§ 15 Kuntalaisaloite hidasteista Koivulantielle

Lataa 

PRIDno-2020-953

Päätöspäivämäärä

10.5.2023

Päätöksen tekijä

Liikenneinsinööri

Päätöksen peruste

Teknisen toimialan toimintasäännön 5 §:n nojalla liikenneinsinööri päättää  liikenteenohjauslaitteiden asettamisesta ja liikennejärjestelyistä katualueella pois lukien alueelliset yleissuunnitelmat, laajat liikenteelliset kokonaisuudet sekä pysäköinnin maksullisuuteen liittyvät liikennemerkkijärjestelyt.

Kuvaus

Porin kaupungille on tehty Kuntalaisaloite-palvelun kautta aloite hidasteiden tai kameravalvontapisteen toteuttamisesta Koivulantielle.

Aloitteessa todetaan, että Koivulantien eteläpäässä on turvattomia suojateitä urheilukentän läheisyydessä. Lähellä sijaitsee palvelutalo ja koulu. Alueella on 40 km/h nopeusrajoitus ja raskasliikenne kielletty, tehottomasti kumpikin. Aloitteen tekijä toivoo hidastuskorokkeita tai nopeusvalvontakameroita Koivulantien alkuun.

Infrajohtaminen on tutkinut aloitteen sekä mitannut liikennemäärät ja ajonopeudet urheilukentän läheisyydessä syksyllä 2021 kolmen päivän ajan. Keskimääräinen vuorokausiliikenne oli noin 3000 ajon/vrk. Raskaan liikenteen osuus oli 4%. Keskinopeus oli 39 km/h ja 85% kuljettajista ajoi alle 47 km/h. Yksittäisiä suuria nopeuksia esiintyi. Huomattava on, että Koivulantien ylittävillä suojateillä on pyöräilijöillä väistämisvelvollisuus.

Kaupungin linjauksen mukaisesti hidastekorokkeita ei pääsääntöisesti toteuteta Koivulantien tyyppisille pääkokoojakaduille, koska Porin saviperäisistä maaperäolosuhteista johtuen korokkeet aiheuttavat helposti tärinää. Automaattisia kameravalvontapisteitä toteutetaan yhteistyössä poliisin kanssa lähinnä koulujen ja päiväkotien välittömään läheisyyteen. 

Infrajohtaminen tilasi keväällä 2022 konsulttityönä tarkemman tutkimuksen ja suunnitelman suojatieturvallisuuden parantamiseksi urheilukentän kohdalla. Koska nopeudet ovat mittauksen perusteella maltillisia, päädyttiin esittämään pieniä, kustannustehokkaita toimenpiteitä (huomiovarret suojatiemerkkeihin, heräteraidat, suojatiemaalauksen uusiminen, oksiston raivaus) suojatien havaittavuuden parantamiseksi. Toimenpiteet on esitetty toteutettavaksi vuoden 2023 liikenneturvallisuushankkeille osoitetusta määrärahasta.

Päätös

Päätän antaa aloitteen tekijälle edellä esitetyn vastauksen.

Allekirjoitus

Eija Riihimäki, liikenneinsinööri, Tekninen toimiala, Infrayksikkö

Organisaatiotieto

Infrayksikkö