§ 3 Länsiväylän ylitykseen korotettu suojatie, vastaus kuntalaisaloitteeseen

Lataa 

PRIDno-2022-4503

Päätöspäivämäärä

31.1.2023

Päätöksen tekijä

Liikenneinsinööri

Päätöksen peruste

Teknisen toimialan toimintasäännön 5 §:n nojalla liikenneinsinööri päättää liikenteenohjauslaitteiden asettamisesta ja liikennejärjestelyistä katualueella pois lukien alueelliset yleissuunnitelmat, laajat liikenteelliset kokonaisuudet sekä pysäköinnin maksullisuuteen liittyvät liikennemerkkijärjestelyt.

Kuvaus

Porin kaupungille on tehty kuntalaisaloite koskien Länsiväylän ylittävää suojatietä Alinentien kohdalla. Aloitteessa todetaan seuraavaa:

'Vaadimme korotettua suojatietä Alisentie-Länsiväylä-risteysalueelle. Länsiväylän valmistuttua läpikulkuliikenteen määrä asuinalueella on lisääntynyt. Myös raskas liikenne on alkanut käyttää tietä läpikulkureittinä. Vaikka tiellä on 40km/h aluerajoitus, Länsiväylällä ajetaan usein ylinopeutta erityisesti Yrttitie-Tuorsniementie välisellä osuudella. Korotettu suojatie tulisi Salen sekä leikkipuiston kohdalle tehden lasten kauppa- ja leikkipuistoreissuista turvallisia sekä palvellen työmatkapyöräilijöitä. Suojatie tekisi uuden Tuorsniemen alueen sekä Klasipruukin alueen koululaisille turvallisemman koulumatkan uudelle Vähärauman koululle. Myös kulku Länsiväylän varrella olevalle bussipysäkille tulisi turvallisemmaksi.'

Porin kaupunki on tutustunut aloitteeseen. Hidastekorokkeiden käytöstä on olemassa seuraavat, teknisen lautakunnan hyväksymät ohjeelliset periaatelinjaukset vuodelta 2001:

Porin alueella erityisen hankalat maaperäolosuhteet rajoittavat hidastekorokkeiden rakentamista, koska maaperän vuoksi tärinähaitat muodostuisivat usein kohtuuttomiksi lähikiinteistöille. Korokkeiden sijoittamisesta tulisikin neuvotella ennakkoon myös lähikiinteistöjen kanssa. Tämän vuoksi  Porissa toteutettavissa järjestelyissä tulevat painottumaan enemmän muut hidasteratkaisut. Hidasteiden rakentamisella ei ratkaista koko katuverkon turvallisuusongelmaa, vaan toimenpiteet tulee rajoittua tarkoin harkittuihin kohtiin. Tätä puolta perustelee tehdyt tutkimukset, joiden mukaan nopeustaso pysyisi hidasteiden avulla alle 40 km/h:ssa, jos hidasteiden etäisyys on korkeintaan 150 m. 30 km/h alueella hidasteiden vaikutuksia mm. nopeuksiin tulee selvittää ennen jälkeen järjestelyjen mittauksilla, jotta järjestelyillä saadaan todellisia vaikutuksia. Pääkaduilla hidasteiden toteuttaminen ei ole tarkoituksenmukaista muualla kuin hyvin tarkoin harkituille paikoille, ts. erityishuomiota edellyttävien kohteiden läheisyydessä. Pääkaduilla yleisimmin käytettäviä hidastetyyppejä ovat leveät keskisaarekkeet, kavennukset sekä bussiliikenteen vaatimusten mukaisesti korotetut alueet ja suojatiet. Asuntoalueilla, joissa liikkuu pääasiassa oman alueen asukkaita eikä merkittävää läpikulkuliikennettä ole, nopeuksien alentamiseen tulisi päästä tiedotuksen ja asukkaiden asennemuokkauksen avulla. Rakenteellisien toimenpiteiden selvittäminen ja toteuttaminen on perusteltua liikenneturvallisuuden parantamiseksi ensi sijassa seuraavissa kohdin: 

  • Erityistoimintojen kohdat (koulut, päiväkodit, palvelupisteet), joissa järjestelyjen tarve ja laajuus tulisi selvittää eri tahojen yhteistyöllä tavoitteena saada pahat kohdat selkeiksi ja turvallisiksi. 
  • Katuosilla, joissa halutaan poistaa tai vähentää tarpeeton läpikulkuliikenne tai rauhoittaa katua muuten tarpeettomalta liikenteeltä, ohjaamalla liikenne käyttämään muita reittejä muualle. Hidasteiden avulla reitin houkuttelevuutta voidaan sopivasti tarkoituksellisesti vähentää. 
  • Keskeiset kevytliikenteen ylityskohdat, jossa järjestelyjen kautta saadaan autoilijan ja kevytliikenteen konfliktitilanteet pienennetyksi. 
  • Uusien asuntoalueiden katuverkon rakentamisen yhteydessä takaamaan turvallinen ympäristö.

Länsiväylä edustaa pääkatuverkkoa, jossa ensisijaisena hidastetoimenpiteenä tulee tutkia keskisaarekkeiden, kavennusten ja bussiliikenteen vaatimusten mukaisten korotettujen alueiden toteuttamismahdollisuutta. Länsiväylälle toteutettiin keskisaareke Yrttitien risteyksen yhteyteen kesällä 2022. Vastaavankaltainen keskisaareke olisi kaupungin näkemyksen mukaan ensisijainen vaihtoehto myös Alinentien risteykseen. Infrajohtamisen toimintayksikkö ottaa asian tutkittavakseen ja laatii tarvittavat suunnitelmat suojatien turvallisuuden parantamiseksi. Ennen toimenpiteiden suunnittelua kyseisessä kohdassa suoritetaan liikennemäärä- ja ajonopeuslaskenta, jotta selvitetään jo rakennetun suojatien keskisaarekkeen vaikutukset ajonopeuksiin.

Vähäisten resurssien johdosta toimenpiteiden toteuttamisajankohtaa ei ole tässä vaiheessa mahdollista arvioida.

Päätös

Päätän antaa kuntalaisaloitteeseen edellä esitetyn vastauksen.

Allekirjoitus

Eija Riihimäki, liikenneinsinööri, Tekninen toimiala, Infrayksikkö

Organisaatiotieto

Infrayksikkö