Perustelut
Porin kaupungin matkailu- ja markkinointiyksikkö sekä elinvoima- ja ympäristötoimialan Yyterin erityisasiantuntija esittävät joukkoliikenteen vuorotarjonnan parantamista Yyteriin ja Reposaareen kesällä 2023. Ylimääräisten vuorojen linjatunnuksena käytetään numeroa 44. Linja 44 ajaisi välillä keskusta–Yyteri–Reposaari, ja kustannukset katettaisiin kaupunginhallituksen Yyterin kehittämistoimiin varatusta määrärahasta.
Joukkoliikenteen linjat 34, 34M ja 34R muodostavat Porin keskustan ja Yyterin välille ympärivuotisesti joka päivä tunnin vuorovälin aamusta lähes keskiyöhön. Ympärivuotisen joukkoliikenteen vuorotarjonnalla ei voida kuitenkaan ajaa talvikaudella parhaisiin aikoihin pitkän matkan ja junien aikataulujen näkökulmasta, vaan aikataulusuunnittelun pääperiaatteita ovat sujuvien koululais- ja työmatkayhteyksien tarjoaminen porilaisille asukkaille.
Kesällä ajettavalla linjalla 44 voidaan tuoda lisätarjontaa Yyteriin sekä Reposaareen ja samalla sovittaa aikataulu matkakeskuksen päässä jatkoyhteyksiin.
Porin kaupungin elinvoima- ja ympäristötoimialan Yyterin erityisasiantuntija on vastuutettu johtamaan Yyterin palveluiden kehittämistoimia, joihin Yyterin alueen saavutettavuuden parantaminen keskeisesti liittyy. Matkailu- ja markkinointiyksikkö vastaa Yyterin markkinoinnista. Yyterin joukkoliikenteen lisäämisen kesäajaksi toivotaan houkuttelevan Yyteriin saapuvia valitsemaan joukkoliikenteen oman auton sijaan, mikä helpottaisi myös Yyterin alueen pysäköintiongelmia. Ajamalla linja 44 Reposaareen asti halutaan parantaa Reposaaren saavutettavuutta matkailullisesti.
Kesällä 2022 linjalla 44 ajettiin viiden viikon ajan neljä vuoroparia päivässä välillä keskusta–valtatie–Yyteri. Vuorot olivat maksuttomia kaikille käyttäjille. Kertyneiden kokemusten perusteella lisävuorojen ajamista Yyteriin on perusteltua jatkaa myös kesällä 2023, mutta liikennöintiin kannattaa tehdä aikataulu-, reitti- ja hinnoittelumuutoksia. Kesän 2023 liikennöintiä on suunniteltu joukkoliikenneviranomaisen sekä matkailu- ja markkinointiyksikön ja Yyterin erityisasiantuntijan kesken huomioiden liikennöitsijältä saatu palaute. Tuleva liikenne linjalla 44 on suunniteltu ajettavan seuraavin periaattein:
- liikennöinti päivittäin koko koulujen kesäloman ajan,
- kolme vuoroparia päivässä,
- reitti Matkakeskus–Kauppatori–valtatie–Yyteri–Reposaari,
- käytössä normaalit joukkoliikenteen hinnat ja lipputuotteet.
Kesällä 2022 linja 44 ei liikennöinyt koko koulujen kesäloma-aikaa, mikä heikensi aikatauluinformaation selkeyttä. Ruuhkaisimpina hetkinä linja 44 keräsi seisomakuormia, ja etenkin matkakeskukselta kyytiin tulleet matkailijat joutuivat seisomaan, koska bussi täyttyi jo kauppatorilla. Ajallisesti lähekkäin ajaneet tavalliset linjan 34 vuorot eivät kuitenkaan olleet täysiä. Viime kesän asiakaspalautteissa toivottiin päivittäisiä joukkoliikenneyhteyksiä Yyteristä Reposaareen ja ylipäätään tiheämpää liikennöintiä Reposaareen (kesällä valtaosin kahden tunnin vuoroväli).
Liiteaineistossa on esitetty kesän 2023 aikataululuonnos ja tausta-aineistoa kesän 2022 matkustajamääristä sekä kaukoliikenteen aikatauluista. Vuoro kulkisi Porin keskustasta Meri-Poriin nopeaa reittiä valtatietä pitkin, käymättä esimerkiksi Pihlavassa tai Tiedepuistossa. Kauppatorin ympäristön epävarmuustekijöiden (kesäkävelykatu, kesäterassit, vanhan Postitalon työmaa) tarkka ajoreitti keskustan päässä sekä kauppatorin ja matkakeskuksen lähtölaiturit voidaan määrittää vasta liikenteen jatkosuunnittelun yhteydessä. Myös mahdolliset kaukoliikenteen aikataulumuutokset on perusteltua huomioida ennen lopullisen aikataulun julkaisua.
Liikenteen ajaisi Porin Linjat Oy joukkoliikenteen hankintasopimuksen mukaisilla yksikköhinnoilla. Arvio linjan 44 liikennöintikustannuksista ilman lipputuloja on noin 38 000 euroa. Linjan 44 liikennöintikustannukset katetaan Yyterin kehittämiseen varatuista määrärahoista ja lipputulot tuloutetaan samalle kustannuspaikalle.
Vaikutusten arviointi avoimeen joukkoliikenteeseen
Linjan 44 aikataulun päällekkäisyyttä avoimen joukkoliikenteen kanssa ei voida täysin välttää linjojen erilaisten liikennöintirakenteiden takia. Päällekkäisyyttä jää etenkin keskusta–Yyteri-välille, mutta linja 44 on ainoa koko matkan nopeinta reittiä eli valtatietä ajava yhteys. Päällekkäisyyttä kesään 2022 verraten on pyritty vähentämään aikataulu-, reitti- ja hinnoittelumuutoksilla. Joukkoliikenteen matkustajamäärät ja lipputulot voidaan maksimoida, jos matkustajille markkinoidaan laajaa vuorotarjontaa eli yhdessä kaikkien linjojen (linja 44 ja ympärivuotinen joukkoliikenne) aikatauluja.
Ehdotus
Esittelijä
-
Jouko Hautamäki, vs. toimialajohtaja, elinvoima- ja ympäristötoimiala, jouko.hautamaki@pori.fi
Joukkoliikennejaosto päättää hyväksyä linjan 44 liikennöinnin kesällä 2023 välillä keskusta–valtatie–Yyteri–Reposaari alustavan aikataululuonnoksen mukaisesti. Kustannukset katetaan kaupunginhallituksen Yyterin kehittämisen määrärahoista. Aikatauluun ja ajoreittiin Porin keskustan päässä voidaan tehdä vähäisiä tarkennuksia mahdolliset kaukoliikenteen aikataulumuutokset ja liikennöinnin toimintavarmuus huomioiden.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.