilmoituksen Euroopan unionin virallisessa lehdessä. Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa ilmoituksen julkaisemisesta.

Poikkeukset säännönmukaisesta valitusajasta

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankintapäätöksen jälkeen hankinta- tai käyttöoikeussopimuksen 130 §:n 1 tai 3 kohdan nojalla noudattamatta odotusaikaa. Odotusaikaa ei tarvitse noudattaa, jos sopimus koskee puitejärjestelyn perusteella tehtävää hankintaa tai sopimus koskee dynaamisen hankintajärjestelmän sisällä tehtävää hankintaa.

Valitus on tehtävä kuuden kuukauden kuluessa hankintapäätöksen tekemisestä siinä tapauksessa, että ehdokas tai tarjoaja on saanut tiedon hankintapäätöksestä valitusosoituksineen ja hankintapäätös tai valitusosoitus on ollut olennaisesti puutteellinen.

Valituksen sisältö

Valituksessa on ilmoitettava:

1) päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);

2) miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);

3) vaatimusten perustelut;

4) mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Puitejärjestelyyn perustuvan hankinnan ja dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevan ratkaisun osalta valituskirjelmässä on esitettävä, minkä vuoksi käsittelylupa tulisi myöntää.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä markkinaoikeudelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi markkinaoikeus valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.

Valitukseen on liitettävä:

1) valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;

2) selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;

3) asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.

Valitusperusteeseen perustuva muutoksenhakukielto

Hankintalain 163 §:n mukaan markkinaoikeuden toimivaltaan kuuluvaan asiaan ei saa hakea muutosta kuntalain (410/2015) eikä oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain nojalla.

Muutoksenhausta ilmoittaminen hankintayksikölle

Hankintalain 148 §:n nojalla hankinta-asiaan muutosta hakevan on kirjallisesti ilmoitettava hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikölle viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeuteen. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikön kohdassa I mainittuun osoitteeseen.

Valituksen toimittaminen, markkinaoikeuden osoite ja muut yhteystiedot

Valitus on toimitettava markkinaoikeudelle. Valituksen voi toimittaa markkinaoikeuden kansliaan henkilökohtaisesti, asiamiestä käyttäen, lähetin välityksellä, postitse, telekopiona tai sähköpostin avulla kuten sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa annetussa laissa (13/2003) säädetään. Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet.

Jos vireillepanon viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, voi asiakirjat toimittaa markkinaoikeudelle ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Markkinaoikeuden osoite:

Markkinaoikeus
Sörnäistenkatu 1
00580 Helsinki
puh. 029 56 43300
fax 029 56 43314
markkinaoikeus(at)oikeus.fi