Valmistelija
Seppo Salonen, yksikön päällikkö, ympäristösuunnitteluyksikkö, seppo.salonen@pori.fi
Perustelut
Lavia-Pori -yhteysvälin reittiä ja vuorotarjontaa on käsitelty joukkoliikennejaostossa 23.5.2023 § 24. Kokouksessa käytiin evästyskeskustelua suorasta vuorotarjonnasta väleillä Pori-Kankaanpää ja Lavia-Kankaanpää sekä Pori-Kankaanpää-Lavia -matkaketjusta. Ote jaostokokouksen pöytäkirjasta:
"Lavian ja Kankaanpään väliset vuorot eivät ole välttämättömiä perusopetuslain mukaisten koulumatkojen toteuttamiseksi. Sivistystoimiala ostaa erilliskuljetuksia Lavian yhtenäiskoulun oppilaille (tilausajoja, joihin ei oteta omalla rahalla maksavia asiakkaita kyytiin). Erilliskuljetusten kilpailutettu sopimuskausi on kesken eikä koululaisten ja muiden matkustajien liikkumistarpeiden yhteensovittamiseen ole keinoja.
Porin kaupungin järjestämässä asukasillassa Laviassa 10.5.2023 oli koolla yli viisikymmentä lavialaista. Asukasiltaan osallistunut joukkoliikennepäällikkö kävi keskustelua osallistujien kanssa joukkoliikennetarpeista. Keskustelun yhteenveto julkaistiin Porin kaupungin ylläpitämillä Lavian palvelualueen verkkosivuilla. Lavian asukkaat nostivat esille seuraavia liikkumispalvelutarpeita:
- Porin ja Lavian välillä Kullaan Koskin kautta kulkeva noin klo 8-16 työaikaan sovitettu vuoropari (linja 69) ei toimi asiointiin, koska perilläoloaika Porissa on liian pitkä, eikä se toimi opiskelijoille, koska koulupäivistä tulee yli kymmentuntisia.
- Lavia-Kankaanpää -vuorot toimivat nyt ensisijaisesti Kankaanpään lukion ja Sataedun opiskelijoiden kulkemiseen ja siksi Laviasta käydään paljolti Kankaanpäässä opiskelemassa. Nykyistä aikataulua voisi kuitenkin paremmin yhteensovittaa oppilaitosten aikataulujen kanssa.
- Poriin toivotaan asiointia ja kulttuuritapahtumiin osallistumista mahdollistavia joukkoliikenneyhteyksiä, ei niinkään työmatkavuoroja.
- Lisäksi asukasillan osallistujat toivoivat Lavian sisäisen joukkoliikenteen tarjontaa eli koulukuljetusten siirtämistä suljetuista tilausajoista avoimeksi joukkoliikenteeksi ja ovelta-ovelle -asiointia tukevaa liikkumispalvelua.
Lavian asukasillan keskustelujen tuloksena on VARELY:n ja Kankaanpään kaupungin kanssa neuvoteltu Lavia-Kankaanpää -yhteysvälin vuoroista ja kustannustenjaosta seuraavin tavoittein:
- Lavia-Kankaanpää -yhteysvälillä jatkuu uudella sopimuskaudella Kankaanpään lukion ja Sataedun toimipisteen opiskelijoiden tarpeisiin ensisijaisesti suunniteltu avoin joukkoliikenne.
- Avoimen joukkoliikenteen hankintakokonaisuudessa tutkitaan aikataulujen yhteensovittamista siten, että syntyy Lavia-Kankaanpää-Pori -matkaketjuja, jolloin Porissa on noin kolme tuntia asiointiaikaa. Toimiva matkaketju korvaisi Lavia-Pori -yhteysvälin joukkoliikenteen (linja 69).
- Seutu + -lippujärjestelmä mahdollistaa kohtuuhintaisen lipputuotteen matkaketjun toistuvalle käytölle."
Linja 69 nykytilanne
Linjalla 69 tehdään vähiten matkoja kaikista Porin joukkoliikenteen linjoista. Linjaa ajetaan yksi edestakainen vuoro arkipäivisin ympärivuotisesti. Elo-lokakuussa 2023 yhdellä vuorolla matkusti keskimäärin noin neljä matkustajaa. Säännöllistä matkustusta on näkynyt vain kahdelta pysäkiltä (Lavian keskusta, Kullaan Koski). Linjalla 69 tehtiin vuodessa noin 1800 matkaa.
Linjan 69 liikennöintikustannukset ovat noin 510 euroa päivässä ja 130 000 euroa vuodessa hankintasopimuksen nykyisellä kustannustasolla. Lipputuloilla katetaan alle 5 prosenttia liikennöintikustannuksista. Yhden matkustajan kuljettaminen elo-lokakuussa 2023 maksoi noin 60 euroa. Koulujen kesäloma-aikana linjan 69 matkustus noin puolittuu, mutta liikennöintikustannukset säilyvät samoina eli yhden matkan keskimääräinen hinta on ollut yli sata euroa.
Matkojen määrän kehitys on ollut laskusuuntaista Porin joukkoliikenteen muuhun linjastoon verrattuna. Syyskaudella 2023 linjan 69 matkojen määrä on ollut noin 15 prosenttia ja kevätkaudella 2023 noin 25 prosenttia pienempi vuoteen 2022 verrattuna. Samaan aikaan Porin joukkoliikenteen kokonaismatkamäärä on kasvanut vuonna 2023 vuoteen 2022 verrattuna.
Lavian linjalla 69 on käytössä samat lipputuotteet kuin muilla Porin joukkoliikenteen linjoilla (esimerkiksi aikuisen kertalippu 3,50 € ja kausilippu 55 €). Edulliset lippuhinnat ja alennuskampanjat eivät ole juurikaan houkutelleet matkustajia. Esimerkiksi 20.–26.2.2022 linjalla 69 kulki keskimäärin 2,1 matkustajaa per vuoro, vaikka matkustus oli maksutonta talvilomaviikon ajan koko Porin joukkoliikenteessä. Talvilomaviikon aikana Porin joukkoliikenteen matkamäärä noin kaksinkertaistui kampanjan ansiosta.
Toimenpide ja perustelut
Joukkoliikennejaostolle ehdotetaan, että suora linja Porista Kullaan Koskin kautta Laviaan lopetetaan kouluvuoden päätteeksi 1.6.2024. Nykyinen linja 69 on kokonaan Porin kaupungin rahoittama ja 95 % subventioasteella erittäin kustannustehoton.
Lavian asukastilaisuudessa käydyn keskustelun perusteella linjan palvelu ei vastaa lavialaisten Porissa asioimiseen kohdistuvia toiveita eikä tarpeita. Linjan palvelutaso ei vastaa lavialaisten työmatka- eikä opiskelumatkatarpeita. Koska vuoroja on vain kaksi päivässä, vuorotarjontaa vähentämällä ei enää saavuteta säästöä.
Lavialaisilla säilyy mahdollisuus matkustaa Poriin vaihdollisella yhteydellä Kankaanpään kautta, koska Varsinais-Suomen ELY-keskus kilpailuttaa loppuvuodesta 2023 Pohjois-Satakunnan joukkoliikenneyhteydet Laviasta Kankaanpäähän ja Kankaanpäästä Poriin (päätösehdotus kustannustenjakoon osallistumisesta joukkoliikennejaoston kokouksessa 14.11.2023). Joukkoliikenteen lippu- ja maksujärjestelmä on VARELY:n Seutu+, eli sen avulla Pori-Kankaanpää-Lavia -matkaketjulle on mahdollista tarjota edullisia sarja- ja kausilippuja. Lavian ja Kankaanpään välille kilpailutetaan kolme vuoroa per suunta. Matkaketjun avulla on mahdollista tehdä Poriin asiointimatka, jolla on noin neljä tuntia aikaa asioinnille julkisissa ja kaupallisissa palveluissa hyvään aukioloaikaan.
Koulujen loma-aikoina Lavia-Kankaanpää -vuoroja ei ajeta. Liikkumispalvelut ovat tällöin markkinaehtoisia. Asukkaat voivat tarvittaessa hakea sosiaalihuoltolain tai vammaispalvelulain nojalla henkilökohtaisia tarveharkintaan perustuvia avustuksia liikkumisen kustannusten kattamiseen.
Porin kaupungin vuotta 2024 koskevan talousarvioprosessin aikana on alustavasti esitetty, että kaupunki aloittaa talouden sopeuttamisohjelman tekemisen vuoden 2024 aikana tavoitteena pysyvät kustannussäästöt vuodesta 2025 alkaen. Linjan 69 lopettaminen tuo vuosittain noin 130 000 euron säästöt joukkoliikenteen järjestämiskustannuksissa ilman että lipputulot juurikaan vähenevät.
Ehdotus
Esittelijä
Jouko Hautamäki, yksikön päällikkö, kasvupalvelutyksikkö, jouko.hautamaki@pori.fi
Joukkoliikennejaosto päättää, että linjan 69 Lavia - Pori reitti ja vuorotarjonta lopetetaan 1.6.2024 alkaen.
Päätös
Joukkoliikennejaosto päätti hylätä päätösehdotuksen. Joukkoliikenneviranomainen tarkastelee liikenteen asiakasmäärien kehittymistä vuoden jakson ajan ja tekee sen mukaan päätöksen liikenteen tulevaisuudesta.
Kokouskäsittely
Merkitään, että Arja Laulainen poistui kokouksesta klo 15.57 asian käsittelyn aikana.
Mirva Virtanen teki Juha Hernbergin kannattamana seuraavan muutosehdotuksen: Joukkoliikennejaosto päättää lopettaa linjan 69 reitin ja aikataulun 1.6.2024 alkaen sekä edellyttää joukkoliikenne ja liikkuminen –toimintayksikköä selvittämään vaihtoehtoisia Lavian ja Porin välisiä suoran liikenteen toteuttamismalleja 1.3.2024 mennessä.
Jussi Ihamäki teki Tarja Grönblomin kannattamana seuraavan muutosehdotuksen: Joukkoliikennejaosto hylkää esityksen. Joukkoliikenneviranomainen tarkastelee liikenteen asiakasmäärien kehittymistä vuoden jakson ajan ja tekee sen mukaan päätöksen liikenteen tulevaisuudesta.
Puheenjohtaja totesi, että keskustelun kuluessa on tehty kaksi kannatettua muutosesitystä, niin asiasta on äänestettävä.
Asiassa suoritettiin äänestys muutosehdotusten välillä:
JAA: Mirva Virtasen tekemä ja Juha Hernbergin kannattama muutosehdotus: Joukkoliikennejaosto päättää lopettaa linjan 69 reitin ja aikataulun 1.6.2024 alkaen sekä edellyttää joukkoliikenne ja liikkuminen –toimintayksikköä selvittämään vaihtoehtoisia Lavian ja Porin välisiä suoran liikenteen toteuttamismalleja 1.3.2024 mennessä.
EI: Jussi Ihamäen tekemä ja Tarja Grönblomin kannattama muutosehdotus: Joukkoliikennejaosto hylkää esityksen. Joukkoliikenneviranomainen tarkastelee liikenteen asiakasmäärien kehittymistä vuoden jakson ajan ja tekee sen mukaan päätöksen liikenteen tulevaisuudesta.
Äänestyksessä annettiin JAA-ääniä 4 ja EI-ääniä 5. Ei tyhjiä.
Tämän jälkeen asiassa suoritettiin äänestys pohjaehdotuksen ja Jussi Ihamäen tekemän sekä Tarja Grönblomin kannattaman muutosehdotuksen välillä:
JAA: Pohjaehdotus
EI: Jussi Ihamäen tekemä ja Tarja Grönblomin kannattama muutosehdotus: Joukkoliikennejaosto hylkää esityksen. Joukkoliikenneviranomainen tarkastelee liikenteen asiakasmäärien kehittymistä vuoden jakson ajan ja tekee sen mukaan päätöksen liikenteen tulevaisuudesta.
Äänestyksessä annettiin JAA-ääniä 0 ja EI-ääniä 9. Ei tyhjiä.
Joukkoliikenne päätti 0-9 hyväksyä muutosehdotuksen, jonka mukaan joukkoliikennejaosto hylkää esityksen. Joukkoliikenneviranomainen tarkastelee liikenteen asiakasmäärien kehittymistä vuoden jakson ajan ja tekee sen mukaan päätöksen liikenteen tulevaisuudesta.