Perustelut
Kunnan on jätelain (646/2011) 32 §:n mukaan velvollisuus järjestää asumisessa syntyvän jätteen sekä kunnan hallinto- ja palvelutoiminnassa syntyvän yhdyskuntajätteen kuljetus ja käsittely. Kunnan järjestämä ja kilpailuttama jätteenkuljetus on vuonna 2021 voimaan astuneen jätelain (714/2021) mukainen perusmalli ja ensisijainen vaihtoehto.
Porin seudun jätelautakunta on päättänyt 19.6.2013 (16 §) toteuttaa kunnallisen jätteenkuljetuksen kiinteistön haltijan järjestämänä. Jätteenkuljetusjärjestelmästä päättää kunnan jätehuoltoviranomainen, joka yhteistoiminta-alueemme kahdeksan kunnan alueella on Porin seudun jätehuoltojaosto. Jätteenkuljetusjärjestelmä koskee seuraavia kuntia: Harjavalta, Kokemäki, Merikarvia, Nakkila, Pomarkku, Pori, Siikainen ja Ulvila. Kunnan on seurattava ja valvottava päätöksen täytäntöönpanoa ja sen edellytysten täyttymistä sekä tarvittaessa käsiteltävä jätteenkuljetusta koskeva asia uudelleen. 11 vuoden aikana jätelainsäädäntö on muuttunut niin paljon, että jätteenkuljetusjärjestelmää on tarkasteltava uudelleen.
Jätelain uudistumisen myötä kunnan järjestämään jätteenkuljetukseen siirryttiin Keräämö Oy:n toimialueella pakkausjätteiden osalta 1.1.2024 lähtien ja biojätteen osalta 1.6.2024 lähtien siirtymäajoin. Kunnan järjestämän ja kilpailuttaman jätteenkuljetuksen ulkopuolella on alueellamme vielä sekajäte ja umpi- ja sakokaivolietteet.
Päätös kiinteistönhaltijan järjestämän sekajätteen kuljetuksen jatkamisesta voidaan tehdä vain, jos kaikki seuraavat edellytykset täyttyvät:
1. Tarjolla on jätteen kuljetuspalveluja kattavasti ja luotettavasti sekä kohtuullisin ja syrjimättömin ehdoin;
2. Jätteenkuljetus edistää jätehuollon yleistä toimivuutta kunnassa, tukee jätehuollon alueellista kehittämistä eikä aiheuta vaaraa tai haittaa terveydelle tai ympäristölle;
3. Päätöksen vaikutukset arvioidaan kokonaisuutena myönteisiksi ottaen erityisesti huomioon vaikutukset kotitalouksien asemaan sekä yritysten ja viranomaisten toimintaan.
Tällä hetkellä kunnan järjestämän jätteenkuljetuksen alueellinen kattavuus Suomessa on 77 % (178 kuntaa, 4 235 900 asukasta). Kiinteistönhaltijan järjestämän jätteenkuljetuksen kattavuus on 20 % ja loput 3 % alueista ovat sekajärjestelmän piirissä. Tämän Suomessa käytössä olevan jätteenkuljetusmallin, ns. kaksoisjärjestelmän, on eräissä asiantuntijaselvityksissä esitetty aiheuttavan suomalaisen jätehuollon järjestämisessä tehottomuutta ja hankaloittaneen EU:n yhdyskuntajätteiden kierrätystavoitteiden saavuttamista, koska vastuu jätehuollon järjestämisestä on sirpaloitunut. Toisaalta alueilla, joissa kiinteistökohtainen järjestelmä on voimassa, ei ole nähty tarpeelliseksi muuttaa järjestelmää erityisesti jätehuollon yritystoimintaan aiheutuvien muutosten vuoksi, minkä lisäksi kiinteistökohtainen järjestelmä on nähty riittävän tehokkaaksi. Porin seudulla asiaa ei ole erityisesti selvitetty.
Valmistelu ja vaikutusmahdollisuuksien varaaminen
Toimialueen kunnille varattiin jo ennakkoon mahdollisuus lausunnoillaan evästää jätehuoltojaostoa jätteenkuljetusjärjestelmätarkasteluun liittyen 16.9.-16.10.2024. Lausunnoista on laadittu kooste, joka on liitteenä. Lausuntojen perusteella jätteenkuljetusjärjestelmäpäätöksen tulee perustua huolelliseen ja perusteltuun valmisteluun, joka tarkastelee jätteiden kuljetusjärjestelmän toimivuutta ja erityisesti laatia laaja ennakkovaikutusten arviointi molemmista toimintamalleista jätehuoltojaoston toimialueella. Selvitys on tehtävä riittävän laajana ja tarkasti niin, että jätehuoltojaosto voi sen pohjalta päättää, täyttyvätkö jätelain asettamat edellytykset kiinteistön haltijan järjestämälle jätteenkuljetukselle seudulla (tämä vaaditaan nykyjärjestelmän perusteeksi) vai onko sekajätteen kuljetus järjestettävä kunnallisena toimintana.
Jätteenkuljetusyrityksille järjestettiin keskustelutilaisuus 1.10.2024 sekajätteen kuljetusjärjestelmään liittyen. Jätteenkuljetusyritykset esittivät toiveen saada oman edustuksensa mukaan selvitys- ja valmistelutyöhön.
Päätösten ennakkovaikutusten arviointi (EVA) on kunnan lakisääteinen tehtävä, joka on tehtävä vaikutuksiltaan merkittävimpien päätösten yhteydessä. Sekajätteen kuljetusjärjestelmäpäätös on tyypillisesti tälläinen päätös. Laaja ennakkovaikutusten arviointi sisältää yritysvaikutusten arvioinnin lisäksi mm. vaikutukset ympäristöön, kuten syntyvät päästöt, kierrätyksen ja lajittelun paranemisen eri järjestelmillä, järjestelmän tehokkuuden ja palvelukanavien määrän.
Ehdotus
Esittelijä
-
Lauri Kilkku, toimialajohtaja, elinvoima- ja ympäristötoimiala, lauri.kilkku@pori.fi
Jätehuoltojaosto päättää teettää selvityksen sekajätteen kuljetusjärjestelmän toimivuudesta ja laadituttaa laajan ennakkovaikutusten arvioinnin molemmista toimintamalleista jätehuoltojaoston toimialueella. Selvityksen valmistumisen jälkeen sekajätteen kuljetusjärjestelmäasia tuodaan jätehuoltojaoston käsittelyyn. Selvitys on tehtävä riittävän laajana niin, että jätehuoltojaosto voi sen pohjalta päättää, täyttyvätkö jätelain asettamat edellytykset kiinteistön haltijan järjestämälle sekajätteen kuljetukselle seudulla, vai onko sekajätteen kuljetus järjestettävä kunnallisena toimintana.
Päätös
Jätehuoltojaosto päätti äänin 4-6 olla tässä vaiheessa tilaamatta selvitystä jätteenkuljetusjärjestelmästä.