Kaupunginhallitus, kokous 1.12.2025

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 512 VÄYLÄ/8884/04.01.01/2021 Porin kaupungin lausunto koskien ratasuunnitelmaa välillä Kolpantie– Räyhäntie

PRIDno-2025-6756

Valmistelija

  • Sanna Välimäki, investointipäällikkö, sanna.valimaki@pori.fi
  • Eija Riihimäki, Liikenneinsinööri, eija.riihimaki@pori.fi
  • Kirsi-Maria Viljanen, kirsi-maria.viljanen@pori.fi
  • Harri Kahelin, Kaavoitusarkkitehti, harri.kahelin@pori.fi
  • Kai Leppimäki, kai.leppimaki@pori.fi

Perustelut

VÄYLÄ/8884/04.01.01/2021, Porin kaupungin lausunto

Väylävirasto on laatinut ratalain (110/2007) mukaisen ’Tasoristeysturvallisuuden parantaminen rataosuudella Mäntyluoto–Tahkoluoto, tasoristeykset välillä Kolpantie–Räyhäntie; ratasuunnitelma, Pori’. Ratasuunnitelman laatiminen on käynnistynyt Väyläviraston aloitteesta. Porin kaupungin infrajohtamisen toimintayksikön ja kaavoitusyksikön edustajat ovat osallistuneet suunnittelun ohjaukseen.

Väylävirasto on lähettänyt Porin kaupungille lausuntopyynnön ratasuunnitelmasta 26.9.2025. Väylävirasto pyytää Porin kaupunkia

  1. Antamaan lausuntonsa nähtävillä olevasta suunnitelmasta ja vastineensa suunnitelmasta tehtyihin muistutuksiin
  2. Tarkistamaan, että ajantasaiset kaavat ja kaavamääräykset sisältyvät nähtäville asetettavaan suunnitelma-aineistoon ja hyväksymisehdotuksessa luetellut kaavat ja niiden tiedot ovat oikeat. Tarvittaessa kuntaa pyydetään täydentämään kaavojen tiedot lausunnossaan.
  3. Toimittamaan sähköisesti ne yleis-/ratasuunnitelman käsittämälle alueelle vahvistetut tai hyväksytyt oikeusvaikutteiset kaavat, jotka eivät ole nähtävillä olevassa suunnitelma-aineistossa. Kaavat kaavamääräyksineen tulee toimittaa jokaisesta kaavasta erikseen, pelkkä kaavayhdistelmä ei ole riittävä.

Lisäksi Väylävirasto pyytää, että Porin kaupunki lausunnossaan ilmoittaa:

  • Kunnan toimesta tehdyt vuorovaikuttamisen ja tiedoksiannon toimenpiteet (aloittamisesta ilmoittaminen tai kuuluttaminen sekä suunnitelman nähtäville asettaminen - toteutustavat ja -ajankohdat)
  • Toteuttaako laadittu suunnitelma (valtakunnallisen ja) alueellisen liikennejärjestelmäsuunnitelman tavoitteiden toteutumista kunnan alueella.
  • Kunnan lausunnonannon ajankohtaa vastaava kaavatilanne vahvistettujen ja hyväksyttyjen oikeusvaikutteisten yleiskaavojen, asemakaavojen ja ranta-asemakaavojen osalta, sekä ovatko kaavat yhdenmukaisia ratasuunnitelman kanssa. Jos kaavoitustilanteessa on tapahtunut muutoksia nähtäville asetettavasta suunnitelmassa kuvatusta, pyydetään kuntaa yksilöimään muuttuneet kaavat lausunnossaan.
  • Sisällyttääkö kunta ratasuunnitelman mukaiset rautatien suoja- ja näkemäalueiden aiheuttamat rakentamisrajoitukset asemakaavaan tai ranta-asemakaavaan.
  • Onko kunta valmis luovuttamaan omistamansa maa-alueet korvauksetta tasoristeysten poistoihin liittyvien korvaavien tieyhteyksien tarkoituksiin.
  • Ottaako kunta vastatakseen ratasuunnitelmassa parannettaviksi esitettyjen teiden Y301, Y305, Y308, Y310, Y320 ja Y321 yllä- ja kunnossapitokustannukset.
  • Ottaako kunta vastatakseen ratasuunnitelmassa parannettaviksi esitettyjen katujen K301 ja K304 yllä- ja kunnossapitokustannukset.
  • Ottaako kunta vastatakseen tasoristeysten poistoihin liittyvällä alueella olevan omistamansa valaistuksen käyttö- ja kunnossapitokustannukset sen jälkeen, kun tieyhteydet Porin saaristotiellä, Reposaaren maantiellä, Betlehemintiellä ja Katavantiellä on tasoristeysten poistoihin liittyvien korvaavien tieyhteyksien rakentamis- tai parantamistyön valmistuttua otettu käyttöön. 
  • Onko kunnalla huomauttamista ratasuunnitelmaan sisältyviin suoja-aitoihin tai muihin merkittäviin rakenteisiin.
  • Onko kunnalla huomauttamista ratasuunnitelmaan sisältyviin suunnitelma-alueella oleviin laskuoja-alueisiin tai laskujohtoihin.

 

Porin kaupungin vastaukset lausuntopyynnössä pyydettyihin asioihin:

Porin kaupunki pitää tehtyä ratasuunnitelmaa tärkeänä. Porin kaupungin pitkän tähtäimen tavoitteena on, että Pori-Mäntyluoto-Tahkoluoto radalle jäävät vain turvallisuusmääräykset täyttävät tasoristeykset ja kaikki muut tarvittavat radanylityspaikat toteutetaan eritasoratkaisuina, jotta liikkuminen, asuminen ja eläminen alueella on turvallista ja sujuvaa. Eritasoratkaisujen toteutus on pitkällä tulevaisuudessa, mutta tämä hanke palvelee jo hyvin näitä tulevaisuuden tavoitteita. Suunnitelmaratkaisuja on haettu yhteistyössä Väyläviraston kanssa ja esitetyt ratkaisut ovat kaupungin pitkän tähtäimen tavoitteiden mukaisia.

Kaavoitus on tarkistanut suunnittelualueen asemakaavatilanteen ja toteaa, ettei aiemmin toimitettujen asemakaavojen lista ole täydellinen.  Kaavoitus toimittaa puuttuvat kaavamateriaalit sähköisesti tämän lausunnon mukana (liitteenä ja linkkeinä kaavasivuille). Suunnitelmaselostukseen tehtävistä korjauksista kaavoitus toimittaa sähköisesti erillisen dokumentin tämän lausunnon liitteenä.

Porin kaupunki on asettanut tietoverkkoonsa nähtäville Väyläviraston kuulutuksen ratasuunnitelman nähtävillä olosta 26.9.2025.

Ratasuunnitelma toteuttaa osaltaan Satakunnan liikennejärjestelmäsuunnitelman tavoitteiden toteutumista kaupungin alueella.

Suoja- ja näkemäalueiden merkinnät ja siten rakentamisrajoitukset säilyvät asemakaavoissa sellaisissa paikoissa, joihin asemakaavassa on merkitty rautatietasoristeys näkemäalueineen, joka jää käyttöön. Tällainen on esimerkiksi Räyhäntien tasoristeys Tahkoluodossa.

Porin kaupunki on valmis luovuttamaan omistamansa maa-alueet korvauksetta tasoristeysten poistoihin liittyvien korvaavien tieyhteyksien tarkoituksiin

Porin kaupunki ei ota vastatakseen ratasuunnitelmassa esitettyjen yksityisteinä rakennettavien teiden Y301, Y305, Y308, Y310, Y320 ja Y321 yllä- ja kunnossapitokustannuksista. Teiden kunnossapito tulee olemaan perustettavan tai perustettavien tiekuntien vastuulla. Tiekunnat perustetaan ratatoimituksen yhteydessä.

Porin kaupunki ottaa vastatakseen ratasuunnitelmassa parannettaviksi esitettyjen katujen K301 ja K304 yllä- ja kunnossapitokustannukset.

Porin kaupunki ottaa vastatakseen tasoristeysten poistoihin liittyvällä alueella olevan, omistamansa valaistuksen käyttö- ja kunnossapitokustannukset.

Porin kaupungilla ei ole huomauttamista ratasuunnitelmaan sisältyviin suoja-aitoihin tai muihin merkittäviin rakenteisiin.

Porin kaupungilla ei ole huomauttamista ratasuunnitelmaan sisältyviin suunnitelma-alueella oleviin laskuoja-alueisiin tai laskujohtoihin.

 

Porin kaupungin vastineet ratasuunnitelmaan tehtyihin muistutuksiin

Ratasuunnitelmasta on jätetty 14 kappaletta muistutuksia. Alla eriteltynä muistutukset sekä Porin kaupungin vastineet niihin.

Muistutus 1: Huomauttaa, että tie katkaisee esteettömän kulun alueella. Tilan maita on molemmin puolin tietä. Painottaa, että tien kohdalle on tehtävä ylikulkumahdollisuus, rumpuputket ja ajoluiskat molemmin puolin tietä.

Porin kaupungin vastine: Ratkaisuja on haettu yhteistyössä Väyläviraston kanssa. Rata- ja liikenneturvallisuus paranee merkittävästi hankkeen takia, kun liikenne ohjataan varoituslaitoksella varustettuun tasoristeykseen.

Muistutus 2:

  1. Puoltaa uuden tien Y310 rakentamista parhaana vaihtoehtona Betlehemintien tasoristeyksen poistamiseksi. Katsoo, että vanhan tieosuuden liikennevirrat ja kuormitus pysyvät maltillisina, joten vanha tien runko kestää muutoksen hyvin. Ehdotus on hänen mukaansa paras myös tien selkeyden ja pelastuslaitoksen toiminnan kannalta.
  2. Korostaa, että uusi reitti säilyttää matkan käyttäjille inhimillisenä ja turvallisena, erityisesti koululaisille. Tien pituus pysyy kohtuullisena, vaikka kasvaakin jonkin verran nykytilanteesta.
  3. Kysyy, saako Y310-tieltä liittymiä metsätalousalueille. Nostaa esiin, että on käytävä keskustelu uuden tieosuuden hallinnasta ja hoidosta, koska tien päässä on kaava-alue, jossa on asutusta. Pitää tärkeänä, että kaupunki määrittää aurauksen ja kunnossapidon vastuut sekä mahdollisen yhteyden nykyiseen tiehoitokuntaan. Toteaa, että tien käyttäjien osuudet ja hallinta on päivitettävä uudelleen tietoimituksessa.

Porin kaupungin vastine: Uuden yksityistien tiekunnan osakkaat määritellään ratatoimituksessa. Kaupunki avustaa yksityisteitä avustusperiaatteiden ja kriteeristön mukaisesti, tiekunnan anomuksen pohjalta.

Muistutus 3:

  1. Puoltaa suunnitelmaa ja kannattaa vaihtoehtoa Y310, VE1. Toteaa suunnitelman olevan paikalleen sopiva ja tasapuolinen kaikille tieosakkaille. Korostaa, että jos toteutettaisiin vaihtoehto Y310, VE5, asemakaava-alueen asukkaat joutuisivat kohtuuttomaan kiertoon.
  2. Pitää hyvänä, että Vähäkatavan tasoristeyksen kulku poistetaan/suljetaan, ja toteaa, että pian sen jälkeen vanhaa ylitystä tuskin muistetaankaan.

Porin kaupungin vastine: Merkitään tiedoksi.

Muistutus 4: Esittää, että uudesta tielinjauksesta tehdään tieliittymä Rissatamantielle noin 60 m ennen sen liittymistä Väksintielle.

Porin kaupungin vastine: Ratkaisuja on haettu yhteistyössä Väyläviraston kanssa. Uuden yksityistien tiekunnan osakkaat määritellään ratatoimituksessa. Rissatamantien tiekunta voi anoa liittymää uudelle yksityistielle perustettavalta tienhoitokunnalta.

Muistutus 5:

  1. Vastustavat uuden liityntätien linjausta ja vaativat palaamista Porin kaupungin Vähäkatavan asemakaavan muutosluonnoksen (609 1762, ehdotusvaihe 19.12.2022) mukaiseen tielinjaukseen. Perustavat vaatimuksensa hankkeen tavoitteisiin, joissa painotetaan vähähiilistä ja resurssitehokasta liikkumista tukeutuen olemassa olevaan rakenteeseen.
  2. Huomauttavat, että nykyinen tiekunta vastaa 3,3 km tiestä. Väyläviraston esittämä vaihtoehto kasvattaisi vastuualueen noin 4,3 km:iin. Kaupungin vaihtoehto lisäisi vain noin 0,55 km, jolloin hoitokustannukset eivät kasvaisi merkittävästi. Katsovat, että Väyläviraston linjauksen maaperä on pehmeämpää, mikä tekisi kunnossapidosta ja huollosta pitkällä aikavälillä kalliimpaa. Kyseenalaistavat pidemmän tielinjauksen valintaa julkisessa hankkeessa, koska se lisää kustannuksia ilman liikenteellistä perustetta. Korostavat, että kaupungin aiempi linjaus hyödyntäisi olemassa olevaa tiestöä (Väksintie ja Hansholmantie), mikä vähentäisi kustannuksia ja olisi ympäristön kannalta tehokkaampi.
  3. Nostavat esiin liikenneturvallisuuden riskin, sillä Väyläviraston ehdottama risteys Puutäinluodontien kohdalla on vaarallinen:
    • Väksintien mäki heikentää näkyvyyttä.
    • Yksityistiellä liikennemerkkien (esim. väistämisvelvollisuus tai stop) valvonta on vaikeaa.
  4. Kiinnittävät huomiota jalankulun ja pyöräilyn sekä julkisen liikenteen yhteyksiin:
    • Väitetty “kohtuuttoman pitkä kiertomatka” Reposaaren maantielle voitaisiin korjata säilyttämällä kevyen liikenteen yhteys Vähäkatavasta Reposaarentielle.
    • Toteavat, että junaliikenne Tahkoluodon radalla on vain yksi juna vuorokaudessa eikä määrän ennusteta kasvavan vuoteen 2050 mennessä, joten tasoylitys ei ole merkittävä turvallisuusriski.
    • Vaativat, että kevyen liikenteen yhteys Reposaarentielle ja nykyiset linja-autopysäkit Vähäkatavassa säilytetään.
  5. Katsovat, että ilman kevyenliikenteen yhteyden säilyttämistä matkat pitenevät kohtuuttomasti: Reposaaren suuntaan kulkevien kävely- tai pyörämatka kasvaisi noin 2,7 km. Matka lähimmälle bussipysäkille pitenisi noin 1,7 km:iin, kun se nyt on vain kymmeniä metrejä. Korostavat, että tämä heikentäisi kävelyn, pyöräilyn ja joukkoliikenteen käyttöä ja vaikeuttaisi erityisesti koululaisten kulkua pysäkille.
  6. Viittaavat, että Porin kaupungin asemakaavan muutos 609 1762 on yhä vireillä eikä hyväksytty, ja kaupungin elinvoima- ja ympäristölautakunta on edellyttänyt kevyenliikenteen yhteyden ja pysäkkien säilyttämistä.

Porin kaupungin vastine: Ratkaisuja on haettu yhteistyössä Väyläviraston kanssa. Rata- ja liikenneturvallisuus paranee merkittävästi hankkeen takia, kun liikenne ohjataan varoituslaitoksella varustettuun tasoristeykseen. Yleisessä käytössä olevalle jalankulun ja pyöräilyn väylälle tasoristeyksessä tulee olla määriteltynä tienpitäjä. Porin kaupunki ei ota muistutuksessa esitettyä jalankulun ja pyöräilyn väylää hoitoonsa.

Porin kaupungin asemakaavan muutos 609 1762 on edelleen vireillä ja odottaa, että väyläviraston hankkeen Betlehemintien tasoristeyksen poistamisen yhteydessä laadittavat, tämän nimenomaisen kohdan, korvaavan tieyhteyden suunnitelmat Väksintieltä Porin saaristotielle, ovat valmiit ja myös lainvoimaiset. Kaavaa ei viedä kaupunginvaltuuston hyväksyttäväksi ennen sitä.

Muistutus 6:

  1. Ei vastusta Lyhtykarintien tasoristeyksen poistamista, pitää ratkaisua perusteltuna tasoristeysturvallisuuden parantamiseksi.
  2. Korostaa, että uuden tien rakentamisen ja hoitokunnan perustamiskustannukset tulee kattaa valtion varoista, ei yksityisten kiinteistönomistajien rahoista. Tienhoitokustannusten jaon tulee jatkossa olla sellainen, että julkinen valta kantaa suurimman osan kustannuksista, koska yksityistien pituus pitenee ja käyttäjien määrä vähenee.
  3. Tien rakenteen ja korkeuden on oltava sellainen, että se kestää ympärivuotista käyttöä. Erityisen tärkeää, koska maaperä on vetinen.
  4. Huomauttaa lisäksi, että uuden tien nimeämisessä on saavutettu yksimielisyys, ja toivoo Väyläviraston käyttävän samaa nimeä virallisissa asiakirjoissa ja viestinnässä.

Porin kaupungin vastine: Maanmittauslaitos tarkastaa ja hyväksyy yksityisteiden nimet.

Muistutus 7:

  1. Pyytää, että Väylävirasto luopuu Betlehemintien tasoristeyksen poistosta tai keskeyttää hyväksymisen, kunnes
    • hankkeen vaikutukset koko saaristotieverkon (Väksintie–Puunttäintie–Hernesniementie–Rissatamantie–Hansholmantie) osalta on arvioitu,
    • liikennemääräselvitys on päivitetty kattamaan koko verkko, ja
    • hanke on yhteensovitettu maantien 269 JKPP-väylän kanssa.
  2. Huomauttaa, että nykyinen risteys täyttää asetuksen mukaiset näkemä- ja kulmavaatimukset, ja että poistoperuste perustuu vain ohjeelliseen 50 metrin etäisyyteen (R113).
  3. Vastustaa pysäkkien poistoa ja liittymän sulkemista, koska se katkaisisi kevyen liikenteen yhteyden (Lampaluoto–Vähäkatava) sekä yhteyden tulevalle JKPP-väylälle, pidentäisi kävelymatkoja ja -aikoja jopa 50–60 minuuttiin, ja lisäisi etäisyyttä lähimmältä asuinrakennukselta (Hansholmantieltä) Betlehemintien alkuun noin 1,7 km.
  4. Katsoo, että hankkeen kokonaisvaikutus on kielteinen, koska matkat pitenevät, saavutettavuus ja pelastustoimen toimintaedellytykset heikkenevät, eikä turvallisuushyötyjä ole osoitettu. Perustelee, että tämä on vastoin
    • hallintolain 6 §:n (hyvän hallinnon periaatteet),
    • lunastuslain 4 §:n (yleisen tarpeen vaatimus), sekä
    • ratalain 1 §:n (toimivat, turvalliset ja kestävää kehitystä tukevat yhteydet) säännöksiä.
    • viittaa myös saaristolakiin (1–2 §), joka edellyttää saaristo-olosuhteiden huomioimista ja elinolosuhteiden edistämistä.
  5. Ehdottaa, että ratasuunnitelmaan lisätään sitova ehto, jonka mukaan:
    • Betlehemintien katuliittymää ei poisteta eikä aidata ennen kuin on rakennettu ja otettu käyttöön sekä turvallinen jalankulku- ja pyöräily-yhteys Lampaluodosta Vähä-Katavaan että yhteys pysäkeille ja maantien 269 JKPP-väylälle.
  6. Pyytää, että Satakunnan pelastuslaitos antaa lausunnon vasteaikavaikutuksista ennen hankkeen hyväksymistä.

Porin kaupungin vastine: Ratkaisuja on haettu yhteistyössä Väyläviraston kanssa. Rata- ja liikenneturvallisuus paranee merkittävästi hankkeen takia, kun liikenne ohjataan varoituslaitoksella varustettuun tasoristeykseen.

Muistutus 8:

  1. Vastustavat Betlehemintien sulkemista Reposaaren maantielle.
  2. Huomauttavat, että vuokrakiinteistö sijaitsee asemakaava-alueella, johon lain mukaan pitää olla kohtuullinen pääsy ja kulkuyhteys. Korostavat, että julkisen liikenteen etäisyys kasvaa kohtuuttomasti (~200 m → yli 2 km), mikä heikentää palveluiden saavutettavuutta. Ostos- ja apteekkimatkat pitenevät huomattavasti (Reposaaren matka 6,3 km → yli 4 km pidempi käynti; Pihlava 8 km), koska kaavaselostuksesta poiketen Kaanaan palvelut ovat poistuneet.
  3. Kysyvät, kuka vastaa Betlehemintien kunnossapidosta pussinperällä, viittaavat lakiin (547/2005) jonka mukaan kadun kunnossapito kuuluu kunnalle. Vaativat, että sulkemista ei toteuteta ennen kuin on selvitetty, miten kunnossapito ja kulkuyhteydet järjestyvät asemakaava-alueella.
  4. Toteavat, että kiinteistö on peruskorjauksessa ja rakennuslupa myönnetty ilman mainintaa katujen sulkemisesta. Varoittavat, että kiinteistön ja koko alueen arvo laskee, kun pääsy vaikeutuu.
  5. Pariskunta korostaa saavutettavuuden merkitystä ikääntyville ja riskin, että ajokortin menettäminen tekee palveluihin pääsystä vaikeaa. Varoittavat myös vaikutuksista yhteisöön: alueella on vanhuksia ja koululaisia, joita julkisen liikenteen huonontuminen koettelee heitä erityisen paljon.
  6. Kysyvät, miksi vanha radan ylityskohta aiotaan aidata estämään kevyen liikenteen yhteys, kun muilla ylityspaikoilla ei ole vastaavaa estettä. Vaativat, että radan ylitykselle vähintään sallitaan jalankulku ja pyöräily, jotta pysäkkien siirtoa ei tarvitsisi tehdä ja julkisen liikenteen käyttö säilyy.
  7. Pohtivat ristiriitaa kaupungin asemakaavamuutoksen (Porin kaupunginhallitus 19.12.2022) sekä asemakaavaselostuksen (vireille 18.6.2022) välillä: ensin todetaan, että kulku tasoristeyksen alueelle estetään, mutta sitten, että Väylävirasto tutkii mahdollisuutta kevyen liikenteen tunnelille. Kysyvät, onko muita vaihtoehtoja kevyelle liikenteelle tutkittu, kuten lukittavia puomeja, jotka tarvittaessa mahdollistaisivat pelastuslaitoksen kulun asemakaava-alueelle? Pääsy radan ja Reposaaren väliselle kevyen liikenteen väylälle edellyttää 2 km kiertotietä. 
  8. Toteavat, ettei risteyksestä koidu vaaraa kevyelle liikenteelle: kaavaselostukseen mukaan junia kulkee keskimäärin kuusi kertaa viikossa ja oman kaksivuotisen kiinteistössä asumisen aikana ovat havainneet radalla yhden veturin, joka haki yhden vaunun Tahkoluodosta.
  9. Esittävät vaihtoehtona liikennemerkkiä, joka kieltää yhdistelmäajon, tämä olisi riittävä ja säästäisi kustannuksia sekä mielipahaa.
  10. Kritisoivat karttamateriaalin laatua ja epäilevät, että aineiston esitys on tahallisesti vaikeasti tulkittava (Tekstit eri suunnassa kuin suunnitelman tekstit, PDF-formaattia ei voi kääntää asentoon, jossa tekstit olisivat luettavissa).
  11. Kysyvät retorisesti: onko suunnitelma “kärpäsen ampumista tykillä”.

Porin kaupungin vastine: Ratkaisuja on haettu yhteistyössä Väyläviraston kanssa. Rata- ja liikenneturvallisuus paranee merkittävästi hankkeen takia, kun liikenne ohjataan varoituslaitoksella varustettuun tasoristeykseen. Yleisessä käytössä olevalle jalankulun ja pyöräilyn väylälle tasoristeyksessä tulee olla määriteltynä tienpitäjä. Porin kaupunki ei ota muistutuksessa esitettyä jalankulun ja pyöräilyn väylää hoitoonsa. Porin kaupunki vastaa kadun kunnossapidosta Betlehemintien osalta. Porin kaupunki tukee yksityisteitä avustuskriteeriensä mukaisesti.

Väyläviraston toimesta on tutkittu mahdollisuutta alikulun toteuttamiseen, mutta se on hylätty liian hankalana toteuttaa. Kaavamateriaalissa esiintyvä ristiriita alikulun tutkimisesta korjataan lopulliseen kaavaselostukseen. Samalla kaavamateriaalia korjataan ja täydennetään muuttuneiden suunnitelmien osalta.

Muistutus 9:

  1. Muistutus koskee Katavantien tasoristeyksen poistamista. Käyttää julkista liikennettä ja toivoo, että linja-autopysäkki säilyy nykyisellä paikalla Katavantien kohdalla. Korostaa, että vaikka autolla pääsee tulevaisuudessa Taukotien kautta Reposaaren maantielle, työmatkoilla kävelymatka linja-autopysäkille kasvaisi huomattavasti.
  2. Painottaa, että talvella liukkaus ja pimeys tekevät pitkistä kävelymatkoista vaarallisia, ja mainitsee myös eläinten liikkumisen alueella lisäävän turvattomuutta (omat havainnot ketusta ja ilveksestä).
  3. Toteaa lopuksi, että jos tasoristeys poistetaan, pysäkin on joka tapauksessa jäätävä paikoilleen.

Porin kaupungin vastine: Ratkaisuja on haettu yhteistyössä Väyläviraston kanssa. Katavantien bussipysäkkien sijainti ratkaistaan maantie 269 jalankulku- ja pyörätietä koskevassa tiesuunnitelmassa. Taukotien pysäkit siirretään ja parannetaan tässä hankkeessa. Tiekunta tulee vastaamaan uuden tieyhteyden kunnossapidosta ja mahdollisesta valaistuksesta.

Muistutus 10:

  1. Jättää muistutuksen Katavantien tasoristeyksen ja Reposaarentiellä sijaitsevan linja-autopysäkin säilyttämisen puolesta. Pysäkki palvelee Isokatavan kylän vakituisia ja vapaa-ajan asukkaita, mukaan lukien iäkkäitä henkilöitä. Jos pysäkki poistettaisiin, matka lähimmälle pysäkille kasvaisi kohtuuttomasti, ja talviaikaan liukkaat tiet tekisivät kulkemisesta vaarallista. Osa kylän asukkaista joutuisi ylittämään vartioimattoman radan tai kulkemaan pitkän matkan vilkkaasti liikennöidyn Reposaarentien reunaa, missä kulkee myös raskasta liikennettä. Ehdottaa, että Katavantien päässä oleva pysäkki säilytetään nykyisellä paikallaan, jotta julkisen liikenteen käyttö säilyy turvallisena ja helposti saavutettavana.
  2. Korostaa, että tasoristeyksessä on jo valmiina toimivat puomit ja valot, eikä ongelmia ole esiintynyt.

Porin kaupungin vastine: Ratkaisuja on haettu yhteistyössä Väyläviraston kanssa. Katavantien bussipysäkkien sijainti ratkaistaan maantie 269 jalankulku- ja pyörätietä koskevassa tiesuunnitelmassa. Taukotien pysäkit siirretään ja parannetaan tässä hankkeessa. Tiekunta tulee vastaamaan uuden tieyhteyden kunnossapidosta.

Muistutus 11:

  1. Haluaa, että Betlehemintien linja-autopysäkit säilytetään ja jalankulku niille sallitaan. Kertoo olevansa autoton, vanhahko ihminen ja asuu Lampaluodossa kesäisin, välillä talvisin. Julkinen liikenne jää ulottumattomiin, jos matka pitenee, eikä tule ilman palveluja toimeen.

Porin kaupungin vastine: Ratkaisuja on haettu yhteistyössä Väyläviraston kanssa. Rata- ja liikenneturvallisuus paranee merkittävästi hankkeen takia, kun liikenne ohjataan varoituslaitoksella varustettuun tasoristeykseen.

Muistutus 12:

  1. Kirjoittaa lapsiperheen näkökulmasta ja painottaa, että kiertomatka haittaa työssäkäyvien arkea ja lasten koulumatkoja Reposaareen.
  2. Esittää ratkaisuksi yhdistelmäajoneuvoja koskevaa liikennemerkkiä tai liittymän kohdalle tehtävää maantiehen levennystä, johon pitkät yhdistelmäajoneuvot voivat pysähtyä ja kääntyä.

Porin kaupungin vastine: Ratkaisuja on haettu yhteistyössä Väyläviraston kanssa. Rata- ja liikenneturvallisuus paranee merkittävästi hankkeen takia, kun liikenne ohjataan varoituslaitoksella varustettuun tasoristeykseen.

Porin kaupungin sivistystoimiala on järjestänyt pienimmille koululaisille taksikuljetuksia Betlehemintieltä Reposaaren koululle juurikin rautatien ylityksestä johtuen. Betlehemintien tasoristeyksen poistaminen on liikenneturvallisuutta ajatellen kannatettavaa. Jatkossakin koulukuljetukset järjestetään sivistyslautakunnan kuljetusperiaatteiden mukaisesti. Oppilaat ovat oikeutettuja koulumatkan pituuden vuoksi maksuttomaan koulukuljetusetuun niin Reposaaren koululle kuin yläluokkien osalta Meri-Porin yhtenäiskoululle. Koululaisten omin neuvoin kuljettavat matkat bussipysäkeille rakennettavaa uutta tieyhteyttä pitkin pidentyvät, mutta alle 2 km:n pituista matkaa ei voida pitää kuitenkaan kohtuuttomana.

Muistutus 13:

Kannattaa tielinjausvaihtoehtoa VE1, koska vaihtoehto VE5 pidentäisi merkittävästi hänen työmatkaansa.

  1. Kommentoi Betlehemintien katkaisemista ja bussipysäkkien poistamista: katkaisu aidalla pakottaisi lähialueen asukkaat lähes kahden kilometrin kiertoon Reposaareen, jossa on lähialueen ainoa lähikauppa ja apteekki. Matka on merkittävä pyöräillen ja etenkin kävellen. Korostaa, että bussipysäkkien poistaminen lisää kävelymatkaa lähimmälle pysäkille yli kilometrillä, mikä on merkittävä muutos erityisesti ilman autoa liikkuville. Bussipysäkki on toiminut tärkeänä varayhteytenä työmatkoilla ja yhteytenä kauppaan silloin, kun auto ei ole ollut käytössä.
  2. Toteaa, että alikulkutunneli sekä autoille että jalankulkijoille ja kävelijöille olisi ihanteellisin ratkaisu.

Porin kaupungin vastine: Ratkaisuja on haettu yhteistyössä Väyläviraston kanssa. Rata- ja liikenneturvallisuus paranee merkittävästi hankkeen takia, kun liikenne ohjataan varoituslaitoksella varustettuun tasoristeykseen. Jalankulkijoille ja pyöräilijöille tarkoitettua alikulkutunnelia on vaihtoehtona tutkittu, mutta tunnelin osalta kustannushyötysuhde ei ole riittävä.

Muistutus 14:

Muistutus koskee Betlehemintien tasoristeyksen poistoa ja korvaavaa tieyhteyttä Vähä-Katavassa.

  1. Esittää, että laskelmien mukaan paras vaihtoehto on esitetty Väksintieltä Puuntäinluodontien risteyksestä lähtevä tieyhteys. Tämä vaihtoehto on kokonaistaloudellisesti edullisin ja alueen kannalta paras, kun huomioidaan alueen liikennetarve, vaikka reitti lisäisikin joillekin ajomatkaa. Tiehoitokunnan ylläpitokustannukset kasvavat hieman, mutta vähemmän kuin muiden vaihtoehtojen aiheuttamat lisäkilometrit ja ajoneuvokustannukset.

Porin kaupungin vastine: Suunnitelmassa uuteen tielinjaukseen on päädytty eri linjausvaihtoehtojen pohjalta.

 

Liitteet:

  1. Väyläviraston lausuntopyyntö nro VÄYLÄ/8884/04.01.01/2021, päivätty 26.9.2025
  2. RAS3 yleiskartta 1 ja yleiskartta 2
  3. Puuttuneet voimassaolevat vanhemmat asemakaavat (liitteenä, ei verkossa):
    • 609 1046 ISOKATAVA 74.
    • AS1253 KIRRINSANTA 66.
    • 609 V266 ISOKATAVA 74.
  4. Puuttuneet vireilläolevat asemakaavat (verkkolinkit):

Ehdotus

Esittelijä

  • Lauri Inna, kaupunginjohtaja, lauri.inna@pori.fi

Kaupunginhallitus päättää lähettää liitteenä olevan ratasuunnitelmaa (asianumero VÄYLÄ/8884/04.01.01/2021) koskevan lausunnon Väylävirastolle.

Pöytäkirja tämän asian osalta tarkastetaan välittömästi kokouksessa.

Päätös

Muutettu päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Kaupunginhallitus päätti tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta heti kokouksessa.

Kokouskäsittely

Keskustelun aikana esittelijä täydensi päätösesitystä seuraavalla lisäyksellä: Kaupunki esittää, että myös Räyhäntien tasoristeykseen toteutettaisiin turvalaitos.

Tiedoksi

kirjaamo@vayla.fi, eija.riihimaki@pori.fi, sanna.valimaki@pori.fi, kirsi-maria.viljanen@pori.fi, harri.kahelin@pori.fi, kai.leppimaki@pori.fi