Perustelut
VÄYLÄ/8882/04.01.01/2021; Porin kaupungin lausunto
Väylävirasto on laatinut ratalain (110/2007) mukaisen Tasoristeysturvallisuuden parantaminen rataosuudella Pori-Mäntyluoto, tasoristeykset välillä Rantakulmantie–Uudenniityntie, ratasuunnitelma; Pori. Ratasuunnitelman laatiminen on käynnistynyt Väyläviraston aloitteesta. Porin kaupungin infrajohtamisen toimintayksikön ja kaavoitusyksikön edustajat ovat osallistuneet suunnittelun ohjaukseen.
Suunnitelman alkuperäisen nähtävilläolon (2.5.-3.6.2024) jälkeen tehtyjen suunnitelmamuutosten vuoksi suunnitelma on päätetty asettaa uudelleen nähtäville. Aiemmat ratasuunnitelmasta saadut muistutukset ja lausunnot otetaan huomioon suunnitelman hyväksymiskäsittelyssä.
Väylävirasto on lähettänyt Porin kaupungille lausuntopyynnön ratasuunnitelmasta 26.9.2025. Väylävirasto pyytää Porin kaupunkia
- Antamaan lausuntonsa nähtävillä olevasta suunnitelmasta ja vastineensa suunnitelmasta tehtyihin muistutuksiin
- Tarkistamaan, että ajantasaiset kaavat ja kaavamääräykset sisältyvät nähtäville asetettavaan suunnitelma-aineistoon ja hyväksymisehdotuksessa luetellut kaavat ja niiden tiedot ovat oikeat. Tarvittaessa kuntaa pyydetään täydentämään kaavojen tiedot lausunnossaan.
- Toimittamaan sähköisesti ne yleis-/ratasuunnitelman käsittämälle alueelle vahvistetut tai hyväksytyt oikeusvaikutteiset kaavat, jotka eivät ole nähtävillä olevassa suunnitelma-aineistossa. Kaavat kaavamääräyksineen tulee toimittaa jokaisesta kaavasta erikseen, pelkkä kaavayhdistelmä ei ole riittävä.
Lisäksi Väylävirasto pyytää, että Porin kaupunki lausunnossaan ilmoittaa:
- Kunnan toimesta tehdyt vuorovaikuttamisen ja tiedoksiannon toimenpiteet (aloittamisesta ilmoittaminen tai kuuluttaminen sekä suunnitelman nähtäville asettaminen - toteutustavat ja -ajankohdat)
- Kunnan lausunnonannon ajankohtaa vastaava kaavatilanne vahvistettujen ja hyväksyttyjen oikeusvaikutteisten yleiskaavojen, asemakaavojen ja ranta-asemakaavojen osalta, sekä ovatko kaavat yhdenmukaisia ratasuunnitelman kanssa. Jos kaavoitustilanteessa on tapahtunut muutoksia nähtäville asetettavasta suunnitelmassa kuvatusta, pyydetään kuntaa yksilöimään muuttuneet kaavat lausunnossaan.
- Sisällyttääkö kunta ratasuunnitelman mukaiset rautatien suoja- ja näkemäalueiden aiheuttamat rakentamisrajoitukset asemakaavaan tai ranta-asemakaavaan.
- Onko kunta valmis luovuttamaan omistamansa maa-alueet korvauksetta tasoristeysten poistoihin liittyvien korvaavien tieyhteyksien tarkoituksiin.
- Ottaako kunta vastatakseen ratasuunnitelmassa esitetyn yksityistienä rakennettavan tien Y102 yllä- ja kunnossapitokustannukset.
- Onko kunnalla huomauttamista ratasuunnitelmaan sisältyviin suunnitelma-alueella oleviin laskuoja-alueisiin tai laskujohtoihin.
- Onko kunnalla huomauttamista ratasuunnitelmaan sisältyviin rautatien rakentamisen ajaksi varattavien yksityisten teiden tekemiseen ja/tai käyttöön.
Vastaukset lausuntopyynnössä pyydettyihin asioihin:
Porin kaupunki pitää tehtyä ratasuunnitelmaa tärkeänä. Porin kaupungin pitkän tähtäimen tavoitteena on, että Pori-Mäntyluoto-Tahkoluoto radalle jäävät vain turvallisuusmääräykset täyttävät tasoristeykset ja kaikki muut tarvittavat radanylityspaikat toteutetaan eritasoratkaisuina, jotta liikkuminen, asuminen ja eläminen alueella on turvallista ja sujuvaa. Eritasoratkaisujen toteutus on pitkällä tulevaisuudessa, mutta tämä hanke palvelee jo hyvin näitä tulevaisuuden tavoitteita. Suunnitelmaratkaisuja on haettu yhteistyössä Väyläviraston kanssa ja esitetyt ratkaisut ovat kaupungin pitkän tähtäimen tavoitteiden mukaisia.
Yleiskaavoituksen osalta Väylävirastolle on toimitettu alueen voimassa olevat yleiskaavat jo aiemmassa lausuntovaiheessa. Asemakaavoista on jäänyt edellisessä lausuntokierroksessa puuttumaan yksi asemakaava 609 1751. Kaavakartta ja -selostus toimitetaan Väylävirastolle sähköisesti tämän lausunnon liitteenä.
Nyt nähtävillä olevan tasoristeyssuunnitelman osalta uusi korvaava tieyhteys välillä Reikko – Rantakulma mukailee voimassa olevissa yleiskaavoissa osoitettuja tielinjauksia. Myös poistettavien Säikäntien, Kuuri-Riutan ja Virtasentien tasoristeyksien osalta nähtävillä oleva suunnitelma on yleiskaavojen mukainen. Olemassa olevaa ja parannettavaksi tarkoitettua Savon tasoristeystä ei ole osoitettu Meri-Porin yleiskaavassa. Kyseistä tasoristeystä ei ole myöskään esitetty Yyterinniemen osayleiskaavaluonnoksessa. Olemassa olevan Reikon tasoristeyksen osalta Meri-Porin yleiskaavassa sekä Yyterinniemen osayleiskaavaluonnoksessa tasoristeys on esitetty eritasoristeyksenä ja osoitettu siirrettäväksi kaakkoon.
Porin kaupunki on asettanut tietoverkkoonsa nähtäville Väyläviraston kuulutuksen ratasuunnitelman nähtävillä olosta 26.9.2025.
Ratasuunnitelman mukaiset rautatien suoja- ja näkemäalueiden aiheuttamat rakentamisrajoitukset otetaan huomioon aluetta kaavoitettaessa.
Porin kaupunki on valmis luovuttamaan omistamansa maa-alueet korvauksetta tasoristeysten poistoihin liittyvien korvaavien tieyhteyksien tarkoituksiin
Porin kaupunki ei ota vastatakseen ratasuunnitelmassa esitetyn, yksityistienä rakennettavan tien Y102 yllä- ja kunnossapitokustannuksista. Tien kunnossapito tulee olemaan perustettavan tiekunnan vastuulla. Tiekunta perustetaan ratatoimituksen yhteydessä.
Porin kaupungilla ei ole huomauttamista ratasuunnitelmaan sisältyviin suunnitelma-alueella oleviin laskuoja-alueisiin tai laskujohtoihin.
Porin kaupungilla ei ole huomauttamista ratasuunnitelmaan sisältyviin, rautatien rakentamisen ajaksi varattavien yksityisten teiden tekemiseen ja/tai käyttöön.
Porin kaupungin vastineet ratasuunnitelmaan tehtyihin muistutuksiin
Ratasuunnitelmasta on uuden nähtävilläolon aikana jätetty 12 kappaletta muistutuksia. Alla eriteltynä muistutukset sekä Porin kaupungin vastineet niihin.
Muistutus 1:
- Esittää, että tielinjaus toteutetaan aiemmin esillä olleen vaihtoehdon VE2 mukaisesti.
- Huomauttaa, että suunnitelmaa on muutettu aiemman muistutuksen jälkeen, mutta tie näyttäisi edelleen kulkevan siten, että pihapiiristä jouduttaisiin kaatamaan puita.
- Huomauttaa asuinkiinteistön viemäröinti- ja kuivatusjärjestelmien huomioinnista:
- Salaojien kokoojakaivo 20 m talon päädystä vaikuttaa jäävän suunnitellun tien alle
- Asuinkiinteistön viemärien kaivo 10 m talon päädystä, paineviemärilinja jatkuu kaivosta kohti suunniteltua tietä. Tulkitsee, että suunnitelma ei paineviemärilinjan osalta vastaa toteumaa ja kulkee todennäköisesti suunnitellun tien kohdalla.
- Lisäksi sekä pihapiirin että molemmin puolin tielinjausta sijaitsevien peltojen salaojituksen toimivuus on varmistettava, erityisesti salaojien laskuputken osalta, joka kulkisi suunnitellun tien alta.
- Huomauttaa, että 2024 esillä olleen materiaalin lunastusluettelossa ei ollut ko. kiinteistötunnusta, uudesta materiaalista ei lunastusluetteloa löytänyt.
Porin kaupungin vastine: Ratkaisuja on haettu yhteistyössä Väyläviraston kanssa.
Muistutus 2:
- Vastustaa ja pitää turhana ja kalliina tieosuuden rakentamista Kuuri-Riutan ja Savon ylikäytävien väliin, koska tie päättyy peltoon eikä palvele mitään liikennetarvetta. Ilmoittaa, että tulee muuttamaan tarpeettoman tieosuuden viljakuivaamon ja ylikäytävän välistä (100 m) pelloksi. Myös metsätie ennallistetaan turvallisuussyistä ja tarpeettomana metsäksi.
- Huomauttaa, että vaikka tieosuuden rakentamista on perusteltu yhdenvertaisuuslailla, koskee tieosuus vain ilmoittajia, eikä näin ollen loukkaa kenenkään etua, vaikka tieosuus jätetään rakentamatta. Toivoo, että asia saadaan vihdoin päätökseen heidän toivomallaan tavalla ja tarpeeton tieosuus poistetaan suunnitelmasta.
Porin kaupungin vastine: Ratkaisuja on haettu yhteistyössä Väyläviraston kanssa.
Muistutus 3: Esittää muutosehdotuksen Kuuri-Riutan tasoristeyksen pohjoispuolelle suunnitellun tieyhteyden linjaukseen Kuuri–Riutan ja Savon rajalla (km 329 pylvään kohdalla). Toteaa, että tielinjaus kulkee kyseisessä kohdassa aivan valtaojan vieressä ja muodostaa noin 70 metriä ennen Rajaojaa tarpeettoman kolmion, jolla viljely on lähes mahdotonta tien ja ojan välissä. Ehdottaa, että tielinjauksen sijaan ojan loppupätkä siirrettäisiin/kaivettaisiin tien viereen, jolloin kolmion muotoinen alue yhdistyisi luontevasti pohjoispuolella olevaan peltolohkoon.
Porin kaupungin vastine: Väylävirasto huomioi ehdotuksen ratasuunnitelmassa.
Muistutus 4:
- Pyytää perumaan tieosuuden rakentamista Kuuri-Riutan ja Savon ylikäytävien väliin, koska tie päättyy peltoon eikä palvele mitään liikennetarvetta. Ilmoittaa, että tulevat muuttamaan tarpeettoman tieosuuden viljakuivaamon ja ylikäytävän välistä (100 m) pelloksi. Myös metsätie ennallistetaan turvallisuussyistä ja tarpeettomana metsäksi.
- Huomauttaa, että vaikka tieosuuden rakentamista on perusteltu yhdenvertaisuuslailla, koskee tieosuus vain ilmoittajia, eikä näin ollen loukkaa kenenkään etua, vaikka tieosuus jätetään rakentamatta. Toivoo, että asia saadaan vihdoin päätökseen heidän toivomallaan tavalla ja tarpeeton tieosuus poistetaan suunnitelmasta. Toivoo myös, että vuosia jatkuva painostaminen päättyisi ja asianosaiset saisivat kotirauhan.
Porin kaupungin vastine: Ratkaisuja on haettu yhteistyössä Väyläviraston kanssa.
Muistutus 5:
- Kertoo olleensa asiasta yhteydessä suunnittelijaan ja toimittanut liitteenä kartan, johon on piirretty tarkennuksia ja ehdotuksia tielinjauksista. Esittää vaihtoehtoisen tielinjauksen korvaavaksi Laineentieksi. Perustelee, että ehdotettu muutos parantaisi kulkuyhteyttä erityisesti raskaalle liikenteelle ja vähentäisi liikennettä kapealla Säikäntiellä.
- Huomauttaa, että nykyinen tie ei ole kenenkään hoidossa, koska kaupunki on aikanaan lopettanut sen kunnossapidon ja poistanut liikennemerkit säästösyistä.
- Toteaa, että Rantakulman tasoristeyksen sulkemisen jälkeen Laineentien ja kevyenliikenteenväylän kautta kulkee nykyisin runsaasti autoliikennettä. Ehdottaa, että nykyinen kevyen liikenteen väylä voitaisiin sulkea puomein vain kevyttä liikennettä varten ja tonteille ajo järjestää ehdotetun peltotien kautta. Peltotie toimisi luontevana kulkuyhteytenä tiloille.
- Toivoo jatkokeskustelua ja yhteistyössä tehtyä suunnittelua asian ratkaisemiseksi.
- Liitteenä toimitetussa kartassa on esitetty myös ehdotukset rumpuputkista tilan raja-ojiin sekä pelto-ojaan tulevasta sadevesipurkuputkesta, joiden toimivuus laskuojissa tulee varmistaa suunnittelussa.
Porin kaupungin vastine: Kaupunki pitää ehdotusta uudesta tielinjauksesta hyvänä.
Muistutus 6:
- Huomauttaa, että suunniteltu tie kulkisi aktiivisessa viljelykäytössä olevan ja salaojitetun pellon poikki, mikä rikkoisi salaojien päät. Kyläsaareintieltä on nykyisin kulku pellolle rummun kautta, joka jäisi uuden tien alle.
- Vaatii, että jos tie toteutetaan, menetetystä peltoalasta on maksettava korvaus ja salaojat ja rumpu on rakennettava uudelleen siten, että pellon viljely on jatkossakin mahdollista. Painottaa, että salaojien korjaustyöt on tehtävä ammattitaitoisen salaojaurakoitsijan toimesta, sillä maansiirtourakoitsijoiden tekemistä korjauksista on aiempia huonoja kokemuksia.
Porin kaupungin vastine: Ratkaisuja on haettu yhteistyössä Väyläviraston kanssa.
Muistutus 7:
- Vaatii, että kevyelle liikenteelle ja pelastusajoneuvoille säilytetään kulkuyhteys Rantakulmantien junaradan yli. Tällä hetkellä siitä kuljetaan vaarallisesti yli, koska matka linja-autopysäkille on kohtuuttoman pitkä Raumanjuovantien kautta Ulasoorintielle.
- Huomauttaa, että pelastusajoneuvojen karttaohjelmat eivät löydä Ratapenkantien puolelle, mikä on aiheuttanut useita vaaratilanteita. Ehdottaa ratkaisuksi päin ajettavia tai kiinteitä puomeja, jotka pelastusviranomainen voisi avata tarvittaessa.
- Vaatii jalankulkijoille ja pyöräilijöille pyörätietä Raumanjuovantielle kiireellisesti, sillä tiellä liikkuu paljon raskasta liikennettä, työajoneuvoja ja muuta moottoriajoneuvoliikennettä, mikä aiheuttaa päivittäin vaaratilanteita etenkin koululaisille.
- Vaatii, että mikäli Raumanjuovantie jatkuu tulevaisuudessa pidemmälle, Ratapenkantien ja Jokisuistontien risteykseen rakennetaan hidastetöyssy tai muu liikenneturvallisuutta parantava ratkaisu turvaamaan lapsikulkijoita. Korostaa, että alueen lapset ovat tottuneet rauhalliseen asuinympäristöön, ja suunniteltu liikenteen kasvu muuttaisi olosuhteet merkittävästi.
Porin kaupungin vastine: Raumanjuovantien pyörätien suunnittelu ja toteutus Kruutijussintien – Ratapenkantien välillä sisältyvät Porin kaupungin seuraavan viiden vuoden investointiohjelmaan. Mahdolliset hidasteratkaisut uudelle, Raumantien jatkeena toimivalle tieosuudelle suunnitellaan aluetta asemakaavoitettaessa, kadunrakennussuunnittelun yhteydessä.
Muistutus 8:
- Esittää ensisijaisesti, että olemassa olevaa Säikäntietä hyödynnettäisiin poistuvan tasoristeyksen suuntaan, jolloin uutta tielinjaa ei tarvitsisi rakentaa. Toteaa, että alue on toiminut tähänkin asti metsän eläimille suojavyöhykkeenä ja lähialueen asukkaille marjastus- ja ulkoilualueena, ja se tulisi säilyttää sellaisena.
- Ehdottaa toisena vaihtoehtona, että tie vedetään liitteessä näkyvään vaihtoehtoiseen kohtaan, jolloin alueen erikoinen lehtikuusimetsä säilyy ehjänä ja tien pituus ja käyttäjien matka Savon tasoristeykselle lyhenevät.
Porin kaupungin vastine: Kaupunki pitää ehdotusta uudesta tielinjauksesta hyvänä.
Muistutus 9:
- Ilmaisee huolensa uuden tien rakentamisesta ja sen vaikutuksista lähiympäristöön, erityisesti meluhaitoista tien valmistuttua. Alue on nykyisellään rauhallinen ja hiljainen, ja jatkuva liikennemelu heikentäisi merkittävästi asumisviihtyvyyttä ja ympäristön laatua.
- Toivoo, että tien suunnittelussa ja toteutuksessa kiinnitetään erityistä huomiota meluntorjuntaan esimerkiksi meluvallien, -aitojen tai kasvillisuuden avulla.
- Ehdottaa, että meluntorjunnassa voitaisiin hyödyntää kaivettua maa-ainesta, kuten aiemmin tehtiin Raumanjuovantien varrella asukkaiden pyynnöstä.
Porin kaupungin vastine: Ratkaisuja on haettu yhteistyössä Väyläviraston kanssa.
Muistutus 10:
Jättänyt kaksi muistutusta, jotka koskevat sekä Säikäntien–Kyläsaarentien välistä tieyhteyttä että Savon tasoristeyksen tielinjauksia.
- Huomauttaa, että suunnitellut tiet kulkisivat hänen omistamiensa pelto- ja metsäalueiden läpi. Hänellä ei itsellään ole tarvetta uusille tielinjauksille, sillä kulku hänen pelloilleen ja vuokraamilleen lohkoille järjestyy nykyisiä teitä pitkin kuten tähänkin asti.
- Korostaa, että ennen teiden perustamista on selvitettävä, ketkä liittyvät mahdolliseen tienhoitokuntaan, jotta tiet eivät jää ilman aktiivista hoitoa. Hän ei hyväksy nimeämistään tienhoitovelvolliseksi teille, joista ei ole hänelle käyttöä.
- Toivoo, että maanomistajana on mukana suunnittelemassa maa-aineksen siirtoa lähialueilla oleviin kohteisiin, kuten pelloilla sijaitseviin notkoihin. Haluaa tämän huomioitavan ennen tietöiden aloitusta, jotta siirto voidaan toteuttaa tehokkaasti eikä pellolle koidu turhaa vauriota esimerkiksi ajosta liian raskaalla kalustolla maan ollessa märkä.
Porin kaupungin vastine: Suunnitelmassa esitetyt yhteydet ovat tarpeen poistettavien tasoristeysten liikenneyhteyksien järjestämiseksi. Säikäntien ja Savontien välinen tieyhteys on tarkoitettu myös jalankulun ja pyöräilyn käyttöön. Uusien yksityisteiden tiekuntien osakkaat määritellään ratatoimituksessa.
Muistutus 11:
- Huomauttaa, että suunniteltu tielinjaus heikentäisi alueen metsästyksen ja virkistyskäytön mahdollisuuksia, koska tie sijoittuisi liian lähelle aktiivisesti käytettyjä metsäalueita. Pyytää, että suunnitelmaa tarkistetaan mainituin luonto-, turvallisuus- ja virkistysperustein, sillä esitetty muutos ei estä hankkeen toteuttamista, mutta parantaisi sen kestävyyttä ja paikallista hyväksyttävyyttä.
- Korostaa alueen luontoarvoja ja eläimistön kulkuyhteyksiä, sillä suunnittelualue on ekologisesti merkittävä: siellä esiintyy harvinaisia lintulajeja (hömötiainen, töyhtötiainen, kuusitiainen) sekä runsas nisäkäslajisto (villisika, ilves, susi, näätä, hirvi, peura, metsäkauris). Nykyinen tielinjaus uhkaa katkaista näiden lajien luontaisia liikkumisreittejä. Haittaa koituisi sekä luonnon monimuotoisuudelle että liikenneturvallisuudelle.
- Esittää, että tielinjausta siirretään noin 500 metriä pohjoisemmaksi, kohti Kokemäenjokea ja Kuuririutan–Savon metsäalueita, jolloin haitat luonnolle ja virkistyskäytölle vähenisivät ja eläinten kulkureitit säilyisivät.
Porin kaupungin vastine: Ratkaisuja on haettu yhteistyössä Väyläviraston kanssa. Ympäristö- ja luontoarvot on selvitetty suunnittelun yhteydessä. Suunnitelmassa esitetty tielinjaus palvelee alueen maatalous- ja asuinliikennettä parhaiten.
Muistutus 12:
- Esittää huomioita etenkin Kyläsaareentien ja Virtasentien alueen tielinjauksesta, jota hän pitää sekä liikenneturvallisuuden, maatalouden että taloudellisuuden kannalta kestämättömänä.
- Viittaa Varsinais-Suomen ELY-keskuksen suunnitelmaan, joka kulkee kauempana rakennuksista ja olisi kustannustehokkaampi. Pitää Väyläviraston suunnitelmaa taloudellisesti ja toiminnallisesti järjettömänä, koska se vaatisi väliaikaisen tien takia maiden lunastuksia, rumpurakenteita ja haittaisi NEUfrau Oy:n tehtaan raskasta liikennettä. Huomauttaa, että silta NEUfrau Oy:n tehtaan pihaan olisi mahdoton toteuttaa siten, että raskas kalusto pääsisi kääntymään.
- Toteaa, että jatkolinjaus kulkee suulin editse, mikä estäisi työskentelyn alueella ja haittaisi eläintenhoitoa (mm. lannan ja rehujen käsittelyä). Lisäksi linjaus on ajokelvoton, koska se muodostaa 90 asteen kulmia valtaosan ylityksen yhteydessä, joista maatalouskoneilla ajaminen ei onnistu. Samalla lampaiden niukat rehu- ja laidunmaat vähenisivät.
- Toteaa, että suunniteltu liittymä Kyläsaareentielle on erittäin vaarallisessa paikassa, jyrkässä mutkassa, jossa näkyvyys on vain noin 50 metriä.
- Ilmaisee huolensa, että tielinjaus tuo mukanaan häiriötekijöitä kuten mopoilijoita ja ulkoilijoita, jotka häiritsevät lampaiden paimennusta.
- Huomauttaa, että alueella toimii myös kolme muuta maatalouden harjoittajaa, joista jokainen pitää suunnitelmaa järjenvastaisena.
- Katsoo, että suunnitelma on kohtuuton ja yleisen edun vastainen, ja että ongelmat voitaisiin ratkaista yksinkertaisesti tasoristeysvalvonnalla ilman uutta tielinjaa. Ehdottaa edullisempana ja toimivampana vaihtoehtona Virtasentien tasoristeyksen varustamista vartioinnilla, koska tarvittavat tekniset valmistelut (esim. putkitus) on jo tehty. Jos lisäksi lasketaan junien nopeutta tällä välillä (40–50 km/h) Porin ympäristövastaavan vaatimusten mukaisesti, tasoristeysturvallisuus varmistetaan ja samalla tärinä- ja meluhaitat poistuvat.
- Muistuttaa, että Virtasentie on kulttuurihistoriallisesti arvokas tie ja Ruokaviraston vaatimuksesta asfaltoitu – tämä tulee tehdä myös uudelle, väliaikaiselle tielle.
Porin kaupungin vastine: Ratkaisuja on haettu yhteistyössä Väyläviraston kanssa. Nykyinen linjaus palvelee alueen liikennettä parhaiten, ja se on mitoitettu suunnitteluohjeiden mukaisesti. Suunniteltu liittymä Kyläsaarentielle on ELY-keskuksen ohjeiden mukaisesti turvallinen.
Liitteet:
- Väyläviraston lausuntopyyntö nro VÄYLÄ/8882/04.01.01/2021, päivätty 26.9.2025
- RAS1 yleiskartta
- Asemakaavaan 609 1751 liittyvät asiakirjat:
- 609 1751 lainvoimainen kaava
- 609 1751 selostus -lainvoimainen
- Kaavoitusyksikön korjausehdotukset suunnitelmaselostukseen
Ehdotus
Esittelijä
-
Lauri Inna, kaupunginjohtaja, lauri.inna@pori.fi
Kaupunginhallitus päättää lähettää liitteenä olevan ratasuunnitelmaa (asianumero VÄYLÄ/8882/04.01.01/2021) koskevan lausunnon Väylävirastolle.
Pöytäkirja tämän asian osalta tarkastetaan välittömästi kokouksessa.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.
Kaupunginhallitus päätti tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta heti kokouksessa.